Informační společnost

Učící se společnost

Druhým semknutým celkem, který nás čeká je učící se společnost. Peter Jarvis hovoří o třech fázích post-industriální společnosti - spoelčnosti informační, znalostní a učící se. V této části se tak zaměříme na dva fenomény. Předně zkusíme promyslet, proč se potřebujeme v současné společnosti vzdělávat, jak se tato potřeba liší od historických kontextů a také jaké má dopady na společnost jako takovou. Současně ale musíme prozkoumat, jak společnost jako takovou proces učení formuje a co je v něm důležtého.

  • Jarvis, P. (2007). Globalization, lifelong learning and the learning society: Sociological perspectives. Routledge. 
  • Gorard, S., & Rees, G. (2002). Creating a learning society?: learning careers and policies for lifelong learning. Policy Press. 
  • Candy, P. C. (2004). Linking thinking: Self-directed learning in the digital age. Canberra,, Australia: Department of Education, Science and Training. 
  • Kahn, R., & Kellner, D. (2008). Paulo Freire and Ivan Illich: technology, politics, and the reconstruction of education. In Social justice education for teachers (pp. 13-34). Brill Sense. 
  • Illich, I. (2001). Odškolnění společnosti:(polemický spis). Sociologické nakladatelství Slon. 
  • Beneš, M. (2008). Andragogika. Grada Publishing. 


 


Jako podklad pro setkání prosím vyplňte dotazník. Zamyslete se nad tím, co je dnes jinak než v přednáškách (mají rok nebo více) a současně zkuste najít klíčové body úvah, ke kterým se chcete vztahovat, o čem byste chtěli diskutovat.