MILAN KUNDERA PTÁKOVI NA divadelní hra Praha 1968 - Dvě motta Jdi! Karel Čapek: Matka A řekl Pilát: Co je pravda? 84 Evangelium svatého Jana Předseda — asi čtyřicátník Ředitel — asi čtyřicátník Eva — dvacet, pětadvacet Růžena — žena na pomezí nechutnosti a přitažlivosti Matka Žák — dospělý herec v dětském oblečení napovídajícím patnáct, šestnáct let Prušánková — vychrtlá pětatřicátnice Tělocvikář Učitel kreslení Starý učitel Ostatní učitelé Školnice Mladík s dlouhými vlasy -Ostatní mladíci s dlouhými vlasy Příběh hry se odehrává v třech prostorech: především v hlavním, víceméně •volném prostoru, který predstavuje v prvním jednáni ikolu, v druhém pak také prostředí svatby, prostředí dialogit Eva — ředitel apod., potom dva konkrétnejší menii prostory; pokoj předsedovy matky a pokoj předsedův. Je nutno, aby všechny tyto tři prostory byly ustavičně simultánne přítomny; tj. i tehdy, když se děj odehrává ve*Škole, musíme tušit na obvyklém místě pokoj předsedovy matky apod. Děj se odehrává ve dvou jednáních, mezi nimiž je možno tulit časovou mezeru, dejme tomu týdne íi několika týdnů. Obě jednáni jsou rozdělena na tři Části, které představují souvislé časové celky. Navazováni obrazů v jednotlivých částech musí mil tedy velmi plynulý ráz. I. JEDNÁNÍ 1. ČÁST (Škola — pokoj předsedovy matky) 1.obraz Někde na boku je Černá plocha, kde jsou umístěna školní hesla; mezi nimi jč volný prostor, kam později napíše ředitel obrazec, jenž se stane podnětem zápletky. Někde na druhém konci jeviště, suaa vyvýšeně, je pokoj předsedovy matky, který je zatím neosvětlen. Když se otevře opona, na jevišti jsou seřazeni učitelé k slavnostnímu aktu, jimž končívá každé vyučováni na této škole. ŘEDITEL (v ruce má rákosiu; přistoupí nonšalantně i řadě); Výuce zdarl UČITELÉ (unisono); Zdar! ŘEDITEL: Skončil opít jeden deu výuky. Školáci odešli domů k obedu a my opouštíme nyní tuto loď moudrosti, abychom užili poctivého odpočinku. Učitelél Musíte být vzorem! Jací jste vy, taková bude i mladá generace. (Obrací se k učitelce asi čtyřicetileté, vychrtlé, značné šeredné) Jak to zas stojíte, Prušánkoval Kdyby celá příští generace dívek vypadala jako vy, národ se přestane množit. Kdo vis česali Vypadáte jak... Jak má vypadat učitelí PRUŠÁNKOVÁ (oddaně); Prosím šikl ŘEDITEL: Ovšemže šik. Kdybyste nebyla tak ohavná, poslal bych-vás klečet. Ale trápit íeredky mé nebaví. TELOCVIKÁR (se hlási) ŘEDITEL: No prosím. TĚLOCVIKÁŘ: Mám návrh. Bylo by velmi prospěšné, kdyby se učitelé mohli rozeznávat i v mimoškolním živote a byli i tu zavázáni k důstojnému chování. Mám návrh, abychom měli jednotnou čepici. ŘEDITEL: Učitel kreslení! UČITEL KRESLENÍ: Zdel ŘEDITEL: Připravíte na příště návrh čepice. UČITEL KRESLENÍ: Prosím, dovolil jsem si... (vystupuje horlivě z řady maje v rukou velkou roli papíru) ŘEDITEL: Jak to stojíte! UČITEL KRESLENÍ (vzpřimuje se do pozoru, pokračuje): ...dovolil jsem si již