Školní psychologie

21.2 Úvod do práce školního psychologa - náplň práce, zasíťování

Dobrý den,

V této kapitole najdete několik odkazů, interaktivních aktivit, pár otázek k zamyšlení a odkaz na diskuzní fórum. Když budete mít k tématu otázky, nebo připomínky, neváhejte je s námi sdílet buď na diskuzním fóru, nebo si je připravte na osobní setkání. Věnovat se dnes budeme úplným základům - tedy tomu, co školní psycholog vlastně dělá a kdo mu v tom může pomoci. Možná to už všechno dobře znáte, ale třeba vás i trochu překvapíme. V závěru lekce najdete zadání a odkaz na nepovinný domácí úkol.  Budeme rádi za zpětnou vazbu - podařilo se nám vtáhnout vás? Naučili jste se něco? Co byste potřebovali, abyste se mohli do učení ponořit naplno? 


Náplň práce školního psychologa

Náplň práce je dána vyhláškou č. 197/2016 Sb., kterou se mění vyhláška č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních, ve znění pozdějších předpisů, a některé další vyhlášky a obsahuje následující činnosti: 

a) psychologickou diagnostiku za účelem stanovení vzdělávacích opatření pro žáka,

b) individuální diagnostiku, intervence a poradenské vedení dětí, žáků a studentů se vzdělávacími a výchovnými potížemi, které ovlivňují vzdělávání dětí, žáků a studentů,

c) skupinovou a individuální psychologickou diagnostiku jako podklad pro pomoc žákům základních škol a žákům středních škol v případech komplikací při volbě další školy či povolání,

d) psychologickou diagnostiku a intervence v případech vzdělávacích a výchovných problémů,

e) psychologickou prevenci a reedukaci,

f) poradenské vedení žáků s výchovnými nebo vzdělávacími problémy, zejména obtížemi v adaptaci na školní prostředí nebo sociálně-vztahovými problémy,

g) poradenské služby pro zákonné zástupce žáků,

h) metodickou pomoc pedagogickým pracovníkům škol v oblasti podpory žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, s výchovnými problémy a s rizikovým chováním,

i) krizové intervence,

j) zpracování zprávy z vyšetření,

k) zpracování doporučení ke vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.

K podrobnějšímu nastudování může sloužit například následující odkaz:

Všimněte si, že explicitně zde není zmíněna ani práce se skupinou, ani šikana, ani individuální terapie - má to své opodstatnění a můžeme o tom více diskutovat na přednášce. 

Když už jsme v oblasti vyhlášek a zákonů dovolte ještě drobné zdržení u tématu dokumentace - především proto, že dotazy na to zda vést dokumentaci a v jaké podobě a kdy má rodič právo na zprávu z vyšetření atd. se objevují na facebookové skupině školních psycholog obden. 

vedení dokumentace

(1) Školské poradenské zařízení vede dokumentaci

a) o žádostech o poskytnutí poradenské služby, o odmítnutí nebo přerušení poskytování poradenské služby,

b) o vyšetření, jeho výsledcích a poskytnuté péči individuální i skupinové, včetně zprávy a doporučení ke vzdělávání žáka se speciálními vzdělávacími potřebami a žáka mimořádně nadaného,

c) o doporučeních k poskytování podpůrných opatření, jejich druhu, skladbě a stupních a o případných změnách těchto doporučení,

d) o doporučeních ke vzdělávání žáků ve škole, třídě, oddělení nebo studijní skupině zřízené podle § 16 odst. 9 školského zákona,

e) o poskytnutí informace podle § 1 odst. 5,

f) o součinnosti se školami a školskými zařízeními,

g) o komunikaci a spolupráci s orgány veřejné moci,

h) o revizi zprávy a doporučení podle § 16b školského zákona.

(2) Škola vede o poradenských službách poskytovaných školním psychologem nebo speciálním pedagogem dokumentaci podle odstavce 1 písm. a), b) a e) až g) a o poradenských službách poskytovaných školním metodikem prevence nebo výchovným poradcem dokumentaci podle odstavce 1 písm. b), f) a g).

(3) Škola dále vede dokumentaci o poskytovaných podpůrných opatřeních prvního stupně.

Jaké mýty panují o práci školního psychologa? Velmi hezky a přehledně je shrnuje následující populární článek (cca 2 minuty čtení) 


Co potřebujete, když nastoupíte na školu 

Zkratky ve školství


Já vím, že je to divné, ale první, opravdu první věc co potřebujete je zorientovat se ve zkratkách, které všichni kolem vás používají s obrovskou četností. A když je neznáte, tak vůbec netušíte, o čem to vlastně mluví. Můžete se na to samozřejmě zeptat, ale taky se můžete mrknout předem do tabulky a usnadnit si práci. 

