V sobě má posedlej svět Nemíní se spokojit s málem Vybírá pro majetek Koho obviní ze spolku s Ďáblem Skřípot palečnic, když doznání schází Plamenů žár, za hříchy žen Svět čarodějnic, lidí dvou tváří Všechno se zdá jak šílcnejsen Hlad, řetězy, skřipce, rozžhavené} kov Žízeň, kleště, břitce, páršpanělskejch bot Pak přiznání dostane lehce z dívek ven A postaví hranici pro oěistu těl Inkvizitor zvedá svůj kříž Horší než mor Inkvizitor je Torr, část písně „Kladivo na čarodějnice" Popsat metalovou subkulturu ve všech formách lze jen velice obtížně. Důvodů můzc být mnoho. Jedním faktem je, že metalová hudba je z hlediska jednotlivých stylů a proudů nesmírně komplikovaná, stejně jako další obtíží může být skutečnost, že metalová hudba se propojuje s dalšími subkulturami a styly (punkem, hip hopem, hardcorem). Jen popis některých významných stylů a podstylů metalové hudby by si zasloužil samostatné publikace. Pokud vezmeme v potaz, že celá metalová scéna je značně dynamická a jednotlivé kapely se vyvíjejí a kombinujívícestylu, je metal ukázkou značné roztříštěnosti, komplikovanosti181 a spíše hudebnim.st)'y než jednotnou subkulturou. Některá témata štěpí samotnou subkulturu v protisměrných proudů (christian metal versus black metal). 9.6.1 Vývoj metalové subkultury .fjckousm*1 Mládež vnímá metal nejenom jako hudbu, ale turu (či spíše jednotlivé proudy subkultury) nebo prim filozofii. Kde tedy začít? sUbku||ury Album Paranoio" ří á historii teto bbatli Většina autorů věnující se fenoménu metalu_»■ Upely^ 13. února 1970, kdy vyšlo album Parancd b^ngham^ ^v*^* Album bylo nahráno za pouhé dva dny pro ltlamOíil**iz0tfV . této kapely od počátku vyjadřovala silne vasne a tlu a H onam je v5sNE* )soU ' může vnímat jinak. Stejně tak obtížné jc vysledovat, se rozpadly. vše"1 be cne kříž'. Členové Black Sabbath, kladli důraz na zvláštní image - zahaleno.ľ!^"' nými >nýflu,'tehdy velmi populárního. Tak skupina ^sk^p^j^^ ^5,iCÍ h satanistú182 a podnítila par veřejných protestů 0P™Slulost v kruzích Lm"^ j tavítelí-"" Black Sabbath kromě originálního zvuku ľr A P°Starali tí<-U'P ,, důrazem na negativní politická a mocenská tématal-uľ*"*1*'ori" řlnál"í,C, konflikty lidí na zemi jako ozvěna z dávných dálek 1 „!. . bldr»-""'ve zprávách, ale jako mytický zápas (Blackmoon, 2004a; Bufsz P°Slcdní HOVÍ"1 qnffjV ' Chrístc. ld jc považováno za první pilíř heavy metalu j kdv? e dnes, mělo společného jen málo. Před B,ack Sabbath' t ^ Í' : než specificky hudební styl. Ve slovníku hip— heavy i známe ;píše pocit lnou či opojnou atmosféru. Jimi Hcndrix a Bcatl PPics popisovalo i které směřoval: t bodu „neavy , vy u^iva.y pnouzne prvky, jež se snažily důra 7' „.emocionální konflikty a myšlenky. Slovo metal v sousloví heavy rneíal přineslo' „těchto střetů ocelovou pružnost, nezpochybnitelnou tematickou sílu, kteráchrá „ilanapětí i nezadržitelné emoce. Jak Black Sabbath předurčili, heavy metal sestál ,o mělo sunou w „„-j------ -•,~- „ DCatlcs fasto ' "4l7 k .b°dn tVll7ľ,Z!Vac,y„.Pn^Uľ"é Prvkľ'iež se nažily důr :talpř dotěchto střetu »»u.™ r--------r-~v ^.naucKou sílu, kteráchrá tíi nezadržitelné emoce. Jak Black Sabbath předu .iným uragánem neurózy a touhy. (Christe, 2005:22) "pflvod metalové subkultury lze zařadit zhrubanapřelomsedmdesátýchaosm-desátých let (srov. Mareš, 2003). Šíře toho, co dnes heavymetalové kapely zajímá a ovlivňuje, je neuvěřitelně široká: od různých druhů folkloru či tradiční keltské a jiné „staré" hudby přes elektronickou muziku včetně výbojů soudobé taneční scény (i v metalu už jsou nepřehlédnutelným trendem např. elektronické remixy skladeb], industrial, f unk, hip hop, jazz, art rock, hardcore, gothic rock až po symfonickou a vůbec klasickou hudbu (Korál, 1998). Výhrady veřejnosti vůči metalové subkultuře Pohled na metalovou subkulturu často vyvolává řadu rozpaků. Především v některých vysoce religiózních zemích jsou metalisté přirovnáváni k poslům dábla, což bn y mterKpreti Pr'iJímají jako vhodnou „nálepku", kterou podporují nejenom při metal t ,Vystoupeních' ale 1 v názvech jednotlivých alb.184 Především v USA se Music°ŘecSly ČaSt° doStalv do Problémů kvůli zájmové organizaci PMRC (Parenťs řovala hit^V^"'" ~ Hudební informační centrum pro rodiče), která se vyjadri teorij'C-V 'cdnotlivÝm hudebním kapelám. Toto centrum předložilo veřej-".vidányza rt r°Sf°ucí statistiky sebevražd a znásilnění mezi teenagery by mohly V'nu obscénním rockovým textům (Christe, 2005). " «5 Zití^í° min - Protivník, odpůrce či žalobce) nebo dábcl (z řeckého dlMos - pomlouvac) 11?",011 roli sehrXP,r°,° -PŮrce Boha (blíže viz Vojtíšek, 2004; MIVILUDES, 2007)_ Vcín klekni °2ení Církve Satanovy (Firs. Church of Satan) v San Franc.sku.a duhu i d' 9i°-1^) Za Cdní P°sto°u (veleknězem První Církve Satanovy se stal An.or, andor U C4^ 1« »cÍvetšího rozkvětu První Církve Satanovy lze označ., prvn pjtojm^ * h'*í rov ''■ P0eet členů byl v této době odhadován na pět tisíc K f.'"" tah w'-'V^-alove k ?AeV Sa,ailov* v České republice, jejíž vznik byl vyhlj*n 1.