Víme, že není správné a ani legální někomu něco vzít bez jeho svolení. Dobře si to uvědomujeme u materiálních věcí a stále více i u nehmotných výtvorů, jakými jsou myšlenky a digitální produkty - ilustrace, fotografie, statusy, videa či počítačové kódy. Obzvlášť na internetu je však někdy lehké ztratit se v tom, kdo je tvůrce, jak můžete co použít, a jestli vůbec můžete. Jak se chovat při tvorbě a používání vizuálních materiálů tak, abyste nikomu nepoškodili - jiným tvůrcům a ani sobě?
Duševní vlastnictví
Klíčovým bude porozumění konceptu duševního vlastnictví. Ten chrání výtvory, které jsou výsledkem lidské tvořivosti, zkoumání a myšlení, tedy například mobilní aplikace, knihy, plakáty, ilustrace, série workshopů a další. V českém právním systému chrání duševní vlastnictví autorský zákon a práva průmyslového vlastnictví. Dílo chráněné autorským právem se proto nazývá autorské dílo. Někdy se můžete setkat s tím, že je takové dílo označeno symbolem © nebo slovem copyright. To však neznamená, že pokud nenapíšete k vaší školní eseji na portfoliu slovíčko copyright, nevztahuje se na něj ochrana podle zákona. Autorským dílem je váš výtvor i bez explicitního označení copyrightem, pokud splňuje tato kritéria:
Autorské dílo
- Je výsledkem tvůrčí činnosti autora/ky, která má duševní charakter.
- Je jedinečné. Pokud jsou tedy dvě díla stejná, nemohou být obě chráněna autorským právem - v takovém případě je jedno originálem a druhé kopií.
- Je vyjádřeno ve smysly vnímatelné objektivní podobě, přičemž může a nemusí být fixováno na fyzický nosič (papír, USB klíč, apod.). Autorské dílo je zákonem chráněno již od momentu svého vzniku, nemusíte to tedy nikde oznamovat (narozdíl například od ochranné známky). Když se tedy rozhodnete nakreslit sketchnote, okamžitě od momentu, kdy začnete kreslit čáry na papír je chráněn jako vaše autorské dílo. Nemusí ho ani kromě vás nikdo vidět, postačuje, že je objektivně vnímatelný smysly, v tomto případě zrakem.
- Má povahu literární, vědeckou nebo uměleckou. Autorské dílo je tedy typicky olejomalba, divadelní představení, vědecká monografie, novinový článek, ale také například počítačový program či tzv. školní dílo a zaměstnanecké dílo.
- Není vyloučeno z autorskoprávní ochrany. Vyloučeny jsou například veřejné předpisy, nebo výtvory tradiční lidové kultury, matematické vzorce, myšlenky a náměty samy o sobě a další.
Etické chování
Jako autorovi nebo autorce se vám pojí k dílu práva, která mohou být porušena. Představte si, že máte nápad na netradiční sérii fotografií k tématu dezinformací. Začnete na ní pracovat - už máte několik snímků, sepsaný koncept, vmyšlené použití. Nadšeně svou práci ukážete kamarádce, ale co už nedohlédnete je, že ta váš koncept použije, nafotí sérii sama a zveřejní ji dřív, než vy.
Vaše kamarádka se v této situaci dopouští plagiátorství, jelikož zkopírovala cizí autorské dílo a vydává ho za svoje. Plagiátorem se stává vědomě, ale plagiátu se můžete dopustit také pokud jiného autora kopírujete nevědomky, nebo zapomenete pomocí citace uvést, že jste čerpali z práce někoho dalšího. Pokud se váš plagiát odhalí, riskujete minimálně blamáž, v horším případě i odebrání titulu, ztrátu zaměstnání, či dokonce soud. Určitě si při této příležitosti vzpomenete na rezignaci ministryně Malé kvůli pochybnostem ohledně její diplomové práce, nebo třeba na některý z případů v hudebním průmyslu, kdy jeden hudebník žaluje druhého za kopírování jeho písničky.
