Reflektivní seminář a didaktická dílna (jaro 2024) Středy, 18.00 až 19.30, B2.21 A. Program 1) mikrovyučování v tandemu - vytvořit a sdílet metodiku/plán lekce celé vyučovací hodiny podle vzoru metodik Dějepis+ (přizpůsobit SŠ), zohlednit Koncepční rámec projektu Dějepis+ - mikrovyučování dle metodiky v tandem na max. 30 minut - výběr povinného zdroje: např. výuka s učebnicí, písemným pramenem nebo digitální aplikací (nemusí být jediný) 2) reflexe pedagogické praxe I - na základě reflektivního deníku B. Podmínky udělení zápočtu 80% docházka, mikrovyučování, dokončená praxe podle podmínek C. Harmonogram První lekce (21. února): - výběr šesti (3+3) rozvíjených kompetencí dle Standardu kvality profesních kompetencí studenta učitelství (poslat do 27. 2. e-mailem) - výběr mikrovyučování Druhá lekce (28. února): 1. mikrovyučování: učebnice a pracovní sešit: Fidrmucová, Ingrová Zdroj: Didaktis, Fraus (Soudobé dějiny, badatelská učebnice) Třetí lekce (6. března): 2. mikrovyučování: písemné/obrazové prameny: Trchalová, Kolářová 3. mikrovyučování: písemné/obrazové prameny: Terjeková, Jurča Zdroj: např. J. Kvirenc: České dějiny do r. 1914: Historie v dokumentech, Antisemitismus (Dějepis v 21. století), Moderní dějiny Čtvrtá lekce (13. března): 4. mikrovyučování: audiovizuální prameny (filmový dokument, rozhlasový dokument): Dekař, Novosadová Zdroje: např. VICTOR-E, Auditorium ČRo, Obrazy kolektivizace (Dějepis v 21. století), 5. mikrovyučování: HistoryLab: Páleníček, Jodránová Pátá lekce (20. března): 6. mikrovyučování: hraný film/seriál/digitální hra: Červáková, Minaříková Zdroje: např. Odsun ve filmu, Zdroj filmů a seriálů, Databáze normalizace (Dějepis v 21. století), Train to Sachsenhausen 7. mikrovyučování: Historiana: Laštovička, Skoumal Zdroj Jak na Historianu Šestá lekce (27. března): Milan Piták, Gy Křenová Sedmá lekce (3. dubna): 8. mikrovyučování: artefakt/virtuální muzejní sbírka: Skalická, Hermanová 9. mikrovyučování: mapy, historické atlasy/interaktivní mapy: Klikorková, Marková Zdroje: např. půda u babičky, První zemědělci, Virtuální muzea, Jak zobrazovali svět (Historiana), David Rumsey maps Osmá lekce (10. dubna): 10. mikrovyučování: pamětníci: Valuch, Heinzel Zdroje: např. Paměť a projektové vyučování, Databáze pamětníků 11. mikrovyučování: literární fikce Zdroje: např. Literární obrazy minulosti (Letní škola: K čemu potřebujeme dějiny), Komiks Toufar (Dějepis v 21. století) Devátá lekce (24. dubna) ?Ester Hotová: Komiks ve výuce dějepisu Desátá lekce (15. května) 12. mikrovyučování: badatelsky orientovaná výuka v terénu I: Mrkvičková, Brzkovský 13. mikrovyučování: badatelsky orientovaná výuky v terénu II: Blažej, Spěvák Zdroje např. Expedice Podyjí, Městský prostor ve výuce dějepisu Jedenáctá lekce (22. května) Reflexe pedagogické praxe I