návrh navrhnout. ŘED.ITEL (bez valného zdjmu): Ukažte. UČITEL KRESLENÍ (rozbaluje roli papíru): Základem mého návrhu je prosím vojenská řepice sc Šiltem. Šikem má byt naznačeno, že i učitelé jsou jedna velká armáda... ŘEDITEL (Aez valného zájmu): Znamenití. UČITEL KRESLENÍ: Na šiltu bude kovový štítek, na němž bude veliké Ú a veliké ČÉ. ŠKOLNICE (před chvíli se objevila na scéně a pozoruje s despektem učitele): Čepíce, to jo, ale takhle zahradu vyplet, to nel Už to říkám rok! ŘEDITEL (Školnici): No tak, paní školnice, nerušte! ŠKOLNICE: Samej plevel! A kdo to má dělat? ŘEDITEL (k učiteli kreslení): Pokračujte. UČITEL KRESLENÍ: Veliké U a veliké ČÉ. Tato písmena jsou, prosím, volena velice důvtipné. Mů-. žeme je chápat jednak jako zkratku slova učitel, jgdnak však též jako imperativ: uč! -ŘEDITEL: Vy jste velice důvtipný člověk. (Přistoupl i němu a kroutí mu přátelsky nosem) Zařaďte sel (Učitel kreslení se zařadí a ředitel pokračuje se značně větším zájmem) A teď bude šacování. (Učitelé vzpažuji ruce a ředitel je jednoho po druhém šacuje) Pořád se tu moc krade! Kdybyste uméli tak učit, jako umíte krást, z naší školy by vycházeli samí Sokratové I (Ujedné hezké učitelky objevuje najednou kousek křídy) Ajejejl Evička nám rozkrádá majetek I Taková krásná žlutá křídal To bude jedna rána lískovkou přes zadek, že Evičko ř EVA: Nic jsem nevzala! Tu křídu jste mi podstrčili ŘEDITEL: Že by váš ředitel byl takový uličník? (K učitelům) Podstrčil jsem něco paní učitelce? UČITELÉ: Ne! ŘEDITEL: Tak, Evičko, čelem vzad. (Eva se otáčí čelem vzad) Sehnout! (Eva se sehne. Ředitel ji jemně vyzvedne sukni a plácne rukou přes zadek) Čelem vzad. A příště by to bylo už lískovkou. A na holou. Tak pozor! (Učitelům) Můžete jít. (Učitelé se chtějí rozprchnout) Hergot, co to je ř Copak jsme holubník? (Učitelé strnou) Tělocvikář! TĚLOCVIKÁŘ: Pozor! Vlevo v bok! Pochodem pochod! (Učitelé odcházejí) ŘEDITEL: Abych vás nenechal zpívat I 2. obraz ŘEDITEL (osami na scéně): To sc ví, že nenechám. Jsem rád, že vás už neslyším. (Odchází loudavě a zastavuje se před tabuli s hesly; je upoután heslem KUPŘEDU) Kupředu... kde to je? Kupředu je všude. Kupředu — to je úplně prázdná abstrakce... Já mim taky rád abstrakce. (Nakresližlutou křídou, kterou vzal Evě, na prázdné místo na tabuli šikmou Čáru) Šikmá čára. K ní zrcadlový protějšek. (Kresli druhou šikmou čáru, takže vznikne tvar A) Jaká krásná a jednoduchá symetrie! Když tento útvar znovu zrcadlově zdvojíme, vznikne uzavřený tvar. (Kreslí třetí šikmou čáru) Už na nejstarší zdobené kosti z paleolitu, na té slavné kosti z Lau-gerie Basse objevuje se tento prazákladní orna-Iment. (Kresli čtvrtou šikmou čáru, takže na tabuli je žlutý kosočtverec) A už paleolitický člověk cítil, že v tomto útvaru je nejdůležitěji]" střed. A ve chvíli, kdy ho označil (kreslí doprostřed kosočtverce kolmou Čáru) přestává být tento tvar prázdnou abstrakcí a znamená náhle zcela konkrétní věc. Ale zároveň si ponechává i nadále takovou obecnost, že kromě této věci znamená i mnoho dalšího, například chuť na tuto víc. Ale tou studenou geometrickou strohostí označuje vzápětí i pošetilost té chuti a tedy i naši nechuť.