Akademické čtení a psaní FAVMKa080 FAV JS 2024 7. 5. 2024 Abstrakt / Projekt / Konspekt • Měl by nám říct jak, proč a čím obohatí vybranou oblast • Měl by VZDY obsahovat pět bodů 1. Téma - o čem projekt bude 2. Argumentace - co o tématu řeknete 3. Intervence/Relevance - jak Vaše poznatky obohatí dosavadní vědění v dané oblasti 4. Organizace - o jaké hlavní body, případy nebo přístupy se budete opírat 5. Híllid - nakolik Vaše poznatky mohou přispět nejen k dosavadnímu vědění v dané oblasti, ale k obecnějším dějinám/způsobům uvažování/kultuře jako takové... Abstrakty - shrnutí • Ideální jeden odstavec - snadnou orientaci v textu by měl zaručit styl • Pokud nemáte nějakou část abstraktu barevně vyznačenou, znamená to, že do něj nepatří; pokud je barevně vytažené písmo, znamená to, že pasáž tu v náznaku je, ale je potřeba ji rozpracovat • Velkou část prostoru většině z vás zabralo Téma (pochopitelné pro projekty v rané fázi); naopak nejčastěji chybí Argumentace a Organizace • Metodologicky silně zaštítěné projekty mají naopak tendenci sekci téma potlačovat • Relevence/lntervence - téma, které řešíte, můžete být pro metodologii přínosné (jde o lokálně i kulturně specifické téma) • Přínos - v kontextu domácího prostředí - které mýty vyvracíte, které mezery ve vědění vyplňujete, které poznatky prohlubujete zápatí prezentace 3 Pavel BEDNAŘÍK: Analýza evropských výzkumných projektů • Jak se Vám text četl? • Jaká je hlavní teze textu? • V které části byste hledali klíčovou pasáž k pochopení hlavního argumentu? • Jaké výzkumné otázky text umožňuje klást? • Co Vám v textu chybí? • Jaká konkrétní témata byste s pomocí tohoto textu řešili/zaštítili (cca 3)? • Hodí se text jako metodologická záštita pro Vaše výzkumné téma a proč? zápatí prezentace 4 Resumé: Analýza evropských výzkumných projektů Michal Šašek • „Obecné řečeno tyto dokumenty usilují o zmapováni, standardizaci a zlepšení filmového vzdelávaní napříč Evropou s vizí zajistit, aby se filmová' gramotnost stala integrální součástí vzdelávacích osnov" „Výchozím rámcem koncepce, respektive cílových výstupů jsou dimenze 3K (dimenze kulturní, kritické' a kreativní), jakožto klíčových standardizovaných oblastí filmové' gramotnosti, které jsou vzávéru práce provázány se všeobecnými kompetencemi kurikulárních dokumentů" napříč Evropou, jako například „zvídavost, empatie, tolerance nebo spolupráce v kolektivu". Nad rámec principu 3K stojí ješté tři doplňující principy, a to Význam propojování kritiky a procesů s filmovou kulturou, pochopení specifik filmu a právo všech détí a mladých lidí poznávat film. Zkoumaný materiál pak take' dopodrobna popisuje šest výukových cílů Rámce filmové' výchovy, čímž se prý autoři snaží definovat co možná' nejuniverzálnéjší formu filmové' gramotnosti." Moje resumé Analýza evropských výzkumných Kapitola z disertační práce Pavfa ^e Jmř^a,4aměřenou na filmovou výchovu napříč Evropou, představuje dosavadní výzkumy, mapování a doporučení pro celkovou koncepci v jednotlivých zemích evropského společenství. Z textu je patrné, že jde o dynamicky se rozvíjející oblast evropské audiovizuální legislativy a politiky. Bohužel na sebe představené iniciativy nenavazují, jsou psané jazykem cílícím na široké čtenářstvo (nejen akademiky, ale i politické činitele) a přináší spíš obecné rámce a principy, kterými by se filmová výchova napříč Evropou měla řídit; v případě výzkumu z roku 2015 jde o projekt s nevěrohodnými výsledky. Filmové vzdělávání by mělo mít formálni i neformální charakter, tedy byt vsazené jak do oficiálních struktur tak i do širších kulturních rámců typu festivalů. Napříč výzkumy se objevuje obecný požadavek na filmovou gramotnost pro všechny oez rozdílu, "který ovšem může narazit na praktická omezení v podobě autorských práv. Učujícím principem jsou tzv.3K - dimenze kulturní, kritická a kreativní (kritické čtení, aktivní pedagogika a kreativa). Jak lze propojit koncept filmové výchovy a filmového dědictví (film heritage)? zápatí prezentace 6 HAMMERSLEY a ATKINSON: Ethnography. Principles and Practice • Jak se Vám text četl? • Jaká je hlavní teze textu? • V které části byste hledali klíčovou pasáž k pochopení hlavního argumentu? • Jaké výzkumné otázky text umožňuje klást? • Co Vám v textu chybí? • Jaká konkrétní témata byste s pomocí tohoto textu řešili/zaštítili (cca 3)? • Hodí se text jako metodologická záštita pro Vaše výzkumné téma a proč? zápatí prezentace 7 Resumé: HAMM ERSLEY a ATKINSON: Ethnography. Principles and Practice (Nikola Micajová) Kapitola s názvem Research design poskytuje důkladný vhled na proces plánování a strukturování etnografického výzkumu a prezentuje jej skrze konkrétní příklady. Text je rozdělen do několika podkapitol, které zkoumají konkrétní problematiky jako je například The development of research problems, Selecting settings and cases, Cases and generalization ad. Autoři v nich představují