«)« "» < HC,bvly obvijílPCly Root Ii«m Valtrem (Suchánek, 2003; MIVILUDES, 2007). wli '°C?Cr ^hlnTl2C ^PM" k satanismu i .akové hudební kapely ,ako n Pr B ^ ^ ^Suchánek^^llinK Stones (skladba .Sympathy for the Devil") ■ P""l»vá lcSC Písni 197 Vybrané subkultury mládeže „Organizace na ochranu autorských práv (RIAA) srh *i patných' nahrávek, což v roce 1990 vedlo k zaved ' ,spat bílých varovných informačních štítků •a dobr e"í Standa t;°V01^ ok pro rodiče. Ačkoli Zaľ !°Van** kove upozornění nepopírá svobodu vyjadřování, obchodn' Z-SUnci tvrdil ~" lakmusového papírku a odmítly mít na pultech špin ° .celotržní'cenzura rockové hudby v USA." (Chríste 2005 134 = dCsky^T^oVe,dlyPolitik P°váni zc ta-'liti 2aČll>první Na metalovou subkulturu se přenesla společensko b x ve třech formách: individuální diskriminace, soudní přcwboT"'P^^ato onu na lokaln, úrovni, rozsáhlá legislativní opatřenfsmetiící '"ľ''2 tlačení heavy metalu. (Chríste, 2005: 303) merU)Icík celostátnímupo Individuální diskriminace (úsudky na základě nošení Čern "1 mozřejmě následek v podobě cílených symbolických konfrontací t * měla sa' vůči okolí. 1 aktérů subkultury Dalším příkladem je případ z roku 1993, kdy byli ve West Memphisu H tří teenageři (Damien Echols, James Baldwin a Jessie Misskelley) fanoúä° ZCni za brutální vraždy tří malých chlapců. Ačkoli měli teenageři alibi, neexľstľvT'"' diný svědek, důkaz, motiv nebo kontakt s oběťmi svědčící o vině, byli Baldwin i Misskelley ods ouzeni na doživotí, Echols k trestu smrti. Existovalo pouze přiznání (nepodložené) mentálně postiženého Misskelleyho po mnoha hodinách policejního výslechu bez přítomnosti rodičů (srov. Christe, 2005). Tento rozsudek rozpoutal v hudebních kruzích i ve společnosti v USA rozsáhlou diskusi. Co vadí většinové společnosti na příznivcích metalu? Zcela charakteristickým prvkem, tak jako u jiných popisovaných subkultur, je image. Metalová image dlouhých vlasů, džínového či koženého oblečení může v netolerantních jedincích vyvolávat nevoli. Stejně tak podmalované oči a provokativní nápisy a výjevy na nášivkách či trikách (ukřižování, sexuální praktiky apod.)-většinou s na^ymet^ vých kapel - mohou pobuřovat. Násilnícky mohou vypadat |W«^ggg2 syhroty,Pstahováky atp. Pro metalovou ^^^^SSSSLU typické džínové kalhoty a vesty, černá tr.cka, de™™me"™'hoiy smrti azkázy. listické boty. Jako doplňky jsou často používaný m*"™* v devadesátých lc-Tehdejší metalisté zpravidla nosili dlouhé v lasy,jPgJ^ byly výrazné vousy tech sé běžnými staly i vlasy zkrácené c, s kováním,též Dnes je populární kožené oblečení ^^^SoSctal je také sobku -šeny „'těžké boty", náramky či páskv- s kov«i.m ffitn^c***^ kterábýváspojovánas konzumac, *lk°™^ lhkuhury existuj, proudy nedá generalizoval, protože . v ramc. metalové jící psychotropní látky. koUzluJ>'cí1' Štěpení metalu jako hudebního stylu , &]amour - °° a|ko- jedním z podstytó heavy ^J^í ^Ä^ÄÄííÍ který se objevil na konci ^^^^^^ kytaro* holu a „užívání si". V hudbě se uplatňují komp nínal „tvrd sex image", která se projevovala v už nohdy nepřipomínal „tvrdé^rockery", ae makc u a«—upIny spíše se interpreti P-.-.upu, důraz' í hudebn sola, sty out." snaž.lipř&ňk? atp. K představitelům Poison, Motley Crue, Cindere 2004; Spark 9/97). 198 tohoto stylu se P^JJ^ov. Kord. 11a, Skid Row a daisi. .y a Vedrala (2006) byl tento styl charakteris <"""Cfz lesklý^ materiálů a peří, make-upu, řinčivého nacaT^ ok«alých k"s,ýnl Letového zpěvu. Důraz na image byla dotvářena i, ťho rock°veh0 **?Sb balad- t díky těmto aspektům byl tento styl přijatclnTr,ÍCkýmÍ ,e«y '°Vy osluchače, média a trh. Přesto bylo stále více jÄ "mai™rea ři,s glamrockem.'8'Necxistenceširšímetalovézál-l^ľ.C,a?u'k,<;ríse ,ncta [ni nov new situace tečno; ého* P lismi že j1 iřřits gii.i.