Organizační informace
Kurz nabízí možnost kritického přemýšlení o změnách, kterými současná společnost prochází s nárůstem moderních technologií. Dotýká se témat jako je etika vývoje AI, změna pracovních pozic nebo smyslu a významu učení ve 21. století. Zaměřuje se jak na historický vývoj klíčových společenských témat, tak také reflexi stávajících problémů. Základní kostra kurzu je spojená s monografií Informační a učící se společnost, ale současně reflektuje aktuální problémy. Klde důraz na promýšlení některých současných problémů a snaží se - v kontextu historické a sociologické perspektivy - najít základní konceptualizaci světa, ve kterém se nacházíme.
Po absolvování kurzu budete schopeni:
- kriticky nahlížet na fenomén informační společnosti
- pracovat s relevantní odbornou literaturou k tématu
- psát o informační společnosti
- reflektovat změny v oblasti struktury společnosti
- vnímat specifika firem v oblasti průmyslu 4.0
- reflektovat změny v oblasti učení a vzdělávání
- kriticky nahlížet na téma autorského práva
- znát základní koncept z digitální antropologie
- zastávat vlastní pozici v etických dilematech souvisejících s informační společností
- chápat vztah mezi informační a učící se společností
- kriticky argumentovat a přemýšlet o jednotlivých fenoménech
Organizace kurzu
Kurz je koncipován jako převrácená třída. To znamená, že studující mají k dispozici deset předtočených přednášek (rozložených do pěti bloků) a mají vždy 14 dní na to, aby si dvě přenášky prošli, promysleli a vyplnili dotazník. Každých 14 dní je pak připravený diskusní seminář, který je postavený na otázkách a podnětech studujcíích. Očkeává se proto aktivní účast na těchto setkáních.
Pro kombinované studující jsou nachystány tři varianty práce, které mohou skrze jednotlivé tématické bloky libovolně kombinovat:
- Fyzická účast na semináři
- Online účast na semináři - předmět má kanál v MS Teams.
- Možnost písemné reflexe přednášek - v takovém případě si vyberete jedno téma z každé přenášky a zkusíte k němu zpracovat kritický text, který se vymezí vůči tomu, co zaznělo na přednášce - najdetete chybu, nepřesnost, aktualizaci a budete pro ni argumentovat. Délka textu je stanovena na 2000 znaků na přednášku. Prosím vkládejte je do diskusního fóra pod daný týden.
Nejpozději dva dny před seminářem je v každém případě nutné vyplnit formulář, který vede k reflexi získaných informací a nebo provedených úvah. Formulář je důležitým prvkem učení i zdrojem lektorovi přípravy na hodinu. Prosím, dodržujte termíny.
Literatura je vybírána ke každému bloku přednášek tak, aby mapovala širší časový úsek kritické reflexe informační společnosti. Cílem je tak nabídnout čtenáři také předstatvu o tématu v určité historické perspektivě, jakkoli na samotných přednáškách pracujeme s přístupem aktuálním.
Podmínky ukončení
Aktivní účast (nejméně 80%), zpracovaná esej na zvolené téma (10-15 tisíc znaků vč. mezer ideálně umístěná na Medium s tagem "Informacni spolecnost", v případě potřeby je možné ji odevzdat také e-mailem), krátký rozhovor nad esejí. Esej bude argumentační a bude obshaovat nejméně 5 zdrojů. Kombinovaní studující aktivní účast mohou nahradit bodem (c) z organizace kurzu.
Harmonogram kurzu
- Úvod a společné zarámování - 17. 2. 2025
- Historie, informační revoluce - 3. 3. 2025
- Technologické a ekonomické změny - 17. 3. 2025
- Změny v kultuře a umění - 31. 3. 2025
- Učící se společnost - 14. 4. 2025
- Digitální antropologie, filosofické problémy - 12.5. 2025
Kontaktní osoba
Kurz vyučuje Michal Černý - mcerny@phil.muni.cz
Klíčová slova
Informační společnost, učící se spolenočnost, mobilní telefon, technologická revoluce, sociální informatika, digitální antropologie, distribuované systémy, clouh, umělá inteligence, inforgové, infoséfra, evidence based přístup, digitální umění, andragogika, informační revoluce, gramotnost, HDP, člověk, abntropologie, trh práce, vývoj trhu práce, prediktivní přístupy, vzdělanostní ekonomika, inovativní ekonomika.
Referenční literatura ke kurzu
- WEBSTER, Frank. Theories of the information society. Routledge, 2014.
- MASUDA, Yoneji. The information society as post-industrial society. World Future Society, 1981.
- ČERNÝ, Michal. Informační a učící se společnost. 1. vyd. Brno: Paido, 2017. 144 s. ISBN 978-80-7315-263-5.
- ZLATUŠKA, Jiří. Informační společnost. Zpravodaj ÚVT MU. ISSN 1212-0901, 1998, roč. VIII, č. 4, s. 1-6. Dostupné z: http://www.ics.muni.cz/bulletin/articles/122.html
- FREY, Carl Benedikt; OSBORNE, Michael A. The future of employment: how susceptible are jobs to computerisation. Retrieved September, 2013, 7: 2013.
- SIEMENS, George. Connectivism: A learning theory for the digital age. International journal of instructional technology and distance learning, 2005, 2.1: 3-10.
- ROBINSON, Kenneth. How schools kill creativity. TED [online]. 2006 [cit. 2014-07-07]. Dostupné z:http://www.ted.com/talks/ken_robinson_says_schools_kill_creativity
- KELLY GARRETT, R. Protest in an information society: A review of literature on social movements and new ICTs. Information, communication & society, 2006, 9.02: 202-224.
- WILSON, Ernest J. The information revolution and developing countries. MIT press, 2004.
- FRIEDMAN, Thomas L. Svět je plochý. Stručné dějiny jedenadvacátého století. Academia, 2007.
- LIESSMANN, Konrad Paul. Teorie nevzdělanosti. Praha: Academia, 2008.