Dějiny raného novověku českých zemí Cíl předmětu: Cílem je interpretace zásadních momentů, jevů a procesů v dějinách českých zemí raného novověku. K tomu slouží analýza a interpretace různých typů vybraných dokumentů ze 16. a 17. století, které jsou studentům dostupné ve studijních materiálech k předmětu. Úvod a organizační informace: Výuka předmětu probíhá v prezenční a online formě. Prezenční výuka je v rozsahu tří čtyřhodinových bloků, v jejichž rámci jsou představeny studentům základní kontury jednotlivých témat a provedena analýza prvních dvou textových ukázek. Na prezenční navazuje online výuka seminárního typu, na níž jsou formou diskuse analyzovány zbývající textové ukázky. K úspěšnému absolvování předmětu je nutná minimálně 90% účast ve výuce, dostatečně kvalitní domácí příprava na online výuku a úspěšné zvládnutí písemného testu, ve kterém musí student získat alespoň 60 % bodů z celkového počtu. Předpokládaná časová náročnost kurzu (výuka, domácí příprava, studium literatury a test) je asi 120 hodin. Studenti budou schopni analyzovat a interpretovat různé typy vybraných dobových dokumentů, objasnit zakotvení písemností v dobovém historickém kontextu, vysvětlit méně známé termíny, charakterizovat zkoumané jevy v jednotlivých zemích Koruny české, srovnávat získané poznatky s vývojem v okolních středoevropských zemích, interpretovat řadu dobových materiálů a nejen popsat, ale i porozumět klíčovým událostem a zásadním proměnám raně novověké společnosti českých zemí. Téma 1 Stav, jeho definice, stavovství, legalizace stavovské společnosti Ukázka textu ke studiu viz: https://is.muni.cz/auth/el/phil/jaro2023/HIAKb108d/um/Volební kapitulace Zikmunda Lucemburského Příklady otázek/úkolů k textu: 1. Jak se v dokumentu promítá mocenská pozice panovníka? Doložte příklady. 2. Z kterých kurií se skládal zemský sněm v Čechách a na Moravě v době stavovského státu? 3. Jak byly v textu zajištěny majetkové zisky a náboženská práva husitů? Téma 2 Šlechta a města Ukázka textu ke studiu viz: https://is.muni.cz/auth/el/phil/jaro2023/HIAKb108d/um/Svatováclavská smlouva Příklady otázek/úkolů k textu: 1. Jaké hospodářské články smlouva obsahuje? Co bylo jejich obsahem. 2. Vyhledejte v textu smlouvy příklady kauz, v nichž měl být šlechtic souzen před městským soudem. Téma 3 Nástup Habsburků Ukázka textu ke studiu viz: https://is.muni.cz/auth/el/phil/jaro2023/HIAKb108d/um/Korunovace Ferdinanda I. Příklady otázek/úkolů k textu: 1. Jaké faktory vedly k tomu, že byl Ferdinand I. zvolen českým králem? 2. Kde se korunovace konala a kdo se korunovačního aktu účastnil? 3. Který církevní hodnostář korunovaci prováděl a proč to byl právě on? Téma 4 Náboženské poměry v českých zemích Ukázka textu ke studiu viz: https://is.muni.cz/auth/el/phil/jaro2023/HIAKb108d/um/Dekrety jednoty bratrské Příklady otázek/úkolů k textu: 1. Na základě analýzy textu a dalšího studia představte správu jednoty bratrské v 16. století. Téma 5 Panovník a stavy, kritika vlády, stavovská opozice Ukázka textu ke studiu viz: https://is.muni.cz/auth/el/phil/jaro2023/HIAKb108d/um/Program 1. stavovského odboje Příklady otázek/úkolů k textu: 1. Co kritizovala stavovská opozice na vládě Ferdinanda I? Téma 6 Konfesionalizace, konflikt uvnitř habsburského rodu Ukázka textu ke studiu viz: https://is.muni.cz/auth/el/phil/jaro2023/HIAKb108d/um/Rudolfův majestát Příklady otázek/úkolů k textu: 1. Komu poskytoval Rudolfův majestát náboženskou svobodu? Téma 7 Centralizovaný stát nebo konfederace, katolické nebo reformační náboženství Ukázka textu ke studiu viz: https://is.muni.cz/auth/el/phil/jaro2023/HIAKb108d/um/Konfederace stavů 1619 Příklady otázek/úkolů k textu: 1. Jakou roli/Jaké postavení ve stavovském státě přisuzoval dokument panovníkovi? Forma celkového vyhodnocení plnění úkolů: Průběžné plnění úkolů v seminární části výuky bude vyhodnocováno v rámci diskusí nad zadanými studijními texty. Celkové zhodnocení bude formou kolokvia, v němž klíčovou roli sehrává úspěšné zvládnutí písemného testu (pravidla viz Úvod a organizační informace). Povinné informační zdroje a materiály ke studiu: BĚLINA, Pavel, Jiří KAŠE, Jiří MIKULEC, Irena VESELÁ a Vít VLNAS. Velké dějiny zemí Koruny české. IX. Vyd. 1. Praha: Paseka, 2011. BĚLINA, Pavel, Jiří KAŠE a Jan Pavel KUČERA. Velké dějiny zemí Koruny české. X. Vyd. 1. Praha: Paseka, 2001, 766 s. ISBN 8071853844. ČORNEJOVÁ, Ivana. Velké dějiny zemí Koruny české. VIII. Vyd. 1. Praha: Paseka, 2008, 711 s. ISBN 9788071859475. EVANS, Robert John Weston. Rudolf II. a jeho svět: myšlení a kultura ve střední Evropě 1576-1612. Praha: Mladá fronta, 1997. ISBN 80-204-0590-9. JANÁČEK, Josef. Doba předbělohorská: 1526-1547. I/2. Vyd. 1. Praha: Academia, 1984, 359 s. JANÁČEK, Josef. Doba předbělohorská: 1526-1547. I/1. Vyd. 2. Praha: Academia, 1971, 281 s. MACEK, Josef. Jagellonský věk v českých zemích (1471-1526). Vydání 1. Praha: Academia, 1992, 342 stran. ISBN 8020003002. VÁLKA, Josef. Dějiny Moravy II. Morava reformace, renesance a baroka. 1. vyd. Brno: MVS, 1995, 275 s. Vlastivěda moravská, nová řada sv. 6. ISBN 80-850-4862-0. VOREL, Petr. Velké dějiny zemí Koruny české. VII. Vyd. 1. Praha: Paseka, 2005, 639 s. ISBN 8071856487.