APasistent pedagoga
CERMATCentrum pro zjišťování výsledků vzdělávání
IVPindividuální vzdělávací plán
MPmentální postižení
mateřská škola
MŠMTministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
MZmaturitní zkouška
NKSnarušená komunikační schopnost
OSPODorgán sociálně-právní ochrany mládeže
PASporucha autistického spektra
PPPpedagogicko-psychologická poradna (dle kontextu);
plán pedagogické podpory (dle kontextu)
RVPrámcový vzdělávací program
SPsluchové postižení
střední škola
SPC
SVPstředisko výchovné péče (dle kontextu); speciální vzdělávací potřeby (dle kontextu)
ŠMPškolní metodik prevence
ŠPPškolní poradenské pracoviště
ŠPZškolské poradenské zařízení
ŠVPškolní vzdělávací program
TPtělesné postižení
VOŠvyšší odborná škola
VPvýchovný poradce
ZPzrakové postižení
základní škola

Převzato z: http://katalogpo.upol.cz/obecna-cast/10-slovnicek-odbornych-pojmu-a-seznam-zkratek/

Zasíťování 


Nejčastější chyba, kterou začínající školní psychologové opakovaně dělají, je, že se snaží stihnout a zvládnout všechno - což ale nejde. Nedokáže to nikdo. Je tedy dobré zjistit si, kdo všechno mi v mojí práci může pomoc, s kým ve škole nutně potřebuju spolupracovat, kam se mohu obrátit, když si s něčím nevím rady, kdo mi přijde udělat program, když já nestíhám atd.  

Co je to vlastně to zasíťování? 

Je to taková pomyslná síť odborníků, kteří nám mohou v naší práci pomáhat a spolupracovat s námi. Díky tomu pak máme možnost flexibilně a efektivně reagovat na potíže, které mohou vyvstat při vzdělávání žáků. Každý žák potřebuje občas něco trochu jiného, a když jsme dobře zasíťovaní víme, kam se můžeme v případě potřeby obrátit. Zkuste si na následující otázky nejdřív sami odpovědět. 

Vezměte si tužku a papír a zkuste si napsat - kdo patří do naší sítě ve škole (tzn. kdo všechno nám může pomoc, o koho se můžeme opřít, s kým můžeme spolupracovat, kdo nám poskytne cenné informace?) 

Pár lidí, kteří napadli nás (a určitě to nemusí být vyčerpávající) jsou zde: 

  • metodik prevence
  • výchovný poradce 
  • speciální pedagog
  • ředitel 
  • zástupce ředitele
  • třídní učitelé 
  • učitelé VV a TV
  • asistenti
  • vychovatelé 
  • Ostatní pracovníci školy (kuchařky, školník atd.)
  • Rodiče

Možná vás někteří překvapili nebo zarazili... Budu ráda, když případné dotazy přinesete do setkání  na přednášce. 

Velmi pěkný a krátký text o spolupráci s ředitelem a učiteli najdete zde:

(když kliknete na odkaz - další, objevíte i články o výchovném poradci a metodikovi prevence) 



Ještě jednou si prosím vezměte tužku a papír a pokuste se vymyslet, kdo všechno může být váš pomocník, parťák, s kým můžete spolupracovat - tentokrát mimo školu. 
Tady je těch lidí a institucí spousta, ale aspoň pár, které napadly nás: 
  • PPP (pedagogicko-psychologické poradny)
  • SPC (speciálně pedagogická centra)
  • poradenští psychologové 
  • kliničtí psychologové
  • psychoterapeuti (dětští i dospělí)
  • Psychiatři
  • OSPOD (oddělení sociálně právní ochrany dětí)
  • Policie
  • SVP (střediska výchovné péče)
  • Neziskové organizace 
  • Linky důvěry – poradenská linka pro pedagogy, rodičovská linka
  • Zájmové kroužky, trenéři
  • Lékaři
  • atd...

Tak a teď cvičení - vymysleli jsme pro vás pár (dvě) krátká cvičení na procvičení. Zatím jsou taková základní (učíme se), kdybyste někdo měl zájem si procvičit látku a vymyslet něco lepšího, velmi to oceníme :) 

Cvičení
Tady si můžete ověřit svoje nově nabyté informace a zjistit, co jste si zapamatovali. Po dokončení si správnost svých odpovědí můžete zkontrolovat pomocí modrého tlačítka vpravo dole.  

Povedlo se Vám odpovědět na první pokus? 


Co je tedy důležité si zapamatovat u zasíťování?  



Jak můžeme využít dnešní lekci pro budoucí praxi?


Tabulka zasíťování
Níže najdete odkaz na interaktivní tabulku. Tabulku nebudeme mazat, takže ji budete moct využít i po dokončení svých studií. Čím víc do ní napíšete teď, tím víc toho tam později najdete.

Vyberte si kraj své současné, nebo budoucí působnosti a doplňte: 

  • S kým na své pozici spolupracuji, kdo mi může pomoci

  • lidé/organizace působící na škole  

  • lidé/organizace působící mimo školu

Zkuste si odpovědět na následující otázky, které vám pomohou identifikovat nakolik jste porozuměli probírané látce
  1. Co znamená zkratka OSPOD?
  2. Jakou funkci má ve škole metodik prevence?
  3. Kdo ve škole může vést nápravné cvičení s žáky se speciálně vzdělávacími potřebami?
  4. Kdo tvoří ŠPC (školní poradenské centrum) ? 


Odkazy, které by se Vám mohly hodit:

dále:

zákon č. 359/1999 Sb., o sociálně právní ochraně dětí

zákon č. 20/1966 Sb., o péči o zdraví lidu

zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník

zákon č. 108/2006 Sb., o sociálních službách

zákon č. 109/2002 Sb., o ústavní a ochranné výchově ve školských zařízeních

zákon č. 292/2013 Sb., o zvláštních řízeních soudních


A nyní prostor pro Vás:

Otázky/myšlenky/připomínky pište do diskuzního fóra nebo si je připravte k diskuzi na přednášku: