SSSR Nepřebernost (293mil (1991)) – (pro srovnání Francie 70mil) M. Putna, Obrazy z kulturních dějin ruské religiozity, Rusko mimo Rusko (o kulturní emigraci) dnes aktuální akcent na odlišnost Ruska a Ukrajiny platí pro všechny vazalské státečky a národy výrazně kulturně profilované byly vždy národy Pobaltí a Kavkazu, k tomu lze připočíst národy Povolží. Obtížnost dohledání „národního původu“ děl (i filmů) ku nutnosti vytýkat před závorku původ jejich tvůrců (ve filmu navíc problematika toho, který režisér tvořil v kterém studiu). Charakter ruského umění: „široká duše“: „záliba v extrémech, nadutost … exhibicionismus, sentimentalita, sebetrýznění, chaos všeho druhu“ (Putna) těžkomyslnost, hlubokomyslnost. Mýtus o vyvoleném národu – spása světa skrze onu širokou ruskou duši. Devótnost a teatrálnost pravoslaví. po občanské válce rozštěp na kulturu domácí a emigrantskou (Stravinskij, Nabokov, Chagall) většina kvalitní kultury stála v SSSR do jisté míry v opozici k režimu – vyhrocení obecné situace kultury, která neunese ideologickou zátěž ani zakázkovost pro představu o průběhu sovětizace: Naděžda Mandělštamová Dvě knihy vzpomínek – nelítostná a otevřená obžaloba systému ukázka – glosa o charakteru Ukrajiny a Ruska gulagová literatura krásná literatura (1. pol. 20. stol) M. Bulgakov Mistr a Markétka B. Pasternak Doktor Živago A. Platonov Čevengur poesie! výtvarné umění té doby: Kuzma Petrov-Vodkin (1878-1939) Pavel Filonov (1883-1941) Aleksandr A. Dejneka (Ukrajinec) (1899-1969) – cesta ku specifické abstrakci ku portrétům Stalina, „aby přežili“ hudba: Mjaskovskij, Prokofjev, Mosolov, Šostakovič, plejáda autorů tvořících sovětskou postmodernu: Sofia Gubajdulina (1931), Alfred Šnitke, Arvo Pärt (1935), Valentin Silvestrov (1937)… Všichni dostali příležitost tvořit pro film (!). Kromě Šnitkeho ještě všichni žijí a tvoří. ve filmové hudbě k zapamatování průkopník elektroniky Eduard Artěmjev (1937-2022) o skutečné povaze oprese: Volkov, Svědectví: paměti Dmitrije Šostakoviče (podobně „tajné“ paměti Prokofjeva) Rozhovory Alfreda Schnittkeho s violoncellistou Alexandrem Ivaškinem 2. pol. století rozštěp na undergroundovou a oficiální kulturu (underground nemá filmy!). V 80. letech navíc perestrojková kultura film: takřka vše je na youtube – zacházení s autorskými právy v Rusku dříve i dnes rutracker.org Film jako „skupinové umění“, ale i umění mimořádně vhodné pro propagandu – mimořádně obtížné v podmínkách stalinismu. Cenzura (překvapivě nízká produkce filmů až do Stalinovy smrti, prostě se báli o život). Přesto se někdy tvůrcům schematičnost ideologie dařilo překonávat: 20. a 30. léta „otcové zakladatelé“ Alexandr Dovženko (1894-1956) (Ukrajinec) folklorismus, expresionismus Dziga Vertov (1896-1954) montáž Sergej M. Ejzenštejn (1898-1948) spolupráce s Prokofjevem (Alexandr Něvský, Ivan Hrozný) – Vertov a Ejzenštejn židovského původu, všichni tři formalisté, všichni kolize s režimem. Schematismus v námětech závažných snímků přetrvával až do 70. let 20. století – SORELA jako závazek. Pronikání svobodného myšlení do filmu v SSSR se dělo vždy buď za cenu ztráty další kariéry (Askoldov, Chamdamov) anebo skrz drobné úlitby, letité boje s cenzurou (Rublev) a vždy skrz mimořádně silnou uměleckou vizi (X i v Tarkovského Zrcadle nalezneme prvky „pro cenzuru“ – vojáctví, militarismus pronikající v SSSR i v dnešním Rusku do většiny děl) dvojdílnost většiny sovětských velkofilmů (někdy přebíraná na západě – nedávno Kill Bill, Nymfomanka) klíčových osobností novějšího sovětského filmu bylo vícero: Sergej Paradžanov, Andrej Tarkovskij, Alexej German, Andrej Končalovskij, Elem Klimov, Nikita Michalkov, Georgij Danělija, Sergej Solovjov. v lokálních studiích se dařilo víc pronikat se svobodomyslnými náměty a tématy, zejména Gruzíni měli celou řadu vynikajících „auteurů“: Tengiz Abuladze, Alexandr Rechiašvili… Existence Kazašské nové vlny na přelomu 80. a 90. let. V oděských studiích působil Jurij Iljenko, Kira Muratova… Celá řada filmařů, kteří neměli možnost rozvinout svůj talent (Larisa Šepiťko, Alexandr Askoldov, Rustam Chamdamov) anebo se více realizovali až po pádu sovětského režimu (Alexandr Sokurov). K těm všem musíme připočíst celou řadu řemeslně vynikajících autorů spolupracujících s režimem (Sergej Bondarčuk), autorů žánrových filmů, pohádek atd. První impulzy k vyjití mimo schematičnost se dařilo postupně prosazovat až koncem 50. let – Kalatozov Michail Kalatozov (1903-73) Gruzín. Vlivy Resnaise, sám pomáhal estetiku nové vlny formovat + navazoval na předešlé ve smyslu „sovětské školy“ kinematografie, dařilo se mu prolamovat schematičnost zápletek virtuoznost kamery Jeřábi táhnou Soy Cuba (1964) https://prehrajto.cz/soy-cuba-1964-cztitulky/6330e267c8912 6:05 1:17:37 přímé vlivy francouzské nové vlny přinesla do sovětské kinematografie až další generace filmařů Marlen Chucijev (1925-2019) Gruzín Červencový déšť (1966) cinéma vérité https://www.youtube.com/watch?v=ohakjwIYkrE Kira Muratova (1934-2018) Moldavská Ukrajinka ženské kino směřovala k postmoderně (vrchol po roce 1989) Dlouhé loučení (1971) trezorový film improvizace https://www.youtube.com/watch?v=KxNiyctaYRQ 1:25:00 Poznávajíc širý svět (1979) hudba Valentin Silvestrov 11:27 22:34 1:10:04 Astenický syndrom 55:49 2:03:55 - psi Čechovovské motivy 32:29 Otar Iosseliani (1934-2023) Gruzín mezinárodní proslulost – v 70. letech emigroval do Francie demaskování lidských stereotypů, quasi groteska – Jacques Tati. Improvizačnost. Žil zpívající drozd (1970) 40:03 58:52 Sbohem, můj sladký domove 1999: https://www.youtube.com/watch?v=51uhtPVxzQg iniciační osobností sovětského kina mimo západní vlivy byl Sergej Paradžanov (1924-1990) Armén navazoval na němý film, pro jeho homosexualitu bylo jedním z jeho nejtypičtějších rysů výrazné estétství a s ním spojená výtvarnost, k tomu se připojoval folklorismus. V 70. letech v gulagu. Mýty a s nimi spojená fantastika, folklor. Vliv na řadu dalších autorů (např. i „našeho“ Jakubiska) Stíny zapomenutých předků (1964) hudba Myroslav Skorik – tzv. Kyjevská avantgarda https://cs.wikipedia.org/wiki/Myroslav_Skoryk kamera Jurij Iljenko – viz dále 12:10 – napojení reálu – až po 15:48 31:37 59:53 1:19:36 – delší 1:25:00 Sayat nova (1969) (Barva granátového jablka) orloje hudba Tigran Mansurjan https://operaplus.cz/tigran-mansurjan-rad-bych-duchovni-hudbe-venoval-vice-casu/ 15:15 22:25 – 28 1:04:04 Jurij Iljenko (1936-2010) Ukrajinec. nejprve kameraman. Klíčová osobnost tzv. Poetického filmu Ukrajiny. Později obtížné prosazování námětů. Směřoval ke specificky vznícenému expresionismu. V závěru života se prosazoval v ukrajinském parlamentu jako nacionalista. Předvečer svátku Ivana Kupala (1968) hudba Leonid Hrabovskij – opět člen kyjevské avantgardy 20:05 Bílý pták s černým znamením 1970 https://www.youtube.com/watch?v=fSUXK32fOx0 34:43 39:26 jmenujte rysy snímání Mavka, Lesní píseň Lesja Ukrajinka hudba Jevhen Stankovič – opět Kyjevská avantgarda https://en.wikipedia.org/wiki/Yevhen_Stankovych 11:53 – 15:22 16:50 26:49 – 32:09 1:00:13 Labutí jezero – zóna hudba Virko Balej – opět Kyjevská avantgarda https://en.wikipedia.org/wiki/Virko_Baley Modlitba za hejtmana Mazepu (2010) https://www.youtube.com/watch?v=sTRaXH_Cn4M&t=6694s soutěžilo ve queer sekci berlínského festivalu – vymknuté, cholerické, obtížně pochopitelné gesto Andrej Tarkovskij (1932-86) Rus pouze 7 filmů kultovní figura česky vyšly jeho deníky počínaje Andrejem Rublevem vytvářel svůj vlastní osobitý filmový jazyk, stylově na pomezí redukcionismu, námětově vysoce spirituálně vznícený – živly, mysticismus v 80. letech v emigraci Andrej Rublev (1966) https://www.youtube.com/watch?v=x6kqlveBhVY&t=714s 12:01 47:50 svátek https://www.youtube.com/watch?v=4JpnrdEOAcM Solaris (1972) https://www.youtube.com/watch?v=6-4KydP92ss 31:50 auta https://www.youtube.com/watch?v=xXa6XpaxBS0 19:08 47:59 hudba Eduard Artěmjev Zrcadlo (1975) autobiografie, účtování s „velkými dějinami“ 11:10 – filmový jazyk 1:37:02 vážná hudba ve filmu – Robert Sedláček, Největší z Čechů (2010) (J. J. I. Brentner, Harmonica duodecatometria ecclesiastica op. 1, Desidero te) https://www.youtube.com/watch?v=14bfXf1TWrY 2:48 Stalker (1979) hudba E. Artěmjev https://www.youtube.com/watch?v=TGRDYpCmMcM 0:36 33:40 1:16:40 1:40:32 2:32:30 Nikita Michalkov (1945) Rus Otrokyně lásky (1976) hudba E. Artěmjev téma němého filmu na přelomu Ruska a SSSR – původně Chamdamovův film https://prehrajto.cz/otrokyne-lasky-sssr-drama-1976-sk-titl-tvrip/586d0ca12480a 1:25:00 Příbuzenstvo https://www.youtube.com/watch?v=du-1H8aLtj8 41:17 Andrej Končalovskij (1937) Rus mj. spoluscénárista Tarkovského Andreje Rubleva v 80. letech v emigraci Příběh Asji Klačinové, která milovala, ale nevdala se (1966) https://www.youtube.com/watch?v=O6Ab-0yNmYQ trezorový film – nepřikrášlený sovětský venkov. Přiznané prostředky nové vlny 23:54 Sibiriáda (1979) dobývání východních území více jak 4hodinová stopáž https://www.youtube.com/watch?v=6P5Nf7xzXS0 začátek 16:51 22:50 47:00 https://www.youtube.com/watch?v=QNNKHYzeuj4 Romance o zamilovaných (1974) 5:20 55:11 II 16:24 - 31 pozn. sovětské muzikály a operety: Izák Dunajevskij – Vojtěch Frank, Recepce sovětské operety v Československu na případu Dunajevského Bílého akátu D. Šostakovič Moskva Čeremušky (Brno Lesná) https://www.youtube.com/watch?v=WjC1hm9Rh-s 14:25 Melodie Verijské čtvrti, Cikáni jdou do nebe, Na shledanou, Mary Poppins Bílé noci pošťáka Ivana Trjapicina https://www.youtube.com/watch?v=r3xmalxTwVQ 7:25 Alexandr Askoldov (1932-2018) ruský Žid jediný film Komisařka (1967) jediný autorův film, trezorový – vykreslení vojačky jako matky, navíc nechávají své dítě k adopci Židům hudba Alfred Schnittke https://www.youtube.com/watch?v=RoJIhadFY1Q 58:25 Tengiz Abuladze (1924-94) Gruzín pouze 7 filmů jeden z tvůrců bezprostředně navazujících na neorealismus a posléze svobodomyslně