Interaktivní opory: Obecné dějiny 19. století Vyučující: prof. Jiří Hanuš, Historický ústav FF MU Cíl předmětu: Cílem kurzu je představit dějiny "dlouhého" 19. století od americké a francouzské revoluce (osvícenství) do první světové války (1914-1918), a to v politických, sociálních a kulturních souvislostech. Prioritami jsou: vývoj evropských mocností a zejména vývoj jejich politického systému, dějiny velkých ideologických systémů 19. století, dějiny symbolických aspektů revolučních dějů, dějiny intelektuálních hnutí a kulturních institucí s politickým významem. Součástí kurzu je seznámení s problematikou základních procesuálních pojmů (revoluce, sekularizace, nacionalismus, kolonialismus) a s tematickými okruhy, které vystihují evropský vývoj (politická a průmyslová revoluce, formování moderní politiky a moderního občanství, vývoj národních států, rozpad impérií, vývoj společenských elit apod.). Absolventi kurzu budou schopni porozumět základním vývojovým trendům dlouhého 19. století a interpretovat i nové pojmy a problémy, které souvisejí s tímto obdobím. Úvod a organizační informace: Kurz odpovídá standardnímu předmětu v rámci prezenčního studia. Formy komunikace s vyučujícím jsou poněkud odlišné: prostřednictvím mailu, konzultace prostřednictvím MS Teams. Požadavkem k úspěšnému splnění předmětu je závěrečné kolokvium, které probíhá prezenční formou a v jehož rámci dostanou studenti možnost zpětné vazby. Popis kurzu: Studující obdrží seznam online přednášek významných historiků, kteří se zabývají moderními dějinami. Vyučující při úvodním setkání doporučí, na co se mají studenti zaměřit: osobnost přednášejícího a jeho dílo, na klíčové výrazy přednášky, na základní teze, na historiografický kontext. Součástí kurzu je i prohloubení znalosti angličtiny a anglických historických výrazů. Téma 1: Michael Rapport: The French Revolution in a Global Perspective. https://www.youtube.com/watch?v=jxL8P_N2xs8&t=595s Otázky/úkoly k videu: a) Studenti mají za úkol zjistit informace o přednášejícím. Kde a co vyučuje, jaké knihy a články napsal, co z jeho díla bylo přeloženo do češtiny. b) Studenti si poslechnou přednášku, najdou klíčová slova, která si vypíší. c) Studenti odpoví na otázky: - Jak přednášející zachází s termínem „prostor“? Proč je prostor vedle času tak důležitý v historikově práci? - Co byste označili „místo paměti“? Zkuste uvést nějaký příklad ze svého regionu. - Přednáška se týká francouzské revoluce. Bylo by možné užít metodu přednášejícího na revoluci z roku 1848 v českých zemích? Téma 2: Adam Zamoyski, Andrew Roberts: Napoleon the Great? https://www.youtube.com/watch?v=bxQ4TcTcPbI&t=1395s Otázky/úkoly k videu: d) Jako v tématu 1. e) Jako v tématu 1. f) Studenti odpoví na otázky: - Proč je postava Napoleona dodnes kontroverzní? - Uveďte příklady biografií osobností z 19. století. Jsou také kontroverzní a pokud ano, v čem? - Hrají při hodnocení Napoleona nějakou roli národnosti historiků? Téma 3: Bernard Lewis: Periodization of History https://www.youtube.com/watch?v=OS7-ZRFwVxM&t=2026s Otázky/úkoly k videu: g) Jako v tématu 1. h) Jako v tématu 1. i) Studenti odpoví na otázky: - Proč je u studia historie důležitá geografie a znalost map? - Kde byste hledali Levantu a co se skrývá