A Design Manual Museum Buildings Paul von Naredi-Rainer Zabezpečení •alarmy (panic button u vchodů…) a detekční systémy – glass break alarm (ochrana perimetrů) •detekční systémy – oheň •kamerový systém •kontroly vstupu kamera a ses Kontrola klimatu •teplota 21 +- 3, rv 55% +- 5% •„year-round climate-conditioning“ •vlivy – roční období, pohyb návštěvníků, jejich koncentrace •problematika umístění v prostoru, řešení závad •u air-condsyst existují programy pro výpočty nastavení jejich funkce (obměna vzduchu…) Světlo – požadavky - viditelnost -dobré kontrasty bez stínu, dobré barvy, nezpůsobování odlesků - • -vše záleží ale na typu výstavy --- rozdíl mezi osvětlováním 2D a 3D předmětů Světlo – požadavky – ochrana předmětů -ochrana předmětů – v konfliktu s požadavky osvětlení, předměty poškozovány zářením - -blednutí, ztráta barev, poškození materiální podstaty…závislost na vlnové délce světla Světlo – požadavky – ochrana předmětů •Vliv schopnosti předmětu absorbovat světlo • -odvislé od barev…tmavé barvy budou poškozovány rychleji a více než světlé - -závislost na materiálu…umělecké práce na papíru rychleji poškozeny než např. kovové či keramické předměty Světlo – požadavky – ochrana předmětů •Závislost doba osvětlení/luxy: • •50 luxů minimum pro dobrou viditelnost…používáno pro papír • •150 luxů pro obrazy na plátně Světlo – požadavky – ochrana předmětů •je třeba: určit maximální hodnoty osvětlení v závislosti na zdroji světla/limity ohledně doby osvětlení/UV ochranu a utlumení světla po návštěvních hodinách •klasifikovat jednotlivé umělecké práce vzhledem k jejich citlivosti na světlo •mělo by se předejít používání „horkých“ světel Světlo – požadavky – osvětlení sálů • - osvětlení sálů, orientace, průhledy ven celkové osvětlení nutností, pouze speciálně osvětlené sály výjimkou • -při plánování budov může být uplatněn „zoning“ světla, rozptyl světla ovlivňuje i barva podlahy sálu • Denní světlo -světlo prochází proměnami v závislosti na počasí/roční době/… - -za slunečného dne až 100 000 luxů, je-li zataženo, tak až 18 000, průměrně 10 000 luxů Denní světlo -hra světla a stínu je pro návštěvníky zajímavá • -ovšem předmět musí být chráněn ve vitrině --- denní světlo obsahuje vysoký podíl UV záření, obvykle již na oknech používány UV filtry Denní světlo •jako vhodnější se jeví horní osvětlení, svou větší plochou příjmu světla, ale musí se předejít přímému slunci • •při bočním světle závisí na umístění oken i to, zda-li si návštěvník nebude stínit atd. stíny vysoká okna Denní světlo - rozptyl -prostory pro přístup světla – např. atria, osvětlení bokem je slabší --- potřeba rozptylu světla • •- kontrola denního světla – lamely, rolety, v exteriéru, elektronicky kontrolováno a ovládáno lamely, střecha osvětlení atriem Houston, Texas, Menil Collection, Renzo Piano • Denní světlo – povrch sálu -Povrch sálu – čím je světlejší, tím lépe se světlo rozptyluje po sálu • -je-li využita barevnost, odlišuje se velmi chování světla v denním světle a ve světle umělém Umělé světlo •– je kontrolovatelné, což je jeho hlavní výhoda • -odlišuje muzeum od muzea, je variabilní, ovlivňuje barvou, intenzitou, přímostí • -stává se komponentem prezentace --- je závislé na designu výstavy Umělé světlo - -osvětlení sálů a předmětů…neexistuje „dobré světlo“, ale některá pravidla, která snižují riziko poškození předmětů existují - Umělé světlo – úrovně osvětlení -aby se lidé mohli bezpečně pohybovat výstavou - -rozdílnost intenzit u různých typů materiálu – možnost osvětlit některé předměty více, ovšem na omezenou dobu bodovka Umělé světlo •Rozdělení osvětlení – světlo formuje i prostor --- tmavý obraz na světle zdi je pro lidské oko problematický, oko si špatně zvyká, obvykle je pozadí spíše barevné, někdy až tmavších barev umělé horní osvětlení Umělé světlo - barva -barva světel – obvykle bílé světlo - - lidské oko se špatně adaptuje na přechody od denního světla k umělému, jsou-li rozdílné intenzity Umělé světlo - směrování •-směrování světel a formování stínů – návštěvník by si neměl při užití přímého světla stínit, světlo by se nemělo odrážet (od vitriny či zaskleného obrazu) odlesky formování světlem - světlem a stínem se dá zdůraznit 3D kvalita předmětu Umělé světlo -nepřímé světlo může někdy ve spojení s odrazem od podlahy vyvolat též nežádoucí efekty • -neustálá adaptace na světelné podmínky vede k únavě •