Naučit se alespoň dvě komunikační teorie a umět je aplikovat v reálném životě.
Nahlédnout do základu vedení rozhovoru ve školním prostředí
Dobrý den,
v dnešní kapitole se budeme věnovat komunikaci (použitelné pro soukromý i profesní život) a následně základům poradenského rozhovoru.
Naučit se alespoň dvě komunikační teorie a umět je aplikovat v reálném životě.
Nahlédnout do základu vedení rozhovoru ve školním prostředí
Mě osobně v komunikaci s klienty velmi pomohlo absolvování výcviku VTI (videotrénink interakcí) a o tuto komunikační teorii se opírám i pří současné práci.
Více informací o VTI můžete nalézt zde:
O co ve zkratce jde? Na základě propracované komunikační teorie nabízí vyškolení videotrenér natáčení v přirozeném prostředí (rodina, škola, nemocnice.... jakékoli místo, kde jeden z účastníků je v roli "profesionála", který je za komunikaci zodpovědný). Z videa pak vybere vhodné velmi krátká (klidně 20 sekund) úseky, na kterých s klientem nejprve rozebere, kdy se mu povedlo něco udělat správně a pak mu ukáže, jak to vypadá, když to samé vynechal nebo udělal jinak a probere jak může tuto svou dovednost příště využít. Velmi chytře tak využívá pozitivního zpevňování.
Každá naše interakce se skládá z inciativy a příjmu. Obě mohou nabývat hodnot ve smyslu ano a ve smyslu ne. To, kam se bude naše komunikace ubírat záleží na tom, jaký příjem jsme my, jako profesionálové, schopní do rozhovoru vnést:
Současně, abychom spolu komunikovali, potřebujeme dodržovat určitou posloupnost :
Jaké jsou tedy principy úspěšné komunikace ?
Prakticky jsme si ukázali na přednášce :)
Samozřejmě VTI není jediný zdroj, ze kterého čerpat inspiraci. Druhá komunikační teorie, které mi přišla velmi silná a užitečná je popsána níže.
S pojmem asertivní komunikace či asertivita se dnes setkáváme téměř na každém kroku. Většinou je prezentovaná jako „ideální“ forma komunikace, díky které dosáhneme celé plejády pozitivních výsledků, od zvýšeného sebevědomí, přes osobní úspěch, až po snížení stresu. V praxi se však často setkáváme s trochu pokřiveným vnímáním asertivity. Je možné, že to vychází i z jejího názvu – „to assert“ což znamená v angličtině (kromě jiného) i prosadit se. Mnoho lidí asertivitu považuje za přístup, jehož podstatou je prosazovat svoje názory. Často bohužel s příliš malým ohledem na ostatní. V tomto pokřiveném vnímání se pak asertivita stává synonymem diplomatické agresivity. Podíváme se tedy na skutečný význam slova asertivita.
Než se dostaneme k asertivitě, pojďme se podívat nejdříve na zbylé 4 komunikační styly, neboť Asertivita je pouze jedním z 5 komunikačních stylů
Behaviorální charakteristiky •prosazování sebe na úkor druhých •často přímá hostilita, zastrašování, zraňování •Cílem je "Vyhrát" •Náročné, hrubé (nebere ohled na pocity druhých) •Výbušné, nepředvídatelné •Role „diktátora“ „kontrolora“, „mravokárce“ •svoje chyby nepřiznává, vše je chybou druhých | Neverbální chování •Mluva - je hlasitá •Posturika - „větší než“ ostatní •Gestika - ostrá / trhavá, rychlá, rozmáchlá •Mimika - zamračení, zamračení, upřený pohled •Proxemika – Vpád do osobního prostoru ostatních, snaží se získat ‘výškovou’ převahu |
Typické fráze •"Udělej to tak jak říkám!" •"Je mi z tebe zle!" •„Už jsi toho řekl dost!" •Sarkasmy, nadávky, výhrůžky, obviňování, urážky. | Partner v komunikaci •Defensivní nebo agresivní (stáhne se nebo začne být také agresivní) •Nespolupracující, odmítavý – bojí se, že je převálcuje, zesměšní nebo využije •Ztrácí respekt •Obávají se s agresivní osobou řešit problémy (nedostává informace). |
Zkuste se zamyslet a vyplnit následující tabulku, která by reprezentovala pasivně agresivní způsob.
Behaviorální charakteristiky | Neverbální chování |
Typické fráze | Reakce (pocity) partnera v komunikaci |
Možné vyplnění tabulky najdete, když rozkliknete klíček, ale nejdříve opravdu zkuste sami.
