Státnicové otázky Bakalářské studium Informační studia a knihovnictví Průběh státní závěrečné zkoušky V průběhu státní závěrečné zkoušky student postupně projde obhajobou závěrečné bakalářské práce (30 min) a znalostní zkouškou dle vybrané otázky (30 min). OBHAJOBA DIPLOMOVÉ PRÁCE V této části student prezentuje svoji bakalářskou práci (10 min), poté budou přečteny posudky vedoucího a oponenta práce, následuje obhajoba práce studentem. Znalostní Část - Obecné zadání otázek Úkolem studenta je nabídnout vlastní výklad tématu, v němž se dotkne všech podtémat (v různém rozsahu a pořadí) a ukáže vlastní syntetické myšlení, které dá tomuto výkladu jednotnou linku a předložené body propojí. Student prokáže schopnost pracovat s literaturou a definuje vybrané pojmy a koncepty, se kterými během výkladu pracuje a které považuje pro analyzovanou problematiku za stěžejní. Otázky státní závěrečné zkoušky (student si losuje právě jednu otázku odpovídající jeho studijnímu plánu) 1. Informační věda (jednooborový, hlavní a vedlejší studijní plán) 1. Dokumentalistika a informační věda 2. Fenomén informace a realita (vymezení pojmů DISK a dokument, paradigmata, informační etika) 3. Problém komunikace v informační vědě (informační chování, informační společnost, vědecká komunikace) 4. Problém literatury v informační vědě (informační exploze, kvantitativní metody informační vědy, informační průmysl, organizace znalostí) 5. Problém informačních systémů v informační vědě (získávání informací, informační technologie) 6. Design a uživatel informačních služeb (na uživatele orientovaný design, nové informační profese) 2. Úvod do knihovnictví (jednooborový, hlavní a vedlejší studijní plán) 1. Vývoj knihovnictví v Česku od roku 1918 do současnosti 2. Koncepce rozvoje knihoven ČR 3. Legislativa ovlivňující knihovny - základní přehled 4. Knihovnické procesy 5. Služby knihoven 6. Veřejné knihovny a jejich funkce 3. Informační služby a vyhledávání (jednooborový, hlavní a vedlejší studijní plán) 1. Trendy vývoje informačních služeb; typologie a rozdělení informačních služeb 2. Kulturní a kreativní průmysly v České republice 3. Elektronické informační zdroje a digitální knihovny 4. Koncept Smart Cities 5. Business Intelligence a Competitive Intelligence (podstata a základní principy) 6. Elektronizace veřejné správy: ideje e-government, e-governance a e-demokracie 4. Informační prameny a fondy (jednooborový, hlavní a vedlejší studijní plán) 1. Základní přístupy k fondu, procesy ve fondu 2. Elektronické knihy ve fondu 3. Periodika a databáze; volné zdroje a OA 4. Obrazové, zvukové a audiovizuální dokumenty ve fondu 5. Data jako informační pramen 6. Speciální fondy a práce s nimi 5. Digitální kompetence (jednooborový, hlavní a vedlejší studijní plán) 1. Vymezení digitálních kompetencí a DigComp 2.1 2. eGovernemt a digitalizace státní správy 3. Osobní informační management a digital wellbeing 4. Vyhledávání, hodnocení a organizace informací při práci na internetu 5. Problémy, výzvy a specifika online komunikace 6. Netiketa 6. Nástroje a možnosti internetu (jednooborový, hlavní a vedlejší studijní plán) 1. Organizace webu a publikování na webu 2. Síťová neutralita 3. Rekompozice a demetrikace 4. Internet jako nástroj sledování 5. Hlubší vrstvy Internetu 6. Remixování Internetu 7. Vyhledávání informací (jednooborový, hlavní a vedlejší studijní plán) 1. Terminologie vyhledávání a referenční rozhovor 2. Operátory, nástroje a strategie vyhledávání 3. Modely IR systémů 4. Hodnocení výsledků vyhledávání 5. Vyhledávání dat a specifických dokumentů 6. Budoucnost a výhledy vyhledávání 8. Právní základ pro informační služby (jednooborový, hlavní a vedlejší studijní plán) 1. Knihovní zákon 2. Svobodný přístup k informacím 3. Ochrana osobních údajů 4. Autorské právo 5. Tiskový zákon a zákon o neperiodických publikacích (povinný výtisk) 6. Právní informace 9. Organizace informací (jednooborový, hlavní a vedlejší studijní plán) 1. Informace, dokumenty a jejich organizace 2. Pojmy, znaky a věci 3. Klasifikace (taxonomie, typologie) a indexace 4. Přirozené a selekční jazyky 5. Systematické selekční jazyky a jejich využití v klasifikaci dokumentů 6. Předmětové selekční jazyky a jejich využití v indexaci dokumentů 10. Psaní odborných textů (jednooborový a hlavní studijní plán) 1. Odborný text (typologie, specifika v