Modelový příklad se sérií fotografií se udál vám, jako autorovi/autorce, ale stejně tak se můžete stát narušitelem někoho práv i vy sami. Jak se takové situaci vyhnout a používat cizí díla eticky? Bezpečnou cestou je, pokud si vždy vyhledáte zdroj materiálu, jenž chcete použít, podmínky jeho použití a v případě, že ho skutečně použijete, tak ho i adekvátně odcitujete.
TIP: Dále se zblízka podíváme na citování a etické používání vizuálních informací. Pokud si ale chcete osvěžit nebo doplnit své znalosti v této oblasti obecně, určitě se podívejte na modul Informace mají hodnotu v rámci volně dostupného online Kurzu práce s informacemi.
Způsoby citování
Možností, jak citovat, je více. V online textech můžete citovat pomocí hypertextových linků, jak to děláme také v tomto kurzu. V rámci akademických a školních prací, jakými jsou odborné články, seminární nebo diplomové práce, se používá systém citování dle citační normy. Nejpoužívanějšími normami v českém prostředí pro humanitní a společenské vědy jsou ČSN ISO 690 (používá Ikaros nebo Duha) a APA - American Psychological Association 7th edition (používá Pedagogika nebo Cyberpsychology: Journal of Psychosocial Research on Cyberspace).
Návodů pro tvorbu citací s podrobnými příklady najdete mnoho, například zde:
Pokud si nejste jistí, nebo nemůžete něco v manuálech najít, obraťte se s dotazem na vaši knihovnu. Například Ústřední knihovna FF MU pořádá každý semestr sérii workshopů k tematice citací, přičemž materiály zveřejňuje trvale na svém webu. Podívejte se třeba na jejich návod k ČSN ISO 690 nebo APA style.
Citování vizuálních materiálů
V autorském zákonu je citacím věnován § 31, který dovoluje pro studijní a výzkumné účely v odůvodněné míře používat cizí materiály, pokud uvedete citaci minimálně v rozsahu - autor, název díla a pramen. Ukažme si tedy, jak v situaci, kdy například píšete článek nebo seminární práci, kterou budete publikovat online nebo odevzdávat ve formě textového dokumentu postupovat.
Vizuální materiál označte popisem a v závěru textu citujte pomocí úplného bibliografického záznamu. Vaše citace - ať už podle ISO 690, podle APA či jiné normy - bude vždy obsahovat jméno autora, název díla, typ/žánr díla, dataci (vzniku díla a v případě online materiálů také datum, kdy jste citaci vytvářeli) a údaj o zdroji (kniha, časopis, galerie apod.). Ukažme si několik běžných příkladů.
a) Fotografie z fotobanky
Ideálně volte fotobanky, které nabízejí svůj obsah volně, jako například Unsplash, která poskytuje všechny fotografie volně k použití pro nekomerční i komerční účely. Placené fotobanky obvykle poskytují zdarma pouze fotky s vodoznakem nebo v malém rozšíření, které nemusí být vhodné pro váš účel. Popis umístěte pod fotografii nebo do skrytého popisu, který se ukáže po najetí kurzorem na obrázek (jak to děláme i my v kurzu). Fotku můžete popsat vlastními slovy nebo původním názvem v závislosti od kontextu použití. V soupisu použitých zdrojů uveďte úplný bibliografický záznam s původním názvem fotografie.
Popis | Obr. 1: Pomeranč na žluté židli v ostrém světelném kontrastu. Autor: Francisco Andreotti. |
Bibliografický záznam dle APA (více) | Andreotti, F. (2020). Žlutá čalouněná židle s černým kovovým orámováním [fotografie]. Citováno 11. května 2020 z https://unsplash.com/photos/itNGw_y-xYc |
Bibliografický záznam dle ISO 690 (více) | ANDREOTTI, Franciso. Žlutá čalouněná židle s černým kovovým orámováním [fotografie]. 2020. [cit. 11.5.2020]. Dostupné z: https://unsplash.com/photos/itNGw_y-xYc |
b) Obrázek, který je součástí online článku
Obrázek může být publikován pod různými licencemi - v našem případě se jedná o licenci Creative Commons BY-NC-ND, která umožňuje obrázek sdílet (šířit), pokud uvedete autorství, ale nemůžete ho například upravit nebo komerčně využít. Při popisu obrázku postupujte stejně, jako v prvním případě, v bibliografickém záznamu citujte obrázek jako součást článku.
