Pojmy, definice, perspektivy informačního vzdělávání ISKB14 Jaro 2024 •Nejčastěji používaná definice IG z r. 1989 • •„K dosažení informační gramotnosti musí být jedinec schopen rozeznat, kdy potřebuje informace, a dále je vyhledat, vyhodnotit, efektivně využít. Informačně gramotní lidé se naučili, jak se učit. Vědí, jak se učit, protože vědí, jak jsou znalosti uspořádány, jak je možné informace vyhledávat a využít je tak, aby se z nich další mohli učit. Jsou to lidé připraveni pro celoživotní vzdělávání, protože mohou vždy najít informace, potřebné k určitému rozhodnutí či k vyřešení daného úkolu.“ •Standard informačně gramotného studenta VŠ – dle IVIG AKVŠ Úkol na hodinu 8. 3. Najděte zahraniční zdroj / platformu zabývající se informačním vzděláváním / informační gramotností – časopis, projekt, konferenci , publikaci apod. Proveďte písemné shrnutí/reflexi k této platformě – 1 normostrana Odpovězte na otázky: - typ zdroje / platformy - afiliace zdroje / platformy - konkretizace tématu informační vzdělávání/ informační gramotnost (řešený problém, cílová skupina, prostředí, otázky, nástroje, dopad apod.) - přínos pro mé poznání Součástí reflexe je úplný bibliografický záznam daného zdroje Aktivita v hodině •Zadání: •Charakterizujte (definujte) informačně gramotného jedince v různých obdobích jeho života. •Které indikátory IG jsou pro daný věk zásadní? • 1.Předškolní dítě 2.Mladší žák 6-10 let 3.Starší žák 11-15 let 4.Žák střední školy, SOŠ 5.Dospělý v produktivním věku 6.Senior 7.Jiná skupina – specifická •