— ■■■ "'^°"a,metalovézákladnvk n edinou možnosti, jak zažit heavy metal, byly koncertv* Pfífin V' souvisí to ,, a nepřátelským postojem médií vůči Black Sabbath i jejich , on s nc- m. V této době metal existuje pouze jako hlučněji SÍC!0Vn,vl sc'Ieprve utváří (Bukszpan, 2004; Christe' ToK)^ ^ rocku "Íolovině sedmdesátých let nastupuje ve Velké Británii nová metalová., A o New Wave of British Heavy Metal, NWOBHM, tf. o no^ľvlnľbruľkľho (hovorí s hMvymeU.u„-------— - , --- V-'-""'"'^a, prosazuje sc hra dvou sólových kytar s komplikovanejšími melodiemi a agresivnějším přístupem K NWOBHM se řadí kapely, jako jsou Saxon, Judas Priest, Black Alice Battlca Gaskin, Jaguar, Persian Risk, Weapon, Van Halen, Trojan, Starfighters a další (srov Barlas,2005). Bukszpan (2004) kapely patřící k NWOBHM spojuješ punkovou energií, jež se vymezovala proti kapelám jako Led Zcppclin či Black Sabbath, které sc instrumentální vyčerpaly. Hebdige (1979: 155) NWOBHM definoval jako „kuriózní směs estc-tikyhippiesamachismu z fotbalových tribun". V tomto období sc i v této subkultuře objevuje D.I.Y. princip, čehož důkazem je řada nových malých hudebních vydavatelství. Skupiny produkovaly svá alba jako celek-přes vlastní černobílé obaly s výraznými logy a fantasy obrázky až po distribuci (Chríste, 2005). H udební kapely, které sc v tomto období prosazují, jsou např. Ju- «i Priest, Iron Maiden, Def Leppard, Motôrhead, Saxon či Tygers oí Pan Tang (srov. Mszpan, 2004). SataTa" ľ"'0 ,,pf cdcvším v USA) metalovou hudební produkci pokládá za .produkt kultura m dežinevflodr"ou (viz např. kniha Satan tě chce od A. Lyonse). Metalová půrci metal'Satanismus'86 Jsou tak od prvopočátku úzce propojeny. Příznivci i od-'ychlcscšíříT'1 "Spoicčné téma". Lyons (1994: 187) uvádí, že „za důkaz existence plo2czájmu1C'|ľ° podzernníh° satanistického hnutí se často pokládá nedávná ex-n'cki'érnata° P'ny tzv- heavy metalu, jejichž symbolika i tvorba propagují děmo-smrti, zatracení, násilí a společenského nihilismu" (srov. MIVILUDES. 2007) letal P°Pu. Iíben 'e,sPodob ne "toky nejrúznějších - především církevních - organizací se heavy "'VosmH™.-./..! ■ . _- ľ . . ■ __\ir..rnnebvl CK, árni PredľS"1ClcSatýcl1 lctcch 20. století výz '" ''žní Ar,"51"1 V tehdeÍší NSR a Švýcarsku. Stejně tak byl a je heavy metal »n. AI.. 1eAnce- Za heavymetalové kapely lze považovat např. Iron Ma.den, púsobcm. V Evropě byl ob- 'ana. Avalanche, Axis, Nighhawk, Oxenkiller, Sortilege, Tsunami a.. C*kh ZäšalsUCprc2cntoval řeh či umírajících subkultur-unda?roundui 1 a rcgsae (Hebdige"M"*" ^ |e opo- ^vľoÄ^iu^rMoui 'ymezi ťoženskému, morálnímu a hodnotovému sy»«y ;. hvn( ■ ovane a alien- tv0či Ů """'o knni ,ne Dll°1' Unii opouštějící soul a reggae " 7nikcm však icop"" í;'uPrv rc^ns,v( aTCXtu ^ vymezit pomocí někohka znaků. Jeho tta^^M "'s,,. ^ystému. S _^vni rc jigiozity u5 |2c 'a*|nict»í. novopohanství a jiné prvky individualizován ca an 8) 2C "=> satanismus náboženský, antimoralní a antikulturní («z Vrzal, 199 sice dalších (srov. Bartas, 2005) HP získával nové podoby (Korál, 1998, * SC ^ PostUpně r. Další směr, který byl hudebn* - 2nř smer, Který byl hudebně rychlejší a t j 'r^f0rn, prezentovaný kapelami jako H,l, dŠÍ' Se <*načui 'ild, Arcane, Axeham^r]a"aenl0Ween' Ma"^ 2-Íako ^trn a Ray. Platinum, Predator a dflš'mi v'^ Uzard- Blik?! Rn»>£> lim v Německu, (srov. ft E4fc a byl reprezentovaný kapelám ning Wild, Arcane, Axeh----- - "elloween Gamma především v Německu, (srov. Korál IQQS-r 7"' UQC2vu tento klade velký důraz na melodii ^SSSľ^ ^2*»«*. vané tematikou fantasy (viz Buks'zpan, ÍCŽ d— ' °5,Tc"':- Wjl ánspeed rychl ------- l¥li6 ouKszpan, 2004). -----"povážejí, ' Za ultramelod.ckou a harmonickou odnož heaw m . . tal, který lze v průběhu osmdesátých let 20 sto J-T ,jc pova*°v a brutálnější styl metalu (Bukszpan 2004- Ch °l, ŽSS?* pely lze řadit nap. Bitch, CacopLny%™*** ?ÄS2 Khan, Rage, Roque Male Sweet Cheater, Vampyt (srov. Bartaľ 200sT Angd'Kubl>' Dalším metalovým stylem je thrash metal, který má zálcl»H z USA druhé poloviny osmdesátých let 20. století Thrash ntlľľ"^^^1 zkřížením raného heavy metalu s podněty punku ahardcoru, odkudnareľní'"' sledně ještě vystupňoval příznačnou rychlost, Údcrnost a razanci (Korál 100» ľ Bukszpan, 2004). ."va.sroy. Tento metalový proud se profiloval zejména v USA, kde byl ukotven především ve městech jako San Francisco, Los Angels a New York. Za legendy tohoto stylu bývají považovány kapely Slayer, Metallica, Megadeth, Voivod, Exodus, Dark Angel, Testament, Anthrax, Annihilator a Nucclear Assault (srov. Bartas, 2005; Sparfc 4/W, 5/96) Thrash metal jako metalový proud získal silné pozice i v Německu, kdebylza-stoupen kapelami Kreator, Sodom a Destruction (srov. SparkA/96,11/03; Blackmoon, 2 Neoí'hrashové spolky také hojně 'P«b°^^V^^mS^ Nevýraznějšími přestaviteli této „nové vlny"byly-nebo st , ^ mě^pr^kon^ýmapro dcv^.Ml«»t^^n^.