SDÍLENÍ + DESIGNOVÁ VÝZVA ISKM48 SERVICE DESIGN WORKSHOP Jaro 2024 Co nás dnes čeká ̶ Sdílení a diskuze ̶ Syntéza dat à Definice problému à Designová výzva I. Sdílení & diskuze Sdílení & diskuze ̶ Naslouchejte ̶ Zformulujte si otázku | komentář | připomínku | radu Sdílení 1. Portál pro zaměstnance MU 2. Weby kateder a ústavů 3. Well-being studujících na KISKu 4. Web pro zahraniční studentstvo Pauza? II. Definice / designová výzva Stickdorn, M., Hormess, M., Lawrence, A., & Schneider, J. (Ed.). (2018). The Basic Process of Service Design Research. In This is service design doing: Applying service design thinking in the real world ; a practitioners’ handbook (First edition, s. 99). O’Reilly. Přeložil Josef Kocurek Proces výzkumu Tematická analýza Přepisy / poznámky Výroky 1 lístek = 1 myšlenka Katergorie / skupina Výzkumná otázka Katergorie / skupina Katergorie / skupina Katergorie / skupina Katergorie / skupina Katergorie / skupina Katergorie / skupina Téma 1 Téma 2 Shluknutí Tematická analýza Kódování (Condens / Dovetail) Miro Zjištění / poznatky ̶ Deskriptivní ̶ Popis, co bylo objeveno, zjištěno a v jakém kontextu ̶ Nedochází k interpretaci Vhledy z výzkumu ̶ Interpretativní ̶ Kombinují zjištění s kontextem ̶ Vysvětlují proč se něco děje ̶ Actionable ̶ Využitelné, užitečné a praktické ̶ Nejsou řešením, ale nabízí několik řešení Humble, J. (b.r.). How to Write User Research Insights. The Fountain Institute. https://www.thefountaininstitute.com/blog/writing-user-insights Zjištění vs. vhledy Humble, J. (b.r.). How to Write User Research Insights. The Fountain Institute. https://www.thefountaininstitute.com/blog/writing-user-insights. Přeložil Josef Kocurek Zjištění (findings) Vhled (insight) malá jednotka informace vs. vzor/struktura informací vysvětluje, „co“ jste našli vs. vysvětluje, „proč“ věci mohou být užitečné poznání vs. transformační poznání inspiruje k přítomnosti vs. inspiruje k budoucnosti povrchní, očekávané vs. hluboké, náhlé a často překvapivé může odůvodnit aktuálně zastávaný pohled vs. inspiruje k novým způsobům myšlení moment „hmm“ vs. „Aha!“ moment Vhledy z výzkumu – různé přístupy ̶ Kontext + Chování + Motivace à Implikace pro design ̶ Observace + Interpretace à Důsledky ̶ „I saw this“ + „I know this“ = Insight ̶ “I saw this“ – Co bylo pozorováno nebo zjištěno v datech. ̶ “I know this“ – Širší kontext, okolnosti, expertíza. Humble, J. (b.r.). How to Write User Research Insights. The Fountain Institute. https://www.thefountaininstitute.com/blog/writing-user-insights Vhledy z výzkumu – struktura Humble, J. (b.r.). How to Write User Research Insights. The Fountain Institute. https://www.thefountaininstitute.com/blog/writing-user-insights User stories Jako [typ uživatele*ky], chci [nějakou akci nebo funkci], abych [dosáhl nějakého cíle]. User stories Navrhovat Brno. Facebook. https://www.facebook.com/navrhovatbrno Designová výzva ̶ Definuje problém à popisuje sérii zjištění z výzkumu vč. kontextu ̶ Pomáhá ukotvit další práci ̶ Je otevřená à lze řešit několik způsoby ̶ Ne moc široká ani nesklouzávat k instantním řešením ̶ Zacílená na potřeby