^A samozřejmě nevztahuje se pak už jen k oné víci samé, ale k ženě vůbec. A protože ženy jsou našim životem, vztahuje se tedy k celému našemu životu, znamená lidské bytí samo. Ale tou studenou geometrickou strohosti naznačuje hned také i naše základní zklamání a znechucení z bytí a tedy celou podstatnou ošklivost bytí... _ (Během ředitelova monologu se osvětluje pokoj předsedovy matky; takto vptývá do tohoto obrazu obraz následující. Je vidět předsedu a jeho matku) PŘEDSEDA: Maminko, maminko, tak mi poraď. ŘEDITEL (pozoruje obrazec téměř nadšeně): Jak obsažná, jak smysluplná abstrakceI (Odchází) 3. obraz MATKA: Jo, synáčku, tady je každá rada drahá. PŘEDSEDA: Je fakt, že mám Růženku rád. To je fakt. MATKA: Bohužel. PŘEDSEDA: Ale taky je fakt, že jí vůbec nevěřím. MATKA: Taky jí není co věřit. PŘEDSEDA: Tak mám se ženit nebo ne? MATKA: Jo, tady je každá rada drahá. PŘEDSEDA: Ale já takhle nemůžu žít! Dostávám dopisy! Každý den dostávám dopisy! Člověk nemůže žít bez jistoty. To přece nemůže! MATKA: Dokud máš maminku, nemusíš se ničeho bát. A měl bys už jít pěkně spát. (Jevišti se za-tmivá) PŘEDSEDA: Já zůstanu u tebe. Já bych se dnes sám doma bál. 4. obraz Je ráno, žáci s aktovkami na zádech a v krátkých kalhotkách přicházejí do školy a s nimi i učitelé. Všichni se zastavuji a trnou, před strašlivým obrasuem na tabuli. NĚJAKÝ UČITEL: No to je hrůzal JINÝ UČITEL: Někdo se sem musel v noci vlou- ' pat! STARÝ UČITEL (snaží se svým tělem zabýt obrazec, ale je příliš malý, zvedá ruce) : Ten obrazec je přece nutno rychle odstranit! Vždyť tu jsou dětiI (Volá na Prušánkovou) Paní kolegyně! Vy jste větší! (Chce ji táhnout před obrazec) PRUŠÁNKOVA (se bráni): No dovolte! Na takové místo? STARÝ UČITEL: Jc to v zájmu dítí! (Staví ji před tabuli a volána jakéhosi žáka) Chlapče! Houbu a hadr! ŠKOLNICE: Opovažte se to smazat! STARÝ UČITEL: Jsou tu děti, paní školnice! (Objeví se ředitel) Pane řediteli, viděl jste to již? ŘEDITEL (Prušánkové): Odstuptel (Velice překvapen) Ale! Co to vidím. To je přece... STARÝ UČITEL: Ano, pane řediteli, co je přece nutno ihned smazat! ŠKOLNICE: Když to smažete, jak můžete vyšetřit, kdo to namaloval? UČITEL KRESLENÍ: Ano, to je pravda! ŘEDITEL (starému učiteli): Vidíte! To vás nenapadlo? Obrazec musl být samozřejmě zacitovali kvůli vyšetření pravdy. ŠKOLNICE (úioĽÍ na starého učitele).