Úvod do uživatelského výzkumu

4.1. Příprava na prezentaci výsledků výzkumu

Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.muni.cz/el/phil/jaro2024/DESB22/144894245/Intro_do_vyzkumu_-_Jak_prezentovat_vysledky_vyzkumu.video5


Základním formátem pro prezentaci dat z výzkumu je závěrečná prezentace / report. Bez ohledu na to, co jste zkoumali / testovali, vaše závěrečná zpráva musí obsahovat tyto informace:


  • Téma výzkumu

  • Otázky a hypotézy

  • Zdůvodnění výběru cílových skupin a výzkumných metod

  • Velikost vzorku 

  • To nejzásadnější, co jsme se z výzkumu dozvěděli

  • Prioritizace zjištění 

  • Citace & videoukázky

  • Návrh dalších kroků


Závěrečná prezentace bývá obvykle dost náročná záležitost.
Můžete se setkat s:

  • Odmítání / zpochybňování výsledků výzkumu

  • Zpochybňování zvolené metody 

  • Zpochybňování výběru respondentů

  • Zpochybňování vaší práce

  • Výzkum dopadl hodně špatně

  • Výzkum nepřinesl nic nového 


Sepsala jsem vám několik tipů, jak to přežít. 


Během závěrečné prezentace můžete zažít řadu nepříjemných momentů. Připravte se na ně! Ideální je, pokud budete mít mezi posluchači spojence, se kterým jste report připravovali. Nejlépe zadavatele výzkumu! 


V týmech s nižší úrovní designové vyspělosti narazíte na odmítání a zpochybňování výsledků výzkumu. Neberte si to osobně. 


Nikdy nesdílejte raw data! Vaši kolegové budou mít tendenci vyhodnocovat si výzkumy po svém. 


Nabídněte doporučení na další postup, ne vlastní názory. Běžnou součástí prezentace dat může být ideační workshop. Obvykle se v tuto chvíli stáváte facilitátorem diskuze. Buďte na to připraveni. 

 

Naučte se odpovídat na záludné otázky:

  • Nevím, podívám se na data a pokusím se vám odpověď poslat po této schůzce.

  • Bohužel na toto téma/cílovou skupinu se náš výzkum nezaměřoval.

  • Šlo o kvalitativní studii, nemůžu vám říct %.


Toto jsou naprosto běžné odpovědi, na kterých není nic špatného. Sama je využívám, pokud se mě kolega zeptá a já neumím odpovědět. Nikdy si nevymýšlejte! Poškodíte tím svoji image důvěryhodného zdroje informací. 



Jaké by měly být výstupy z výzkumu (bez ohledu na formát)?

Informative + actionable + interesting a hlavně, odpovídají na otázku proč! 




Ne všechny výzkumy musí skončit vytvořením závěrečné prezentace


Klasické “research deliverables”:

  • Persony

  • Emoční mapy

  • Customer Journey mapy

  • How might we / Jobs to be done

  • Komentáře k testovaným wireframům


Týmové schůzky:

  • Agilní ceremonie, během kterých můžete průběžně informovat kolegy.

  • Research snídaně - neformální akce, kterou můžete využít k demokratizaci výzkumu, zvýšení zájmu o toto téma, oslovení kolegů z jiných týmů.

  • Den se zákazníkem - členové produktového týmu stráví neformální den se zákazníkem a pozorují ho při běžných činnostech, které se týkají zkoumaného tématu.


Netradičně/zážitkově:

  • Demo desk (prototyp otevřený na veřejně dostupném PC - kolegové se můžou zastavit a podívat se, na čem pracujete)

  • Movie night - promítání sestříhaných pasáží z testování

  • Zážitkové učení (viz rozhovor s Markétou Kaizlerovou)