A Design Manual Museum Buildings Paul von Naredi-Rainer Form and Functions • UVNITŘ A VENKU • •Prvním místem je vstupní prostor – v 19. století fungoval především jako symbol, že uvnitř muzea je něco výjimečného – schodiště vedlo obvykle nad úroveň ulice…návštěvník byl hned od počátku „upozorněn“, že ho čeká jiný, „cizí“ prostor • •--- v některých případech byly pokusy vstupní prostor redukovat či docela skrýt, pominout Innsbruck, Museum Ferdinandeum, Mutschlechner, Tommasi •Ieoh Ming Pei, Louvre, 1983-89 – lehkost, průhlednost, noční osvětlení zevnitř --- otevřenost a jasnost Louvre, Ieoh Ming Pei, 1983-89 Idea moderního vstupního prostoru je jednoduchá --- neexistuje žádný výrazný rozdíl mezi světem venku a uvnitř Cologne, Museum Ludwig --- Barcelona, Poissy Mění se i role schodiště, které je v nastupujícím postmodernismu již nikoli prvkem dělícím exteriér a interiér •POHYB V PROSTORU, CIRKULACE • -Strukturování vnitřního prostoru by mělo reagovat na zažité mechanismy pohybu návštěvníků -Očekávání návštěvníků odpovídá nabídnutí lineárního pohybu…extrémem je Le Corbusierovo „muzeum bez hranic“ -Návštěvníkovi je „sebrána svoboda pohybu“ Stuttgart, Humlebaek Lehmbruck, 1979 Manfred Lehmbruck naznačuje, jak by návštěvníkův pohyb výstavou – akceptujeme-li jeho potřeby – mohl vypadat…popisuje i psychologické aspekty průchodu sálem •Je-li však návštěvníkovi při průchodu expozicí nabízeno více cest, dříve či později bude bezradný – může zabloudit --- rozpracována je problematika umisťování orientačních bodů v expozici, orientačních plánů atd… •Další aspekty – monotónnost prostorů, přechod mezi patry… •PROSTOR A PREZENTOVÁNÍ PŘEDMĚTŮ • •Spojení prostoru a předmětů je zásadní – kromě „poučení“ jde i prožití estetických kvalit --- jde zde v obecné rovině o principy percepce • •Předmět dostává přidanou hodnotu svým umístěním v prostoru --- pociťujeme jej od začátku jako součást prostoru (uvědomování si prostoru je základním aspekte lidského vnímání) •…efekt předmětu se mění v závislosti na změnách osvětlení, umístění ad. •…někdy je prostor dimenzován tak (pro určité dílo či typ předmětu), že vystavení jiných artefaktů ztratí mnoho ze své možné efektivity Mönchen •Person-object-space relationship -Hledání harmonického vztahu -Představení kontrastu či antiteze -Adaptace, asociace, předmět získává auru ve spojení s budovou •…druhý a třetí způsob je příznačný pro moderní muzea (např. přístupy dekonstruktivistické – Groningen) • •…nově se rozvíjející umění přineslo nové požadavky na prostory, resp. využití výstavních ploch Groningen, Himmelblau, 1990-94 Herber Bayer, new design •Vztah mezi návštěvníkem je výrazně ovlivněn použitím světla • -Horní světlo -Boční světlo -Umělé světlo