ÚVOD DO KURZU ISKM48 SERVICE DESIGN WORKSHOP Jaro 2024 Co nás dnes čeká ̶ Seznámení ̶ Základní informace ke kurzu ̶ Témata projektů ̶ Rozdělení do skupin ̶ Kde začít Kolečko ̶ Jak se jmenujete? ̶ Jak se dnes máte? ̶ Co byste si z tohoto kurzu chtěli odnést? ̶ Naučit se / Vyzkoušet si / Prozkoumat… Mentorstvo ̶ Tereza Navarová ̶ Erik Vaněk ̶ Roman Sellner Novotný ̶ Josef Kocurek I. Základní informace ke kurzu Cíl kurzu ̶ Prakticky si projít prvním diamantem designového procesu – od poptávky po definování problému Parametry kurzu ̶ 5 kreditů = cca 125 hodin ̶ Praktický ̶ Práce na skutečném projektu / problému (80 % času) ̶ (samo)studium / práce mimo hodiny ̶ 4 témata = 4 skupiny ̶ Mentorovaný ̶ Každá skupina své mentorstvo ̶ Setkání ̶ Sdílení postupu + diskuze ̶ Základní teorie + doporučené kroky Uvidíme se 4krát ̶ 29. 2. 14.00 – Úvod do kurzu, rozdělení do skupin + téma design brief ̶ 21. 3. 14.00 – Sdílení postupu + téma designový výzkum ̶ 25. 4. 14.00 – Sdílení postupu + téma designová výzva ̶ 23. 5. 14.00 – Prezentace výstupů + společná diskuze a reflexe Co si vyzkoušíte ̶ Vytvořit si designové zadání ̶ Metody – poznávání / definování ̶ Spolupráci v týmu ̶ Prezentaci procesu a výstupů ̶ Komunikaci s aktéry ̶ (sebe)reflexi designového procesu ̶ Kritické promýšlení projektu / kroků Bude to proces Role mentorstva ̶ Očekávejte ̶ Průvodcovství: Pomoc s nasměrováním projektu. Odpovědi na otázky. Rady a nástroje. ̶ Kritika a zpětná vazba: K procesu, postupu, dílčím krokům, výstupům. ̶ Integrace: Pomoc s převedením teorie do praktických kroků. ̶ Odbornost: Sdílení znalostí a zkušeností v z teorie i praxe. ̶ Nečekejte ̶ Odpovědnost za projekt: Mentoři*ky nejsou vedoucí projektu. ̶ Práci na projektu: Dostanete směřování, řešení a realizace je na vás. ̶ Nepřetržitou dostupnost: Mentoři*ky na vás mají omezený čas dle dohody. Hodnocení & ukončení předmětu ̶ Povinná účast na přednáškách a diskuzích Ideálně osobně | po domluvě hybridně ̶ Prezentace výstupů praktické části Forma: Prezentace / Miro Prezentace procesu + výstupů + doporučení ̶ Individuální reflexe – ústní a písemná Ústní: Reflexe rolí v týmu, přínosů – na posledním setkání Článek na Medium (týmový) Praktický výstup ̶ Definovaný problém & vytvořené zadání pro druhou část designového procesu ̶ Různé podoby: designová výzva, prioritizované user-stories, cesta službou, service blueprint, persony, vhledy… ̶ Ideálně předaný zadavatelům ̶ Závěrečná prezentace: ̶ Prezentace procesu – čím jste si prošli, jaké metody jste zvolili, jak jste postupovali ̶ Výstupy – viz výše, jaký jste definovali problém a jak jste jej zpracovali (research deliverables) ̶ Doporučení – co by za vás měly být další kroky ̶ Reflexe – rolí v týmu, přínosu vaší práce, těžkých momentů, „aha“ momentů Písemná reflexe ̶ Cíl: Popsat a reflektovat průběh práce na projektu. Jak vypadal designový proces? Jaké jste použili metody a proč? Jak probíhala spolupráce v týmu, jaké jste měli role? Jak jste pracovali se zapojením aktérů? K jakých výsledkům jste došli? Jak byste práci na projektu zhodnotili? Co byste udělali jinak? Co se povedlo? ̶ Rozsah: 4–6 normostran ̶ Medium DESIGN KISK Pauza? II. Témata Téma č. 1 – Portál pro zaměstnance MU Kontext ̶ Portál pro zaměstnance slouží k interní komunikaci a je vstupní bránou k důležitým informacím, nástrojům a systémům. → Centralizace informací pro zaměstnance fakult a MU. ̶ Vyvíjí UVT, rozvoj zastřešuje rektorát MU, o fakultní obsah se starají fakultní koordinátoři. Téma č. 1 – Portál pro zaměstnance MU Téma č. 1 – Portál pro zaměstnance MU Problémy Zaměstnanci MU nevyužívají Portál. Nejasná přidaná hodnota portálu pro zaměstnance*kyně oproti stávajícím systémům. ̶ Dopady problému: – Neefektivní on-boarding a adaptace zaměstnanců. – Zatížení administrativy opakujícími se dotazy. – Špatná orientace zaměstnanců v digitálním prostředí MU. – Neefektivní nakládání s prostředky. Aktéři ̶ Projektová manažerka kanceláře kvestorky Michaela Kortyšová (kortysova@rect.muni.cz) ̶ Ředitel divize informačních systémů UVT ̶ Vedoucí Webcentra UVT ̶ Odbor komunikace / Odbor pro personální řízení ̶ Fakultní koordinátoři | Zaměstnanci*kyně Mentor*ka ̶ Roman Sellner Novotný Téma č. 2 – Weby kateder a ústavů Kontext ̶ Každá katedra a ústav na FF má povinnost mít vlastní web spravovaný systémem UMBRACO, který