Kritika kultury: odcizený člověk v umění a literatuře 20. století První hodina Představení •Jméno •Jaký obor jste studovali na bakaláři? •Jaká je vaše konkrétní motivace pro účast na tomto semináři? •Co byste se v semináři rádi dozvěděli? Kritika kultury – Kulturkritik – Cultural Despair •? Kritika KULTURY •Colere X Natus Obsah obrázku venku, tráva, obloha, mrak Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku venku, rostlina, zalesněná oblast, Prales Popis byl vytvořen automaticky Text A, B, C •Co kritizuje autor/ka? •Jaké je navrhuje řešení problému? V případě textu A není přímo v textu možná by vás napadlo? Obsah obrázku Lidské vousy, portrét, Lidská tvář, vousy Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku osoba, Lidská tvář, portrét, interiér Popis byl vytvořen automaticky 1818-1883 1851-1907 1906-1975 Obsah obrázku muž, portrét, Lidská tvář, skica Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku Lidské vousy, portrét, Lidská tvář, vousy Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku osoba, Lidská tvář, portrét, interiér Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku muž, portrét, Lidská tvář, skica Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku Lidské vousy, portrét, Lidská tvář, vousy Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku osoba, Lidská tvář, portrét, interiér Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku muž, portrét, Lidská tvář, skica Popis byl vytvořen automaticky Chci revoluci! Nechci vám nic moc diktovat, ale něco dělejte! Chci Führera! KRITICI KULTURY •Klasici: Rousseau, Schiller, Nietzsche, Marx, Langbehn, Spengler, Adorno… • • •Obsah kurzu: •historici a teoretici umění: Hans Sedlmayr, Werner Hofmann, Werner Haftmann •filozofové: Arnold Gehlen, Hannah Arendt, Walter Benjamin •spisovatelé: Karel Čapek, Radka Denemarková • KRITIKA KULTURY V KOSTCE Obrys usmívajícího se obličeje obrys Obrys ustaraného obličeje se souvislou výplní Interpret – žena se souvislou výplní Cíl kurzu •Kritika kultury zaměřená proti současné společnosti •„moderní“ kritika kultury, která se chápe jako součást toho, co kritizuje •Björn Höcke likes the forest. He identifies it with home, distance from or protection from civilization (or the political establishment), peace and quiet. This highly charged nature, which Höcke repeats in his conversation with Melanie Amann, naturally has a political function: the reference to "nature" makes it all the more obvious that Germany is no longer a home for Höcke and that civilization is in a constant state of flux, in which there must be safe spaces. • •https://www.zeit.de/kultur/2020-07/politische-oekologie-afd-neue-rechte-naturromantik-populismus-m arkus-steinmayr/komplettansicht Obsah obrázku text, muž, Lidská tvář, oblek Popis byl vytvořen automaticky Moderní KK Obsah obrázku text, snímek obrazovky, Písmo, kruh Popis byl vytvořen automaticky Digitální minimalisté jsou všude kolem nás. Jsou to klidní, spokojení lidé, kteří se umějí ponořit do rozhovoru, aniž by museli potají kontrolovat telefon. Dovedou se nechat zcela pohltit dobrou knihou, ranním během, svými myšlenkami. Umí se bavit s přáteli a nic je nenutí akci dokumentovat. Nezažívají „strach, že jim něco uteče“, protože dobře vědí, že jejich volba nebýt obětí nutkavé potřeby jim vrací do života pocit uspokojení a smyslu. Kolikrát už jste dnes zkontrolovali mobil? A kdo myslíte, že z vašeho času a pozornosti profituje? Essay (min. 10 000 zn) Produkt •Wolfgang Ulrich: KK als Konsumgut • Obsah obrázku toaletní potřeby, text, pleťový krém, Péče o pokožku Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku Každodenní nošení, kniha, interiér Popis byl vytvořen automaticky Nápad? •Poslední hodina – pět min prezentace o tématu eseje • • Obsah obrázku text, Písmo, design, typografie Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku text, snímek obrazovky, Písmo, Obdélník Popis byl vytvořen automaticky Hans Sedlmayr (1894-1984) BRUEGELOVA „MACCHIA“ 1934 Obsah obrázku Lidská tvář, osoba, oblečení, portrét Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku obraz, umění, kresba, Výtvarné umění Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku oblečení, obraz, umění, muž Popis byl vytvořen automaticky •Co má společného skupina motivů, které jsme identifikovali jako Bruegelovy oblíbené: sedláků, dětí, lidí vadných (mrzáků, slepců, epileptiků, bláznů), mas, opic, šílenců?1 A přece něco společného existuje. To všechno jsou projevy života, u nichž čisté lidství hraničí s jinými, nižšími stavy, které ohrožují, otupují, deformují nebo jen napodobují jeho podstatu. Primitivové – mdlá nápodoba člověka; opice – karikatura člověka; masa – syrová, primitivnější než jednotlivec; vadní – jen poloviční lidé; děti – ještě ne zcela lidé; blázni – již ne lidé. Jsou to hraniční formy lidství, ve kterých je zpochybněna lidská podstata a které ji samy zpochybňují. Právě ony (což podotýkám jen mimochodem, abych ještě z jiné strany osvětlil vnitřní jednotu těchto oblastí) jsou předmětem a v poslední době hlavním zájmem moderní antropologie. Jako by bylo možné uchopit podstatu člověka právě skrze jeho hranice, od nichž už vchází do jiných světů (psychologie primitivů, dětí, duševně chorých, masy, opic, opojení.) •Man is still depicted, but (...) "the most striking characteristic is that in German art today the depiction of Nordic man is only to be found as a very rare exception. (...) Within this type, however, there is again a strong tendency to depict not the nobler manifestations of the type, but unmistakably that which approaches primitive man, distorting itself to the grinning grimace of the animal-like cave dweller. In addition, we see everywhere a preference for and emphasis on the manifestations of degeneration, as we know them from the army of the degenerate, the sick and the physically deformed. (...) It is here a true hell of the subhuman. Paul Schutze-Naumburg