c) Reprodukce uměleckého díla
Pokud chcete ve vašem textu uvést reprodukci uměleckého díla, najděte ideálně takové, které je volným dílem, nebo je opatřeno otevřenou licencí Creative Commons. V našem případě se jedná o volné dílo, jelikož splňuje podmínku, že k dnešnímu dni uplynulo více než 70 let od smrti autora. Pokud byste chtěli psát o uměleckém díle, které není zpřístupněno k reprodukci, samozřejmě můžete tak učinit také, s ohledem na výjimku pro citace v autorském zákoně, kterou jsme si uvedli výše. Popis formulujte opět stejně, v bibliografickém záznamu na místo URL linku uveďte informaci o lokaci díla (galerie, muzeum, sbírka apod.).
Popis | Obr. 3: Domy s prádelnou (Seeburg). Autor: Egon Schiele. |
Bibliografický záznam dle APA (více) | Schiele, E. (1914). Domy s prádelnou (Seeburg) [olej na plátně]. Soukromá sbírka. |
Bibliografický záznam dle ISO 690 (více) | SCHIELE, Egon. Domy s prádelnou (Seeburg) [olej na plátně]. 1914. At: soukromá sbírka. |
d) Graf nebo tabulka zveřejněná v tištěné publikaci
Graf nebo tabulku můžete převzít úplně, nebo ji upravit - např. aby vám lépe seděla do vizuálního stylu nebo pokud se chcete vyjádřit pouze k její části, jako v našem příkladu (Tab. 2). Nicméně dejte pozor na to, abyste nezměnili vyznění tabulky oproti původnímu - to byste vytvořili dezinformaci, nebo možná až lež.
Při popisu grafu/tabulky zohledněte, jestli jste ji upravili či nikoliv, místo označení obr. uveďte tab. nebo graf. V bibliografickém záznamu citujte tabulku/graf jako součást původní publikace.
Popis | Tab. 1: Charakteristika učitelů zapojených do výzkumu. Autoři: Jana Stará a Karel Starý. Tab. 2: Učitelky s praxí nižší než 10 let zapojené do výzkumu. Upraveno dle: Jana Stará a Karel Starý. |
Bibliografický záznam dle APA (více) | Charakteristika učitelů zapojených do výzkumu [tabulka]. In Stará, J., & Starý, K. (2018). Výukové cíle v primárním vzdělávání aneb Cesta tam a zase zpátky. Pedagogika, 68(2), 107-129. |
Bibliografický záznam dle ISO 690 (více) | Charakteristika učitelů zapojených do výzkumu [tabulka]. In: STARÁ, Jana a STARÝ, Karel. Výukové cíle v primárním vzdělávání aneb Cesta tam a zase zpátky. Pedagogika. 2018, 68(2), s. 107-129. ISSN 0031-3815. |
e) Vlastní vizuální dílo dosud nepublikováno
Když chcete k svému textu připojit vizuální materiál, který jste si vytvořili sami, postupujte stejně, jako ve výše popsaných případech, pokud již byl někde publikován. Pokud je to nový materiál, nemusíte ho citovat, jelikož ho odnikud nepřebíráte a je tedy publikován poprvé. Budou vás citovat až další. V popisu uveďte jako autora sebe, nebo napište do poznámky pod čarou, že pokud není uvedeno jinak, autorem všech vizuálních materiálů jste vy.
