Co říkají obrazy? Čtení a tvorba vizuálních informací

8. Vyhledávání a generování

K tomu, abyste mohli začít tvořit své vlastní vizuální příběhy potřebujete ten správný materiál - ať už autorský, nebo převzatý. Jak a kde hledat vizuální materiály, s kterými byste mohli tvořit? Přibližme si téma vizuálního vyhledávání na několika každodenních i futurističtějších příkladech. 

Žena v oranžových punčochách. Autor: Egon Schiele.

Znáte ten pocit - stáhnete si skvělý obrázek a zapomenete si ho pojmenovat. Po čase ho chcete použít, nicméně vůbec netušíte, kdo je jeho autorem a co vlastně přesně zobrazuje. Existuje několik způsobů, jak se s tím vypořádat.

Vyhledávání textem

Řekněme, že jste při scrollování Pinterestem narazili na obrázek vlevo a uložili si ho do telefonu. Pokud nejste zběhlí ve výtvarném umění natolik, že byste rozeznali umělce pouze podle tahů štětcem, zkoušíte dohledat bližší informace přes Google nebo jiný vyhledávač. Tipujete a zadáváte dotazy jako ,,žena v oranžovém“, ,,woman in orange clothing“ nebo ,,painting orange woman“ a brouzdáte tisíci výsledky v naději, že dámu někde zahlédnete. Brzy však zjistíte, že takové vyhledávání je příliš zdlouhavé a málo efektivní.

Vyhledávání obrázky

Jak to udělat lépe? Mnohé běžné i specializované vyhledávače zvládnou takzvaný reverse image search, tedy vyhledávání pomocí obrázků. Namísto textu do vyhledávacího pole vložíte přímo obrázek nebo jeho URL adresu. Vyhledávač pak pomocí AI zanalyzuje obrázek na základě jeho formálních charakteristik, jakými mohou být barvy, křivky, metadata atd. Tento soubor charakteristik pak promění ve vyhledávací dotaz a prohledá pomocí jej svou databázi obrázků. Na základě algoritmu pro vás vygeneruje výsledky, které vizuálně nejvíce odpovídají obrázku, který jste zadali na počátku.

Tento typ vyhledávání využijete zejména, pokud se snažíte dohledat zdroj obrázku nebo bližší informace, jako jsou název, autorství nebo licenční práva. Můžete také hledat podobné obrázky nebo si udělat průzkum oblíbenosti obrázku - na základě četnosti používání zjistíte, jestli je ,, profláknutý, nebo málo používaný. V neposlední řadě si takto můžete vyhledat svůj vlastní autorský obsah - fotografii, plakát či logo - a ověřit si, jestli ho někdo nevyužívá neoprávněně. Jaké vyhledávače k tomuto účelu můžete využít? Podívejte se na přehled níže.


Vyhledávače

Google Image Search.Google Image Search.

Google Images - Můžete zde vyhledávat ,,klasicky“ zadáním textového dotazu, ale také přes vložení URL adresy obrázku či nahrání obrázku přímo z vašeho zařízení. Ve výsledcích vám Google na základě metadat nabídne klíčová slova, která mohou odkazovat k námětu či autorovi a také seznam webových stránek, kde je obrázek umístěn. Můžete si prohlédnout mozaiku podobných obrázků, což je užitečné, pokud jej třeba potřebujete ve vyšším rozlišení nebo hledáte podobný obrázek. Výhodou Google Images je jeho rozsáhlá databáze záznamů, rychlost a důvěrně známé rozhraní.


ImgOps.
TinEyeImgOps
Také umožňuje vyhledávání pomocí URL adresy nebo nahráním souboru. Jako výsledek vyhledávání uvidíte seznam webových stránek, na kterých TinEye obrazový materiál našel. Je dobrým pomocníkem pokud chcete zjistit četnost využití daného obsahu - pokud hledáte například ilustrační fotografii na titulní stránku vašeho webu, díky TinEye si můžete ověřit, jestli jste si nevybrali něco okoukaného a neoriginálního. Nicméně pokud chcete rychle najít faktografické údaje o obrázku, sáhněte spíše po Google Images či Bing Visual Search.Velice zajímavý nástroj, který vám jako bonus k vyhledávání umožňuje další práci s vyhledávaným obrázkem. Pokud chcete zjistit více informací, jedním klikem vás přesměruje na vyhledávání v různých vyhledávačích, dovolí vám obrázek zoomovat a otáčet, přetvořit jej v meme, gif nebo třeba převést do pdf či svg. To vše z jednoho místa v lehce retro, ale přesto přehledném prostředí.