Behaviorální charakteristiky •bezbrannost vůči požadavkům druhých •Přijímání názorů, rozhodnutí a kritiky bez diskuse •chybí sebejistota v projevu •nadměrné obviňování sebe sama za chyby •Vyhýbání se konfliktu •Odmítání komplimentů •Nevyjadřuje vlastní pocity nebo tužby | Neverbální chování •Mluva – tichý hlas •Posturika – pokrčený postoj, hlava sklopená •Gestika - nevýrazná •Mimika – vyhýbání očnímu kontaktu •Proxemika – snaží se najít podřízenou (nižší) pozici |
Typické fráze •Ale vždyť o nic nejde, vážně! •To je v pořádku, stejně jsem to nechtěl. •Vyber ty, já si dám cokoli. • | Partner v komunikaci •Frustrovaný, podrážděný •Nevyzná se v tom, co chce •V konečném důsledku vzdá snahu vyjít vstříc, protože jejich úsilí je nenápadně nebo zjevně odmítnuto. |
Behaviorální charakteristiky | Neverbální chování |
Typické fráze | Reakce (pocity) partnera v komunikaci |
Možné vyplnění tabulky najdete, když rozkliknete klíček, ale nejdříve opravdu zkuste sami.
Napište si, kdy a v jakých situacích jste se potkali s jednotlivými komunikačními styly a jak vám při tom bylo. Co vám běželo v hlavě za myšlenky, co jste cítili v těle, jaké emoce vás v tu chvíli provázely a jak jste se v těchto situacích zachovali ?
Nyní už se pojďme podívat, co je to ta asertivita:
Behaviorální charakteristiky •vylaďuje atmosféru ke spolupráci •sděluje přímo, co člověk cítí a o co mu jde •šetří city druhého •přiznává chyby bez sebevýčitek •neponižuje se, nepovyšuje se •dovednost naslouchat •uzavírat kompromisy •Dokáže přijmout kritiku i kompliment | Neverbální chování •Mluva – přiměřená hlasitost, rychlost, tón •Posterika – vyvážený postoj, symetrický, vzpřímený a uvolněný •Gestika – používání gest (neútočných) •Mimika – udržování očního kontaktu •Proxemika – volit prostorovou pozici tak, abychom nebyli v podřízené pozici, ale současně nedominovat |
Typické fráze •Mohl bys to prosím ztlumit? Nedaří se mi při tom soustředit se na studium. •Je mi to moc líto, ale odpoledne ti nakonec nebudu moct pomáhat, protože se náhodou uvolnil termín u doktora, kam nutně potřebuji." | Partner v komunikaci •Cítí, že se na něj může spolehnout •Orientuje se v situaci, ví jaký je jeho názor •Má k němu respekt |
aneb Naslouchat tomu, co druhý říká, je skutečné umění.
Jak na to?
Nejprve poskytneme empatii sami sobě – jak se právě teď cítím a co potřebuji. Pomůže nám, když se zhluboka nadechneme a uvědomíme si své tělo.
Soustředíme se na záměr dostat se do kontaktu s druhým člověkem. Ne ho k něčemu nutit nebo se mu snažit pomoci za každou cenu.
Zvládáme nutkání komentovat, mluvit o sobě, dávat rady apod.
Sledujeme nejen, co druhý říká, ale i výraz tváře, gesta, pozici těla, tón a rytmus řeči.
Když nerozumíme nebo druhý mluví překotně, můžeme ho požádat, aby nám něco zopakoval: Např: „Je pro
mne důležité ti porozumět, mohl bys mi prosím zopakovat poslední větu.“
Je možné jen tiše dávat najevo zájem očním kontaktem, přikyvováním či slovem „hmm“.
Někdy stačí jen krátce zopakovat či shrnout, co bylo již řečeno. Zaměřujte se na to, co bylo řečeno naposledy.
Krátké zopakování pomáhá jak Vám, tak tomu kdo mluví. Zvlášť když dotyčný mluví dlouho.
Můžete s respektem (s plným vědomí, že se můžete mýlit) odhadovat pocity či potřeby toho druhého. Svůj
dojem nemusíte vyjadřovat nahlas. Často stačí zeptat se např. „Co by ti teď pomohlo? Můžu pro Tebe já nebo
někdo druhý něco konkrétního udělat?“
Pokračujte dokud se druhý nevypovídá a neuvolní. Můžete se zeptat např. : „Chtěl bys mi říct ještě něco?“
Nakonec můžete druhého poprosit, zda by byl ochotný nás vyslechnout. Např. „Jsem rád, že teď lépe chápu, jaké to pro Tebe je. Chtěl bys slyšet, co prožívám já a jak situaci vnímám?"