Popis | Obr. 4: Plán učení. Autorka: Anna Puchovská. |
f) Specifické materiály
Ukažme si také několik zajímavostí a specifických případů, které normy řeší pouze okrajově, nebo vůbec:
TYP DÍLA | ISO 690 | APA |
Hra | SOUKAL, Jan a LOSKOT, Marek. Space Race: The Card Game [karetní hra]. Brno: Boardcubator, 2017. Pro hry jsme nenašli žádné příklady, proto jsme vytvořili citaci dle obecných doporučení normy. | Soukal, J., & Loskot, M. (2017). Space Race: The Card Game [karetní hra]. Brno: Boardcubator.
Podrobný návod jak citovat různé typy her najdete na tomto knihovnickém blogu. |
Mapa | VOJENSKÝ KARTOGRAFICKÝ ÚSTAV. Přešticko [turistická mapa]. Soubor turistických map 1:50 000. 2. vyd. Praha: Trasa, 2002. Edice Klubu českých turistů, č. 32. U map je povinným údajem měřítko, soubor map, vydání a edice. Uvádíme citaci samostatné mapy, lze citovat i jako součást publikace. | Google Mapy. (2020). The British Library, Londýn [online mapa]. 1:50 000. Citováno 11. května 2020 z https://bit.ly/2WmwXv0 U map je povinným údajem měřítko. Uvádíme citaci online mapy. |
Prezentace | ČERNÝ, Michal. Kurátorství digitálního obsahu: knihovny jako místo vědění. In: Slideshare [online]. 26. října 2017 [cit. 11.5.2020]. Dostupné z https://www.slideshare.net/xcerny/kurtorstv-digitlnho-obsahu-knihovny-jako-msto-vdn Příklad najdete v publikaci Naučte (se) citovat | Černý, M. (2017). Kurátorství digitálního obsahu: knihovny jako místo vědění [Slideshare prezentace]. Citováno 11. května 2020 z https://www.slideshare.net/xcerny/kurtorstv-digitlnho-obsahu-knihovny-jako-msto-vdn Příklad citování powerpointové prezentace. |
Výstava | MORAVSKÁ GALERIE V BRNĚ. Inez Tuschnerová. Brno, Pražákův palác, 14.9.2018 - 24.2.2019. Příklad najdete v návodě Ústavu vědecko-pedagogických informací a služeb Mendelovy univerzity v Brně Bibliografické citace specifických dokumentů. | Moravská galerie v Brně. (14.9.2018 - 24.2.2019). Inez Tuschnerová. Brno. Příklad citování výstavy. |
Vědecký poster | OPĚLA, Petr. A Hot Flow Curve Approximation via Biology-Inspired Algorithms [poster]. In: 28. ročník mezinárodní konference metalurgie a materiálů - METAL 2019, 22. – 24. května 2019. Příklad najdete v návodě Ústavu vědecko-pedagogických informací a služeb Mendelovy univerzity v Brně Bibliografické citace specifických dokumentů. | Opěla, P. (2019). A Hot Flow Curve Approximation via Biology-Inspired Algorithms [poster]. Brno: 28. ročník mezinárodní konference metalurgie a materiálů - METAL 2019. Příklad citování plakátu. |
Screenshot | Ani ISO 690, ani APA neupravují citaci screenshotu. Předpokládáme, že váš screenshot bude snímkem nějakého díla - webu, filmu, facebookového statusu apod. | Citujte ho tedy přímo jako web, film, facebookový status apod. |
Licence
Výše jsme si podrobně popsali situaci, kdy tvoříte pro školní či výzkumné účely a z užití cizí práce nemáte finanční zisk. Nicméně jsou i situace, kdy byste mohli něčí práci použít pro finanční obohacení, například, pokud budete na hrníčky a web vaší cukrárny umísťovat ilustrační fotografie, nebo pokud vydáte knihu a budete v ní mít reprodukce obrazů. Stačí v těchto případech také pouze uvést citaci? Pokud chcete něčí autorské dílo užít i komerčním způsobem, nemusí vám stačit pouze citace, bude to záležet od licence, kterou pro své dílo autor či autorka zvolili.