& následující VulgarDisplayofPou>er-n^^ Beyonä Driten se Pantera vyšvihla dokonc « „a »P nnez X »^ lia wr ; -Lj aniž by jakkoli slevila ze -/r— Machine bou, naštvaností a živočišnou agresívnou), Mach 1998). desátý* le'20- Death^ «• ^^^ÍjsÄ nolrtt Rychlost, tvrdost . zběsilost deaHn E|nbracei »»«,,],,,,»; Amarth, Corrosion, Whoretopsy f ,zběsila Amann, i""*"-' ■ - , jPtvpicka Sparfe 3/96, 4/96). Pro deat h metal,e V P čLto orientovány prot.kresansky. s " ^ dokre "1 nihilismus či SOci^-^^SSÍ ZiH* V okulgj („zpěv" maximálne hlubok^ "ftcky ztvárněnych log i v poměrně komplikovaných grafteky (2004) death metal považuje za hraniční kámen Bl,kSZPľalem. Death metal je v undergroundové sféře pofadvU m«*lem í^dházejíStovky více či ménč tradičních" deathmctalovýchT ľ5Vř,érok "ok ľhní a mnohdy i textovou ukrutností s neskonalou brutalit ^'i'- njmy jsou stále soubory, které se tomuto žánru upsaly r čti Death, Obituary, Morbid Angel, Cannibal Corps, ovšem nej- uz Před drahnými SSacrc, silná švédská^céna (Entombed, větším' P lety Anienass ^DíE** Thrower a Benediction a pár SSS^1^ rsJap3,IJ r srov SParH/96)- růz- *!!ľ! metal, coby nový styl, je spojen především s kapelou Venom kw- "'^dostuožlišit na čtyři hlavní proudy ""I čistý (pravý) black metal - pure (true) black metal; '. black metal s pohanskými a folklorními prvky - pagan black metal; . black metal s klávesovými a symfonickými prvky - sympho black metal; . black metal s industriálními, elektronickými a jinými avantgardními prvkv-aram gtiräblack metal. (Blackmoon, 2004d: 80) Mezi kapely, které jsou považovány za legendy tohoto stylu, lze zařadit např. projekt Bathory, Celtic Frost, Hellhammer. Black metal jako hudební styl se stal nesmírně populárním ve Švýcarsku, ale především ve skandinávských zemích, kde vznikaly formace jako Burzum, Darkthrone, Mayhem, Satyricon, Emperor, Mar-duk, Impaled Nazarene aj. (srov. Korál, 1998; Spark 5/03). Za kolébku black metalu se považuje Norsko, kde vznikly kapely jako Bathory, Immortal, Darktrone, Mayhem a Gorgoroth187 (Bukszpan, 2004; Blackmoon, 2004, Christe, 2005). Začátek této vlny se v raných devadesátých letech inspiroval metalovými předky, skupinami Venom, Hellhammer a Bathory, a pokoušel se vyjádřit vlastní vize přívalů z nočních obloh, přírodních divů a severských mýtů. Velký vliv f tomto ohledu měla švédská skupina Bathory, jejíž raná alba z počátku osmdesátých tal yf,ma><Ímá'nízvu'covou směsí rychlosti a atmosféry Druhágenerace black me-se orli-°irSkU začala se skupinou Mayhem - nazvanou „The One True Mayhem'.aby 'akt. 2Počátk šestr>áctiletý Oystein Aarseth, zvaný Euronvmous. Skupina Mayhem ernocionUraPOdoboVala Íednoduchý satanský lomoz kapely Venom. Mayhem byla ni » ritualistická skupina stravovaná divokým temperamentem - cha-y si vyzdobovala pódium prasečími hlavami. Skandinávští dospívající «»ých let on , 'ní va»antě extrémního metalu svou hrdost. Na počátku devade-n°rská scéna St,°'etí Íe Přitahovaly švédské skupiny Unleashed a Dissection a s.ln a>vou Z ~ a?e'y Mayhem, Darktrone a Immortal. Byli unaveni nalezli ^erciali "amikou fl°"dského death metalu, na 1 , Cn°vé vv?Vaný a bez ducha (Christe, 2005). Vtřv?n;I „UVedoných hudebních skupin a dívali jako na přespříliš - a jejich příznivci vytvonM CUJÍC1 s^ zejména černou barvou pomalovanými oblíce,. (t«v.«V f NÍhk"V{- Gtoto^?u r?CC 2004 P°d'^ obžalobv v Polsku dopustili ni ^"•IW Ukřiž°vali na scéní nahé'ženy a muže, napíchli a Použili satanské symboly (viz Spark 2/06). ovčí hlavy na >>«. f*» 201 Vybraní tuMultury rnládežt "imcCc, kyje % hřeby sck, cm nuacbních produkcí (viz Suchánek, 2003; Vrzal, 2009). Při koncertních vystoupeních těchto kapel docházelo kízvíieadbanj-inc t i< sen í h I avou do r y t m u), moshin%u (zbčsi 1ému davovému poskakování do r ^? páni, nekoordinovaným pohybům, tlačenicím atp.) a ítagediringu (skákaT""1" do davu, které sc vyskytuje rovněž při koncertech hardcorových kapel). ' * PMii Mezi další výstřelky scény patril radikálni environmentalismus, kdy bia k taloví umělci zdobili obaly CD přírodními výjevy a vyhlašovali svou spřízněn™ s přírodou Populistické přístupy death metalu byly proklety a scéna se stah ,„,„ ncišíaméněextrovcrtní.Vdubnu 1991 spáchal Dcad.zpěvákskupinyMayhcm.scbc vraždu břitvou a brokovnicí, ale Euronymous udržel skupinu pohromadě aiunkční i/ ket0-následovaly další. Zapálen by kostel Bedehaus koStel Hauk kaple v Hol menkollenu, kostel ve Sk,oldu, kaple ob slunečního kotouče. Vyskytu,csc ,ak vAw.^ jako mf^mcrkrcUz) a^.tí5,í žlvo, a pro štěstí (Grun, IW^g 0 <^£tt20W™ tus, jelikož se domníval, ze .