akademickém prostředí) 2. Strategie při interakci s odborným textem (kritické čtení) 3. Proces tvorby odborného textu (struktura, argumentace) 4. Základy práce s informacemi v odborném psaní (definování tématu, vyhledávání, hodnocení, organizování, EIZ) 5. Úvod do citační problematiky (citace, plagiátorství, publikační etika) 6. Korektorská a redakční práce, publikování odborného textu (prezentace, infografika, publikační platformy) 11. Metodologie informačních studií a knihovnictví (jednooborový a hlavní studijní plán) 1. Kvantitativní, kvalitativní a smíšený výzkum, typy výzkumů 2. Proměnné ve výzkumu (typy proměnných), úrovně měření 3. Kvalita metody, chyby měření (validita, reliabilita) 4. Výzkumné otázky, hypotézy, testování hypotéz 5. Výzkumný vzorek, získávání dat 6. Etika výzkumu, tvorba výzkumné zprávy, IMRaD 12. Literatura v kulturním kontextu (jednooborový a hlavní studijní plán) 1. Encyklopedie a encyklopedismus (od antiky po současnost) 2. Kniha a knižní kultura v pojmech, podle TDKIV a dalších zdrojů 3. Ediční problematika a otázky jazyka a stylu: kritické vydání a jeho součásti; problematika bibliofilií; jazyková kultura a příslušné odborné publikace 4. Pojmy z teorie literatury a kultury; recepce literárního díla, včetně dramatu 5. Genologie a naratologie v pojmech; možné světy a fikční světy 6. Literatura umělecká a populární; kýč a brak; literatura pro specifické skupiny čtenářů 13. Přehled české literatury (jednooborový a hlavní studijní plán) 1. Vývoj české literatury v kulturním a historickém kontextu 2. Literární směry v novější české literatuře 3. Ediční problematika v české literatuře (na příkladech vybraných publikací) 4. Žánrový repertoár české literatury 5. Otázky kánonu a kulturního dědictví v české literatuře 6. Interpretace vybraného beletristického nebo odborného textu (dle výběru v ISu) 14. Informační systémy (jednooborový a hlavní studijní plán) 1. IS, podnikové IS a jejich role v organizacích 2. Databáze, milníky vývoje DBS a architektura databází 3. Datové modelování 4. Podnikové procesy a modelování procesů 5. Řízení projektů vývoje IS 6. Strukturovaný a objektově orientovaný přístup 15. Informační vzdělávání (jednooborový a hlavní studijní plán) 1. Edukační role knihovny ve veřejném prostoru (se zaměřením na Koncepci rozvoje knihoven a dotační programy VISK), koncept učícího knihovníka 2. Vývoj, formy a obsah informačního vzdělávání se zaměřením na trendy a aktuální témata (gramotnosti a kompetence) 3. Cílové skupiny informačního vzdělávání - jejich specifika a potřeby v kontextu celoživotního učení a vzdělávání 4. Spolupráce knihovny a školy v informačním vzdělávání se zaměřením na zahraniční i tuzemskou praxi, trendy a témata 5. Pedagogicko-didaktické rámce informačního vzdělávání - příprava, realizace, evaluace vzdělávacího programu 6. Odborné zdroje a platformy rozvoje a kontextu informačního vzdělávání (strategické a koncepční dokumenty, teoretické a výzkumné publikace, metodiky, konference) 16. Informační etika (jednooborový a hlavní studijní plán) 1. Univerzálnost etiky (etické rámce, etické principy, interkulturní etika) 2. Rozhodování etických dilemat – praktická prezentace na příkladu 3. Jsou technologie hodnotově neutrální? (argumenty, k hodnotám ohleduplný design, etika umělé inteligence/dronů) 4. Profesní etika (mikro- a makroetika, profesní kodexy, knihovnická etika) 5. Duševní vlastnictví v době digitálních technologií 6. Výzkumná etika (internetový výzkum, etika velkých dat) 17. Řízení informačních institucí (jednooborový a hlavní studijní plán) 1. Definice managementu (co je účelem managementu?) 2. Učící se organizace 3. Strategický management (strategické plánování, interní a externí analýza) 4. Management změny a inovace 5. Projektový management, proces řízení projektů 6. Manažerské kompetence a role 18. Referenční a informační služby (jednooborový studijní plán) 1. Proces zpracování dokumentů v knihovně (akvizice, jmenná a věcná katalogizace) 2. Typy služeb v knihovně 3. Komunikace s uživatelem: informační potřeba, referenční rozhovor 4. Proces vyhledávání informací: identifikace vhodných informačních zdrojů, rešeršní strategie, postupy a nástroje 5. Hodnocení kvality informací: identifikace kvalitního, relevantního a pertinentního zdroje 6. Podpora publikování; Open Science; bibliometrie; autorské identifikátory