Úvod do uživatelského výzkumu

1.2. Co můžeme zkoumat? Jak vypadá typický výzkumný projekt?

Nic jako typický výzkumný projekt neexistuje! Vždy záleží na typu klienta, na trhu, na cílové skupině, na zadání, na fázi projektu, na budgetu, na dovednostech zapojeného výzkumníka. Můžeme se odrazit od terminologie známé z vývoje digitálních produktů. 


Fáze 0 - 1

Máme nápad! Na novou službu, na nový produkt. Zaujalo nás nějaké téma a chceme se mu věnovat. Na tomto principu stojí a padá většina startupů. Vaše bakalářka je/byl projekt 0 - 1. Začali jste s minimální znalostí potřeb cílové skupiny, situace na trhu, konkurence, partnerů, systému … postupným výzkumem jste odhalili jednotlivé vrstvy zkoumaného problému, vybrali jste si jednu designovou výzvu a té jste se věnovali důkladněji. 


Jak to může vypadat v praxi? 


a) Výzkum pro inovace:

  • Etnografický výzkum pro identifikaci nevyřešených problémů
  • Výzkum nových technologií a jejich potenciálního využití
  • Hloubkové rozhovory s potenciálními uživateli pro pochopení skrytých potřeb

b) Koncepční testování:

  • Rychlé prototypování a testování konceptů
  • Výzkum pro ověření životaschopnosti nového nápadu
  • Studie pro identifikaci prvních adaptérů ("early adopters")

c) Výzkum trhu:

  • Analýza mezer na trhu
  • Průzkum potenciálu inovativních řešení


Fáze 1 - N

Jde o organizace / firmy / služby, které existují, mají své zákazníky, obchodní partnery, fungují. Je ale třeba je postupně rozvíjet, zlepšovat, pracovat se zpětnou vazbou, inovovat. Pokud byste si vzali svoji bakalářku a rozhodli se na základě hlavní myšlenky napsat knihu, tak jde o projekt 1 - N. Máte základ na na tom stavíte. 


Jak to může vypadat v praxi? 


a) Optimalizace produktu:

  • Uživatelský výzkum pro identifikaci oblastí pro zlepšení
  • A/B testování pro postupné vylepšování funkcí
  • Analýza uživatelských dat pro optimalizaci výkonu

b) Rozšiřování uživatelské základny:

  • Výzkum preferencí různých segmentů uživatelů
  • Studie uživatelské zkušenosti pro zvýšení retence
  • Analýza konkurence pro identifikaci konkurenčních výhod

c) Škálování a udržitelnost:

  • Výzkum dlouhodobé spokojenosti uživatelů
  • Studie pro optimalizaci nákladů a efektivity
  • Výzkum pro identifikaci nových tržních příležitostí


Ukázky projektů:

https://dovetail.com/market-research/examples-of-research-projects/