Projektivní metody v dětské diagnostice Přehled projektivních metod: 1. Rorschach 2. TAT (= CAT – zvířata; CAT – H – lidi) - v zahraniční verzi nerozšířili se u nás – Projektivní interview – Michal - CATO = CAT – Opařany (Boš, Strnadová) – má největší popularitu 3. Doplňování vět 4. Doplňování příběhů (varianta TAT např. pro děti se zrakovými vadami) 5. Scénické techniky a, Staabsová – Scénotest (rodinný život) b, Bühlerová – Test světa - možné dobře použít i u dětí s vadou sluchu, řeči, motoriky 6. Výtvarné techniky - kresba postavy - kresba rodiny - kresba začarované rodiny - Baum test 7. Tři přání (miniaturní motivační dotazník) Konkrétní testy: 1. Rorschach - metoda lze použít od 3-4 let, do 6 let modifikovat instrukce: „Budeme si hrát s obrázky.“ „Co na tom obrázku vidíš?“ „A vidíš tam ještě něco?“ - do 5 let je Rorschach ukazatelem vývojových procesů (percepce, emotivita, konceptualizace, schopnost pracovat s cizím dospělým) - malé děti kolem 10 ti obrázků, perseverují 1 odpověď - v předškolním věku – různé úzkosti, strachy (strašidla, bubáci, čerti, pavouci); mírně klesá perseverace, více determinant než dříve - ve školním věku – 6-10 let – přibývají D, Dd; B, BT se objevují, banální odpovědi - po 10. roce se protokoly začnou podobat protokolům dospělých - diagnostické použití R.: 1, vývojová úroveň 2, diagnostika emocionálních poruch – zachycuje: a, citovou deprivaci b, anxiózní syndrom c, depresivní syndrom d, hraniční organizace osobnosti 2. TAT – u dětí - hlubší poznání vnitřního světa, způsob adaptace, obran a, Bellok – CAT (dětský apercepční test) - obrázky zvířat, neuplatnil se - původní předpoklad – děti se lépe projikují do zvířat – platí jen v omezené míře u mladších dětí b, Bellok – CAT – H - s obrázky lidí, také se nerozšířil c, Boš – Strnadová – CAT – O (dětský apercepční test Opařany) - předpoklad – vyprávěný příběh = výtvor probanda = výpověď o testovaném samém Administrace TAT - u školních dětí předložíme obrázky a hned zapisujeme – příběh, šok. reakce a chování probanda - u adolescentů někdy vše zadáváme písemnou formou – ke každému obrázku 1 list Rozbor příběhu a, klinický = žádné formální skórování - introspekční přístup: a, všechny příběhy přečíst, podtrhnout důležité b, přečíst podruhé, zhodnotit opakující se vzorce (opakující se intratestové vzorce chování osob v jednotlivých příbězích) b, psychometrický – příliš se neujal Interpretace - hlavní hrdina, hlavní téma, motivace a potřeby hrdiny, (síla já) - prostředí – vztah k uspokojování potřeb - pojetí postav – rodičovské, sourozenecké - významné konflikty, úzkosti, obrany proti konfliktům: 1, slabé x silné; 2, stažení se do sebe x pasivita; 3, potřeba manipulovat, ovládat atd.; interpretace já, atd. Diagnostické závěry - slouží k lepšímu poznání vnitřního světa probanda/ testovaného, potřeb interpersonálních vazeb - dá se rozpoznat svět psychotika, neurotika, psychopata 3. Doplňování vět - písemně, mladším dětem lze předčítat - zdroj hypotéz a námětů pro rozhovor 4. Doplňování příběhů - vhodné místo TAT pro děti s těžší zrakovou vadou 5. Scénické techniky a, Scénotest - rodinný život, figurky – má udělat scénku jako v divadle – uprostřed jeho rodiny (indiv.) - varianta – celá rodina staví – interakce - není jen diagnostický – dá se použít i terapeuticky (např. technika hraní role – dá se vracet zpět u scénotestu; děti to dělají raději než hrát divadlo) - od 3 let použitelné neomezeně nahoru - v pubertě – děti poněkud uražené, že se jim nabízejí hračky – spíše motivovat jako režisér, který tvoří scény, ne hračky ale postavy, kulisy; sestava hotová do ½ hodiny Hodnotí se: formální i obsahové charakteristiky sestavy, chování dítěte v průběhu metody a, organizace materiálu (chaotické = emocionální přetížení) b, bohatost (prázdné sestavy, přetížené – LMD, např.) c, ohrožování = úzkost (u dospívajících i potřeba soukromí) c, rigidita – u větších dětí – MR, obsese, úzkosti mas? d, útočnost – agresivní prvky e, rozložení v ploše f, obsah – symbolické vyjádření konfliktů b, totéž = test světa (Bühlerová) 6. Výtvarné techniky a, Kresba postavy – Machoverová - postava libovolná, až je hotová – postava opačného pohlaví - poté jakési inquiry ke kresbě – jak je stará, povolání, povahové vlastnosti, tělesné schéma - proband se vědomě nebo nevědomě identifikuje s kreslenou postavou – projekce - osoba opačného pohlaví – identifikace i s jinou osobou, která je pro něj významná (zejména s rodinou postavou) - např. malý rozměr kresby – pocity méněcennosti; vztažené ruce – touha po kontaktu; zvýrazněná, zvláštní ústa – orální osobnost primitivní, regredující, závislá na alkoholu, atd. - Wágnerová – velikost postavy – malá = úzkostná, neurotické děti; kvalita čar = nadměrně pečlivé provedení – opět perfekcionističtí neurotici (úzkostnost); chybění podstatných částí těla (hlava, trup, končetiny, obličej) = inhibované děti, s adaptačními potížemi, vyčerpané; zvýrazněné oči – paranoidita; nohy – symbolem rovnováhy – opory těla; paže – krátké, deformované – komunikační obtíže b, Test stromu – Koch - strom = na symbolické úrovni kresba sama sebe; „nakresli ovocný strom“ - nahoře = ideály; dole = pudovost - všechny tyto kresebné testy – hypotetické c, Kresba rodiny - nakresli obrázek celé vaší rodiny, když jste všichni doma - pro větší děti, nakresli obrázek, který by vyjadřoval život celé vaší rodiny - pro děti od 6ti do 12ti let – černou tužkou - po dokončení rozebrat, kdo je kdo a co dělají, atd.; neklást sugestivní otázky Hodnocení: a, které osoby nakresleny, které chybí - otec chybí častěji než matka - i kresby, na kterých není žádný člověk (zvířátka apod.) = dysfunkční rodiny - významné i zobrazení osob, které v rodině nežijí b, v jaké situaci je rodina nakreslená - menší děti – prostý výčet - chybí často zobrazení prostředí - situace vyjadřující pohodu nemusejí odpovídat realitě - v kresbě se může zobrazit konflikt - nápadnosti v zobrazení jednotlivých členů rodiny (zády, profilem, nápadně velká apod.); vyčerněná postava může být zdrojem strachu Note: Kresba začarované rodiny - doplňuje kresbu rodiny; obohacuje o symbolické vyjádření - po provedení kresby – zjišťujeme, čím dítě zdůvodní právě toto vyjádření 7. Tři přání - miniaturní motivační dotazník - pozornost zasluhují zejména ta, která odrážejí starosti nepřiměřené dětskému věku