Aleš Bičan : materiály k předmětu Slovo a slovotvorba, FF MU, jaro 2024 JAKÁ KRITÉRIA BY MĚLA SPLŇOVAT MORFOLOGICKÁ ANALÝZA? tj. rozdělení slov na morfémy (kořeny/kmeny, afixy) učitelkami • kolik morfémů slovo obsahuje? • kde jsou hranice morfémů? Aleš Bičan : materiály k předmětu Slovo a slovotvorba, FF MU, jaro 2024 1) Synchronní × diachronní kritéria • Synchronní analýza by se měla řídit pouze synchronními kritérii. týden = tý- + -den? motyka = mot- + -yka? mšice = mš- + -ice? • Morfologická struktura by měla být psychologicky reálná. • Morfologická struktura by měla být transparentní. polský (< Pol-ák) maďarský (< Maďar) vlašský (< Vlach) český (< Čech) saský (< Sas) ruský (< Rus) lucemburský (< Lucemburk) Aleš Bičan : materiály k předmětu Slovo a slovotvorba, FF MU, jaro 2024 2) Významové prvky × formální prvky • Slova jakožto významové jednotky jsou beze zbytku analyzovatelná na menší významové prvky (morfémy). Problém 1: Formémy (angl. formemes, formatives) re- de- pre- in- -fer -mit -sume t- k- jin- -am -udy refer, defer, prefer, infer remit, demit, premit resume, presume, insume tam, kam, jinam tudy, kudy, jinam • obsahují slova pes, les, pak, lak formémy p-, l- a -es, -ak? Aleš Bičan : materiály k předmětu Slovo a slovotvorba, FF MU, jaro 2024 Problém 2: Fonestémy (angl. phonaesthemes) gl- „vizuální vjem“ glow, glance, glare, gleam, glim, glimmer, glimpse, glint, glisten, glister, glitter, gloaming, glower, gloom, gloss sl- „padavý nebo klouzavý pohyb“ slide, slither, slip, slouch, slump tw- „kroucení“ twist, twirl, tweak, twill, tweed, tweezer, twiddle, twine, twinge -irl, -url „zaokrouh- lení“ twirl, curl, furl, burl, knurl, whirl, hurl, swirl, purl Aleš Bičan : materiály k předmětu Slovo a slovotvorba, FF MU, jaro 2024 Fonestémy v češtině čeština: chr-: chrápat, chrnět, chrochtat, chroupat, chrastit kň-1 (onom.): kňafat „žvanit“ kňachtat „hloupě mluvit“ kňápat „kňourat“ kňaurat „nelibě mňoukat“ kňourat kňučet kň-2 (expr.): kňafat „sekat“ kňapit „viset v přehybu“ kníbat se „pomalu dělat“ knidrat „mačkat (šaty)“ kníkat „zblízka hledět“ kňoubat „pomalu dělat“ (sr. ďoubat se) kňudlat se „dloubat se v něčem“ (sr. šudlat „piplat se“) Aleš Bičan : materiály k předmětu Slovo a slovotvorba, FF MU, jaro 2024 -ap: lapat čapat gapat japat tlapat chňapat chrapat vše „chytat, lapat“ šm- (expr.): šmachtat šmancat šmrtkat šmajdat šmaťhat šmatlat šmátrat šmichtat šmejdit šmarovat (< něm.?) vše „šourat se, nemotorně jít“ Aleš Bičan : materiály k předmětu Slovo a slovotvorba, FF MU, jaro 2024 3) Opakovatelnost × izolovanost • Potenciální morfologický komponent slova by se měl vyskytovat alespoň v jednom dalším slově nebo sám o sobě slovo tvořit. uč-itel × řed-itel, stav-itel atd. uč-eň, uč-iliště, uč-ebna atd. Aleš Bičan : materiály k předmětu Slovo a slovotvorba, FF MU, jaro 2024 Problém 3: Výrazy typu cranberry cranberry „brusinka“ = cran- „?“ + -berry „bobule, plod“ srov. strawberry = straw + berry blueberry = blue + berry boysenberry = boysen + berry levhart = lev- „lev“ + -hart „?“ malina = mal- „?“ + -ina (sufix) (srov. ostružina, jeřabina) týden = tý- „?“ + -den „den“ kočkodan = kočko- „kočka“ + -dan „?“ kočkolit = kočko- „kočka“ + -lit „?