Knihovnické systémy a standardy (ISKB35) Martin Krčál Brno, 21. února 2024 1. Systémy, standardy, paměťové instituce Předpoklady pro ukončení kurzu Seminární projekt * Téma: Služby knihovny a technologie vJaké služby má knihovna nabízet? vJak by měly fungovat její služby? vJaké technologie lze využít? vJak je propagovat? vRealizace na příkladu MZK vCílová skupina studenti SŠ a VŠ * Realizace v3-4 studenti/tým vPrůběžné úkoly + řešení dle témat na hodinách vVýsledný návrh §rozsah 5-10 normostran (schéma služeb + popis) §do 15. 5. 2024 vZávěrečná prezentace na konci semestru * Registrace do týmů Písemný test? * termíny budou vyhlášeny v ISu * znalosti z kurzu vfakta vzákladní principy systémů vpochopení fungování systémů Výzvy aneb zajímají Vás technologie? * zapojení do komunity Koha * zkoušení technologií * propojení s TP * praxe v technických odděleních vknihoven (např. MZK) vfirem Obsah kurzu Obsah kurzu * Paměťové instituce vco jsou, jaká je jejich role vobejdeme se bez nich? * Knihovny a jejich role vjaké služby má knihovna nabízet a jak vvliv technologií na fungování knihovny * Standardy v knihovnách vk čemu je standardizace vjak fungují standardy a kdo je vydává * Systémy v knihovnách vinformační systém, knihovní systém vfunkce knihovního systému + příklady Obsah kurzu * Katalogy knihoven vfunkce knihovního katalogu vkatalogy 3. generace + příklady * Discovery služby vjednotný přístup ke zdrojům * Centrální služby a systémy vslužby a systémy provozované pro všechny knihovny, příklady * Opensource a knihovny vopensource knihovní systémy, systém KOHA Obsah kurzu * Statistiky a EBL vtvorba statistik, roční výkazy, bibliomining, benchmarking, využití v praxi * Nové technologie v knihovnách vjaké technologie a trendy přicházejí do knihoven vtrendy v českých knihovnách * Digitalizace vdigitalizační linka MZK vproces digitalizace, systémy, standardy * Propagace systémů vJak lze systémy propagovat Základní terminologie * paměťové instituce * systém * informační systém * knihovní systém * katalog * standardy Paměťové instituce •Co jsou paměťové instituce? * Paměťové instituce * instituce a zařízení * pečují o národní paměť vknihovny, archivy, muzea, výzkumné ústavy, univerzity,… Cíle paměťových institucí * uchovávání kulturního dědictví * zpřístupňování KD současnosti a budoucnosti * vytvářejí i nové infozdroje o kulturních událostech na místní i národní úrovni Rozdíly * archiv vpísemnosti instituce, oblasti, dopisy osobností apod., nepůjčují domů, jen prezenčně * muzeum v3D objekty, artefakty, z historie, musí mít nějakou cenu, výstavy ze sbírek * knihovna vtištěné dokumenty, nově i e-zdroje, půjčují domů * •Jaké služby knihovny nabízejí? * •Mají knihovny dnešní společnosti •co nabídnout? * Fyzické vs. online služby Tradiční služby * poskytované ve fyzickém prostoru vpůjčování dokumentů vinformační služby a poradenství vvzdělávání vkomunitní role vvydavatelská činnost vprostor v… Online služby * využití virtuálního prostoru pro poskytování služeb vkatalog knihovny + čtenářské konto vzpřístupňování fondů elektronicky velektronické zdroje vLTP – dlouhodobé uchovávání dokumentů * budují jednotlivé knihovny, lepší spolupráce více knihoven vu spolupráce nutné kompromisy a společné cíle!!! * Digitalizace * uchovávání dokumentů * nejen tištěné, ale i hudba, videa,… * využití technologií * digitalizační projekty * systémy pro vystavování digitalizátů vDSpace, Greenstone (např. Unesco), Eprints (Univ. of Southampton), Fedora (Cornell Univ.), CDSware (CERN), Kramerius (NKP) vDigiTool (exLibris) Digitalniknihovna.cz DNNT = díla nedostupná na trhu Česká digitální knihovna Knihovny.cz https://awesomescreenshot.s3.amazonaws.com/image/1057689/46182082-f6104708ab25fe6af0a94d9ecdd034c8. png?X-Amz-Algorithm=AWS4-HMAC-SHA256&X-Amz-Credential=AKIAJSCJQ2NM3XLFPVKA%2F20240221%2Fus-east-1%2 Fs3%2Faws4_request&X-Amz-Date=20240221T112122Z&X-Amz-Expires=28800&X-Amz-SignedHeaders=host&X-Amz-S ignature=1ed0b162057af5e87c723b5ecae1be33b73c549a3609efc9a73c1df6dcc79617 online přístup ke službám knihoven Příklady digitálních knihoven * Národní digitální