Úvod do uživatelského výzkumu

Ukončení předmětu


Jak přistupovat ke studiu a nezbláznit se?

V úvodních kapitolách (1 - 4) se dozvíte, co je to uživatelský výzkum, proč by vás téma mělo zajímat, jaké druhy a metody výzkumů existují. Tyto kapitoly by vám měly pomoci se základní orientací a terminologií. Budete s nimi pracovat  také v předmětu "Kvalitativní výzkum". 

Ve druhé části kurzu se začneme věnovat modelům designové vyspělosti. Toto téma jsem zařadila proto, že ne v každé organizaci a v každém týmu je možné věnovat se stejným výzkumným aktivitám. Vaším úkolem je nejdříve zjistit, na jaké úrovni je váš tým a poté vybrat vhodné aktivity. Jejich realizace přichází na řadu až jako třetí. 

V poslední třetině kurzu jsou témata, která jsou pro vás nepovinná, ale mohou vám pomoci s přípravou plánu na zvýšení designové vyspělosti v organizaci a tedy s ukončením předmětu. 

V poslední kapitole najdete téma Research wellness, které doporučuji pečlivě projít. Téma duševního zdraví a vyhoření jsou pro výzkumníky a výzkumnice s ohledem na náročnost některých témat a projektů velkou výzvou.


Pro ukončení předmětu je třeba:

#1 Projít obsahem interaktivní osnovy. Hodnotím přečtenost 80% a více
#2 Účastnit se synchronního setkání 11.4.2024
#3 Praktický úkol (2 varianty) a jeho prezentace na závěrečném setkání v průběhu zkouškového


VARIANTA 1 / Osobní rozvojový plán pro juniorní výzkumníky 

S výzkumem teprve začínáte? 

Nepracujete v žádném týmu, který byste mohli rozvíjet? 

Pak se ujměte tohoto tématu. Vaší cílovou skupinou budou juniorní výzkumníci, pro které byste měli vytvořit checklist aktivit. Vzdělávací plán. Seznam toho, čemu se věnovat. Jak se rozvíjet. Ideálně byste jej měli nasdílet vašim kolegům, získat od nich feedback, publikovat plán veřejně. 

Vložit do odevzdávárny dle vámi vybraného termínu zkoušky + prezentace na závěrečném setkání v průběhu zkouškového. 


VARIANTA 2 / Plán pro zvýšení výzkumnické vyspělosti vašeho týmu 

Pracujete v týmu, který byste mohli rozvíjet? 

Pak se ujměte tohoto tématu. Vaší cílovou skupinou budou vaši kolegové z design & research týmu. Vaše poznatky pomohou zvýšit designovou vyspělost celého vašeho týmu. Připravíte pro váš tým plán zvýšení designové vyspělosti. Součástí odevzdaného úkolu by měla být zpětná vazba od vašich kolegů a plán implementace. 

Vložit do odevzdávárny dle vámi vybraného termínu zkoušky + prezentace na závěrečném setkání v průběhu zkouškového. 


Jak ideálně postupovat pro splnění zadaného úkolu? 


1) V rámci přípravy na naše společné páteční setkání si projděte lekci "Modely designové vyspělosti" a zpracujte zadaný úkol. Měli byste chápat teorii k tomuto tématu a měli byste rozumět tomu, jak fungují týmy a organizace na různých stupních designové vyspělosti. 

2) Povinná účast na tomto synchronním setkání. Během workshopu začněme pracovat na vyhodnocení toho, jak je na tom vaše organizace/tým/vy sami s designovou vyspělostí. 

3) Na základě úvodního workshopu si vyberete pro vás relevantní témata a začnete připravovat plán na zvýšení designové vyspělosti vašeho týmu v oblasti uživatelského výzkumu. 

Naplánujte si krátkodobé, střednědobé a dlouhodobé cíle. Např. Krátkodobý cíl = uspořádat první uživatelské testování, které budeme opakovat minimálně jednou za měsíc (první měsíc). Střednědobý cíl = uspořádat pravidelné akce, v rámci kterých budeme prezentovat výsledky výzkumu týmu (první kvartál). Dlouhodobý cíl = najmout do týmu výzkumníka. 

4) Rozplánujte si jednotlivé kroky & zařaďte si vybrané aktivity na váš to-do list. Sepište si, co vše budete potřebovat (podporu, peníze, lidi, znalosti ...). 

5) Získejte zpětnou vazbu na váš plán. 

7) Odevzdejte plán vč. zpětné vazby, kterou jste získali. 


Formát & rozsah práce

Nechávám zcela na vás. Beru vše od MIRO boardu, přes textové poznámky, video, podcast, prezentaci na závěrečné konferenci ... Úkol budete vkládat do odevzdávárny. Pokud máte MIRO, video, nebo jiný formát, stačí mi dát link na jednu stránku a odevzdat tu. 

Rozsahem vás nijak neomezují. Bude mě zajímat pouze hodnocení změny, která se vám podařila v týmu prosadit.