“ ➔ tzn. cranberry morfémy / reziduální morfémy • tyto výrazy lze vysvětlit diachronně (etymologicky) – stačí to? Aleš Bičan : materiály k předmětu Slovo a slovotvorba, FF MU, jaro 2024 4) Kompozicionalita významu • Je-li slovo X analyzovatelné na morfémy A a B, význam slova X by měl být odvoditelný od souboru významů morfémů A a B. učitelka = uč- „učit“ + -itel- „konatel děje“ + -ka „označení ženského pohlaví“ × tulipán = tuli- (srov. tulit se) + -pán „pán“? polovina „1/2“ = polo- „půl“ + -vina „provinění“? datel = da- „?“ + -tel „konatel děje“? Problém 4: Výrazy typu blackbird blackbird „kos“ = black- „černý“ + -bird „pták“? velryba = vel- „velký“ + -ryba „ryba“? stará panna = stará „starý“ + panna „dívka“? Aleš Bičan : materiály k předmětu Slovo a slovotvorba, FF MU, jaro 2024 5) Sémantický predikát • Je-li slovo X odvozeno od slova Y, pak by slovo X mělo obsahovat nějaký významový rys navíc („sémantický predikát“). učitelka = uč- „učit“ + -itel- „konatel děje“ + -ka „označení ženského pohlaví“ Problém 5: zout „svléct boty“ × vyzout „svléct boty“ srov. nazout „navléct boty“ (obout „navléct boty“) Aleš Bičan : materiály k předmětu Slovo a slovotvorba, FF MU, jaro 2024 MORFOLOGIE × SLOVOTVORBA Morfologický proces • Morfologický a syntaktický proces = manipulace s jazykovými prvky, kterým se vyjadřuje nový význam • Morfologický proces = nový význam se aplikuje na význam kmene určitého slovního tvaru morfologický proces: pěkný → pěknější → nejpěknější syntaktický proces: pěkný → méně pěkný → nejméně pěkný Aleš Bičan : materiály k předmětu Slovo a slovotvorba, FF MU, jaro 2024 Druhy významu: A) Ne-gramatický, tj. lexikální → kompozice B) Gramatický, a to dvojího druhu: a) derivační → derivace b) flektivní → flexe Kompozice + derivace = slovotvorba Aleš Bičan : materiály k předmětu Slovo a slovotvorba, FF MU, jaro 2024 DERIVACE × FLEXE 1) Při flexi se nemění slovní druh, při derivaci se změnit může. Karlův most × most Karla 2) Derivace je volitelná, zatímco flexe povinná, tj. slovo musí obsahovat flektivní afixy, ale ne nutně derivační afixy pes = pes-0 (srov. ps-a) muž-0 (srov. muž-e) ale Aleš Bičan : materiály k předmětu Slovo a slovotvorba, FF MU, jaro 2024 3) Flexe umožňuje uspořádání slovních tvarů do paradigmat (např. číslo, rod), která jsou společná pro větší množství slov žen-a fen-a staun-a žen-y fen-y staun-y žen-ě fen-ě staun-ě žen-u fen-u staun-u žen-o fen-o staun-o žen-ě fen-ě staun-ě žen-ou fen-ou staun-ou Aleš Bičan : materiály k předmětu Slovo a slovotvorba, FF MU, jaro 2024 4) Oproti derivaci je flexe obecnější (vztahuje se na všechna relevantní slova) a produktivnější (lze vytvořit slovní tvary pro zcela nová slova) žena fena ženatý *fenatý ženit se *fenit se ženský *fenský Aleš Bičan : materiály k předmětu Slovo a slovotvorba, FF MU, jaro 2024 5) Flexe je sémanticky transparentnější, zatímco derivační tvary mohou mít specifický význam váha → vážný × váhy, tj. váh-y („váha“ + genitiv pl.) 6) Ve slově může být jen jeden flektivní prostředek (jeden afix), ale více derivačních prostředků (afixů), tj. derivace je rekurzivní učit → učitel → učitelka → ?učitelkovat → ?učitelkování 7) Flexe je ta část morfologie, která je relevantní pro syntax, tzn. že některé flektivní tvary mohou být podmíněny syntaktickým prostředím, např. ve shodě (v čísle nebo pádě) malý dům → bez malého domu