Google Lens - Je skvělá možnost, pokud chcete vizuální informaci vyhledat v reálném čase. Stačí namířit kameru třeba na kytku v kanceláři, oblečení, které se vám líbí na věšáku, nebo na budovu, která je před vámi ve městě, které navštěvujete poprvé. Google Lens tento vizuál vyhledá a porovná jej se svými databázemi. Výsledky jsou pozoruhodně přesné a mohou vám velice zrychlit poznávání a rozhodování o věcech, které vás obklopují. Dokáže také číst nápisy a překládat je do jiných jazyků. ,,Ne-google“ alternativou je třeba CamFind.


Databáze

V případě, že se rozhodnete tvořit s již existujícími obrazovými materiály, je důležité všímat si, odkud pochází. Podobně jako knížky nebo články, podléhají i fotografie, malby, infografiky či ikony autorskému právu. Vždy si ověřte, jestli jejich autor umožnil volné použití. Pokud informaci o volném použití nenaleznete, může být použití zdroje zpoplatněné nebo vázané jinými striktními podmínkami. Více si o tom řekneme v modulu Licence a citace.

Obecně doporučujeme nespoléhat se pouze na jednu databázi - při některém dotazu může výborně fungovat a při jiném ne. Zkuste kombinovat minimálně dvě až tři. Důležité je také získat praxi ve formulování klíčových slov (obecná doporučení k jejich formulaci najdete třeba ). Většina databází funguje nejlépe při zadávání slov v angličtině a mnohé nabízí také příbuzná slova. I když třeba hledáte dveře a napíšete do vyhledávání ,,door“, zkuste také ,,house“ nebo ,,facade“ - možná budete mít štěstí a najdete svou ideální fotografii právě při vyhledávání s ,,méně“ přesným slovem. Nikdy totiž nevíte, jaká slova a proč zvolil autor pro metadatový popis své fotografie/obrázku.

Vhodným místem, kde můžete začít vaše vyhledávání mohou být databáze vizuálního obsahu a sociální sítě zaměřené na prezentaci a sdílení vizuálního obsahu. Najdete jich hojné množství, placené i volně přístupné, umělecké i pro komerční účely. Níže uvedený přehled je řazen abecedně a je zamýšlen jako malá ukázka míst, do kterých můžete namířit své oko. 

Artsy 

Artsy.

Sdružuje reprodukce uměleckých děl z předních světových galerií a aukčních domů. Najdete zde hlavně současné a moderní umění. Artsy slouží především pro prodej děl a většinu jeho obsahu není možné využít volně, můžete zde ale zjistit důležité faktografické informace či načerpat inspiraci.

Behance 

Behance.

Přehled současných uměleckých projektů, od plakátů, přes písma, weby, reklamy, obálky knížek, módu, malbu, grafiku až po architekturu. Každý obsah je pod jinou licencí, nicméně většinou ne volnou. Doporučujeme Behance spíše pro inspiraci k tvorbě a zamyšlení se nad možnostmi vizuálního jazyka.

Flaticon

Flaticon

Databáze tisíců ikonek, minimalistických i barevných, dostupných v různých vektorových i bitových formátech. Mnoho ikonek lze použít volně, u ostatních musíte vždy uvést autora.

Flickr

Sociální síť s bohatými možnostmi filtrování obsahu při vyhledávání. Vyvolenou fotografii můžete hledat podle licence, barvy nebo třeba stylu. 

Freepick

Freepik.

Vektorová grafika, ikony, fotografie a soubory formátu PSD, se kterým pracuje nejpoužívanější grafický program Photoshop. Velká část obsahu je volně k použití, zbytek vám zpřístupní až prémiový účet.

Google Arts and CultureGoogle Arts and Culture.Platforma, která umožňuje digitální cestování po kulturních památkách, muzeích a galeriích, poskytuje vzdělávací materiály, kolekce vizuálních materiálů, které můžete prohledávat dle barvyzemě původu či stylu a spoustu dalšího kurátorsky zpracovaného obsahu. Najdete zde také kvízyhry experimenty, zkuste například Poslechni si obraz nebo Art Transfer.
Noun ProjectNoun Project.Databáze ikonek a fotografií k volnému užití. Cílem této iniciativy je budovat univerzální vizuální jazyk, který by byl srozumitelný uživatelům z celého světa. A také pomoci dostat do světa díla současných designérů. Najdete zde svěží ilustrace, které oslavují různorodost našeho světa a kultur - od astronautky, přes všechny druhy pokojovek, až po interakci mezi člověkem a robotem.

Pexels

Pexels

Rozsáhlá fotobanka fotografií a videí. Všechen obsah, který tady najdete můžete zdarma využít a modifikovat dle libosti. Fotografie můžete stahovat v různých velikostech a pokud si na Pexels založíte účet, můžete si jej také pořádat do kolekcí nebo přispívat vlastními kousky. 

Pinterest

Pinterest.

Sociální síť, která dominantně pracuje s vizuálním obsahem. Doporučujeme ji jako vstupní bránu k inspiraci, ať už potřebujete najít infografiku ke klimatické krizi nebo podzimní módní trendy. Umožňuje tvorbu nástěnek, kde si můžete odkládat zajímavé ,,piny“. Dobře fungující je také vyhledávání podobných obrázků. Pozor však na další použití obsahu z Pinterestu - zpravidla je oprávněn jej dále používat pouze jeho majitel.