Pokud chceme pomoci rozvinout rozhovor a povzbudit vyprávění člověka, se kterým vedeme konverzaci, můžeme použít pozitivní zpětné vazby. Mohou to být věty jako:
Základní pravidla pro komplimenty:
Při přijímání pochvaly nezapomeňte, že:
Přitakání a vyjádření souhlasu
Napadá vás, jaké charakteristiky má mít konstruktivní kritika?
Zastavte se na chvíli a zkuste si napsat, co všechno vás napadne.
Využijeme tento okamžik k tomu, abychom se naučili nejprve druhým konstruktivní kritiku nabídnout. Chceme si předem ujasnit, k čemu má druhému sloužit a pracovat s případnými obavami z nepříjemného konfliktu.
Když děláš X v situaci Y, já cítím Z
Žádejte druhého o konkrétní změny. Pokud "jen" řeknete, co vám vadí, tak to druhému nedává dostatek informací o tom, co má udělat jinak. Místo "fakt mi vadí hlasitá muzika" můžete říct "Hlasitá muzika mě ruší při soustředění, můžeš jí prosím po osmé hodině ztišit?
Uvádějte konkrétní následky jak vyhovění, tak nevyhovění vašeho požadavku. Nikdy (ve vážném rozhovoru) nepoužívejte hrozby, které nemůžete nebo nechcete naplnit (např. "jestli to neztlumíš, tak tě zabiju"
Zkuste se na konci zeptat, co si o tom druhý člověk myslí a jaké pocity to v něm vyvolalo - cílem je zažít rovnocennou diskuzi, ve které obě strany svobodně a s respektem projeví své pocity a myšlenky
Pokud se to hodí, můžete rozhovor ukončit něčím pozitivním.
1. Reagujte na slova, ne na tón.
Lidé, kteří kritizují, často nezvolí vhodnou formu. Přesto z hlediska obsahu na tom, co říkají může něco být. Zkuste odlišit obsah a formu, kterou je kritika podávaná. I nevhodně podaná kritika může obsahovat užitečné informace.
2. Nereagujte hned
I když nás to, co druzí říkají zasáhne a chce se nám odpovědět hned, je dobré si dát pauzu na zpracování vlastních emocí a promyšlení situace a důsledků různých odpovědí. Klidně použijte věty jako "díky, tohle si potřebuju promyslet" " chvíli o tom popřemýšlím" "to mě nenapadlo, dej mi chvíli" atd. Když si dáme chvíli čas na rozmyšlenou, umožní nám to reagovat klidnějším a efektivnějším způsobem.
3. Když se cítíte kritizovaní:
a. STOP - nereagujte, dokud si neujasníte, co se děje
b. PTEJTE SE - opravdu vás teď někde kritizuje? Není to jen vaše domněnka?
c. OVĚŘTE - pokud je to potřeba, zeptejte se druhého, zda to chápete správně - např. Co jsi tím myslel?
d. ROZHODNĚTE SE - pokud se opravdu jedná o kritiku, rozhodněte se, zda je pravdivá nebo ne a použijte některou z následujících technik.
Všichni se v průběhu života musíme někdy vyrovnat s pravdivou kritikou. Pro některé z nás je to jednodušší, pro jiné obtížnější - záleží často na tom, jakému typu kritiky jsme byli vystaveni v průběhu dětství a dospívání. S pravdivou kritikou se můžeme vyrovnat pomocí následujících technik - záleží na tom, jak je tato pravdivá kritika podaná.
1. Kritika jako dar
Jednoduchá technika, která spočívá v prostém přijetí kritiky, bez toho aniž byste vyjadřovali provinění nebo jiné negativní emoce. Přijměte, že my lidé jsme nedokonalí tvorové, kteří dělají chyby. A chyba, že je příležitostí pro učení a změnu. Kritika je tedy dar, který vás posune. Pokud se to hodí, můžete i poděkovat.
2. Negativní aserce
3. Negativní dotazování
Body 2. a 3. si více probereme v následující kapitole
Bohužel i nepravdivá nebo manipulativní kritika nás někdy potká. Zpracovat jí může být někdy ještě náročnější než zpracování pravdivé kritiky. Následující techniky vám s tím mohou pomoci.
