4. PREDNÁŠKA: Klasická nó I. termíny: dži šite, cure, waki maeba, nočiba, maešite, nočišite utai: kotoba + fuši, šódan 1, geneze nó: sarugaku v buddh. výstupoch + Okina (šintó) buddhistický a šintóický prvek: buddh.: na závěr Novoročních svátků (Ošógacu) se předváděly scénky upokojování a vyhánění démonů. Na zpodobnění démonů najímaly herce opičích her sarugaku, takže mnich byl ten, kdo sehrával úlohu upokojování a vyhánění démonů. šintó: zpodobnění dobropřejného šintóického božstva je základem hry Okina, která byla základem nóových vystoupení a dodnes se předvádí na nejoficiálnějších příležitostech. 2, šóguni Ašikaga – zásadní podíl na vzniku klasické nó: zmysel pre umenie herci – spodina, zapáčiť sa bohatým Kannami, Zeami – v Júzaki – Jošimicu – Zeami na vzdelanie v Kjóte -júgen – “klasický půvab” založený na hudbě, tanci a nádherné podívané Kannami vytvoril základ klasickej nó: prijal epický rytmický tanec kusemai a melódiu vtedy obľúbených pesničiek kouta. Japonci – kultúra bola spôsobom, ako komunikovať jeden s druhým, pretože hanblivosť hatila spontánnejšie prejavy komunikácie. Navyše horúce letá a prírodné pohromy nepriali budovaniu architektonicky čistých území, ako sú napr. stredoveké mestá v Európe. Kultúra v Japonsku sa preto skôr sústredila na literatúru, náboženské predstavenia, divadlo. Na herca nó musí byť muž: pohľadný, sebavedomý, navyše musí mať ešte aj mocný hlas, výdrž, úctu k tradícii. 3, Zdroje, které měly podíl při formování klasické nó: Gendži monogatari (Příběh prince Gendžiho), Heike monogatari (Příběh rodu Taira): na epizodě z Příběhu rodu Taira je založena i hra Acumori