Obraťme se znovu na autorský zákon, který říká, že autor/ka má právo na nedotknutelnost svého díla, to znamená, že pouze on/a určuje, jak s ním bude nakládáno. Může se nicméně rozhodnout, že někomu udělí právo jeho/její dílo užít za splnění určitých podmínek, tedy prostřednictvím licence. Jaké typy licencí připadají v úvahu?
Licence k autorskému dílu | Licence Creative Commons | Volné dílo |
Uděluje se pomocí licenční smlouvy. Autor si dohodne podmínky, za kterých dovolí jiné osobě užívat jeho dílo. Licenční smlouva bývá úplatná - autor/ka tedy dostane odměnu za to, že své dílo někomu zpřístupňuje k užití. | Umožňuje autorovi či autorce ponechat si některá práva k dílu a jiná nabídnout veřejnosti. Licence Creative Commons vznikly ve snaze umožnit autorství sdílet svá díla s veřejností jako open source. Existuje více druhů licencí Creative Commons, mezi nejpoužívanější patří ty uvedeny v tabulce níže. | Je takové autorské dílo, u kterého uplynula doba trvání majetkových práv - tato doba je zpravidla 70 let po smrti autora či autorky. Volné dílo můžete volně používat, pokud jej nebudete vydávat za své, nesnížíte nějakým způsobem jeho hodnotu, a uvedete údaje o autorství. V některých zemích existuje také institut Public Domain, kterým se autor zcela vzdává všech práv ke svému dílu. Český právní systém neumožňuje autorovi vzdát se úplně svých práv, nicméně pokud chcete dílo přece jenom zpřístupnit jako public domain, nemusíte si svá práva nárokovat. |
Otevřený dialog
I když je citování a licencování občas zdlouhavé a piplavé, vytváříme pomocí něho kreativní síť informací, ve které vedou dialog lidé z různých profesí, v různých časech a z různých míst - není to fascinující? :)
Jako tvůrci máte volnou ruku v tom, co se svým originálním výtvorem uděláte. Pokud něco vytvoříte, zkuste se zamyslet nad tím, jak by se váš výtvor mohl šířit. Líbilo by se vám, pokud by byl distribuován pouze v nezměněné podobě? Nebo jste zvědaví, jak by ho mohl upravit někdo jiný? Můžete se také zamyslet nad konceptem otevřené vědy a vzdělávání. Pokud nabídnete třeba vaši originální sérii vzdělávacích infografik, který jste vytvořili k diplomové práci pod některou z licencí Creative Commos, můžete pomoci jinému výzkumníkovi či vzdělavateli, aby je rekontextualizoval dalšími smysluplnými způsoby. Nebo můžete svou seminární práci přepsat do článku, publikovat ji na metodickém portálu pro učitele RVP pod některou z Creative Commons licencí a umožnit tak učitelům, aby s vaším materiálem učili v praxi.
ÚKOL
Oficiální úkol není, ale pokud vám to předci jenom nedá a chtěli byste si znalosti z lekce vyzkoušet v praxi, můžete vypracovat tento dobrovolný úkol:
- podívejte se na všechny vizuální informace, které jste doposud použili ve vašich úkolech a při publikaci na portfoliu,
- k cizím dílům doplňte citace a blibliografické záznamy,
- k vašim dílům doplňte údaje o autorství či licenci.
Neváhejte tuto lekci využívat opakovaně, i v dalších semestrech či v profesním životě, vždy v případech potřeby. 😉
PRO NADŠENCE
Čtěte | článek o umělé inteligenci jako výzvě pro autorské právo, pokud vás láká zamyšlení nad hranicemi tvořivosti
Sledujte | popularizační cyklus Nezkreslená věda, pokud chcete vidět ukázku otevřené vědy v praxi a také sketchnotingových edukačních videí
Zapište si | MVK_13 Autorské právo pro management kultury, pokud vás zajímají výjimky, novely a zajímavé příklady z praxe autorského práva
AUTORKA
Mgr. Anna Puchovská
Learning Designer | EdTech Educator
LinkedIn