různé aspekty výzkumů, včetně zvolení vhodného přístupu pro danou studii. Zdůrazňují například důležitost jasné formulace výzkumných otázek a cílů, které budou sloužit jako směnce pro průběh výzkumu a strukturovat sběr dat a plánování jednotlivých fází, včetně analýzy a interpretace. Zárovert tvrdí, že často při procesu může dojít k přeformulováni původních otázek a cílů, například protože se objeví nové přitažlivější zjištění nebo nové metodické možnosti nebo může vyjít najevo, že původní formulace byly stavěny na chybných předpokladech. Autoři uvádí i příklad, kdy došlo ke změně u výzkumníka, což vyvolalo nové zájmy a otevřelo další možnosti vedení projektu. Moje resumé HAMM ERSLEY a ATKINSON: Ethnography. Principles and Practice Kniha dvojice autorů představuje základní vhled do historie, principů a praxe etnografického výzkumu. První kapitola představuje historické pozadí vzniku a vývoje etnografického bádaní (x etnológie) a uvádí, které myšlenkové školy tento směr výrazněji ovlivnily (pozitivismus, naturalismus, ale také postmoderna, ANT); zasazuje do obecnějšího rámce často skloňovaný termm „Agency" (svébytným jednání aktéra). První část je tedy jakousi obecnější filozofií vědy, kterou lze použít pro obecnější pasáže všude tam, kde se zabýváme pozorováním lidských subjektů v jejich přirozeném prostředí. Druhá část iejpostavená praktičtěji a ukazuje, jak je potřeba vytvářet a případně i modifikovat výzkumné otázky, v návaznosti na zkoumané prostredí, jeho proměnlivost a jak v etnografickém výzkumu postavit vzorek. Oddíl reflexivita - jak ji lze využít pro lepší pochopení například Caldwellova přístupu? SZCZEPANIK: State socialist mode of production • Jak se Vám text četl? • Jaká je hlavní teze textu? • V které části byste hledali klíčovou pasáž k pochopení hlavního argumentu? • Jaké výzkumné otázky text umožňuje klást? • Co Vám v textu chybí? • Jaká konkrétní témata byste s pomocí tohoto textu řešili/zaštítili (cca 3)? • Hodí se text jako metodologická záštita pro Vaše výzkumné téma a proč? zápatí prezentace 10 SZCZEPANIK: State socialist mode of production (Kristina Sverkunová) Petr Szczepanik se ve svém textu zabýva státné'-socialistickým způsobem výroby v kontextu východoevropského mediálního průmyslu se zaměřením na obdobi mezi lety 1945 a 1990. Po roce 1945 prošlo filmové odvětvi výraznou centralizací a znárodněním, coz"zásadne" ovlivnilo výrobní metody, organizační struktury a umelecké výstupy Autor na začátku textu upozorňuje na to, ze dosavadní výzkumy v rámci produkční kultury nezahrnují východní a strední Evropu a jsou zaméfene na anglicky hovořící státy Podobneje to i s časovým obdobím, kdy se studie zaměřuji hlavne"na současnost. Cílem textu Petra Szczepanika bylo upozornit na často přehlížené obdobi filmové historie. Kromě"toho je autorovým záměrem vyzdvihnout odolnost a vynalézavost filmařů pracujících v restriktivních režimech. Zdokumentováním jejich strategií a úspěchu studie nejen uchováva důležitý historický narativ, ale take inspiruje současné a budoucí filmaře, kteří mohou celit podobným výzvám. Srovnávací přístup zvolený v této studii zvýrazňuje univerzální aspekty filmové produkce a připomíná, ze kreativita muze vzkvétat i navzdory omezením. Moje resumé SZCZEPANIK: State socialist mode of production Kapitola Petra Szczepanika představuje vlastní koncept fungování zestátněné kinematografie, který označuje jako státně socialistický modus produkce (SSMP). Vychází z modelu Janet Staigerové a nachází paralely k některým hollywoodským způsobům organizace práce (Director's unit). V mezinárodním kontextu vyplňuje důležitou mezeru, například nepředstavuje československou kinematografii pomocí zavedených auteurů, ale skrz instituce a jejich proměny v návaznosti na kulturně-politický vývoj a skrz méně známé osobnosti, ve skutečnosti však klíčové hráče pro rozvoj čs.nové vlny. Narušuje vnímání barrandovských tvůrčích skupin jako oáz dovolujících liberalizaci a upozorňuje na důležité kontinuity jak s protektorátní kinematografií, tak důsledky rozpadu SSMP, které se negativně propsaly do polistopadového vývoje české kinematografie. Státní dohled vs svrchovaná autonomie umělců (režiséři, herci) Resumé odborných/metodologických textů • Rozsahem spíš kratší • Není potřeba obsáhnout všechny pojmy, které se v textu objeví pouze ty, které budete potřebovat pro dané téma a pro svůj výzkum (pak to ale znamená, že pokud budete text v budoucnu potřebovat pro jiné téma, budete se muset k němu vrátit a číst ho „novýma očima" a napsat nové resumé) • Stejně tak není nezbytně nutné pojmout vše, co se v textu objeví; stačí Vám si odnést jeden pojem/koncept/tezi, které jsou pro Vás důležité. Zároveň si ale musíte být jisti, že jste věc správně pochopili! • Snažte se přeložit si text pro potřeby resumé do vlastních slov, nepapouškovat autorův jazyk ani způsob vyjadřování zápatí prezentace 13