- Kdo má napilno smazávat stopy, nemá asi čisté svědomí! STARÝ UČITEL: No dovoltel Vy myslíte, že já! UČITEL KRESLENÍ (starému učiteli): Máme ofi otevřeny! ( Zazvoněni) ŘEDITEL: Vyučování začíná! Marí do učeben! (Učitelé se rozcházejí) ŠKOLNICE (řediteli): Ale, alel Tady má zas nikdo moc napilno s vyučováním. A lodle se nechá jen tak? PRUŠÁNKOVÁ: Pane řediteli I Měla by se zřídit vyšetřovací komiseI ŠKOLNICE: A mělo by se zařídit, aby tohle nikdo nesmazal! ŘEDITEL: Tělocvikář! TĚLOCVIKÁŘ: Zde! ŘEDITEL: Zařiďte, aby byla před obrazcem během celého vyučování stráž složená vždy ze dvou žáků vyššího ročníku. Stráže se budou střídat po hodině. Rozuměl jste ? TĚLOCVIKÁŘ: Provedu! (Odbě/tne) ŘEDITEL: Jste spokojený? PRUŠÁNKOVÁ (exaltované): Anol Jste nás generál! Náš maršál! Náš gcneralisimus! Ještě vyšetřovací komisi! - TĚLOCVIKÁŘ (vede dva žáky pochodovým krokem k obrazci): Levá, levá, levá. Zastavit stál. Čelem vzad. Pozor. (Řečni) Zde budete stát jako vojáci a střežit tento znak, aby se ho nikdo netkl. Ručíte mi za něj hlavou. Rozuměli? ŽÁCI: Rozuměli! TĚLOCVIKÁŘ: Je devět hodin. Střídáni po hodině. Rozuměli? ŘEDITEL (tělocvikáři).- Líbíš se mi sokole. Ustanovujú tě předsedou vyšetřovací komise. Paní učitelka Prušánková bude členkou. PRUŠÁNKOVÁ: Děkuji! ŠKOLNICE (s pohrdáním).- Tihle tak něco vyšetří. ŘEDITEL: Školnice je druhou členkou komise. (Pokoj předsedovy matky se osvětlí. Je tam vidět matku a předsedu) PŘEDSEDA: Ma minko, tak mi proboha porad. (ŘEDITEL: V komisi mají ženy většinu. To je záruka, že se bude vyšelřoval s fanatismem patřičně nerozumným. (K obrazci přichází dupavým pochodem další dvojice. Stráže se hlučně vyměňují) PŘEDSEDA: Porad mi, co mám dělat. MATKA: Dala bych si na ni pozor. Mně se vůbec 1 nelíbí. ŘEDITEL: Zítra zahaj íte činnost. MATKA: Ono se nadarmo neříká: Která se moc strojí, nevalní pak kojí. ŘEDITEL: Budu osobně kontrolovat vaši práci. PŘEDSEDA (zoufale): Ale muminečko, když já ji miluji! PRUŠÁNKOVÁ (v exattaci): Pro vás, pane řediteli, všechny tyhlety (ukazuje na obrazec) na celém světě zničím, smažu, utřu, podupu! ŠKOLNICE (napodobuje Prušánkovou) : Utřu, podupu. (V pokoji předsedovy matky zvoní telefon) (Stráže před obrazcem se opět hlučně vyměňují) ŠKOLNICE (pokračuje): Nechtěla byste se raděj vyřádit na zaliradě? Je tam plevele... MATKA (bere sluchátko): Tady je maminka pana předsedy. UČITEL KRESLENÍ (v telefonní budce někde stranou jeviště); Zpravodaj dvacet tři. (Předseda bere od matky sluchátko) PŘEDSEDA: Předseda. UČITEL KRESLENÍ: Zpravodaj dvacet tři. Ve škole se objevila neslušná kresba. PŘEDSEDA (bez zájmu): Cože? UČITEL KRESLENÍ: Kresba ženského pohlaví, prosím I PŘEDSEDA: Čeho? UČITEL KRESLENÍ: Ženského pohlaví! PŘEDSEDA (úpí): Ženského pohlaví! Maminko, maminko, ať mj_ji nepřipomínají, vždyť já to už nemůžu vydržet. (PotožíJtuchátko a dupavéstřídání stráži před obrazcem opět nastává) TĚLOCVIKÁŘ: Řediteli, nezlob se, že popouštím srdci! Ale len pohledl To nejsou žácil To je vojsko! To jsou blaničtí rytíři! PŘEDSEDA (úpí): Vždyť já ji miluji! TĚLOCVIKÁŘ: Mně se chce zpívat,řediteliI (Zpívá la, la la...) PŘEDSEDA (křičí): Já ji miluji! TĚLOCVIKÁŘ (zpívá): Zpívejte se mnou. (Všichni zpívají na la la