Setkání 1 – úvodní seznámení s kurzem
V rámci úvodního setkání se společně seznámíme, nasdílíme si vzájemná očekávání od kurzu a podíváme se na zadání práce na týmových projektech.
Cílem prvního setkání je si ujasnit, že mu chcete věnovat svůj čas během semestru a chcete se ho aktivně účastnit. Berte úvodní hodinu podobně jako třeba zkušební dobu v práci. Je to prostor pro to si ověřit, že kurz nabízí to, co byste si rádi odnesli.
Prezentace pro 1. setkání
🔗 https://www.erikvanek.com/sdw-25-I/
Co po setkání promyslet do příště?
- rozdělení do týmů – ideálně na 2. setkání přicházíte už rozděleni do týmů
- výběr tématu – opět ideálně na 2. setkání přicházíte s vybraným tématem
- doplňující výzkumy / zjištění – máte pro projekt nějaké další zdroje, které by šlo využít?
- výzkumy, kontakty, finance, vlastní znalost prostředí, ...
- jak rádi spolu-pracujete?
- co vám funguje a co nefunguje?
- co si chcete od projektu sami odnést a čím do něj přispějete?
Čemu se budeme věnovat příště?
Na druhém setkání se podíváme na následující témata:
- Rámování problémů a formulování designové výzvy
- "Jak bychom mohli ... ?" a ideace nápadů řešení problémů
- Produktové trio a agilní vývoj produktů a služeb
- nábor pro uživatelské testování (trošku přeběhneme jinam, ale má to dobrý důvod)
Povinné zdroje k domácímu samostudiu
⚙️ Sarah Gibbons: Service design 101
Sarah Gibbons popisuje klíčové aspekty a komponenty se kterými pracujeme když navrhujeme služby. Popisuje výhody, které přístup přináší a co pomáhá pro kvalitní navrhování služeb. Hezký článek na úvod.
🔗 https://www.nngroup.com/articles/service-design-101/
⭐ Steve Schwall: The Secret Power of Prototyping
K prototypování se dostaneme až v pozdějším běhu kurzu. I tak se může hodit na úvod krátké motivační čtení k výhodám, které tento přístup přináší.
- "Throughout my work on mobility projects at IDEO, prototyping has been the best tool for shaking up entrenched thoughts about how teams should work together."
🔗 https://www.ideo.com/journal/the-secret-power-of-prototyping
☀️ Mark Monteiro: How designers destroyed the world
Výborná přednáška od naprosto výborného Marka Monteira. Kritická perspektiva zkušeného designera na to, jak může být špatný design škodlivý. Jako designeři a designerky máme velkou zodpovědnost za to, co do světa posíláme.
🚀 Matěj Káninský: A design system business case & business benefits — the ultimate guide
Long read od Matěje Káninského na téma zpracovávání tzv. business casů. Nakolik se k jeho formulaci dostaneme v průběhu semestru až později, doporučuju si článek projít už teď. Může to pomoci při promýšlení jak uchopit týmové projekty.
🔗 https://uxdesign.cc/a-design-system-business-case-business-benefits-the-ultimate-guide-cc2e09715ab
Doporučené zdroje k domácímu studiu
🍿 Howard Chen: A beginner’s guide to what service design is not
Hlubší pohled na to co to vlastně service design je a co ne. Velice zajímavý je mindset, který autor popisuje jako "Service design is not just about designing businesses. To be specific, it’s about de-risking operations.". Investicí do service designu chceme omezit potenciální chyby při výkonu služeb či produktů a tento mindset tak dobře sedí na to, co je hlavní přidaná hodnota celého odvětví.
🔗 https://medium.com/@Howard_C/a-beginners-guide-to-what-service-design-is-not-40884a856fd
💗 A love letter about change
Jediná konstanta v životě je změna. V designu to platí úplně stejně.
Každoročně vychází "výroční zpráva" o tom, jak se proměňuje designerské řemeslo a kontext, do kterého je zasazen. Nakolik se jedná o text (nebo spíš sadu textů) primárně zaměřený na UX design, lze jej aplikovat určitě i do sféry service designu. Letošní zpráva poeticky navazuje na poměrně kritickou zprávu z loňského roku oznamující příchod tzv. late-stage UX.
Letošní i loňská zpráva silně akcentují problematiku AI a jak její rozvoj proměňuje odvětví. V průběhu semestru se k tomu dostaneme trochu více do hloubky.
🔗 https://trends.uxdesign.cc/2024
🌀 Judd Antin: The UX Research Reckoning is Here
Judd Antin navazuje na výroční zprávu z 2024. V článku přináší svou představu o tom, jak se designerská role promění v dalších letech. Nemusíme s jeho představou souhlasit, ale nutí k zamyšlení. Článek vyvolal docela silnou reakci v rámci komunity a v návaznosti na něj vzniklo několik rozhovorů apod. Např. V Lenny's podcastu.
🔗 https://medium.com/onebigthought/the-ux-research-reckoning-is-here-c63710ea4084
🔗 https://www.lennysnewsletter.com/p/the-ux-research-reckoning-is-here
🥝 Problem Framing Canvas Handbook: Making sense of problems for better responses
K tématu problem framingu se dostaneme až v druhém setkání. Pro zájemce doporučím k prostudování canvas z dílny Griffith Centre for Systems Innovation. Tak podrobně se tématu věnovat nebudeme, ale doporučím k inspiraci jak lze nad popisováním problémů komplexně uvažovat.
💥 Startup CEO records entire meeting with design lead
Prohlížeč Arc a jejich produktový tým docela nabourává zažité způsoby, jakým se "tradičně" vytváří produkty. Jejich CEO zaznamenal a nasdílel meeting s design leadem, kde prochází některé z funkcionalit pro Arc browser. Může to být zajímavé nahlédnutí pod pokličku jak probíhá takové design review v profesionální organizaci. A já dávám bodík za transparentnost organizace směrem ven.
🤔 Julius Tarng: Toolshop
Julius Tarng se pohybuje na pomezí designu a engineeringu. V poslední době se dost přetřásá role tzv. design engineers, tj. role, kde člověk využívá jak designerské, tak inženýrské kompetence. Tarng v článku popisuje jaký je jeho proces při práci s klienty. Doporučuju projít i ostatní inspirativní odkazy, které má na své osobní webovce.
🔗 https://read.cv/teams/toolshop
🔗 https://tarng.com/notes.html
(Bonus)
🚂 Pavel Peterka: Jsme českými ambasadory na cizích kolejích, říká vrchní z jídelního vozu
Možná si říkáte proč tu máte v materiálech rozhovor s vrchním z jídelního vozu. Důvod je prozaický – ten pán je designer aniž by to o sobě tvrdil. Zná dobře svou cílovku a umí hledat cesty, jak dobře naplňovat její potřeby a umí pro vzájemnou interakci nastavovat bezpečné a příjemné prostředí. Vnímám jako důležité se inspirovat pro vlastní tvorbu v jiných oborech. Pro tentokrát je to na kolejích.
🖥️ Rozhovor s Karlem Trpkošem na Lupě
Během úvodní diskuze několikrát zazněl portál Jenda jako příklad dobrého designu. Karel Trpkoš je jeden z lidí, kteří stojí za portálem a obecně i digitalizací určitých agend na Ministerstvu práce a sociálních věcí. V loňském roce s ním vyšel poměrně obsáhlý rozhovor. Některá vyjádření vnímám jako lehce problematická, ale i tak je rozhovor vysoce hodnotný.