aktérů ̶ Vyjadřuje ideální stav / dopad Designová výzva Jak bychom mohli… zamýšlená akce aktivní sloveso + co [potřeba, předmět] pro koho cílová skupina / uživatelstvo / aktéři tak, aby výsledek došlo ke změně What is How Might We (HMW)? | IxDF. (2024). https://www.interaction-design.org/literature/topics/how-might-we#hmw_formula-2 Příklad: Designová výzva Jak bychom mohli… pro tak, aby vytvořit peer-to-peer podpůrnou síť nMgr. studující [oboru] pomáhala snižovat stres a úzkost ze školních povinností a utužovala vzájemnost a péči mezi studujícími? Příklad: Designová výzva Jak bychom mohli… abychom podpořit administrátory fakultních webů zlepšili jejich pracovní podmínky a zvýšili tak jejich motivaci učit se nové věci ve správě webů? Designová výzva ̶ Ve výzkumu designová výzva nesmí být osamocená ̶ Doporučený formát: ̶ Designová výzva ̶ Zjištění / vhledy z výzkumu (tj. o co výzvu opíráme, co jsme se dozvěděli) ̶ Doporučení / další kroky (ale bez předjímání jednoznačného řešení) Rozhodovací matice nízký náročné snadné implementace vysokýdopad Rozhodovací matice ? ? Další možnosti 100metod.cz III. Jak se do toho pustit 1. Analyzujte a syntetizujte data a shrňte výstupy ̶ Využijte buď Miro (výroky na post-ity) nebo Condens (kódování) ̶ Vyberte si vhodný způsob zobrazení dat (research deliverables) ̶ designová výzva, prioritizované user-stories, cesta službou, service blueprint, persony, vhledy… ̶ Sumarizujte, co (a proč) jste se z výzkumu dozvěděli*y 2. Zamyslete se nad doporučeními a udělejte si reflexi ̶ Doporučení: ̶ Co byste doporučili zadavatelům*kám? ̶ Jaké bezprostřední další kroky by měli zvážit / realizovat? ̶ Reflexe ̶ Co jste se naučili? – o sobě / o výzkumu / o tématu ̶ Jak vám fungovala spolupráce v týmu? ̶ Jaký dopad / přínos / hodnotu má vaše práce? ̶ Co se vám v procesu podařilo? Co naopak drhlo? Co byste příště udělali jinak? ̶ Co pro vás bylo největším překvapením? 3. Připravte si prezentaci na další setkání ̶ Formát je na vás (Miro, prezentace, workshop) ̶ Délka 15 min. + 5 min. diskuze ̶ Obsah: ̶ Prezentace procesu – čím jste si prošli, jaké metody jste zvolili, jak jste postupoval ̶ Výstupy – jaké jste definovali problémy / příležitosti a jak jste je zpracovali (research deliverables) ̶ Doporučení – co by za vás měly být další kroky ̶ Reflexe – rolí v týmu, přínosu vaší práce, těžkých momentů, „aha“ momentů 4. Sepište písemnou reflexi ̶ Cíl: Popsat a reflektovat průběh práce na projektu. Jak vypadal designový proces? Jaké jste použili metody a proč? Jak probíhala spolupráce v týmu, jaké jste měli role? Jak jste pracovali se zapojením aktérů? K jakých výsledkům jste došli? Jak byste práci na projektu zhodnotili? Co byste udělali jinak? Co se povedlo? ̶ Rozsah: 4–6 normostran (Google Docs / Word) ̶ Odevzdávárna à Feedback à Medium DESIGN KISK ̶ Termín: 15. 6. 2024 Příště se vidíme ̶ 29. 2. 14.00 – Úvod do kurzu, rozdělení do skupin + téma design brief ̶ 21. 3. 14.00 – Sdílení postupu + téma designový výzkum ̶ 25. 4. 14.00 – Sdílení postupu + téma designová výzva / definice ̶ 23. 5. 14.00 – Prezentace výstupů + společná diskuze a reflexe