4 1. Úvod V této bakalářské práci se zabývám reprezentací LGBTQ+ postav, a to především v animovaných, stand-alone filmech. Stand-alone film je film, který nijak nenavazuje na další kinematografická díla. V 90. letech 20. století bylo normální natáčet stand-alone filmy bez plánů na pokračování. Pojem „stand-alone film“ se objevil až na začátku 21. století, kdy se pokračování, odvozená díla a franšízy staly normou. Stand-alone filmy jsem si vybrala kvůli tomu, že oproti seriálům mají stand-alone filmy menší prostor rozvinout postavy a zajímá mě, jestli to některé tvůrce nedožene k používání více stereotypů. Budu se soustředit na LGBTQ+ postavy, které se tam nacházejí. Na to, jak jsou ztvárněné, jakou roli ve filmech hrají, jestli jsou u nich používané stereotypy atd. Všechny tyto postavy by měly být oficiálně součástí LGBTQ+ komunity, buď potvrzené přímo ve kinematografii nebo některým z režisérů filmu. Najdeme tu ale jednu výjimku, kterou podrobněji vysvětlím až přímo u daného filmu. Nadále se zabývám tím, jak se reprezentace LGBTQ+ postav vyvíjela v průběhu let. Vzhledem k tomu, že nejvíce filmů, na které jsem se v této práci soustředila je z Ameriky a Japonska, rozhodla jsem se sledovat, jakým způsobem k těmto postavám přistupují v těchto dvou kulturně rozdílných zemích a jestli se přístup k nim liší. Proč animované filmy? Rozhodla jsem se soustředit převážně na animované stand-alone snímky, protože 14 ze 33 mnou vybraných filmů se řadí mezi rodinné filmy, které jsou vhodné pro shlédnutí i malými dětmi a ty jsou zpravidla animované. V posledních letech se hodně řeší malá různorodost postav ve filmech, hlavně když se jedná o Hollywood.1 Proto teď v posledních letech přibývá filmů s LGBTQ+ reprezentací. Filmy jsem vybírala od roku 1970 až po rok 2021. Když se podíváme na těchto třicet tři filmů, které jsem vybrala, v letech 2012-2018 vyšlo stejné množství animovaných filmů s LGBT postavami jako v letech 2019-2020. Takže za poslední dva roky vyšlo stejné množství filmů, jako za sedm let mezi roky 2012-2018. Bylo vytvořeno několik prací, jako například práce od Bonda a Comptona, kteří se soustředí na to, jak heterosexuální publikum reaguje na homosexuální postavy v televizi, a jakou roli může televize mít jako nástroj pro podporu rovnocennosti homosexuálů.2 Rozhodla jsem práci provádět kvalitativním výzkumem, deskripcí, tematickou analýzou a komparací. Nejvíce informací jsem čerpala z filmů a z příslušné odborné literatury. 1 Parafráze ze: Choudhury, A. (2019). Representation in Animation: A Great Power and a Greater Responsibility. UC Berkeley: Department of Art Practice. Retrieved from https://escholarship.org/uc/item/0pq148nm 2 Parafráze ze: Bond, Bradley J. and Benjamin L. Compton. “Gay On-Screen: The Relationship Between Exposure to Gay Characters on Television and Heterosexual Audiences’ Endorsement of Gay Equality.” Journal of Broadcasting & Electronic Media, 59, 4, 2015, 717-731. Web. doi: 10.1080/08838151.2015.1093485