A Design Manual Museum Buildings Paul von Naredi-Rainer The Semantics of the New Museum Architecture •Hledání symbolického architektonického jazyka muzejní architektury •…vedlo např. k „zubatým“ střechám, které nově řešily problematiku osvětlení --- tohoto prvku využili architekti jinak značně rozdílní • Walter Gropius, Berlin, Bauhaus Archive, 1963 Appenzell, Museum Liner, Gigon_Guyer, 1996-98 St •…motiv však byl použit i symbolicky – fasáda Kremského muzea jej využívá jako motivu klaunské masky • • • • • • •…symbolicky je využíváno i tvaru nádoby --- Shangai ve spojení s typem muzea (bronzová nádoba) • •…Keramion, Neufert, 1971 – má symbolizovat hrnčířský kruh – symbolický charakter je však „izolovaný“ a nemá hodnotový přesah Krems, Karikaturmuseum, Peichl, 2001-2002 Shangai Keramion •Evoluon Technology Museum Eindhoven --- jeho architektonická forma působila zprvu na publikum jako magnet (UFO), byla spíš kuriozitou – dnes je z něj konferenční sál Evoluon Technology Museum Niemeyer, Niterói 1991-1996 Niemeyerovo Museum of Contemporary Art (1991-1996) fascinuje formou, ale nejde o symbol…forma je spjata více s okolím a pozicí na útesu Hans Hollein – Vulcania, blízko Clermont-Ferrand --- forma symbolizuje kráter, interiéry magma…zde je využito architektonického symbolismu bezezbytku …čistý symbolismus Hans Hollein, Vulcania, Clermont-Ferrand (near), 1994-2002 •…často užívaným motivem i v moderní architektuře schodiště ústící do rotundy • •…symbolismus vyznával i Schinkel – zaklenutá rotunda mu byla prostorem, kde by měly být umístěny nejvzácnější předměty…jde o klasickou tradici symbolu chrámu (Altes Museum Berlin) Maastricht, Bonnefantenmuseum, Aldo Rossi, 1990-95 •Mario Botta – využíval též rotundy, nové materiály…je mu však veřejným místem, ze kterého se vstupuje do expozic…jde mu o bližší propojení různých charakteristik muzejního poslání (vzdělávání, výchova, odpočinek, kontemplace, komunikace…) • Rovereto, MART, Mario Botta, 2002 Rovereto, MART, 2002 •…princip „veřejné cesty, ulice“, přenesené z exteriéru do interiéru je dalším motivem…návštěvník muzeem prochází po způsobu pohybu na ulici – architektura se zde stává více než „obálkou“…chce být zkoumána…návštěvník má z „ulice“ umožněn vhled do expozic (do kterých samozřejmě lze i vstoupit) Hannover, Sprengler Museum --- Frankfurt, Museum für Kunsthandwerk (R. Meier) --- Ludwigshafen, Wilhelm-Hack-Museum Hannover, Sprengler Museum --- Frankfurt, Museum für Kunsthandwerk (R Muzeum jako město •…jako jeden ze společných bodů moderní muzejní architektury byla tedy nalezena rotunda a zvýšená orientace na pohyb návštěvníků • •…přesahujícím konceptem je však město, které je obecně chápáno místo společenského života, ekonomických procesů atd. – charakteristická architektura zde jsou bloky domů, ulice, kostely, pevnosti, tržiště • •Velkou roli hrálo opevnění, městské hradby – tento motiv se objevuje i v muzejní architektuře…muzejní budovy jsou stavěny jako metafory měst •Motivy města --- (Hollein, Mönchengladbach…muzeum jako zkratka města) Mönchengladbach, Museum Abteiberg Hannover, Sprengler Museum • Santa Monica near Los Angeles, Getty Center, R H. Hollein – „moderní Akropolis …využil motiv ulice, metaforicky opět směřuje k městu, křížení ulic, ale i k základní orientaci čtyř světových stran …křížení „ulic“ funguje jako městské tržiště…je místem setkávání lidí a stejně jako je tržiště obvykle obklopeno důležitými budovami, je tomu tak i zde – expozice… •…mezi muzeem a dnešním městem se začala tvořit propast – „auru ztrácí van Gogh a získává ji McDonald“ • •…návštěva muzejního obchodu (která je dveřmi z muzea zpět do konzumní společnosti) se zatím nestala hlavním důvodem k návštěvě…nová situace však našla svá architektonická vyjádření •Allesandro Mendini – „muzeum je skladem poznání“…“jsou supermarketem předmětů, ze kterých se lidé těší či po nich touží, ať už je to sugescí, falešnou funkčností nebo módou…“ •Některá města se dnes definují svým muzeem •…pohyb, flexibilita, dynamismus – to jsou kladné stránky dnešních měst a reaguje na to i nová muzejní architektura Paris, Centre Pompidou, Renzo Piano, Richard Rogers, 1971-77 Např. motiv eskalátorů vykládán jako metafora pohybu a dynamiky --- jasné symboly představuje vzduchotechnika, rozvod vody…prostor před muzeem je chápán jako jeho foyer (interiér a exteriér mají vyměněné role) a je symbolem kultury, překračující hranice --- je protiváhou koncepce muzea jakožto chrámu • Bilbao, Guggenheim Museum, Frank O GM v Bilbau bylo postaveno spíše jako socha a staví mj. na efektu zrcadlení ve vodní hladině…biomorfní charakter stavby rozvíjí imaginaci, lze v ní vidět zvíře, loď ad. --- důležitá je dynamičnost, velikost a „pohyb“ stavby…jsou to i charakteristiky moderního města --- Složitá rétorika a tím i ztráta jasného symbolického významu může vést i ke kritice – stavba je výrazem vlastnictví kapitálu, kdy je estetická sensace v přímém vztahu s ekonomickým úspěchem Tyto dvě možnosti patří k principu dnešního města --- a tím symbolizují základ dnešní muzejní architektury