Problémové chování žáků, nedostatek času, mnoho změn, vysoké aktuální pracovní vytížení, hlučné a nedostatečně vybavené prostředí, časté konflikty s kolegy, malá prestiž učitelského povolání, malá opora ve vedení, přílišná heterogenita třídy, nemožnost kariérního postupu, administrativa, profesní dilemata, příliš početné třídy, nezájem žáků o učivo. Hloubka syndromu vyhoření závisí na intenzitě a délce působení těchto stresorů.
Syndrom vyhoření u učitele - CO, JAK, KDY, PROČ ATD. - Karolína Veličková
Projevy, příčiny a prevence SV
Dle Freudenbergera jej lze charakterizovat stav emočního vyčerpání, depersonalizace a zredukování osobních cílů. Syndrom vyhoření vzniká dlouhodobým prolongovaným stresem v práci, která je mimo jiné především emočně vyčerpávající.
Tohle je učitel.
Co s ním je? Co pro něj můžu jako psycholog udělat?
Projevy
Projevuje se ve sféře psychické, fyzické i vztahové.
Tipnete si, jak se projevuje SV?
SV má jednotlivé fáze:
Příčiny
Příčiny vzniku SV vnitřní: perfekcionismus, neuroticismus, anankastické rysy osobnosti, senzitivita, externí LOC, vysoké nároky na sebe samého, vysoká empatie, nízké sebevědomí, neschopnost relaxace, nízká míra asertivity a sebereflexe, negativní copingové strategie (perseverace, úniková tendence, rezignace, (sebe)obviňování)
Příčiny vzniku SV vnější: pracovní oblast (vysoké nároky, nízká autonomie, nedostatek uznání, nízká kolegialita, vnímaná nespravedlnost ze strany vedení, konflikt hodnot, nároční klienti, absence kvalitní supervize a málo zážitků úspěchu, diskrepance ve vymezení učitelských kompetencí a požadavků na profesi) a vztahová (konflikty na pracovišti, absence partnera, málo přátel)
Nepanuje shoda ohledně vlivu délky profesní kariéry a pohlaví učitele.
Hlavní učitelské stresory
Prevence vzniku SV
- SV-TM, Shirom Melamedova škála, Dotazník vyhoření; Krátký test osobní zdatnosti a pohody, Dotazník měření stresových situací na pracovišti, Strategie zvládání stresu (SVF 78), Social Support Inventory (EESI)
Protektivní faktory vzniku SV lze dělit z hlediska dispozic na:
- osobnostní (vysoká resilience, pozitivní vnímání souvztažnosti světa, schopnost zvládat zátěž, emoční inteligence, sebevědomí, chování typu B, povědomí o svých kompetencích, pozitivní copingové strategie - devalvace viny, odklon, sublimace, pozitivní reakce/sebeinstrukce)
- vztahové (sociální opora supervizorů/vrstevníků/blízkých)
- zdravotní (spánek, krevní tlak)
- pracovní (samostatné rozhodování, rovnováha mezi potřebami a očekáváními ve vztahu k práci)
Školní psycholog a jeho role při řešení SV
Vztah psycholog–učitel
Bazální je získání důvěry učitelů a následné navázání kooperativního vztahu s učiteli. Zamyslete se, co by měl tento vztah obsahovat a čemu se například vyhnout.
Účelové programy zaměřené na odstranění projevů SV
Individuální
- ventilace, trénink komunikačních dovedností, nácvik relaxačních technik, nácvik pozitivního myšlení (kognitivní restrukturalizace), nácvik řešení konfliktů, copingové strategie zaměřené na problém (aktivní, snaha o kontrolu situace, plánování, zdrženlivost, angažovanost při řešení problémů, hledání sociální opory), time management, edukace
- semináře na vybraná preventivní či reaktivní témata dle jejich volby (práce s neprospěchem, se šikanou, s problémovými žáky), nácvik komunikace s rodiči pomocí hraní rolí ve skupině, intervize (sdílení, podpora a hledání řešení = pocit přijetí skupinou, zvýšení sebeúcty, snížení stresu), posílení týmové spolupráce v učitelském sboru (např. vytvoření sportovního učitelského družstva), supervize
Organizační
- restrukturalizace pracovních povinností, snaha o větší ocenění zaměstnanců, změna pracovní doby, konstruktivní evaluace práce, vyjasnění vzájemného očekávání, rozvoj schopnosti delegace a stanovení dílčích cílů
možná je i kombinace obou programů (ind./sk. + org.), tj. ideální varianta s tím, že jsou zdůrazněny organizační změny a následně jsou doplňovány individuálním zkompetentňováním jedinců.
Buddy program pro nastupující učitele, diagnostika zaměřená na naplnění potřeb a zjišťující potenciální příznaky SV, autodiagnostika pedagogovy profesní činnosti, supervize, nabídka konzultace v náročných situacích, vzdělávání žáků v oblastech komunikace apod., podpora vedení v zájmu o duševní zdraví zaměstnanců.