1 Metodika XI. Kulturní paměti národa lieux de mémoire Kamil Činátl - Naše české minulosti: filmy, knížky, divadelní hry atd. …. Úkoly 26.3. 1.Přečtěte si předmluvu knížky Kamila Činátla (naše české minulosti) - Vyberte si jednu kapitolu - Proveďte krátký písemný rozbor (poznámky stačí) z hlediska naší tematiky (tedy: jak zapadá vybrané pamětní místo – divadlo, film, mohyly – do všeobecného konceptu pamětních míst a kolektivní paměti, pro kterou skupinu je určeno) 2. Vyberte si z navržených ‚medií paměti‘ příklad, nejspíš takový, který sami znáte: - film, časopis, obraz, divadelní hru, knížku, mohylu, poutní místo, svátek atd. - Proveďte analýzu a představte jeho význam. Jak se s ním dnes pracuje, jaký má vliv a na koho? O který kontext se opírá? Vznikla kolem něj nějaká kontroverze? - Připravte si na téma krátkou prezentaci (5 – 10 min.) Úkoly 26.3. 1.Přečtěte si předmluvu knížky Kamila Činátla (naše české minulosti) - Vyberte si jednu kapitolu - Proveďte krátký písemný rozbor (poznámky stačí) z hlediska naší tematiky (tedy: jak zapadá vybrané pamětní místo – divadlo, film, mohyly – do všeobecného konceptu pamětních míst a kolektivní paměti, pro kterou skupinu je určeno) 2. Vyberte si z navržených ‚medií paměti‘ příklad, nejspíš takový, který sami znáte: - film, časopis, obraz, divadelní hru, knížku, mohylu, poutní místo, svátek atd. - Proveďte analýzu a představte jeho význam. Jak se s ním dnes pracuje, jaký má vliv a na koho? O který kontext se opírá? Vznikla kolem něj nějaká kontroverze? - Připravte si na téma krátkou prezentaci (5 – 10 min.) Kamil Činátl (*1975) •Historik a didaktik, FF KU •Specializace: Didaktika dějepisu, paměťová studia, dějiny ve veřejném prostoru History and memory Obsah obrázku osoba, muž, exteriér, nošení Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku mapa Popis byl vytvořen automaticky History and memory Obsah obrázku osoba, muž, exteriér, nošení Popis byl vytvořen automaticky Neosobní faktografie zákulisí vzpomínání Diskurzivní konstrukce sociálna (sdílená vyprávění o minulosti) Sociální konstrukce diskurzu (porozumění příběhům a jejích zapojení do praxe, navazující lidské jednání) Minulosti jsou výběr = velký recepční dosah Verze národní minulosti a jejích rétorika Vytváření paměti: Interakce mezi symbolickým a sociálním kapitálem Kamil Činátl (*1975) Úkoly 26.3. 1.Přečtěte si předmluvu knížky Kamila Činátla (naše české minulosti) - Vyberte si jednu kapitolu - Proveďte krátký písemný rozbor (poznámky stačí) z hlediska naší tematiky (tedy: jak zapadá vybrané pamětní místo – divadlo, film, mohyly – do všeobecného konceptu pamětních míst a kolektivní paměti, pro kterou skupinu je určeno) 2. Vyberte si z navržených ‚medií paměti‘ příklad, nejspíš takový, který sami znáte: - film, časopis, obraz, divadelní hru, knížku, mohylu, poutní místo, svátek atd. - Proveďte analýzu a představte jeho význam. Jak se s ním dnes pracuje, jaký má vliv a na koho? O který kontext se opírá? Vznikla kolem něj nějaká kontroverze? - Připravte si na téma krátkou prezentaci (5 – 10 min.) Malá ‚exkurze‘ po místech paměti v budově FF MUNI Kolektivní paměť ‚Identity politics‘ Holokaust Jako individuální zkušenost a kolektivní paměť Gender a paměť Jazyk a Specifická kultura Ochota, vzpomínat Západní Evropa vs východní Evropa …a politická propaganda národní identita History and memory Úkoly 9.4. 1.Vyberte si (podle zájmu) jeden z ‚osmi článků‘ a napište mi krátce, který jste si vybrala/vybral (komu se nezamlouvají, si může najít vlastní na JSTORu) - připravte si k němu referát (5-10 min) pro kolegy v semináři: - Proč jse si ho vybrali? - pokuste jím článek přiblížit tak, aby samy dostali chuť si ho přečíst (tedy tak, aby pochopily, co si o něm myslíte) - Najděte ke článku konkrétní příklad místa paměti (můžete použít příklady z textu) 2. Brno jako prostor kolektivní paměti: •Přineste si tři příklady pamětného místa, které by se dali představit Vídeňákům (preference leží spíš na těch nevšedních) Obsah obrázku obloha, exteriér, silnice, lidé Popis byl vytvořen automaticky