Úvod do uživatelského výzkumu

5.1. Designová vyspělost a souvislost s výzkumem

Pečlivě vybraný tým a jeho dostatečné odborné znalosti ještě neznamenají, že se vám podaří výzkum nevyužívat pouze jako nástroj k získávání dat pro dílčí projekty, ale vnímat ho jako nástroj pro rozvoj celé organizace. Právě k tomu nám pomáhají UXD & UXR (UX design & UX research) modely - naučí nás vnímat širší souvislosti, vybírat vhodné aktivity s ohledem na fázi designové vyspělosti a umožní nám přemýšlet nad výzkumem jako nad strategickým nástrojem pro rozvoj celé organizace. 


První výzkumné aktivity se mohou objevovat i v týmu, jehož designová vyspělost je na úrovni absent / limited/ explore. 

  • Nemáte budget, ani prostor začlenit tyto aktivity do vaší běžné pracovní náplně. Věnujte se nízkorozpočtovým aktivitám = rychlé uživatelské testování menších částí vaší služby, heuristická analýza. 

  • Zkuste pracovat s daty, která máte (Google Analytics, data o zákaznících, dříve provedené analýzy), nebo je můžete získat díky jinému týmu (marketing, customer care, call centrum). 

  • Mohou začít vznikat první research deliverables (emoční mapy, proto-persony = persony vytvořené bez výzkumu / prototypy person). 

  • Interně můžete realizovat stakeholders interviews a můžete začít vytvářet strukturovaný brief pro zadávání projektů. 

  • Hodit se vám může Wallet project workshop, nebo nezávazné povídání o designovém myšlení. 


V rámci úrovně Emergent / Prove je třeba se soustředit na výsledky a jejich komunikaci směrem do týmu. Potřebujete kolegy přesvědčit, aby začali akceptovat výzkum jako běžnou součást interních procesů. 


  • Stále pro vás bude nejlepší metodou uživatelské testování. Na vaše prezentace nebude asi nikdo chodit. Posílejte je emailem! Pište newslettery. Ukazujte výsledky. Klidně je nalepte na stěnu frekventované chodby. 

  • Začněte i s explorativním výzkumem a ukažte, že umíte jít i do hloubky a přinést do firmy znalosti, které zde dosud chyběly. 

  • Začněte pracovat s metrikami a naučte se používat business argumenty. 

  • Potřebujete pro téma nadchnout více lidí. Začněte organizovat meetupy. UX snídaně, přednášky zdarma. Vyzkoušejte první výzkumné workshopy (Customer Journey Mapování, Value Proposition Canvas). 


Pokud je váš tým na úrovni Structured / Scale budete se věnovat ladění metodologie, sjednocení terminologie, standardům a procesům. 


  • Začněte budovat výzkumný panel a výzkumný repozitář. Pravděpodobně budete potřebovat najmout člověka na research ops. 

  • Vytvořte interní databázi metod, postupů, briefů, vzorových scénářů, rekrutačních dotazníků, smluv pro respondenty … Na výzkumu se podílí více lidí. Měli by mít stejné vstupy pro svoji práci. 

  • Pracujte s personami, vytvořte si rekrutační kritéria pro jednotlivé segmenty. 

  • Pravidelné uživatelské testování, pravidelné explorativní výzkumy. 

  • Inkluzivní výzkum - pracujte s lidmi s odlišnými hendikepy a potřebami. 

  • Cílené školení a tréninky výzkumníků, designérů, PO a dalších rolí v týmu.

  • Zavedení metrik, které mohou ukázat, jaký vliv na zisky/PR atp. tyto aktivity mají.

  • Výzkum se stává součástí strategie organizace - rozhodnutí jsou data & research based. 


Od fáze Integrated dále si můžeme dovolit věnovat se i aktivitám, které nemusí mít přímý vliv na zisky organizace  - inkluzivní výzkum, práce s komunitami, dobro-projekty. 


User research maturity models

Stejně, jako vznikají modely designové vyspělosti (viz předchozí kapitola), můžete najít i modely vyspělosti týmů a organizací v oblasti výzkumu. Projděte si je, pomohou vám začít o tématu přemýšlet. 


User research maturity model - Personify

User research maturity model - Dscout

User research maturity model - Chris Avore

Research Maturity Report (Maze)



U některých projektů, kde je mým cílem zvýšit vyspělost výzkumného týmu, pracuji se škálou, kterou jsem si sama vymyslela a na projektech otestovala: 

 

Úroveň 1:
Výzkum v organizaci neexistuje

Cílem je naučit tým chápat hodnotu výzkumu a jeho roli v designovém procesu. Umět vysvětlit benefity zapojení výzkumu do produktového designu. 

 

Úroveň 2:
První náhodné výzkumné aktivity, realizované většinou nevýzkumníkem z produktového týmu (PWDR), případně najmutým externistou.

Naučit se plánovat, realizovat i vyhodnocovat uživatelské výzkumy a komunikovat výsledky i jejich hodnotu. Cílem je začít získávat hodnotná data, která by kolegy přesvědčila o hodnotě výzkumu. 

 

Úroveň 3:
S výzkumem se na projektech počítá, je dodáván profesionálními výzkumníky “agenturním” způsobem (centralizovaně)
.

Potřebujete do výzkumu začít zapojovat kolegy z vašeho produktového týmu. Potřebujete začít pracovat konzistentně napříč několika týmy. Tématem je standardizace procesů a výstupů. V týmu existuje několik výzkumníků a důraz je kladen na bezproblémovou spolupráci.

Osobní cíl: Research deliverables, šablony, frameworky ... učíte se, jak být konzistentní i se zapojením vašich kolegů.

 

Úroveň 4:
Výzkumník se stává součástí projektového týmu (embedded model).

Novým tématem je demokratizace výzkumu. Ten může být realizován i jinými členy týmu, než jsou samotní výzkumníci. Ti jsou v týmu jako mentoři a garanti procesů + mají na starost složitější výzkumy.

Osobní cíl: Naučit se převádět research kompetence na jiné členy týmu. Zavádí se role research operations.

 

Úroveň 5:
Výzkumník se podílí na definici produktové strategie.

Potřebujete mít svého research managera na úrovni boardu, nebo se jím sami stát.

Osobní cíl: Research leadership 



Pokud by vás zajímalo, jak jsou na tom ostatní organizace, tak si můžete pročíst každoroční report The state of User Research o stavu uživatelského výzkumu a lidech, kteří jej provádějí. Kromě obvyklého zkoumání výzkumných metod, platů, nástrojů a pocitů se autoři reportu v roce 2023 speciálně zaměřili na složení výzkumných týmů a postupů, rostoucí rozšíření umělé inteligence ve výzkumu, bolestivé momenty náboru a dopad ekonomiky na jednotlivé výzkumníky a týmy.

Grafika - The state of User Research report

Zdroj: The state of User Research 2023



Další zdroje ke studiu:

https://uxmastery.com/researchops-a-sign-of-ux-maturity/