Unsplash 

Unsplash.

Fotobanka s krásnými fotografiemi k volnému použití. Uživatelským rozhraním i funkcionalitou je velice podobná Pexels, nicméně ze zkušenosti o něco lépe odpovídá na abstraktnější dotazy. Pokud se vám nechce zdlouhavě hledat fotografie na konkrétní téma, určitě prozkoumejte Kolekce.  

Web Gallery of Arts

Web Gallery of Arts.

Velice detailní databáze výtvarného umění a architektury od 3. do 19. století. Kromě reprodukcí uměleckých děl, které můžete využít k edukačním nebo osobním účelům, tady najdete i biografie umělců a podrobné kurátorské popisky.

Wikimedia Commons 

Wikimedia Commons.

Mediální repozitař z dílny Wikipedia Foundation, na kterém najdete pouze obrázky, zvuky a videa pod některou z volných licencí. Je užitečný, pokud hledáte vizuální materiály vztahující se k nějaké specifické epoše, krajině, události apod.

OFFLINE MOŽNOSTI

Nezapomeňte také na offline možnosti. Pokud hledáte historické nebo jinak specifické a raritní vizuální materiály, vyplatí se prozkoumat možnosti knihovengaleriímuzeí a archivů, které mají kromě textových sbírek také sbírky vizuálních materiálů - maprukopisůpohlednicfotografiíplakátů atd. 


Budoucnost vizuálního vyhledávání

Možnosti vyhledávání pomocí obrazových dat rozhodně sahají za vyhledávání ilustračních obrázků a ikonek v databázích. Zejména díky rozvoji umělé inteligence se otevírají další možnosti, jak vizuální vyhledávání využít.


E-commerce

Znáte ten pocit, když víte, že si chcete něco koupit, ale nevíte, jak to vypadá nebo jak se to jmenuje? Přesně na tento problém odpovídá trend vizuálního vyhledávání v nakupování na internetu. Lídři v této oblasti jsou především Pinterest, Amazon a Google, takže pokud chcete mít prst na tepu doby, určitě se oplatí sledovat jejich novinky.

Podívejme se na příklad Pinterestu. Dnes si můžete vyhledat nejenom podobné obrázky (image-to-image matching), ale také můžete vybrat pouze jeden objekt z obrázku a prohledávat podobné obrázky, které také obsahují tento objekt (object-to-object matching). Navíc díky funkci Pinterest Lens můžete skombinovat vyhledávání pomocí textového dotazu s vyhledávání pomocí fotografie, kterou si sami vyfotíte mobilem, což může dosud nevídaným způsobem zpřesnit váš dotaz.



Počítačové vidění

Vizuální vyhledávání má ale širší, nežli komerční užití. V odvětví počítačového vidění (computer vision) se vědci snaží naučit počítače vidět, tedy rozeznávat vizuální vjemy nejprve na základní úrovni identifikace objektů, a dále tak, aby dokázaly porozumět různým vztahům mezi viděnými objekty, emocím, hierarchii atd. To znamená, aby počítač nejenom viděl člověka na ulici, ale třeba rozuměl tomu, že je zraněný, potřebuje okamžité ošetření a případně mu také zavolal sanitku. Počítačové vidění je klíčové například pro rozvoj autonomních automobilů, ale možnosti jeho užití mohou být dalekosáhlé - počítače mohou dřív než lidé spatřit začínající požár v Amazonském pralesu, nebo efektivněji analyzovat medicínské snímky a pomoci tak včasně diagnostikovat pacienty


ÚKOL

Tento týden úkol není. Pokud chcete, vyzkoušejte si vyhledávání pomocí obrázků v libovolném nástroji, oskenujte všechny vaše kytky v Google Lens, nebo si projděte databáze vizuálních materiálů. V následujících úkolech navážeme na znalosti z této lekce. Pokud chcete, sdílejte své zkušenosti nebo otázky na portfoliu či v Miro. 😉
PRO NADŠENCE

Čtěte | Visual Search — The Ultimate Guide: Statistics, News, Trends, and Tips na Medium, kde najdete velké množství informací o vizuálním vyhledávání, od definic, přes funkcionality, trendy, tipy na aplikace, výzvy až po zajímavé statistiky

Sledujte | blog Pinterest Engineering, pokud chcete být na tepu nejnovějšícho vývoje v oblasti (nejen) vizuálního vyhledávání

Zapište si | CORE053 Kurz práce s informacemi, pokud chcete získat nebo prohloubit své znalosti ve vyhledávání informací obecně

AUTORKA



Mgr. Anna Puchovská

Learning Designer | EdTech Educator

https://www.linkedin.com/in/anna-puchovsk%C3%A1/