za označeními Blízký a Střední východ? - Uveďte tři důvody, proč Osmanská říše v 19. století patřila ke slábnoucím impériím? Téma 4: Niall Fergusson: Civilization. The West and the Rest. https://www.youtube.com/watch?v=xLK3_9Seok0&t=2900s Otázky/úkoly k videu: j) Jako v tématu 1. k) Jako v tématu 1. l) Studenti odpoví na otázky: - Co znamená Západ jako (ne)geografický pojem? - Co přednášející označuje jako „6 zabijáckých aplikací“? - Jak přednášející hodnotí skotské osvícenství? Téma 5: Christopher Clark: The 1848 Revolution https://www.youtube.com/watch?v=782P0YcOOOQ&t=563s Otázky/úkoly k videu: m) Jako v tématu 1. n) Jako v tématu 1. o) Studenti odpoví na otázky: - Jaké jsou hlavní symboly revoluce 1848/1849? - Jak se liší vyústění a výsledky francouzské revoluce a revoluce 1848 v Evropě? - Má kult „mučedníků“ v revolucích podobnou společenskou funkci jako kult svatých v církvi? Téma 6: Hugh McLeod: A Religion of Sport https://www.youtube.com/watch?v=EjQ6pLwoqmI&t=524s Otázky/úkoly k videu: p) Jako v tématu 1. q) Jako v tématu 1. r) Studenti odpoví na otázky: - V jakých oblastech se projevila sekularizace v 19. století? - Jaký je rozdíl v sekularizaci sportu v Británii a našich zemích? - Proč byl brankář Dominik Hašek „bůh“? Téma 7: Jonathan Bate: The Origin od Romanticism https://www.youtube.com/watch?v=t2-EA6doUf4&t=1596s Otázky/úkoly k videu: s) Jako v tématu 1. t) Jako v tématu 1. u) Studenti odpoví na otázky: - Proč je romantismus více než jen umělecký styl? - Uveďte příklady romantiků-politických konzervativců a romantiků-revolucionářů. - Který romantický literární žánr byl v první polovině 19. století v Evropě nejoblíbenější a proč? Téma 8: Richard Evans: Empire https://www.youtube.com/watch?v=U0KYI8DQQb0&list=PL96EAE2875AF0EDEA Otázky/úkoly k videu: v) Jako v tématu 1. w) Jako v tématu 1. x) Studenti odpoví na otázky: - Najděte na mapě nejvýznamnější britské a francouzské kolonie? - Znáte výraz „břemeno bílého muže“? Co by tak mohlo znamenat? - Která impéria ve světě přežila do 21. století? Téma 9: Scott W. Palmer: Imperial Russia 14: Russia and Europe in the Mid-Nineteenth Century https://www.youtube.com/watch?v=-4MFRmsiP-I Otázky/úkoly k videu: y) Jako v tématu 1. z) Jako v tématu 1. aa) Studenti odpoví na otázky: - Proč lze v 19. století považovat Rusko za evropskou mocnost? - Proč je významný román L. N. Tolského Válka a mír z historického pohledu? - Existovali v Rusku 19. století liberálové západoevropského typu? …… V rámci kurzu proběhne ověřování dílčích cílů (odpovědí na otázky vyučujícího k jednotlivým tématům) prostřednictvím komentářů v MS Teams. Forma celkového vyhodnocení plnění úkolů: v rámci závěrečného kolokvia, kde budou všichni studenti vyzváni k formulování odpovědí na zadaná témata (přednášky). Povinné informační zdroje a materiály ke studiu: vedle zadaných internetových zdrojů (viz výše) studenti mohou použít tuto základní literaturu: Michael Rapport: Evropa devatenáctého století. Vyšehrad, Praha 2011. Norman Davies: Evropa: Dějiny jednoho kontinentu. Kapitoly IX. A X. Prostor, Praha 2000. T. C. W. Blanning: The Nineteenth Century. Europe 1789-1914. OUP, Oxford 2000. Historica. Velký atlas světových dějin. Mapy k příslušnému období. Slovart, Praha 2011.