----- 1 - Y****^ ;,el v Asanc (viz Christe, 2005). Stejní jako u ter 1 základě nezávislých buněk, existovalo o skutečné l"^0 hnu»- které upinami jenom velmi málo důkazů, avšak žhářství ""'^ mc* <•* r na základe ucww—7----carovalo o skutečné í nu,(- kt fu"8u,t. skuPinami jenom velmi málo důkazů, avšak žhář*,, P'faci mezi m, ,3l0V'yPokračovala. Mezi roky 1992 a 1994 byla za tyto cinv1* ""5"*«* zab, 'í I**-" „řjdaloohňům nakontroverznosti, protože na iehoriu,,nah""i-____:„ Aí„„ZníUn ____t. . . '^""ODalbvl ,992, přidalo onÍJU, ,u k« Laficdoutnajicíchrum dřevenéhokostclavcFantnf,J0oba' Mao, , „kladatel skupiny Mayhem, ve svém bytěvOsIuubndiL^^MEuronv"' 35 zatkla jeho mladého rivala jménem Varlv^^0«S^ „nymově nahrávací společnosti. (Christe, 2005- 2881 v l Um 5e,íkť upsala£u Euronyma a vypálení tří kostelů, byl odsouzen k ncivvHím""' USVédčfn-^vraždv' ------' „ ,„„„ ,nnoi .,3™" """ternu .„stu. k J své... ------' - , , 1 T >"'••'"" 5 unaergroundovými (anziny. Vikernes coby dlouholetý satanista, ačkoli mu bylo teprve 20 let, pak brzy po zatčení začal teatrálně kázat víru v Odina. Pokusil se své činy spojit s etikou nordických válečníků doby dávno minulé." (Christe, 2005: 289, srov. Korál, 1998; Blac-kmoon, 2004c; Vrzal, 2009) Vikernes se v pozdějších letech přihlásil k nacionálněsocialistické ideologii.1" V průběhu 90. let 20. století se Varg Vikernes snažil utvořit širší pohanské hnutí usilujícíosociokulturní a náboženskou změnu , která se vzrůstajícím počtem ultrapravicových black/pagan kapel, jejich příznivců a také s konstitucí a rozvoje Pagan Front, získávala konkrétnějších obrysů. Charakteristikou tohoto hnutí bylo přihlášení sc k „árijství", které v tomto pojetí znamenala především přihlášení sc k „bílé "se", „pohanským hodnotám", boji za "bílou Evropu" (kde jsou si podle této intrc-pretace všechny „árijské národy" rovny) a programové sebe-vymezenívůči křesťánci, které je chápáno jako prvek, ienž překryl původní pohanské hodnoty Evropy M2Vrzal,2009:6). Juvodní blackmetalisté, k jejichž okultismem zdobeným nahrávkám mladší gc-«acc vzhlížela a byla jimi posedlá, nechtěli mít s „mimorámcovými" aktivitami ^následníků nic společného. *h nKSCriíZnými kanalV rozšířily legendy o vraždících blackmetalových hudební- -"""v-iiry li, uyiU ICZKC U Cl Ll Clil »u ----- " ' "^Toál^u blac^e,alové subkultury a extrémně pravicových I. ľ"lf«cinace í ."í0 ^"^ho prostředí obou směrů. Styčnými body pou «V Sak problcniaozo r'oňrZCní VikcrneV a myty, akceptace kultu nasiu a sunu, "W, lHF|' Přiícmí n,,OVal ,akť založcm' ^Samzace Norská Pohf5K'"""^ problcn»bzo-***laů »L CmŽ,sc Prohlas,] za jejího vůdce (fakt Vikernesova vůdcovství 1«*^,, ,bllžc Wcrč vězňům zakazu|í zaujímat vůdčí pozice v P"1"'^" K y rae„)u. tak Vrzal 9nnn, . 1 ., ,,.i._r___distancu|c |ak od Diac. i dfí*S k a'' 2009)- V SOUřJosU se Varg Vikernes distancu,c ,ak od H ^ Sc být utlaf ' smyslu' žc chápu pocity a pohnutky tech, krerí sc vam Přistěhovalectvím" (viz Pařát 40/2011) 203 ,. v VISA sc í -asi" ,u U\ . ,m,hníVft mv metalových teroristův Wno. 1,Vl 1 l, \>\.vvu. olxMnnn » V V,.n ^„„dnčcovanýiuno.^cmaUsUc^ skupin, které v sedmdesátých letech oigMizovalypalttú" nahrávek* hl0**1*** vitclc cirkví shromáždily ml svých mladých oveček všechna hca^ ^ i pfcilsl»-rit uálni noční oheň - a bŕhcm devadesátých let vzplanulo antlrneta?' ľ-.albaPro žení a jeho následkem byla vlna desivých obvinení a žalob (od tokul98BUr'V.VťU* 2005, siov. Lyons, 1995; Cantclmi, Cacaccová, 2008).190 tCnrisie, ľro příznivce metalu (obecně) jelmagevellce důležitou stránkou. Částmetalo -kapci sc v textech zabývá spiritualitou, magií, a využívá okultistickč symboliky^ spojoval metal pouze se satanismem je nepresné a zavádějící. Často sc totiž jedná pouze o show pro posluchače bez hlubšího vztahu k černé magii. Často jcpoukazováno i na učení Alcistcra Crowlcyho 1875-1947), který jc spojován s čarodějnielvím i satanismem a jehož symboliku část metalových kapci vzala za svoji. Crowlcy sc označoval jako „Velká Šelma 666" (srov. Cantclmi, Cacaccová, 2008:38). QtrinE lako ic bčžnč užívání čísla 666'", užívají kapely obrácené kříže a penta-graÄ božstvo. Schéma 3 Pcntagram akceota p ;°nT devad«átých let se extrém zklidnil na úroveň spoleěcrtstí kdxrí fUl hanske vá,ee Proti křesťanství se předešlo díky obavám o kariér yzoylynym skupiny poněkud perverzně chváleny za to, žc do své země vnW ludebni tdentitu (blíže Christe, 2005:291-313). J let dožadovalo uzákoněnílegislativy, kteri b/b*"" Vybrat pag ,,snirovala i vlastní historií, a především vc střední a východ* , k^1 S.StS('v Iv."l" a" nástrojů- Tato větev ,e