Školní psychologie - bonusy

Syndrom vyhoření u učitele - CO, JAK, KDY, PROČ ATD. - Karolína Veličková

Projevy, příčiny a prevence SV

Dle Freudenbergera jej lze charakterizovat stav emočního vyčerpání, depersonalizace a zredukování osobních cílů. Syndrom vyhoření vzniká dlouhodobým prolongovaným stresem v práci, která je mimo jiné především emočně vyčerpávající.

Tohle je učitel.
Co s ním je? Co pro něj můžu jako psycholog udělat?

Projevy

Projevuje se ve sféře psychické, fyzické i vztahové.

Tipnete si, jak se projevuje SV?

Negativitou, pesimismem, cynismem, pocitem nízké účinnosti a negativním sebehodnocením, absentérstvím, somatickými potížemi, izolací, zhoršením kvality výuky, neschopností spolupracovat s kolegy.

SV má jednotlivé fáze: 

Příčiny

Příčiny vzniku SV vnitřní: perfekcionismus, neuroticismus, anankastické rysy osobnosti, senzitivita, externí LOC, vysoké nároky na sebe samého, vysoká empatie, nízké sebevědomí, neschopnost relaxace, nízká míra asertivity a sebereflexe, negativní copingové strategie (perseverace, úniková tendence, rezignace, (sebe)obviňování)

Příčiny vzniku SV vnější: pracovní oblast (vysoké nároky, nízká autonomie, nedostatek uznání, nízká kolegialita, vnímaná nespravedlnost ze strany vedení, konflikt hodnot, nároční klienti, absence kvalitní supervize a málo zážitků úspěchu, diskrepance ve vymezení učitelských kompetencí a požadavků na profesi) a vztahová (konflikty na pracovišti, absence partnera, málo přátel)


Nepanuje shoda ohledně vlivu délky profesní kariéry a pohlaví učitele.

Hlavní učitelské stresory

Problémové chování žáků, nedostatek času, mnoho změn, vysoké aktuální pracovní vytížení, hlučné a nedostatečně vybavené prostředí, časté konflikty s kolegy, malá prestiž učitelského povolání, malá opora ve vedení, přílišná heterogenita třídy, nemožnost kariérního postupu, administrativa, profesní dilemata, příliš početné třídy, nezájem žáků o učivo. Hloubka syndromu vyhoření závisí na intenzitě a délce působení těchto stresorů.

Prevence vzniku SV

Diagnostické metody zjišťující SV a jejich přidružené faktory ovlivňující duševní pohodu učitelů
  • SV-TM, Shirom Melamedova škála, Dotazník vyhoření; Krátký test osobní zdatnosti a pohody, Dotazník měření stresových situací na pracovišti, Strategie zvládání stresu (SVF 78), Social Support Inventory (EESI)

Protektivní faktory vzniku SV lze dělit z hlediska dispozic na:

  • osobnostní (vysoká resilience, pozitivní vnímání souvztažnosti světa, schopnost zvládat zátěž, emoční inteligence, sebevědomí, chování typu B, povědomí o svých kompetencích, pozitivní copingové strategie - devalvace viny, odklon, sublimace, pozitivní reakce/sebeinstrukce)
  • vztahové (sociální opora supervizorů/vrstevníků/blízkých)
  • zdravotní (spánek, krevní tlak)
  • pracovní (samostatné rozhodování, rovnováha mezi potřebami a očekáváními ve vztahu k práci)

Školní psycholog a jeho role při řešení SV

Školní psycholog a učitel
Obrázek byl použit metaforicky pro naznačení podpory učitele díky psychologovi. Nelze však objetí brát jako základ a směrnici pomoci učiteli s SV.


Vztah psycholog–učitel

Bazální je získání důvěry učitelů a následné navázání kooperativního vztahu s učiteli. Zamyslete se, co by měl tento vztah obsahovat a čemu se například vyhnout.

  • Jedním ze základních pilířů důvěry ve vztahu učitel-psycholog je vymezení role školního psychologa (co je a není náplní práce školního psychologa) vedením školy a následně vyjasněním vzájemného očekávání mezi psychologem a učiteli.

  • V mnoha studiích byl také zmíněn pozitivní vliv pedagogické zkušenosti školního psychologa vzhledem k lepšímu pochopení náplně pedagogické práce.
  • Školní psycholog by měl v počátcích svého působení na pracovišti brát v potaz obavy učitelů jako jsou strach z hodnocení jejich profesní způsobilosti, pocity selhání a strach z narušení anonymity sdělení.
  • začlenění školního psychologa do organizace pomáhají jeho účast na neformální setkáních (obědy), vlastní zkušenost učitelů s ověřením anonymity sdílených informací, nehodnotící přístup, otevřená nabídka aktivní spolupráce, rovnocenný a partnerský přístup při společném řešení problémů, vymezení vzájemných psychologicko-pedagogických hranic.

  • Psycholog by měl vždy brát v potaz potřeby učitelů jako jsou naslouchání, sociálního zrcadla, uznání, povzbuzování, soucítění, emocionální vzpruhy, spolupráce, dělby práce.

  • Školní psycholog může preventivně pomoci spolupodílením se na třídnických hodinách (po dohodě s učitelem), mediací učitel-žák/rodič, nabídkou individuálních konzultací pro učitele (trénink vhodných reakcí, přehrávání si problémových situací, krizová intervence), diagnostikou problémových žáků a klimatu třídy.


    Účelové programy zaměřené na odstranění projevů SV

    Individuální

    • ventilace, trénink komunikačních dovedností, nácvik relaxačních technik, nácvik pozitivního myšlení (kognitivní restrukturalizace), nácvik řešení konfliktů, copingové strategie zaměřené na problém (aktivní, snaha o kontrolu situace, plánování, zdrženlivost, angažovanost při řešení problémů, hledání sociální opory), time management, edukace
    Skupinové
    • semináře na vybraná preventivní či reaktivní témata dle jejich volby (práce s neprospěchem, se šikanou, s problémovými žáky), nácvik komunikace s rodiči pomocí hraní rolí ve skupině, intervize (sdílení, podpora a hledání řešení = pocit přijetí skupinou, zvýšení sebeúcty, snížení stresu), posílení týmové spolupráce v učitelském sboru (např. vytvoření sportovního učitelského družstva), supervize

    Organizační
    • restrukturalizace pracovních povinností, snaha o větší ocenění zaměstnanců, změna pracovní doby, konstruktivní evaluace práce, vyjasnění vzájemného očekávání, rozvoj schopnosti delegace a stanovení dílčích cílů
    • možná je i kombinace obou programů (ind./sk. + org.), tj. ideální varianta s tím, že jsou zdůrazněny organizační změny a následně jsou doplňovány individuálním zkompetentňováním jedinců.


    Preventivní opatření

    Buddy program pro nastupující učitele, diagnostika zaměřená na naplnění potřeb a zjišťující potenciální příznaky SV, autodiagnostika pedagogovy profesní činnosti, supervize, nabídka konzultace v náročných situacích, vzdělávání žáků v oblastech komunikace apod., podpora vedení v zájmu o duševní zdraví zaměstnanců.



    Mind map všeho zmíněného
    Je potřeba přiblížit.

      Literatura
      PDF ke stažení