Takeši Kitano —Jakuza —Historie —Fungování —Filmy o jakuze —Ninkjó eiga —Džitsuroku eiga —Kitano Takeši —Sonatine — —Historie jakuzy podávaná jakuzou —Mači-jakko, zastánci slabých (17. stol) —Společenští vyděděnci —tekija —bakuto —Koncem 19. století organizovaná síla pro práce i nekalé praktiky — —Rodinný model (ikka) —Ojabun-kobun; „bratrské vztahy“ (aniki) —Organizovaný zločin —Obchod s narkotiky (amfetaminy), kontrola obchodu (výpalné), stavebnictví, zábavní průmysl (herny, bary, prostituce)… —Řada legálních aktivit i spolupráce s úřady —Vrchol v 60. letech (180k? > nyní cca 20k?) —Symboly —Tetování —Jubicume C:\Users\Marek\Desktop\yakuza_2.jpg C:\Users\Marek\Desktop\jivr-06-54-g001 (1).jpg C:\Users\Marek\Desktop\article-0-1A3F80D9000005DC-669_634x424.jpg —Romantizovaný pohled na organizovaný zločin —„japonské kovbojky“, náhrada džidaigeki —Počátkem 20. století literární žánr o pocestných hráčích —pochybný původ x loajalita, spravedlnost, pomoc slabším (prostým lidem) —Ideály giri a nindžó —Žánrová klišé —morální dilema, zasazení v období Meidži/Taišó, boj slabšího proti silnějším, odplata, meč vs. střelné zbraně, jubicume, westernizovaní padouši… —60./70. léta - populární filmový žánr —např. Hibotan Bakuto (1968) ab tak — —v 70. letech odklon od vyčerpaného žánru ninkjó eiga —syrová realita místo romantického ideálu —filmy založené na skutečných záznamech, zasazeno do relativně současného Japonska —např. film Džingi naki tatakai (Boje bez lidskosti a spravedlnosti, 1973) —v 80. letech ústup filmů o jakuze —vliv videa a hollywoodských filmů —populární série Gokudó no onnatači — —narozen 1947 v Tokiu —otec pravděpodobně členem jakuzy —v Japonsku kariéra komika —člen dua Two Beat —Takešiho Hrad… —marná snaha o to, být vnímán vážně —herec, spisovatel, malíř, režisér… — —Kitano Takeši x Bíto Takeši — — — yuriko koike tokyo governor beat takeshi kitano donald trump impersonation japan —Není zástupcem klasických žánrů — —V Japonsku kasovní propadák, na západě úspěch — —První výraznější Kitanův film —typická Kitanova estetika —dlouhé statické záběry, stručné dialogy, hořkosladký humor, násilí —Režie, scénář, hlavní role: Takeši Kitano —Hudba: Džó Hisaiši