Úvodní a organizační informace
Cílem předmětu je s vámi projít Evropský rámec digitálních kompetencí pro občany (DigComp 2.2) a společně se snažit o některých věcech přemýšlet a řešit problémy, které před nás digitalizace společnosti staví. Budeme se více soustředit na osobní kompetence, než na uplatnění ve firmách nebo organizacích, především proto že individuální kompetenční základ představuje východisko pro učení se, zábavu, vytváření sociálních vazeb nebo i uplatnění na trhu práce. V předchozích letech se studující dokázali posunout skoro o jeden stupeň v rámci DigComp evaluace, takže věříme, že se to povede i letos.
Digitální kompetence jsou předmět, který je vyučován hybridní formou a snaží se využívat některých prvků HyFlex modelu. To znamená, že si můžete vybrat, zda dorazíte fyzicky, budete hodinu sledovat (a zapojovat se do ní) online nebo zvolíte variantu sledování záznamů a samostatné práce. Pokud budete sledovat záznamy, pracujte prosím sami s otázkami v Mentimetru – máte na ně čas a vytváří to rozměr aktivního učení. Nikdo to nezkontroluje, ale … výsledek se nakonec docela pravděpodobně projeví v tom, jak dokážete plnit jednotlivé úkoly.
V kurzu využíváme Mentimetr, který bude nastavený tak, že otázky jsou pro odpovídání dostupné ještě týden po hodině. Takže máte týden na to, abyste si tématem prošly a odpovědi vyplnili. Tím je zajištěna průběžná interkativita a to, že skutečně bude docházet k učení. Pusťte si záznam (skrze Teams nebo IS, když už zde bude) a k tomu si prosíme procházejte Menti.
Záznamy z přednášek najdete průběžně v interaktivní osnově. Kurz je letos pojat nově, takže záznamy z minulých let mohou být zajímavé, ale… nekorespondují s obsahem předmětu.
Oproti předchozím letům je kurz více praktický a méně teoretický, nečekám, že toho hodně přečtete, ale rád bych, abyste zkoušeli experimentovat a přemýšlet. Tomu odpovídají také zadané průběžné úkoly.
Co se naučíte:
- Pracovat s rámcem DigComp 2.2
- Vytvořit si portfolio
- Promýšlet vztah techniky a společnosti
- Základy digitálního wellbeingu
- Využívat digitální technologie k podpoře kreativity
- Přemýšlet o AI gramotnosti a jejím využití
- Chápat koncepci otevřeného přístupu k datům, softwaru a světu vůbec
Podmínky ukončení pro presenční a kombinované studenty jsou identické. Kombinovaní studující budou mí pravděpodobně jiný poměr aktivit v HyFlex modelu studia. Očekává se, že případné otázky ke kurzu budou řešit buď osobně v termínech určených pro kombinované studující (viz harmonogram studia na KISKu), využijí otázky v Mentimetru nebo se ozvou vyučujícímu, kterým je Michal Černý (mcerny@phil.muni.cz).
Podmínky ukončení
Hodnocení je bodové, výsledná známka je složena z následujících částí:
- Závěrečné hodnocení se skládá z následujících částí:
- Závěrečný test 42 bodů – každá kompetence DigComp je zastoupena dvěma otázkami.
- Digitální portfolio 18 bodů.
- Průběžné úkoly 40 bodů (nutné odevzdat všech pět).
- Vstupní dotazník a vstupní autoevaluace (nebodovaná, ale povinná).
- Výstupní dotazník a výstupní autoevaluace (nebodovaná, ale povinná).
- Zpětné vazby (přibližně 2x5) na úkoly spolužáků jsou povinné a nebodované. Za odbyté nebo nevhodné hodnocení může dojít k redukci až - 5 bodů za hodnocení.
Známky: 110-95 A; 94-85 B; 85-78 C; 77-69 D; 69-62 E; Méně F.
Harmonogram
Autoevaluace: 24. 2. 2025
Informační gramotnost: 3. 3. 2025
- Zkuste vyhledat nějakou informaci prostřednictvím AI nástrojů a vyhledáváním skrze databáze. Popište proces vyhledávání jeho cíl a evaluujte výsledky. Vytvořte tabulku, ve které porovnáte oba způsoby a zanesete do ní plusy a mínusy obou přístupů. Explikujte nástroje, které využíváte i vstupy, které jste jim dali.
Komunikace a spolupráce: 17. 3. 2025
- Najděte úkol nebo problém, se kterým Vám může pomoci umělá inteligence a s její pomocí ho zrealizujte. Reflektujete, jak taková spolupráce vypadala, co Vám přinesla a co naopak bylo špatné (explikujte postupy a nástroje). Zkuste na základě této zkušenost navrhnout metaforu (báseň, přirovnání, obrázek, příběh, …) a vysvětlit ji, která popíše Váš vztah k AI, když s ní komunikujete a spolupracujete s ní.
Tvorba digitálního obsahu: 31. 3. 2025
- Vytvořte seznam pěti nástrojů, které využíváte a mají proprietární licenci. Najděte ke každému z nich alternativní nástroj, který bude šířený jako otevřený a porovnejte jejich vlastnosti sadou krátkých recenzí (po cca 500 znacích). Na závěr úkolu popište, jak jste nástrojové alternativy vyhledávali a zda v některém případě provedete svoji nástrojovou změnu.
Bezpečnost: 14. 4. 2025
- Zkuste formulovat deset zásad nebo pravidel, která by uživatel měl – z hlediska bezpečnost, ochrany přírody, efektivity nebo digitálního wellbeingu při práci s generativní dialogickou AI. K úkolu uveďte pět zdrojů, ze kterých jste vycházeli.
Řešení problémů: 12. 5. 2025
- Zkuste popsat vlastní zkušenost (pokud ji nemáte, tak ji získejte!) s tím, jak je možné využít technologie pro kreativní přemýšlení, učení, řešení problémů. Popište konkrétní situaci, nástroj, způsob jeho implementace, doporučení a reflexi vlastního postupu. Buďte subjektivní, nebojte se popsat to, co funguje právě Vám. Pokud velkou zkušenost nemáte, tak ji během týdne, co na úkol máte zkuste získat. Svá zjištění komparujte s odbornou literaturou.
Digitální portfolio: 25. 5. 2025
- Vytvořte si vlastní portfolio formou webové stránky (službu zvolte libovolnou) - tento úkol není anonymní – které bude obsahovat minimálně:
- Stránku o Vás
- Stránku o tom, proč studujete to, co studujete (KISK nebo jiný obor)
- Stránku, kde bude budete mít nějakou stručnou reflexi předchozího semestru
- Stránku s nějakým kontaktem na vás.
- Prosím pečujte jak o obsahovou, tak grafickou stránku věci. Portfolio si můžete nechat po celý zbytek studia, nebo ho po zapsání známky na konci semestru smazat, dle osobních preferencí. Do úkolu vložte screenshot titulní stránky portfolia a URL odkaz na něj. Pokud máte obavy o soukromí, můžete nastavit "viditelnost jen na odkaz".
Autoevaluace: 25. 5. 2025
Test: Termíny od 25. 5. 2025
Klíčová slova
Browsing, searching and filtering data, information, digital content, managing data, PIM, evaluating data, eGovernment, sharing, interaction, managing digital identity, bank identity, Netiquette, digital content, open source, copyright, licences, privacy, protecting personal data, digital wellbeing, environment aspect of technology, creatively using digital technologies, digital competence gaps, Digcomp