1. Vyjádřete nesouhlas
První technikou ke zpracování techniky je jednoduché vyjádření nesouhlasu. I to má ovšem svá úskalí - je dobré pohlídat si verbální i neverbální projev, protože při nepravdivé kritice snadno přejdeme do agresivního nebo pasivního způsobu komunikace. Udržujte klidný tón, přímý oční kontakt a vyjádřete svůj nesouhlas.
Kritika: Vždycky chodíš pozdě!
Odpověď: Ne, vždycky nechodím pozdě. Někdy se opozdím a dnes se mi to stalo, rozhodně to ale neznamená, že přijdu pozdě vždycky. (Všimněte si, jak různě může tato věta vyznít, když jí pronesete různým tónem)
2. Negativní dotazování
Vám již dobře známá technika - řadíme jí i do téhle části, především proto, že u některého druhu kritiky nevíme, jak je míněná (a za je konstruktivní, destruktivní, pravdivá nebo nepravdivá) a musíme se prostě doptat.
3. Uklidnění
Cílem této situace je zklidnit napjatou situaci. Využíváme ji ve chvíli, kdy kritika je nejen destruktivní, ale i nepravdivá. V podstatě se snažíme najít malý kousek sdělení, se kterým bychom mohli souhlasit. Tím, že zůstaneme v klidu a nenecháme se vyprovokovat sebereme kritice její destruktivní sílu.
Jsou tři způsoby, jak situaci uklidnit.
a) částečně souhlasit
Najdeme si malou část sdělení, která je pravdivá a s tou souhlasíme.
Kritika: Jsi nespolehlivý! Už zase si zapomněl vyzvednou děti, nezaplatil jsi účty, nevynesl koš. Nedá se na tebe v ničem spolehnout.
Odpověď: Máš pravdu, minulý týden ve středu jsem úplně zapomněl vyzvednout děti.
b) souhlasit s pravděpodobností
V této technice můžete říct, že je něco pravděpodobné (i kdyby ta pravděpodobnost byla 1:1 000 000), takže opět souhlasíte.
Kritika: Jestli nebudeš pít dost šípkového čaje, nebudeš mít vitamín C a umřeš na rakovinu.
Odpověď: Máš pravdu, můžu umřít na rakovinu.
c) souhlasit s principem
Při této technice souhlasíte s logikou druhého, aniž byste souhlasili s tím, co řekl.
Kritika: Vzal sis špatný příbor. Ta rýže je sypká a hůlkama jíst nepůjde. Vem si raději vidličku.
Odpověď: Máš pravdu, sypká rýže hůlkama jíst nepůjde.
O práci s kritikou si můžete přečíst v následujícím dokumentu:
nebo v následujících videích:
Techniky negativní aserce není vhodné používat v blízkých vztazích - s kolegy, s rodinou, s partnery... Jsou určené především pro jednání s lidmi, se kterým nemáme emoční vztah a nepotřebujeme je vidět opakovaně. V druhé části bychom se věnovali asertivním obligacím - technice, které nám pomáhá odmítnout požadavky lidí nám blízkých.
Stejně jako u jiných asertivních technik je dobré si předem ujasnit si situaci a zvážit dopad, který vaše NE bude mít na vás i na druhého člověka. Dobře se používá u cizích lidí - například u telefonátů, kdy vám někdo chce něco prodat, nebo když vám někdo nabízí něco na ulici. Nikdy nepoužíváme v blízkých vztazích (s partnery, přáteli, kolegy), chceme-li nadále zůstat s lidmi v kontaktu.
Gramofonovou desku nikdy nepoužíváme, pokud se jedná o laskavost, kterou po druhém chceme. Naopak se dá velmi dobře použít při reklamacích, jednáních na úřadech, na recepcích atd.
Čistá negativní asertivita“ není vhodná v blízkých vztazích. Technika asertivních obligací směřuje ke kompromisu a dohodě. Vždy je nutné se nejprve zamyslet - nebojte si klidně říct i o čas na rozmyšlenou (co chci, vlastní i partnerova práva, důsledky řešení)
Sdělení pocitů Tvoje žádost mě zaskočila
Vysvětlení Dnes jedu pro děti
Empatie Chápu, že to potřebuješ
Kompromis Mohl bych tě tam odvést zítra
Doporučuji si najít komunikační teorii, která vám bude vyhovovat a od té se odrazit. V českém prostředí bych si dovolila doporučit tuto knihu:
Co si z dnešní lekce odnáším pro svůj osobní i profesní život?
Jaké jsou z mého pohledu nejdůležitější body proběhlé lekce?
Prostor pro diskuzi :