prosazující své postoje skrz žánr podobenství Prosba (1967) https://de.wikipedia.org/wiki/Nodar_Gabunia https://www.youtube.com/watch?v=mLQzcaU9WpM 30:07 Pokání (1984) česky vyšel ve velkém nákladu scénář klíčový film tání či perestrojky – poprvé jasně vysloveno, co se dělo https://www.youtube.com/watch?v=w-6w1Dd3q3Q sen 1:00:30 hledání vzkazu 1:16:11 – hudba Arvo Pärt Larisa Šepiťko (1938-1979) Ukrajinka 8 filmů existuje monografie v češtině zemřela při autonehodě Ty a já (1971) hudba Alfred Šnitke https://www.youtube.com/watch?v=ZGoRM0xRPTQ 4:30 – Čtvrtá symfonie 24:15 1:27 analyzujme Vzestup https://www.youtube.com/watch?v=VteY61FDhc8 42:37 Elem Klimov (1933-2003) Rus 7 filmů manžel Larisy Šepiťko. Výrazně expresionistický režisér – Jdi a dívej se (1985) je na pomezí exploatačního kina – Bělorusko a 2. válka v něm Agónie, konec Rasputina (1981) https://www.youtube.com/watch?v=Xa-V-hF-uW0 1:30:00 Loučení dokončení filmu manželky 20:20 - čarování 41:50 – oheň 1:22:10 - strom Alexej German (1938-2013) Rus 6 filmů výrazný zjev, cizelér, inovátor – inovace filmové mizanscény a narace. Velmi obtížné filmy (jen 5 titulů). Silně kritický vůči SSSR a ruskému duchu. Je těžké být bohem – mniši 41:16 Rustam Chamdamov (1944) Uzbek „prokletý“ režisér – školní práce spustila cenzuru i na akademiích, první film v půlce zastaven, druhý po 20 letech atd. Anna Karamazoff (1991) hudba Alexander Vustin perestrojková kultura Sergej Solovjov (1944-2021) Rus Výrazně výtvarný režisér. Režimu přijatelný, přesto v období 80. let točil filmy prodchnuté očekáváním svobody: ASSA (1987) postmoderna tematizovaný sovětský underground – skupiny Kino (Viktor Coj) a Akvarium https://www.youtube.com/watch?v=VOeDP6eUgD0&t=5612s 1:29:40 Georgij Danělija (1930-2019) Gruzín „vyšší pop“, kino morálního neklidu ku mírnému pokroku v mezích zákona – komunální komedie spolupráce s Gijou Kančelim Nebuď smutný „Můj strýček“ https://www.youtube.com/watch?v=M6KxVntypo4 30:29 31:39 1:23:58 Kin-dza-dza https://www.youtube.com/watch?v=EYHv8eJrW2Y 20:49 46:48 1:00:27 1:11:51 1:50:00 Slzy padaly (1982) https://www.youtube.com/watch?v=9Dj9TSutC4o hudba Gija Kančeli 0:14 14:10 16:20 analyzujme 1:21:24 3. symfonie https://www.youtube.com/watch?v=3UFGcLwNMOE 6. symfonie https://www.youtube.com/watch?v=5rv7uK9fJi4 Šengelaja Pirosmani https://www.youtube.com/watch?v=AYcjL9hbAC0 22:26 Alexandr Sokurov (1951) sibiřský Rus dědic Tarkovského (jako řada dalších – Zvjagincev, Keedus, Lopušanskij atd. atd.) jeden z nejobtížnějších současných ruských filmařů Truchlivá netečnost: https://www.youtube.com/watch?v=IVNXXWYcx9E Dny zatmění (1988) https://www.youtube.com/watch?v=mOqawjX_22s hudba Jurij Khanin 0:24 1:23:55 1:40:30 Ema Bovaryová (Smiluj se nad námi) (1989) https://www.youtube.com/watch?v=PxJTOfo4Lh0 12:05 1:18:38 Ruská archa film na jediný záběr https://www.youtube.com/watch?v=Lq7vNVX5KD8 1:15:38 Faust https://www.youtube.com/watch?v=KZo4rl8jZL4 Rolan Bykov (1929-98) Hastroš (1983) https://www.youtube.com/watch?v=eHExiCW1mLc&t=1291s 21:05 https://www.youtube.com/watch?v=IQyAzhvskg0 52:35 hudba Sofia Gubajdulina animovaná tvorba Jurij Borisovič Norštějn Pohádka pohádek – muzika Meerovič https://www.youtube.com/watch?v=vTowzpTwv4s Pärt: Barevné sny https://www.youtube.com/watch?v=PNSK_EiMU14