vctmi populární i vc východní Ev'ro"ĎTI!i íw>n . , „íiiímí nacionalistické éi cxtrfmní-----, má někdy formu • paknaclonalníhob vl no Vrzal, 2009). lík,2°Metalových skupin hlásících sc k extrémně pravicové idcoloBiiao,n • JAKS C-ionálně socialistky black mctal, v Evropě JÍS** l,y >l celá řada. Mezi nc patrí napríklad kapely ,ako Gontyna Kry Caoncn ľ SftS*sunwhccl-Tcmno2or'Der s,ürmer'Grom a,d- SSSR vr?al 2009). Průnik mezi hardcorem a metalem sc nazýva grlndcore, který se vc velké míře bule v textech politice, válečným konfliktům, upozorňuje na sexismus a krutost Typické pro tento styl jsou několikavteřinové skladby, jež jsou často prezentovány «forme pokřiku či sloganu. Mezi představitele grindeoru lze zařadit kapely jako Napalm Death, Carcass, Cripple Bastards, Anal Cunt, Cumchrist, Kataklysm,Rotten Sound, Eiscnvatcr, Gadget, Hcllbastard, Scar Culture, Tcrrorizcr (srov. Bartas, 2005). Tato takřka ant i hudební produkce sc prakticky nemění a nadále sc jí věnují stovky kapci po celém světě. Vysoký respekt v zasvěcených kruzích si vydobyly soubory Agathoclcs, Anal Cunt, Pungent Stench, Brutal Truth, Exit 13, Haemorrhage, Dead Infection, Blood aj. (Korál, 1998, srov. Spark 7/96). Kromě výše popsaných hudebních stylů sc často hovoří i o melodie metalu, doom me-tulii1", christian (white) metalu, epic metalu, nu-metalu, progressive)'"' metalu, gothic metalu, jAmetalu,pagan mctalu.tlarkambientu ad. (blíže viz Bartas, 2005; Blackmoon,2004a-f). Stejně jako v případě punk rocku i mezi metalovými kapelami lze rozlišit mainstre-araový a komerční proud na jedné straně a undergroundový proud na straně druhé, fungující podle pravidel D.I.Y. Rovněž je patrný rozvoj internetové komunikace, teá často vytlačuje tištěné metalové časopisy (např. Kerrangl, Metal Edge, Metal Ma-"«•")(srov. Bukszpan, 2004: 73). 96-2 Metalová subkultura u nás 'vľv'ľu jUdba se Podobně jako punk rock objevila v průběhu osmdesátých let ^Äní,m bl0ku (V ČSSR. pol^«. Madarsku i SSSR). Jaká byla me ta lovasub-kapel Českos'ovensku před rokem 1989? Jaká jsou témata dnešních metalových ?'SbeľÄ (Paradi- Los,, My Dying Bride, Lake of Tears ^H*^X 3!2 "Sé&í m'c,^i tak trochu paradoxně označovánatvorba J^ÄHd •nS? Wch a n""7 me,llu' aJc "bohařujf jej prvky a postupy ^"'"/bá V podutí by se Prľ^ho fHLľr°Ck0Vých -skupení a'ci'zí jim není ani ^^^»^3! 32J*" ° novodobém art roeku. Všechny si potrpí na bnlanmumm [ovsem na C^hiin^^^mpozice plné bohatých harmonií a promyšleny^ ^ alř s Wvc-"^Pomínai, ,Ůd mc,llu si obvykle Vystačí jen s kytarami, rytm.kou a .4. ř__1 _ _}• l\S__X\ 1 ** ^PomíňaK °- ,Ůd mc,alu 5i obvykle vystačí jen s kyta "ľ vsak ani na klenuté melodie (Korál, 1998). 205 204 Metalová subkultura v Československu nř.H ■ S rockovou hudbou byl v Československí 1„ '989 rock který se začal formovat v «*Ä kapelami |ako Flamengo, Rebels MatL - , Os,ole«aie^ Právě tyto kape,y l-íí^ÄÍ^Str^^íÄ {espolečnéph-oblasti zábavy, k znovuzavedení evidence-viech umecu , Novýi po- pravě na jejich rekvalifikace založené na •nd.v.dualn.rn h j g, nimi předpisy bylo vymezeno postavení zábavu hudbJ borů„A 1« postavení a odměňování interpretů, povolovací řízen. 1 ^ ^ nařík, 1997: 34-35) 1 „„»» hudební smír, kt«T O pár let později do tohoto prostředí zavíta 1 novy hu ^ ^lovcV^ proměnil v subkulturu - metal. Pojem m61*1 ,|o Šouláka ( název IIH' v suDKUiTui u — im.i»'- 1 ' ,, eDU aKai*"- ,«, kapely ' i sedmdesátých le, 20. století. **k £ 1978. na konci scamaesaiycn ici ^.w. e„-hlík v roce >•""■ tal zmíněn v recenzi na vystoupení skupiny Svc' ředevším spojovány s termínem hard rock, který by[f^^Síních tt** bavách, kde kapely často hrály převzaté skladby . lf.xtv). Lze konstatovat, žc některé metalové kan,t nic"1 ko<" Ang soci love ľ kapdy potřebovaly tzv. prehrávky, které byly ^^ítypísní nebyly přijatelné, nutné bylo mít zřizova,r|, Sdežc /SSM/ či Základní organizaci Revolučníh ' ř5'0" .iKticKei"' .__n.,j,„Jnn.i< u,__i_ ~ ml° odboroví Bednařík, 1997) pro Jistíc ROH/L ktery ačil za „nezávadnost" kapely. p0 zpriľnŕnľ "C°Lorov* m ,a|ských fašistů. Nesmyslně smíchané fašistické Ze scény někdo zakřičel Ku Klu^ iábož'cii'"u|em Bt2d{k!iscnTséyrSa '"zhlížel, kdy vzplanou ohnivé kříže a začne hon na barevné. 207 206 Vybnwé subkultury, mládeže V textech písní, které Torr nahí^í o dcjnost, samota, pcSÍmis;:ib Z i ;;-SÍJ'-bievuiesmnih a zakázaných náboženských sek." a vůb« tcmv řmr'volv l Konrád, 2010). V ^ (Koral- SPulák, 1993. s, ""'"S* Pod >• Vc vztahu k režimu byli metalisté « , ' ■B*l»* «£ -lká aás, českého „i SSS^SÍ^^^m U ' black metalistu kekresťanství jako poh,i í ?