A good user experience doesn’t typically happen by accident. It is the result of careful planning, analysis, investment, and continuous improvement.
– Jeff Horvath, UX Strategy Human Factors International
Kvalitativní výzkum = Co se děje, proč a jak? Získaná data nejsou v podobě čísel. Nemůžeme říct, kolika % zákazníků se tento problém týká.
Kvantitativní výzkum = Komu se to děje, jak často a jak je to závažné? Získaná data jsou v podobě čísel, můžeme je prezentovat v podobě grafů.
Při kvantitativním výzkumu se ptáme velkého množství respondentů na jejich názory, zkušenosti, preference. Mapujeme očekávání a zvyklosti našich potenciálních zákazníků. Zajímá nás, jaké chování je typické pro určitou část segmentu a hledáme vztahy mezi zkoumanými událostmi. Výstupem bývají rozsáhlé prezentace, tabulky, čísla, grafy.
Kvalitativní výzkum se zaměřuje na hlubší poznání a pochopení okolností. Mapujeme typické chování v určité situaci a není proto třeba zvát stovky respondentů. Obvykle stačí 5–8 v rámci jednoho segmentu (u většiny projektů se zohledňují potřeby 2–5 segmentů). Výhodou kvalitativního výzkumu je osobní kontakt s respondentem, který nám umožňuje klást doplňující dotazy k jeho nečekaným a zajímavým odpovědím.
Charakteristické pro uživatelský výzkum je, že kombinuje metody kvalitativní s metodami kvantitativními v rámci jedné studie.
Nelze obecně říct, která metoda přináší nejhodnotnější data a neexistuje tedy doporučení, jaké metody se vyplatí používat. Na výzkum neexistuje návod, který určuje, jak postupovat krok za krokem. Je to soubor desítek metod, které můžeme kombinovat a ze kterých můžeme vybírat. Proto se vyplatí mít v týmu UX výzkumníka, který s nimi umí pracovat a doporučí nejvhodnější kombinaci.
Neexistuje pouze jedna cesta, jak získat odpověď na vaši otázku.
A good user experience doesn’t typically happen by accident. It is the result of careful planning, analysis, investment, and continuous improvement.
– Jeff Horvath, UX Strategy Human Factors International
Další zdroje:
https://www.interaction-design.org/literature/topics/qualitative-research
https://www.interaction-design.org/literature/topics/quantitative-research
https://www.nngroup.com/articles/quantitative-user-research-methods/
https://www.nngroup.com/videos/comparing-qualitative-and-quantitative-ux-research/
1. Pozorování — pozorujete zákazníky při činnosti, které chcete porozumět. Nakupování, výběr zboží, orientace v prostoru, práce s určitým nástrojem. Chcete vašim zákazníkům usnadnit orientaci v prostoru prodejny? Pozorujte je, jak se v ní pohybují, na co se ptají, s čím si neví rady a potřebují pomoct. Díky pozorování odhalíte zajímavé situace a problémy, na které by vás dříve nenapadlo se soustředit.
2. Hloubkové rozhovory — na rozhovory si pozvěte nejen své zákazníky, ale také zaměstnance, kteří jsou s nimi v pravidelném kontaktu (obchodní zástupci, bankéři, kolegové z call centra). Během rozhovorů máte možnost doptat se na vše, čeho jste si během pozorování všimli a důkladně probrat vše, co souvisí se zkoumanou situací.
3. Uživatelské testování — otestujte váš produkt s 5–8 respondenty dle předem připraveného scénáře a využijte některou z řady doplňkových metod, např. cardsorting (pro přípravu struktury nového webu), testování textů/kampaní/vizuálů nebo mapování zákaznické zkušenosti.
Na výběr je z mnoha doplňkových metod a vyplatí se tak oslovit zkušeného UX výzkumníka, který pomůže vhodnou formu testu nastavit. Testování je nicméně jedna z metod výzkumu, kterou se můžete snadno naučit sami používat.
4. Týmové workshopy — během výzkumu úzce spolupracuji s týmem klienta. Společné designové workshopy jsou jednou z možností, jak tuto spolupráci posílit. K dispozici existuje řada hotových workshopových frameworků. UX výzkumník vám poradí, který bude nejvhodnější pro řešenou situaci.
Zaměřit se můžete na mapování segmentů a tvorbu proto-person a mapování zákaznické zkušenosti. Při přípravě zadání projektu pomůže Value Proposition Canvas. Výstupem z tohoto workshopu je přehled situací, které zákazníci řeší a problémů, které při těchto situacích nastávají. Problémy pak společně prioritizujeme a určujeme, kterým se věnovat, vyřešit je a zlepšit díky tomu celkovou zkušenosti zákazníků.
If a user is having a problem, it’s our problem.
– Steve Jobs