by měl sloužit jako „výkladní skříň“ pracoviště. ̶ Uživatelskou podporu poskytujefakultní CIT. Téma č. 2 – Weby kateder a ústavů Problémy ̶ Neexistuje žádný standard o tom, jak by weby měly vypadat a jakou by měly mít funkci. ̶ Na webech jsou často dublované fakultní informace ke studiu, nebo na nich není vůbec nic a nikdo se o ně nestará. ̶ Dopady problému: – Nejednotná komunikace pracovišť navenek. – Nulová propagace humanitních věd směrem k veřejnosti. Aktéři ̶ Odbor vnějších vztahů na FF Tomáš Weissar Ondřej Krajtl ̶ Zástupci jednotlivých pracovišť spravujících weby Mentor*ka ̶ Josef Kocurek Téma č. 3 – Well-being studujících na KISKu Kontext ̶ KISK dlouhodobě usiluje o to, aby se studující cítili dobře a vychází jim vstříc ohledně různých bariér (fyzických i duševních), které mohou během jejich studia nastat. Téma č. 3 – Well-being studujících na KISKu Problémy ̶ Neexistují KISKové, ani univerzitní nástroje, co dělat, když se někdo cítí špatně / nekomfortně / v nebezpečí. ̶ Dopady problému: – Nejistota studujících ohledně bezpečného prostředí před začátkem semestru. – Dlouhodobě pak narůstající stres u studujících (který nepřispívá k duševní pohodě). – Předčasné ukončení studia. Aktéři ̶ Petr Škyřík ̶ Roman Sellner Novotný ̶ Studující KISK Mentor*ka ̶ Erik Vaněk Téma č. 4 – Web pro zahraniční studentstvo Kontext ̶ Web by měl sloužit jako vyčerpávající zásobárna odpovědí pro přijíždějící studenty z různých programů a jejich následnou orientaci na fakultě. Téma č. 4 – Web pro zahraniční studentstvo Téma č. 4 – Web pro zahraniční studentstvo Problémy ̶ Web je obrovský nepořádek – přeplácaný odkazy na sáhodlouhé fakultní směrnice; neaktuální aktuality; zaměstnanci neví, jestli web někdo používá. ̶ Dopady problému: – agenda zahraničních referentek je o zodpovídání dotazů (zodpovězených někde na webu). – nejistota, zda studující web vůbec používají a k čemu ho používají. – je web místo, odkud se potenciální zahraniční studenti dozvídají o FF MU / procesu přijetí? Aktéři ̶ Zahraniční oddělení MU Michaela Hrazdílková ̶ Odbor vnějších vztahů na FF Tomáš Weissar | Ondřej Krajtl ̶ Degree studenti studují celé studium tady cca 100 lidí z celého světa Mentor*ka ̶ Tereza Navarová III. Rozdělení do skupin Témata a rozdělení do skupin ̶ 1. Portál pro zaměstnance MU ̶ 2. Weby kateder a ústavů ̶ 3. Well-being studujících na KISKu ̶ 4. Web pro zahraniční studentstvo Témata a rozdělení do skupin bit.ly/SDW2024 IV. Kde začít 1. V týmu – jak spolupracovat ̶ Komunikace ̶ Naplánujte si pravidelná týmová setkání ̶ Vyberte si nástroj, přes který se budete domlouvat ̶ Domluvtese s mentorem*kou, kdy a jak často se uvidíte ̶ Dělejte si zápisy ̶ Úkoly ̶ Rozdělte si úkoly – nemusí všichni pracovat na všem ̶ Zapisujte si úkoly na jedno místo ̶ Nezapomeňte na odpovědnosti a termíny ̶ Role ̶ Dohodněte se na rolích – např. projektové řízení / facilitace / koordinace / ... ̶ Plánování ̶ Udělejte si plán s hlavními milníky 2. Sebereflexí 3. Design briefem ̶ Matěj Káninský – The power of a UX projectbrief (template included) ̶ Stakeholderkick-off Template ̶ Miro template Co je research brief? ̶ Zadání / úvodní schůzka (kick-off) k výzkumu ̶ Společně se zadavateli / klienty / stakeholdery ̶ Interní – vedoucí, tým | externí ̶ Cílem je nadefinovat si rozsah práce a získat vstupy pro výzkumný plán Zadání ovlivní každý další krok výzkumu Stickdorn, M., Hormess, M., Lawrence, A., & Schneider, J. (Ed.). (2018). The Basic Process of Service Design Research. In This is service design doing: Applying service design thinking in the real world ; a practitioners’ handbook (First edition, s. 99). O’Reilly. Přeložil Josef Kocurek Na co se ptát ̶ Co je problém & proč je to důležité? ̶ Co má být cílem výzkumu? ̶ S jakými rozhodnutími má pomoct? ̶ Jaká jsou očekávání & potřeby? ̶ Jaké jsou předpoklady k tématu? ̶ Jaký je kontext organizace, co strategie? ̶ Koho se výzkum týká? Uživatelé i stakeholdeři Co o nich víme? ̶ Co už víme?Data & výzkumy. ̶ Jaký je rozpočet, termíny a omezení? ̶ Jak a s kým budeme komunikovat? Jansen, O. (8. září). Stakeholder Kickoff Template. Notion. https://odette- jansen.notion.site/Stakeholder-Kickoff-Template- f74b2bf090b447dbb7e2b379a529462f Úvodní rámování. 100metod. Masarykova univerzita, KISK. https://kisk.phil.muni.cz/100metod/uvodni-ramovani