___?"*** n«>2 «2? Pres uráte represe ze strany komunlsUckTho££*^ le metalisté různých sm&ftetablovali nahurM ľsc již Wea „, , stává i Um s tematikou metalové S^^^iSS^^SÍ^ Meta existuje dodnes (byt vrcholu SSľSÍSÍSS'S^' °" ioo,rkup,ny Kabáu Kcrn)-tak j v kuituinfm u"Ssssľ-",b. ,, .1-1 , ccl'(Matr? VprubchuosmdesátýchletzačalananosičíchvycházctDrvní , skupmaCitron vydaladcsky Pl„i«r8,fa KäiJS^SílSr^^^ 1989 album Metal Celebration). Skupina Citron^ SesäS.ľ ťt' i v SRN, brněnská kapela Kern koncertovala v Polsku atd Přesto črľlľ Ť^T* talové scéna byla ve srovnání s polskou či mad.r^AíSSS^ začala měnit až s rokem 1989. '"zacatKu. Situace sc V průběhu roku 1989 vyšla kompilace u firmy Supraphon pod názvem Roekmm skupinami jako Vitacit, Arakain či Motorband), která mapovala metalovou scénu :ssr. (se v ČSSR. Metalová hudba před rokem 1989 byla nedostatkovým artiklem. Fanoušek metalu tak byl odkázán na burzy desek, (často nekvalitní) kazetové nahrávky či koncerty. Coverveze jednotlivých zahraničních kapel (Deep Purple, Black Sabbath) hrály každý víkend i stovky tzv. zábavových kapel (především se zázemím na Vysočine a v jižních Čechách). iW,,„rt. Wrrv český rozhlas v osmdesátých letech zahájil vysílání rockového ^J*Jg se věnoval právě mladým rockovým formacím. Na základe tohoto programu* i několik SP desek (singlcplay, tzv. singlů). ... ........„i. Image metalistu byla ty pická i před rokem 19ř šivkami, kovové pyramidy, přívěsky obráceny, „„„,„1,™»!,, ..socialistického člověka' (k tomu.""V.ľ/.ľ^ama(blíže Na roz- miay, prívesy -----j- {. m díl od punku nebo hardcoru nem oblečen, v metalu 2004:60-61,. čcskosloVe„sku ^^^S^ l,„debním stylům-napr. v ^avpozdf|; 2004:60-01). , ostlé vymez"" • Zajímavým fenoménem v ^^^ZÍ^-n^^ ným subkulturám či l«ánrtltv^huWffltoJJg kerům av neoeche Mode (v českém prostředí vůči kapele heads.______ 2QJ6 _ bledlsk, metalové ^^utv^^^ ~ ,.„„,* ,Slo k zákazu koncertu kapel Root o .„-Vno Ra*"'* kapdy sich le- ws šokující z hlediska metalové Kom muniry došlo k zákazu koncertu $^ „šíření satanismu". citronu odešla castnua _ek krá.kovlasých(Bukszpan,2004:60). • a Torr ve Valašských M ÍŽ_f^ „kultura v České republice po roce 1989 ^'ÍuVvadesátých let 20. století byla metalová scéna , M1pí)Cilt i.x.nsWnu zmenami. Cela secna sc ODÍt rn,í«-,i mo»«)S| „olcccnským' změnami. Celá scéna se „pít rozštěp","71'^^. ^°Sávaly, » 'V' )cf zůus,aiy ' P^yslnín, unde^r,",^ .kjf ^ k,crc S(. -lí11^ . * .... „ l,rilh mela . h ar-l „,«,.lio« .. h ,HU| cdnnili. rrci»lizoValy „vedené m * ,»1 nu m,.nle.al-aj) sc i v CR v průb hu devadesátých leť Líľ'ľ live výSc cs4,ých let rum! 8nndcore!w, ä: oodob, p^-_^ľlS^k,ľry i^cbM EJ; 35* Tvé ziny a v neposlední rade posluchači. Po roce 200Q sc ávádo popředí, čásl kapci ohlašuje návrat na scénu op1 vc světě i v ČR ■ ostávádopop"""--------7- ,----1-.idscénu ŽÍčka Dáša z kapely Tisíc le, od ráje hodnotí si.uaei na metalové scéně „á I !nř ..Existuje spousta metalových kapel od stálic tuzemské scénv. kwuľ.íf* •istuje spousta metalových kapel od stálic tuzemské scénv k. ľ, °" átých a devadesátých let, po úplné novářky a jsou tu zastóunc tľ* -t„lW které kdo kdy vymyslel, a snadaií ix dovne íľny^atulky. které kdo kdy vymyslel, a spadají pod meľalSS vša 4ké scéně dominují ext rem ní žánry v čele s deat h metalem. 'ž fMc,alová scéna jc sice do jisté míry rozdělená na příznivce jednotlivých stylů kvv znamnéjSfm konfliktům tu ale nedochází. Samozřejmě že někteří dcath metalisti nemají rádi black metal a posluchači holdující melodičtějším stylům si zase nepotrni „apříliš brutální hudbu, to jc celkem bčžná věc. Zastánci old school stylů zase odsuzuji jakékoli snahy o modernizaci metalu. Část scény totiž zastává názor, že mícháni jednotlivých stylů, zvláště metalových s nemetalovými, hudbu kazí, druhá čísl zase tvrdí, že všechno v rámci jednotlivých pevně ohraničených škatulek už bylo vymyšleno, a tak jc třeba posunout se o krok dál využitím prvků odjinud Často sc vsak stává, že kapely různých směrů spolu vystupují na jednom pódiu v rámci jedné koncertní akce a nejenže s tím nemají problém, ale přirozeně se všichni navzájem znají Podobně jako v jiných zemích i u nás totiž platí, že metalová scéna jc poměrně kompaktní a jc docela častým jevem, že ten, kdo metal poslouchá, sám i působí v nč-ja ékapeic. Dochází také k personálnímu prolínání mezi kapelami, které zaujímají ™»ria odlišných místech širokého spektra metalových stylů. Co sc týčcjcdnotli-Nékdn'fl pos'uc'laeu metalu, ani tady nedochází k významnějším rozporům. ,n'«Ecn°- vyPadá, že mladší metalisty a metalistky více zajímá vlastní precizní ZpohLdu m0,n-á-llUCÍba' ale to se koneckonců o předchozí generaci říkalotaké. 