knihovna * Virtuální národní fonotéka * eSbírky * Společná česko-slovenská digitální parlamentní knihovna * Europeana * World Digital Library * E-prezenčka MUNI + její využití v národních DK * … * Systémy Systém * uspořádaná soustava prvků a vazeb * jednotlivé části systému na sebe působí a plní určité funkce * na systém může mít vliv také okolí votevřený x uzavřený https://encrypted-tbn1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQvpk7y7xOiN0R-ku_wE04sqKir4TiTSiZ7Atozx8B8V6V 9DQZSJg Zdroj: http://produktivitas.qacomm.com/blog/kunci-produktivitas-adalah-system.html Informační systém * definice #1 - obecná vvazby = potenciální informace vprvky = místa transformace informací vplní informačně-komunikační úlohu * definice #2 vzískávání, zpracovávání, uchovávání a zpřístupňování informací Vymezení IS * funkce vjakými funkcemi disponuje IS * procesy vjaké procesy z reálného života podporuje * data vs jakými daty IS pracuje vreflektují skutečnost è jejich interpretace = informace Vstupy IS * sběr dat * nikdy ne všechna data!!! * jen ve vztahu k procesům, které IS zajišťuje * často mají nějakou strukturu vforma zápisu, ověřování vstupních dat,… * ukládání do DB = zpracování Uchovávání * uložení dat v systému * archivace dat a zálohování Zpřístupňování * interpretace dat * výstupy ze systému * výměna dat mezi systémy vAPI, výměnné formáty a protokoly * statistiky a využívanost * Obecné dělení IS * podnikové informační systémy (EIS = Enterprise Information Systems) vprovozují si je podniky/organizace vjen pro vlastní zaměstnance vvlastní data (řízení přístup, oprávnění) * veřejné informační systémy (PIS = Public Information Systems) vpřístup k informacím má veřejnost vfinancování - z vlastních prostředků, z dobročinných příspěvků, z veřejných rozpočtů, z výnosů z reklamy, aj. •Uveďte příklady informačních systémů? • •Do jaké skupiny patří? Druhy IS * ERM = Enterprise Resource Planning, podnikové IS, řízení podniku, moduly, např. SAP, Caflou, Lamael * CRM = Customer Relationship Management, vztahy se zákazníky, např. Bitrix, Raynet, Pipedrive (kontakty, objednávky,…) * HRM = Human Resource Management, lidské zdroje, databáze zaměstnanců (součást ERM), např. Bamboohr * CMS = Content Management Systems, správa obsahu, např. digitální knihovny, Moodle, Wordpress * GIS = Geographic Information Systems, propojení map a dat (Google Maps a navigace, mapy znečištění, systém ArcGIS,…) •… * Knihovní systém * systém jedné nebo více knihoven vprvek = pracoviště knihovny, realizují se zde knihovnické a informační služby vvazby = vztahy mezi těmito pracovišti * shromažďuje, zpracovává, uchovává a zpřístupňuje knihovní dokumenty a informace s cílem poskytovat knihovnické a informační služby (TDKIV) Automatizovaný knihovní systém * software určený k automatizaci procesů realizovaných v knihovně * obvykle modulární struktura vmoduly: akvizice, katalogizace, katalog, výpůjčky a MVS, správa seriálů vobvykle obsahuje nástroje pro zapojení do sítě knihoven a pro komunikaci s externími zdroji §např. sdílená katalogizace, odesílání záznamů,… * cílem zefektivnit a zrychlit procesy v knihovně AKS * lokální řešení vpouze na jednom PC, dostupné pouze lokálně * serverové řešení vdata jsou na serveru, oprávněný uživatel se k nim může připojit, systém nastavení práv, systém je obvykle ve správě instituce * cloudové řešení vsystém i data jsou u externího provozovatele, ten řeší zálohování a provoz systému v Standardy Otázky k diskuzi * Co je standard? * Proč jsou standardy důležité? * Jsou standardy povinné? * * Standardy * norma, návod, jak nějakou činnost udělat efektivně nebo jednotně * stanoví důležité vlastnosti různých materiálů, výrobků, součástek nebo postupů a může definovat také používané pojmy vnapř. ČSN ISO 690, technické normy * ideální (doporučený) postup * obvykle vychází z praxe Dělení standardů * de facto vvychází z praxe, už se to tak dělá vnapř. formou dohody firem na jednom postupu (MP3, CD, Fiat) * de jure vtvoří je instituce (firemní, národní a mezinárodní) vmohou být dány zákonem vtvoří je odborníci dané instituce nebo více institucí * Závaznost norem * Zákon č. 22/1997 Sb., o technických požadavcích na výrobky včeské technické normy (ČSN) nejsou obecně závazné, nemusí se dodržovat * povinnost může být definována právním předpisem vpotravinářství §příklad rum (ze třtiny, jinak tuzemák) §pomazánkové máslo (není máslo) vtechnické normy Kontinuita a konzistence * porušení kontinuity a konzistence vpři změně standardů, nemělo by se stávat, ideálně rozšíření standardů (přidání pravidel, např. zakomponování nových druhů dokumentů) vlze vše předělat zpětně, ale je to nákladné vzpětná kompatibilita §např.: přechod z UNIMARC a MARC21, ČSN ISO 690:2010 * pojmy vrevize = drobné úpravy, oprava chyb vverze = významnější změny Standardizační autority * vyvíjejí a udržují standardy * příklady standardů vČSN, ISO, TÜV, W3C, NISO/ANSI * kdo může být standardizační autorita vstátní instituce voborová sdružení vneziskové instituce vkomerční sektor vjiné instituce * * •Podle čeho se pozná dobrý standard? * Hodnocení standardů * jak se standard používá * počet uživatelů vmá pro ně asi hodně výhod, * používají jej velké instituce * jak efektivně řeší daný problém * jak jsou jednoduché * potřebné prostředky na realizaci vje nutné kupovat drahé technologie? vnáklady na zavedení (převod) a používání (placená údržba), poplatky za normy včeho dosahuje (lepší výsledky, ušetříme na tom)? * spolupráce (sdílení záznamů) * Nevýhody standardů * omezují * nemusí být ideální pro všechny a pro všechno vnapř. AACR2 x RDA, MARC x Bibframe,… * často neřeší všechny možnosti vnutné při tvorbě normy domýšlet všechny alternativy * řešení není navždy včasem neodpovídá realitě, nutné úpravy Nevýhody standardů * porušení kontinuity a konzistence vnová pravidla nenavazují na předchozí verzi * pravidla nelze dále přidávat vproces se stane neefektivním, pak je lepší vytvořit/přejít na nový standard (nyní např.: AACR2 è RDA) * Tvorba standardů * přebírání mezinárodních standardů vod 20. století, snaha o jednotu, harmonizace * vytváří je odborníci, zaštiťuje je instituce vnapř. LoC v knihovnictví * náklady na tvorbu standardů vnejsou zadarmo vplacení odborníků, využívání techniky (platí i u open source) vkdo to platí? * udržování standardů * mohou být patentované vnutno platit poplatky, licence, spory firem (IE vs. Netscape) • Standardizační organizace * Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví – normy ČSN, často přebírají od ISO, sídlo v Praze, vydává Věstník * ISO - International Organization for Standardization – Ženeva, 148 zemí, nevládní, mezinárodní * seznam platných a rozpracovaných norem ISO z oblasti knihovnictvi a informačních věd (.pdf, 103 kB) * ANSI – americká národní, soukromá, nezisková (financována vládou USA), ISO často vychází z ANSI * NISO – s pověřením ANSI, soukromá a nezisková, zabývá se informačními technologiemi a informacemi (Z39.50, DOI, Dublin Core), standardy zdarma * CEN – European Committee for Standardization - standardizační úřad EU, asociace spojuje 33 zemí EU * * * DIN - Deutsches Institut für Normung * AFNOR - Association française de normalisation * W3C – webové standardy * IEFT - Internet Engineering Task Force - podoba internetu v budoucnu, drafts ke komentování širokou veřejností * ETSI - European Telecommunications Standards Institute – standardy pro ICT * •další standardizační organizace: http://guides.lib.washington.edu/content.php?pid=150311&sid=1283024 • Knihovnické standardizační organizace * ALA vAACR2 * IFLA vv Evropě, 1700 členů vUNIMARC, FRBR, ISBD * Library of Congress vMarc21, BIBFRAME, MARCXML, MODS, SRU/SRW,… * Druhy knihovních standardů * pravidla popisu vAACR2, RDA, FRBR,… * (metadatové) formáty vMARC21, Unimarc, Bibframe,… vRDF, Dublin Core, MarcXML,… * identifikátory vDOI, ISBN, ISSN, ISMN, URI, URN, RFID,… * výměnné protokoly a komunikace vZ39.50, OAI-PMH, SRU-SRW, NCIP, SOAP, SIP2, NFC,… Druhy knihovních standardů * webové standardy vHTML, XHTML, CSS,… * klasifikace zdrojů vMDT, DDT, konspekt, LCC * ostatní vStandard pro dobrou knihovnu vStandard pro dobrý fond v… •Děkuji Vám za pozornost billboard Martin Krčál krcal@phil.muni.cz