Digitální wellbeing: jak žít v online a přitom neztratit rovnováhu

Wellbeing

Co to je? Proč používáme anglický pojem? Odpověď je jednoduchá v češtině totiž neexistuje přesný ekvivalent pro tento pojem, i když se můžeme setkat s pokusy o překlad jako "osobní pohoda", "duševní pohoda" nebo "blahobyt". I jiné překlady jsou však poměrně běžné, jako například "spokojenost", "štěstí", "kvalita života" nebo dokonce "blaženost" či "vzkvétání". Nicméně dle odborníků tyto překlady nejsou všeříkající.

 

Nejrozšířenější a nejčastěji používaná definice pojmu wellbeing je definice Světové organizace pro zdraví (WHO), která ho popisuje jako:

"Pozitivní stav, který prožívají jednotlivci i společnosti. Podobně jako zdraví je zdrojem pro každodenní život a je určována sociálními, ekonomickými a environmentálními podmínkami. Wellbeing zahrnuje kvalitu života a schopnost lidí a společností přispívat světu s pocitem smyslu a účelu. Zaměření na wellbeing podporuje sledování spravedlivého rozdělení zdrojů, celkového rozkvětu a udržitelnosti. Wellbeing společnosti lze určit podle toho, do jaké míry je společnost odolná, buduje si schopnost jednat a je připravena překonávat výzvy."


Partnerství pro vzdělávání 2030 + přichází s touto definicí:

 

Suma sumárum, je to stav, kdy jsme OK, cítíme se dobře, ale zároveň to neznamená pouze to, že jsme zdraví, ale, že se také dokážeme nějak realizovat ve výše zmíněných oblastech s přesahem osobního růstu.

 

Digitální wellbeing

I tento pojem nemá vhodný český ekvivalent, i když se někdy můžeme setkat s označeními jako "digitální pohoda", či "digitální mindfulness". Nicméně, platí to stejné, co u wellbeingu, není to překlad dostatečně vystihující. Bylo proto ustanoveno využívání anglického výrazu digital wellbeing (nebo digitální wellbeing) i když ne všude se tato praktika dodržuje.  

Již jsme se seznámili s tím, co zahrnuje oblast wellbeingu. Co tedy vznikne, když spojíme wellbeing s digitálními technologiemi?

Rada Evropské unie definuje DW jako:

"Pocit fyzické, kognitivní, sociální a emocionální spokojenosti, který všem jednotlivcům umožňuje zapojovat se s jistotou do všech prostředích digitálního učení, mimo jiné prostřednictvím nástrojů a metod digitálního vzdělávání a odborné přípravy, v maximální míře využívat svého potenciálu a seberealizovat se, pomáhá jim chovat se bezpečně na internetu a podporuje posílení jejich postavení v on-line prostředí."

Definice má mnoho společných rysů s definicí wellbeingu od WHO, schválně najdete 5 rozdílů?

Definice DW podle rady Evropské unie 
Pozitivní stav, který prožívají jednotlivci i společnosti. Podobně jako zdraví je zdrojem pro každodenní život a je určována sociálními, ekonomickými a environmentálními podmínkami. Wellbeing zahrnuje kvalitu života a schopnost lidí a společností přispívat světu s pocitem smyslu a účelu. Zaměření na wellbeing podporuje sledování spravedlivého rozdělení zdrojů, celkového rozkvětu a udržitelnosti. Wellbeing společnosti lze určit podle toho, do jaké míry je společnost odolná, buduje si schopnost jednat a je připravena překonávat výzvy. 

 

Mnohdy se však setkáme s mnohem kratší, zjednodušenou definicí a to, že se jedná o rovnováhu mezi online a offline světem. Jak uvádí Floridi, žijeme život onlife, již není možné oddělovat tyto světy, jsou navzájem propojené, přesto se ukazuje, že je vhodné si najít nějaký svůj onlife balanc. Tato rovnováha má vést ke spokojenému životu, kdy bychom zažívali wellbeing.  

Hlavním záměrem není zbavit se technologií, nýbrž naučit se s nimi efektivně pracovat. Cílem je dosáhnout stavu, kdy nejsme pouze pasivními uživateli technologií, kdy se cítíme být jimi ovládáni. Naopak cílem je dojít k aktivnímu využívání technologií, kdy se vědomě účastníme našich digitálních aktivit. Cítíme se pohodlně, sebejistě, zkrátka dobře. 

JISC k tomuto přispívá následující grafikou. Hlavním cílem DW je uvědomění si jak negativních, tak pozitivních dopadů souvisejících s využíváním technologií. Díky tomuto zvědomění můžeme dál s těmito emocemi/dopady pracovat. Podporovat pozitivní a minimalizovat negativní, což by nás mělo dovést k vyrovnanému stavu. 

Mnohdy je proto kladen velký důraz na čas strávený na zařízeních, a to ve smyslu, že moc času je špatně. Jenže ono to není tak černobílé. Zásadní je, co konkrétně na zařízeních děláme. Digitální obsah, který vstřebáváme bez nutnosti přemýšlení, využití kreativity, např. scrolling na soc. sítích, označujeme za pasivní čas, který opravdu nevede k pozitivním dopadům. Ten bychom měli minimalizovat, obvzláště u dětí.

Nicméně aktivní čas strávený u obrazovek má pozitivní vliv. Jedná se nejčastěji o kreativní aktivity, ale i aktivity, při kterých zažíváme pocit flow. Při aktivním používání technologií využíváme kognitivní myšlení, anebo fyzické zapojení při interakci s technologií (Nintendo Switch, Xbox či Pokemon Go). Aktivně strávený čas u obrazovek podporuje kreativitu, seberegulaci a učení.

Potřeba digitálního wellbeingu se stává důležitou složkou našich životů, jak již v úvodu bylo uvedeno. Jsme vždycky vědomě přítomní u svých obrazovek? Nebo jen bezcílně brouzdáme po internetu či soc. sítích? Jsme technologiemi vyrušováni?