Pramenný význam literárního, sběratelského a výtvarného díla Ludvíka Kuby Na příkladu výzkumu lužickosrbských smyčcových chordofonů PhDr. Petr Kalina, Ph.D. 8.3.2024 Wulke husle PC060148 PC060147 Kwasne huslički P5110186 P5110187 Literární dílo Z hlediska hudebních nástrojů je nejcennější Kubovo literární dílo vzniklé po jeho první návštěvě Lužice v dubnu až květnu 1886. •Výskyt hudebních nástrojů •Jména tradičních hráčů (včetně vnější a společenské charakteristiky) •Údaje o soudobé distribuci repertoárů tradičních hudebních nástrojů •Charakteristika příležitostí užívání hudebních nástrojů •Organologický popis obou typů houslí •Deskripce hráčské techniky a držení nástrojů při hře •Zachycení dobové nářeční lexiky (názvy hudebních nástrojů a jejich částí, terminologie související s jejich používáním) •Objev malých lužickosrbských houslí wódźenc X hudźenc „…my tomu říkáme smók nebo wódźeńc…“ Hudebně-sběratelské dílo reja2 Reja Kwasne přezpolo kwasne přezpola2 Držení velkých lužickosrbských houslí pod bradou „překáží spodní, velice zvýšený konec, jejž nelze pod bradou umístiti a kdyby i bylo lze, pak zase oblosť svrchní desky činí nemožným housle pod bradou přidržovati; při nejmenším nátlaku by vyklouzly. Husle nutno držeti zcela jiným způsobem, k čemuž musí pomáhati i šanda, volně k oběma koncům huslí připevněná. Způsob ten bude lze sobě představiti nejlépe, popíšu-li, jak si herc počínal, chystaje se ku hře. […] Podržel si nástroj pravou rukou, načež levou paži provlékl šandou; potom toutéž rukou uchopil husle za šíji a přiložil […] do prostřed prsou, při čemž vypjal levý loket, aby se šanda napjala a husle více k tělu přitiskla. […] Husle položeny jsou tak, aby osa, šířkou huslí vedená, svisle dolů splývala, a poněvadž se musí smyčec smykati rovnoběžně s ní, pohybuje se taktéž ve směru svislém, nahoru a dolů. Jinak řečeno: husle jsou přiloženy na hruď tak, aby ji dělily na polovici pravou a levou. Podélná pak osa huslí jest vodorovná, kolmo do prostřed prsou směřující.” Kušk zleva