Úvod do uživatelského výzkumu

2.5. Explorace, evaluace, continuous discovery


1. Explorace

Využíváme, když potřebujeme identifikovat příležitost pro design. Ať už se jedná o nějaký problém, na který naráží uživatelé (a který následně můžeme odstranit), o vylepšení stávající customer experience, nebo o vývoj zcela nového produktu/služby/systému. 

Pokud přistupujete k explorativnímu výzkumu, obvykle toho o zkoumané problematice víte málo. Potřebujete se s oblastí seznámit a pochopit, jaké problémy můžete pomoci svým uživatelům vyřešit. 

V rámci explorace využíváme např. tyto metody: hloubkové rozhovory, deníčkové studie, focus groups, market research, field studies. 


2. Evaluace

Jak název napovídá, slouží k ověření našich hypotéz, nápadů a designových konceptů, bez ohledu na úroveň jejich rozpracování (skici, wireframy, prototypy, hotová řešení).  Co všechno lze otestovat si přečtěte v této kapitole. Díky evaluaci zjistíme, zda se nám novým designem služby/produktu podařilo problém odstranit, a zda jsme náhodou nevytvořili problémy nové. 

V rámci evaluace využíváme např. tyto metody: dotazníkové studie, guerilla testování, testování použitelnosti, A/B testy, pětisekundové testy, treetesting. 


Podívejte se na jeden z nejrozsáhlejších zdrojů na téma explorativní & evaluativní výzkum


Detailnější typologii podle fáze designového procesu najdete  v tomto článku:

https://sourceryacademy.com/secret-source/determine-research-needs/ 


  1. Explorative: gaining a general understanding of the domain, mapping the business using service design.

  2. Generative: The process of researching and identifying new hypotheses for the business as well as building an understanding of the domain (e.g., “We can save costs if we automate 90 percent of loan underwriting”).

  3. Formative: The process of testing new hypotheses before and during delivery of a product. For example, testing a checkout process and quantifying a certain conversion rate.

  4. Summative: Performed at the end of the project to validate success; integrates into the established metrics for success.




Užitečný je i přehled v jedno z nejznámějších článků z NNgroup:

https://www.nngroup.com/articles/which-ux-research-methods/ 


3. Continuous Discovery

Týká se zejména agilně řízených projektů, u kterých není “výzkum” jednorázovou aktivitou, ale je každodenní součástí všech procesů. Zpětná vazba od zákazníků se tak promítá do všech rozhodnutí o produktu namísto jednorázového výzkumu na začátku a jednorázového testování na konci projektu.


Doporučuji ideálně začít s knihou Teresy Torres Continuous Discovery Habits, mrkněte na její video The What & Why of Continuous Discovery by Teresa Torres at Lean Product Meetup, případně poslechněte podcast: Understanding Continuous Discovery with Teresa Torres.


Další zdroje:

Continuous Discovery (IDF)

A CRASH COURSE What is “Continuous Discovery”?