la) PŘEDSEDA: Maminečko, co mám dělat? (Pláče) TĚLOCVIKÁŘ: Řediteli, nezlob se, že ti tykám, ale je dvanáct. Čas nám tak krásně letí. Jdi jim zavelet rozchod. Budou na to pamatovat celý život. MATKA: Pojď se vyplakat, synáčku. (Pokoj matky se zvolna zatmivá) ŘEDITEL (k žákům): Je konec vyučování, hoši. Děkuji vám. TĚLOCVIKÁŘ: Ředitel nemá rád velká slova, hoši, ale víte, co to znamená, když vám řekne, že vám děkuje. ŘEDITEL: Padla. Rozchod. Běžte k obědu, hoši. (Všichni hoši i Prušánková, tělocvikář, odcházejí, eventuelně zpívajíce) —- ŠKOLNICE (ředitelovi): Vy se mně docela líbíte. ŘEDITEL (smutně): Opravdu? ŠKOLNICE: Vyje aspoň umíte stisknout. Ale nezapomeňte taky na tu zahradu. (Odchází) 5. obraz ŘEDITEL (smutně): Tak já se jim opravdu líbím.. ( Pak se loudá sám ze Školy a zase se zastavuje před tabuli, na které je nakreslen obrazec. Vytahuje křídu a kresli před obrazec rovnítko. Pak poodstupuje, zase přistupuje a před rovnítko dětským písmem píše slovo ŘEDITEL. Teprve pak si všimne, že po celou dobu kdosi ho pozoroval. Je to učitelka Eva ŘEDITEL (přísně): Co tady děláte? EVA: Dívám se na vás. ŘEDITEL: Je dávno po vyučování. EVA: Opravovala jsem ve sborovně písemky. ŘEDITEL: Politováníhodná horlivost. EVA: To včera jste maloval taky vy? ŘEDITEL: No jo. Ale ne abyste to 11a mně řekla. EVA: Prosím vás. Jednak by mi nikdo nevířil a za druhé byste se mnou pěkně zatočil. ŘEDITEL: Co bych takvjnohl jiného dělat, EVA: A za tretiami vůbec nevadí, ze sc takhle ba- vfte. ŘEDITEL: Nc? EVA: Bavilo vás způsobit tenhle rozruch, icř ŘEDITEL; Ani ne. Vůbec jsem nemyslel na to, co z toho bude. Prostí jsem si to nakreslil. EVA: Alfi to je jeSič lepšil Když dovedete napsal tohleto, to znamená, že máte ještě jinou tvář než tu, kterou známe. ŘEDITEL: Ano, to znamená, že máni dvř tváře. EVA: Jak jste šťastný. Kdo si to dnes může dovolit ř ŘEDITEL: Já vím. EVA: Mít dvě tváře, to je víc než mít dví gáže. To je víc než mít dví auta. ŘEDITEL: Ano, to je luxus. EVA: Dnes už mají dávno všichni jen lu horší tvář. A vy jste si zachoval i tu lepal. ŘEDITEL: Díkuju vám. EVA: Ani nevím, která z těch tváří vám lépe sluší. Když jste maloval ten kosočtverec, musel jste být báječný. Jako kluk. Ředitel (pdut^n).- Ano? EVA: Ale když jste ten přísný, rigirúzní..-.; ŘEDITEL (napovídá): Nelidský... EVA: Nelidský... ŘEDITEL (napovídá); Sprostý... EVA: ...sprostý, ŘEDITEL (napovídá): Sadistický... EVA: ...sadistický ředitel, to jste taky báječný! ŘEDITEL: Anoř EVA: Anol ŘEDITEL: A víte proč? Protože i když jsem přísný, rfgirózní, nelidský, sprostý a sadistický ředitel, přitom celé té Škole vůbec nerozum i'm! Já vám přísahám, že 'neínáhťjerlnolit) zSKa "jiuéirem. Nevím, kde kdo z vás učí a co učí. Ji vůbec nevím, kolik má naše škola tříd, nevím vůbec nic. Ale o to mi právě jde: nic nevědět — a přitom tvrdč vládnout. EVA: Ale to umí ledaskdo. ŘEDITEL: Jo, ale nevědomky. Kdežto já úmyslně. (