Digital wellbeing, volný čas a technologie
Sousloví volný čas není –
překvapivě – příliš staré – vzniklo až v kontextu průmyslové revoluce a
změny organizace práce. Do té doby měli lidé času, přes náročné pracovní
podmínky například v zemědělství, relativně hodně a současně byl spojován
s delšími časovými úseky na odpočinek, například formou
poutí (léto) nebo omezení pracovního času (zima). Průmyslová revoluce
zavedla možnost pracovat celý rok i celý den v podstatě bez omezení, což
vedlo k nutnosti nově formulovat a koncipovat způsob uspořádávání času.
Aristoteles říká, že člověka dělá člověkem schopnost svobodně nakládat se svým
časem. Tato otázka je tak bytostně antropologická – do jaké míry jsme stále
lidmi a do jaké se z nás stává homo faber nebo „lidský zdroj“?
Digitální technologie
v tomto ohledu přinesly dvě pozoruhodné revoluce, kterým je třeba věnovat
pozornost a které proměnily způsob uspořádání volného času a práce
v kontextu post-industriální společnosti.
První je otázka, co to volný
čas vlastně je. Tradiční vymezení říká, že volný čas je čas, ve kterém se
nevěnujeme práci, škole nebo jiným povinnostem, ve kterém sami se sebou můžeme,
v určitém ohledu zacházet svobodně. Anglické sousloví
„leisure is pleasure“ ukazuje, že volný čas je něčím, co nám přináší
potěšení. jako takové. Zatímco
v industriální společnosti je typické to, že práce a volný čas jsou jasně
ohraničené pracovní dobou a že nástroje pro práci se nevyužívají ve volném čase
(takto jsou stále koncipována i legislativní pravidla), tak současná společnost
je jiná. Je běžné večer otevřít počítač a odpovědět na pár zpráv, něco
odkliknout z mobilního telefonu nebo mít call z dovolené. Dokonce
někdy můžeme tuto flexibilitu chápat jako benefit.
Výsledkem je, že zmizel prostor
skutečného volna, času bez práce určeného pro odpočinek. Jsme neustále online,
protože flexibilita a rychlost jsou klíčové kompetence pro přežití v 21.
století. V evropském kontextu se tak hovoří o právu
na odpojení, které by mělo
garantovat právo zaměstnanců nebýt připojen v rámci svého volna. Proti
sobě tak stojí fenomény práce z domova, časové flexibility a možností
práce na dálku s tím, že lidé ztrácejí schopnost a možnost odpočívat, což
se projevuje na jejich zdraví, motivaci nebo vyhoření.
Právě rozmazávání hranic mezi
prací a zábavou, mezi volnem a časem práce, představuje jeden z klíčových
aspektů, se kterým se digital wellbeing musí vypořádat. Podlehnout mu je totiž
stejně snadné, jako si oblíbit sladkosti – a stejně jako u sladkostí i zde trvá
často velice dlouho, než člověka doženou druhotné efekty spojené s tím, že
nedokážeme odpočívat.
S tím souvisí druhá důležitá
revoluce. Solowův
paradox neboli paradox produktivity byl poprvé popsán v roce 1987.
Robertu Solowovi je připisován výrok: „Věk počítačů můžete vidět všude, jen ne
ve statistikách produktivity.“ Odkazuje k situaci na přelomu 70. a 80.
let, kdy došlo – podle některých měření – k masivnímu rozšíření technologií a relativní stagnaci
produktivity. Vysvětlení může být více, ale v kontextu našeho kurzu bychom
rádi zmínili dvě: 1) Stále nové technologie vyžadují neustále nové učení se,
které odčerpává čas a další zdroje zaměstnancům. Z toho plyne, že zavádění
inovací může být prospěšné jen tehdy, když je prováděno správným způsobem
v dobrý čas. Učit se s novým nástrojem před zkouškou nebo odevzdáním
projektu není – většinou – nejproduktivnější nápad. 2) Technologie vyvolávají
změny v chování, na které není snadné se adaptovat. Potřebujeme začít
systematicky pracovat s konceptem rozvoje kompetence k trávení
volného času.
Právě tento krok je podle našeho soudu zásadní – potřebujeme se naučit odpočívat, zdá se, že proměna světa, ve kterém žijeme, našeho pracovního prostředí i zábavy vede k takové proměně volného času, že potřebujeme najít způsoby, jakými si dokážeme odpočinout. Rozvoj kompetencí k volnému času těsně s wellbeingem – i tím digitálním – souvisí. Technologické změny transformují procesy práce, mění (jak zdůrazňuje Bauman) pevné hranice a nutí nás pohybovat se v tekuté modernitě, v prostoru, kde nic nefunguje tak, jako dříve. Hledání strategií pro digitální wellbeing se tak stává základním předpokladem proto, abychom v této informatizované společnosti mohli jako lidé žít.