Gramotnosti a kompetence dětí a teenagerů (nejen v zrcadle výzkumů) Mgr. Pavlína Mazáčová, Ph.D. Katedra informačních studií a knihovnictví Filozofická fakulta MU Brno pmazacov@phil.muni.cz Výzkumná publikace • celorepublikový reprezentativní výzkum • reprezentativní vzorek 2 040 respondentů • Národní knihovna ČR + agentura Nielsen Admosphere • návazně na léta 2013, 2017 • fenomén covid-19 Cílové skupiny • děti ve věku 6 až 8 let (nejmladší školní děti), • 9 až 14 let (starší děti) • 15 až 19 let (mládež) • rodiče dětí 6 až 8 let Témata výzkumu ̶ četba knih, čtenářské chování ̶ obvyklé způsoby trávení volného času ̶ vlivy rodinného a školního prostředí na vztah dětí ke knihám a čtení ̶ nově také proměny dětského čtenářství a mediálního chování v době pandemie COVID-19 ̶ cíleněji také práce s informačními zdroji při učení Dvě klíčová zjištění výzkumu ̶ 1) výrazné změny volnočasových aktivit dětí v době pandemie ̶ nárůst digitální kultury dětí, více času v digitálním prostoru a na internetu: hraní elektronických her, využívání sociálních sítí a sledování filmů, seriálů i videí ̶ nový fenomén distanční výuky ̶ 2) na samotném čtení knih a vztahu dětí ke čtení se pandemická situace projevila spíše okrajově Jak děti a mládež tráví volný čas ̶ medializované dětství (u starších potřeba wellbeingu) Vybavenost ICT u dětí a teenagerů ̶ Tablet? Notebook? Čtečka? ̶ NE! Smartphon! Vztah dětí a teenagerů ke čtení ̶ pokles počtu pravidelných čtenářů – starší děti a teenageři ̶ nárůst četby kratších informativních textů, blogů, příspěvků na internetu a sociálních sítích Vliv pandemie na čtenářství Proč některé děti a mládež četly v době pandemie MÉNĚ Obliba žánrů se výrazně mění s věkem Mediální prostor a alternativy četby ̶ Fenomén podcasty Fenomén audioknihy ̶ Pořizování knih na internetu Čtení elektronických knih ̶ nepostradatelný univerzální mobilní telefon Výběr knih ke čtení Děti, teenageři a knihovny ̶ 10 % mládeže 15-19 let za pandemie využilo digitální knihovnu Plány využívání knihovny po pandemii Jak výzkumná zjištění využít ̶ Rozvíjení gramotností a kompetencí pro život ve 21. století ̶ Ve školním prostředí: učitel a pedagogičtí pracovníci ̶ Ve veřejné knihovně: učící knihovník ̶ Při spolupráci knihovny a školy ̶ V rodinném prostředí Otázky k diskusi ̶ 1. Změnily se - pod vlivem boomu technologií a také v době pandemie podmínky žité každodennosti dětí a teenagerů? Jak? ̶ 2. Jakou roli zaujímají v životě dnešních dětí a dospívajících knihovny? Jaké místo je určeno pro knihy, čtení, práci s uměleckým textem? ̶ 3. Reaguje na změny informačního chování a čtenářských strategií školní prostředí? Jak? ̶ 4. Co poskytují nebo mohou poskytovat současné knihovny učitelům a dalším pedagogickým pracovníkům? ̶ 5. Jaké možnosti pro spolupráci mezi knihovnami a školami veřejný prostor nabízí? Příklady dobré praxe? Zdroje a obrázky ▪ Archiv autorky ▪ Národní knihovna, Nielsen Admosphere. Čtení v době koronavirové pandemie, CAWI, únor 2021. ▪ Co nebylo v učebnici – Spolupráce knihoven a škol ve vzdělávání žáků 21. století [online]. 2020 [cit. 2020-10- 10]. Dostupné z: http://www.conebylovucebnici.cz/ ▪ MAZÁČOVÁ, Pavlína. Informační gramotnost. Teorie a vzdělávací praxe [online]. © Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2019 [cit. 2020-10-20]. 93 s. ISBN 978-80-7603-065-7. Dostupné z: https://pages.pedf.cuni.cz/sc25/files/2020/02/Teorie_a_vzdelavaci_praxe.pdf Kontaktní údaje Mgr. Pavlína Mazáčová, Ph.D. pmazacov@phil.muni.cz pmazacova@gmail.com Profil: https://kisk.phil.muni.cz/cs/osoba/2935