Úvod do uživatelského výzkumu

Nástroje pro UX výzkum

Ač by se mohlo zdát, že jsou to zejména UX designéři, kteří potřebují sofistikované nástroje a výzkumné týmy si vystačí s málem, opak je pravdou. UX výzkumné nástroje jsou pro UX výzkumnou práci velmi důležité a firmy prodávající výzkumné nástroje jsou na vzestupu a neustále přibývají nové. Nástrojů na UX výzkum je mnoho a není cílem si je tu vyjmenovat všechny. Tento modul slouží jako typologie nástrojů s příklady často používaných nástrojů.


Výzkumné týmy si málokdy vystačí pouze s jedním nástrojem, protože většina nástrojů je specializovaná např. na konkrétní výzkumnou metodu nebo konkrétní činnost. Existují platformy, které konsolidují UX výzkumné nástroje do jednoho, ale ty jsou pro mnohé firmy finančně nedostupné. 


Jaké nástroje obvykle používáme? 


Platformy s více nástroji

Obvykle obsahují některé z následujících nástrojů: Testování použitelnosti, Card sorting, Tree testing, Dotazníky, Panel účastníků, Nahrávky obrazovky.



Co je vhodné mít na paměti při výběru vhodného nástroje na UX výzkum?


  • Rozpočet

  • Méně nástrojů = vyšší efektivita

  • Můžeme tento nástroj (a náklady na něj) sdílet s ostatními odděleními?

  • Pokud je k dispozici bezplatná zkušební verze, nejprve si nástroj vyzkoušejte, než do něj investujete

  • Jak potřebujete, aby nástroj fungoval? Je třeba zvážit, zda nástroj, který jste si vybrali zvládne vše, co od něj potřebujete.

  • Např. pro testování použitelnosti je třeba zvážit, zda je vhodný pro:

  • Nástroj na dotazníky - zvládá otázkovou logiku? Typy otázek, které potřebujete? 


Výběr výzkumných nástrojů by měl probíhat na základě potřeb výzkumného týmu, ale veškerá administrativa a starosti o rozpočet by ideálně neměly být zodpovědností práce výzkumníků.