3.4 Šikana – šetření + prevence, intervence
Cíle
Pochopit princip fungování šikany, naučit se šikanu v kolektivu rozpoznat a vědět, jak vhodně zasáhnout.
Dobrý den,
vítejte v kapitole o šikaně. Pravděpodobně všichni z vás jste se se šikanou v průběhu školní docházky setkali. Nemuselo to být nutně v roli oběti nebo agresora, ale třeba jen v roli přihlížejícího. Možná ve vaší třídě, možná v nějaké jiné. Mohla to být jen začínající šikana v podobě různého odstrkování, vyčleňování, ale i plně rozvinutá šikana v podobě fyzických a psychických napadení.
Podle dat České školní inspekce se v letech 2018/2019, tedy v posledním školním roce, který nebyl ovlivněn pandemií Covid 19, řešil alespoň jeden případ šikany celkem na 41,4 % základních škol a 36,7 % škol středních (ČSI, 2019).
Uvědomujeme si, že toto téma je citlivé a může být pro velmi náročné na zpracování. Protože je ale pro vaši budoucí profesi velmi důležité, nemůžeme se mu vyhnout.
Pojďme si nejprve přečíst, základní fakta o šikaně. Nabízíme vám příručku od kolegů z Akademie věd, kteří se dlouhodobě šikanou zabývají a své poznatky se pokusili krátce a stručně shrnout. Pro zájemce pak vyšla i celá kniha, kterou vám uvádíme v rozšiřujících zdrojích na konci kapitoly. Tuto příručku a informace v ní prosím považujte za stěžejní, jedná se o aktuální zdroj s relevantními informacemi.
Více informací a odkaz na podcast o šikaně naleznete na následujícím odkazu:
V českém prostředí se v tématu šikany silně projevuje vliv Michala Koláře, který napsat dvě knihy o šikaně a také radil MŠMT při zpracování metodického pokynu k řešení šikany. Je důležité toto zmínit, protože při řešení šikany jsou samozřejmě metodické pokyny závazné.
- dojde-li v souvislosti se šikanou k jednání, které by mohlo naplňovat znaky přestupku nebo trestného činu, obrací se škola na Policii ČR.
- dojde-li k šikaně v průběhu vyučování, má škola povinnost tuto skutečnost oznámit zákonnému zástupci jak žáka, který byl útočníkem, tak žáka, který byl obětí.
- škola ohlašuje orgánu sociálně právní ochrany dětí takové skutečnosti, které nasvědčují tomu, že dítě je v ohrožení buď proto, že ho ohrožuje někdo jiný nebo proto, že se ohrožuje svým chováním samo.
Pedagogický pracovník, kterému bude znám případ šikanování a nepřijme v tomto ohledu žádné opatření, se vystavuje riziku trestního postihu pro neoznámení, případně nepřekažení trestného činu.
Preventivní programy
Nejúčinnějším způsobem, jak ochránit děti před šikanou, je vytvoření školního programu proti šikanování. Ten si tvoří každá škola sama a zahrnuje v sobě metody řešení a další opatření zaměřená přímo na nápravu šikanování. Předpokladem jeho fungování je dobrá všeobecná prevence rizikového chování ve škole. Ředitel školy se musí orientovat v metodice, organizaci a právní problematice šikanování, dále by měla mít škola má vyškoleného alespoň jednoho odborníka pro koordinaci a následně i pro řešení šikany (zpravidla školní metodik prevence).
V zahraničí se výzkumem šikany zabýval Dan Olweus - norský psycholog, který poprvé tento jev pojmenoval a také navrhl program, jak si se šikanou poradit. Důležité je pamatovat si, že aby se to opravdu podařilo, je třeba zapojit se jako tým - všichni dohromady. Jeden učitel/psycholog má jen omezenou možnost sytém ovlivnit.
- mít pozitivní zájem na zapojení do života studentů
- stanovit pevné hranice nepřijatelného chování
- důsledně dodržovat sankce při porušení školního řádu
- všichni pracovníci školy by měli jít příkladem, převážně pedagogický sbor, třídní učitel.¨
Každý z těchto bodů by stál za samostatný seminář - budeme se ale muset pro tentokrát spokojit s tím, že si nad nimi popřemýšlíte a zeptáte se na to, co vás víc zajímá při našem online setkání.
V případě, že by vás program zajímal více do hloubky, přidávám odkaz:
"kruh" šikanování:
Podobným preventivním programem s dlouholetou tradicí je u nás v Čechách projekt Minimalizace šikany:
V Českém prostředí jsou známé výzkumy a knihy Michala Koláře (dávám do rozšiřujících zdrojů), které jsou zajímavé především rozčleněním šikany do stádií a návrhem postupu na řešení. Pokud nemáte přímo čas přečíst si knihy, můžete se podívat na metodický pokyn MŠMT k řešení šikany (což jsou takové stručné výpisky této teorie).
Program Ki-Va, který je zmíněný v příručce od AV:
Odkaz na seriál o kyberšikaně- Marty is dead (https://martyisdead.mall.tv)
Díl ze seriálu Ochránce o šikaně učitele (https://www.ceskatelevize.cz/porady/12003187354-ochrance/219512120030001/)
Sofware na nahlašování šikany Nenech to být (jednoduchý nástroj na ochranu oznamovatelů): https://www.nntb.cz
Podcast o šikaně a jak ji řešit: https://www.stop-sikane.cz/podcast-o-sikane-a-jak-ji-resit/
Projekt Jeden svět na školách (Promítejte ve škole zdarma a legálně některé z 380+filmů a využívejte nabídku 1700+výukových materiálů, jež obohatí Vaši výuku o důležitá témata) https://www.jsns.cz/lekce/15242-sikana