Úvod do uživatelského výzkumu

Nábor participantů


Koho narekrutovat, aby byla kvalita dat vysoká? Cílovou skupinu produktu/služby! S kolegy, nebo s rodinou můžete dělat rozhovory pouze v případě, že si chcete udělat první kolo pilotního testu, případně pokud si chcete rozhovor vyzkoušet nanečisto. 


1. Stávající vs. potenciální zákazníci


  • Stávající uživatelé / zákazníci (ti, kteří již používají váš produkt/službu)
  • Potenciální uživatelé (ti, kteří ještě nepoužívají váš produkt/službu, ale patří do vaší cílové skupiny/užívají konkurenční produkt/službu).


Zda je lepší narekrutovat zákazníka nebo nezákazníka, záleží na tom, co chceme výzkumem zjistit:

  • Stávající uživatelé / zákazníci - zjistíme, jaká je komplexní zákaznická zkušenost s vaším produktem (více než jen použitelnost). V rámci této skupiny rekrutujeme prostřednictvím nástrojů, které obstarávají vztahy se zákazníky (CRM); prostřednictvím banneru/interceptu ve vašem digitálním produktu; prostřednictvím náborového dotazníku (screeneru), který je zaslán na zákaznickou databázi. 

  • Potenciální uživatelé - můžeme je využít na uživatelské testování. Díky rozhovoru můžeme pochopit, jak z nezákazníka udělat zákazníka. Obvykle je tato skupina větší než skupina zákazníků (pokud nejste Google/FB atd.:) a využít tak můžete libovolnou rekrutační metodu. 


Čím menší a specifičtější je vaše cílová skupina, tím těžší je nábor. Např. je mnohem těžší narekrutovat uživatele nástroje pro odborníky na biotechnologie než diváky České televize nebo lidi, kteří cestují. 


2. B2C vs. B2B


  • B2C (business to customer) - váš produkt/služba se prodává přímo cílovým zákazníkům. Zákazník = uživatel. Obvykle máte k dispozici prostředky pro přímý nábor zákazníků (prostřednictvím e-mailu, banner/intercept ve vašem digitálním produktu atd.).
  • B2B (business to business) - váš výrobek/služba se prodává jinému podniku, jehož zaměstnanci/vendoři výrobek používají. Zákazník ≠ uživatel. Je těžší oslovit uživatele, protože málokdy víte, na koho se obrátit. B2B account manažeři si velmi chrání své vztahy se zákazníky a nejsou vždy ochotni vám poskytnout kontakty na vhodné uživatele. Kontaktovat uživatele může být problematické z hlediska GDPR.



3. Rekrutace expertních uživatelů



Jak provádět nábor participantů?


1. Dražší, ale méně časově náročné


  • Prostřednictvím agentury s panely participantů
  • Čím rychleji potřebujete účastníky, tím je to dražší.
  • Čím specifičtější je vaše cílová skupina, tím je to dražší.
  • Prostřednictvím nástrojů s panelem účastníků
  • Některé (většinou dražší) nástroje spojují množství nástrojů potřebných pro výzkum a mají také vlastní panely participantů.


2. Levnější, ale časově náročnější


  • Prostřednictvím e-mailu zákazníkům
  • Vzhledem k velkému množství marketingových e-mailů může být míra odezvy velmi nízký
  • Prostřednictvím banneru/interceptu ve vašem digitálním produktu
  • Může mít negativní dopad na conversion rate - naruší uživatelům cestu ve vašem produktu a to může některé uživatele odradit od dalšího používání 
  • Sestavení vlastního panelu participantů
  • Pro panel participantů je důležitá údržba, pravidelné kontaktování členů panelu, jinak je míra odezvy nízká
  • Sociální sítě, sociální skupiny, komunity


3. Relativně levné, relativně méně časově náročné


  • Metoda “Snowball sampling”
  • Vaši účastníci vám pomohou najít další účastníky
  • Vaši kolegové/přátelé vám pomohou najít další účastníky prostřednictvím sociálních sítí.
  • Potenciální problém: není vždy snadné mít kontrolu nad tím, aby účastníci opravdu patřili do vaší cílové skupiny


 


Na co je u náboru participantů ještě třeba myslet?


1. Odměny participantům za účast ve výzkumu

Může jít o poukázky, dárky nebo finanční odměnu


2. Náborový dotazník (screener)

Dotazník, který účastníci vyplní před tím než jsou pozváni k účasti ve výzkumu

Zajišťuje, aby účastníci patřili do cílové skupiny, splňovali parametry, které chcete zkoumat (např. uživatelé smartphone, když potřebujete otestovat mobilní aplikaci) 

Lze dokonce nastavit tak, aby se vám na výzkumné sezení mohli přihlásit pouze ti, kteří odpovídají parametrům (pomocí logiky otázek).


3. Plánovací nástroje (doodle, calendly, ethn.io)

Usnadňují práci tím, že umožní účastníkům vybrat si dobu výzkumného sezení přímo ve vašem kalendáři


Nábor participantů může mít nepříjemná úskalí:

  • Nízká míra odezvy - nízké procento pozvaných potenciálních účastníků se přihlásí k účasti na výzkumu (záleží na zajímavosti výzkumu a odměně pro účastníky)
  • No shows - účastnící se sice k účasti ve výzkumu přihlásí, ale nedorazí
  • Může být buď časově nebo finančně náročný
  • Může se stát, že narekrutujeme nesprávné účastníky, což může snížit kvalitu sesbíraných dat
  • Snažte se mít vždy narekrutováno více respondentů, než ve skutečnosti potřebujete. 


Musí to dělat výzkumníci?

V ideálním případě se o nábor participantů ve firmě stará někdo jiný než výzkumníci. Jde o časově náročnou práci často vyžadující multitasking a je škoda, aby na ni plýtvali čas lidé s výzkumnou expertízou. Tuto činnost mohou provádět dobře vyškolení administrativní pracovníci, případně ji lze delegovat na externisty, kteří mají s touto činností zkušenosti.