Další zdroje:
From Data To Action: 4 Characteristics Of Actionable Information
What are actionable insights, and what can you do with them?
Základním formátem pro prezentaci dat z výzkumu je závěrečná prezentace / report. Bez ohledu na to, co jste zkoumali / testovali, vaše závěrečná zpráva musí obsahovat tyto informace:
Téma výzkumu
Otázky a hypotézy
Zdůvodnění výběru cílových skupin a výzkumných metod
Velikost vzorku
To nejzásadnější, co jsme se z výzkumu dozvěděli
Prioritizace zjištění
Citace & videoukázky
Návrh dalších kroků
Závěrečná prezentace bývá obvykle dost náročná záležitost.
Můžete se setkat s:
Odmítání / zpochybňování výsledků výzkumu
Zpochybňování zvolené metody
Zpochybňování výběru respondentů
Zpochybňování vaší práce
Výzkum dopadl hodně špatně
Výzkum nepřinesl nic nového
Sepsala jsem vám několik tipů, jak to přežít.
Během závěrečné prezentace můžete zažít řadu nepříjemných momentů. Připravte se na ně! Ideální je, pokud budete mít mezi posluchači spojence, se kterým jste report připravovali. Nejlépe zadavatele výzkumu!
V týmech s nižší úrovní designové vyspělosti narazíte na odmítání a zpochybňování výsledků výzkumu. Neberte si to osobně.
Nikdy nesdílejte raw data! Vaši kolegové budou mít tendenci vyhodnocovat si výzkumy po svém.
Nabídněte doporučení na další postup, ne vlastní názory. Běžnou součástí prezentace dat může být ideační workshop. Obvykle se v tuto chvíli stáváte facilitátorem diskuze. Buďte na to připraveni.
Naučte se odpovídat na záludné otázky:
Nevím, podívám se na data a pokusím se vám odpověď poslat po této schůzce.
Bohužel na toto téma/cílovou skupinu se náš výzkum nezaměřoval.
Šlo o kvalitativní studii, nemůžu vám říct %.
Toto jsou naprosto běžné odpovědi, na kterých není nic špatného. Sama je využívám, pokud se mě kolega zeptá a já neumím odpovědět. Nikdy si nevymýšlejte! Poškodíte tím svoji image důvěryhodného zdroje informací.
Jaké by měly být výstupy z výzkumu (bez ohledu na formát)?
Informative + actionable + interesting a hlavně, odpovídají na otázku proč!
Klasické “research deliverables”:
Persony
Emoční mapy
Customer Journey mapy
How might we / Jobs to be done
Komentáře k testovaným wireframům
Týmové schůzky:
Agilní ceremonie, během kterých můžete průběžně informovat kolegy.
Research snídaně - neformální akce, kterou můžete využít k demokratizaci výzkumu, zvýšení zájmu o toto téma, oslovení kolegů z jiných týmů.
Den se zákazníkem - členové produktového týmu stráví neformální den se zákazníkem a pozorují ho při běžných činnostech, které se týkají zkoumaného tématu.
Netradičně/zážitkově:
Demo desk (prototyp otevřený na veřejně dostupném PC - kolegové se můžou zastavit a podívat se, na čem pracujete)
Movie night - promítání sestříhaných pasáží z testování
Zážitkové učení (viz rozhovor s Markétou Kaizlerovou)