200()sc hod Z-V- SC t0h° "a ĚCské mctalové scéně moc neděje. Pouze kolem roku 'Vymezil "e reS'la otázka Politizace metalové hudby, proti které se část scény os-leflcfa lcxtůa a zaP°l'la sc do toho i média. Ačkoli se většina metalových kapel, resp Plalí Wezciľ ýVa P°litÍĽkými tématy, u části metalové scény to tak úplně ne-",Vtó»lfcI Ĺ m °tZV' NSBM' národnčsocialistický black metal, označující kapely a casin Hitlerovy třetí říše. U nás je však takových interpretů opravdu - '—všechny k easto a -----iicii iisc. u nasjevsrtNiaNuvjř^.......~-r ^h»ilcln, n°hdy neprávem bývají do této škatulky zařazovány všechny ka •z^-^^r^a obracející se k pohanským tradicím Slovanů, či my.ologi LOtl-l- 1 > .--- tcher, Ei-Suchánek, 2003» ) Anarchuz, Boron, Shaark, Ester či , Stowi ""Wcorc pfc'd""""'cr 5/95)-Sni»?:D|!slructiV(. p'av.uíl kaPc|y Disfigured Corpse, Uprise, Isacaarum ili;>^„tC^.flové -«ny le možné považovat kapely Maniac Butcher, Enochian. Soraih l"ľ'al Kora|. 1°98, srov. Spart 5/96; Blackmoon. 20 „m'Mc,al H 1,1 ap.^- fvf110-2eorganizá- : podobných akcí ve stejný d daleko od sebe. Navíc se na posluchače valí kvanta muziky z internetu, tak lidí raději poslechne hudbu doma a místo na koncert jde večer do hospody. en nc-r i i Je proto čím dál těžší se na metalové scéně udržet, natož prosadit. Za prvé je těžké najít prázdné místo na již tak přesyceném metalovém trhu a za druhé je mnohdyob-tížné takového koníčka financovat. Metal se u nás nikdy nestal ziskovou záležitostí, a když už, tak jen pro hrstku kapel. Začínající metalová kapela musí počítat s vysokými náklady, ať už na koncertování či na případné nahrávání. Žádný český metalový label v současnosti není schopen kompletně financovat nahrávání a vydán, desky. Pokud kapela vydá desku, do několika málo dní sc oW£™™*> jakém ruském serveru, takže potom aby za každé zakoupenéld y osobně děkovala, čas ukáže, jakým směrem se bude nejen česky metal, dební průmysl vyvíjet." - „„;,> i nrvky z jiných žánrů, část kapel kombinuje více hudebních stylu ^^J^ui^S lik desíte'k na metal se ^äoMfidA^fM^ www.metalzone.info/ http://www.abyssz.n«om/^ ( , když je metal velice dynamickým^ili^^tsti^ -"eb^írľstylern s mnoha pcjBjgw 1 ^^^r'ľ^zľny^^ľiS^8*" ideže. Vznikají sp da^d^tv^n-gujíeí na bázi DIY, ~**%£*h*> metalové scéna současnosti, lze ,cn ol nových odnoží metalu. i il J stup rietalu - trendy v me- """.ledních letech vzrůstá mezi českými metalovýrnj h , •V P Idnož metalu, a tou je pagan metal; Fiká kyj* a y ^ • Po, otupni'"" P°d Pfezdívk°U T°rha- *2 y p Lľ''"^^^ ŽT;S osmdesátých let pod taktovkou švédské "^S "SUlu, avšak tento styl je výrazně poma.ejší, ÄSS^ ^ £ Vokál nabírá větš, majestátnosti, př^ ůz'u nahánějící image jde kompletně stranou. Díky ,émto Sg*"*** losfe-ra připomíná zašle legendy a myty které se také objevují , 1 (,P?'Up*m vraz pagan" znamená „pohan" a taktéž lze hovořit i o většině čle7 Wný ^hskupin, kteří budienodmítlikresťanstvUebo přímo vřřtvpHA1"^ bohy. Pagan metal získává d.ky seveřanům Bathorysvůj regionální nizlvT™ , .. i...™ navazuic spousta kapci. naDř. FakpnWt, r_.i... ■ , _ ,ll'ngme- bohy. ľaga..----------- - ---""^ "«J regionální název Viki™,—" který navazuje spousta kapel, napr. Falkenbach, Enslaved atd Pozd'H ľ* •egionální (neoficiální) škatulky jako Celtic metal nebo Slavonie (či sľ metal. Vzhledem k tomu, že se pagan metal v textech vždy zaobíral předtím dfc nou historií našich předků, začalo se v něm postupně využívat i tradičm lidovéhiX amezi klasické metalové nástroje se tak přidávaly i ty folklorní, jako jsou např hornic'' flétna, akordeon, nebo jejich imitace na klávesách či samplech. Tímto dochází Tom-línání pagan metalu s folk metalem. Ten lze tedy považovat za melodičtější, zpřv-nější a skočnější verzi pagan metalu, a jak již bylo řečeno, v menší či větší míře jsou využívány folklorní nástroje vedle těch metalových a podle mého názoru nemusí jí o apelaci na pohanství jako víru, jeli kož čerpá přímo z folkloru, který se spíše zaobírá lidovými činnostmi. Vývoj probíhal asi dvěma cestami, a to inovováním pagan metalu apřímým zavedením folklorních nástrojů do heavy metalu (např. britská skupina Skyclad). Nejznámější folkmetalovou kapelou jsou dnes finští Korpiklaani. Prolínání těchto dvou metalových subžánrů je velmi časté a v podstatě i velmi sporné. Ale neposlouchají se škatulky, nýbrž muzika." .V současnosti se vytvořily dvě silné pagan metalové scény, a to severská, kde je IhT* met1' na neívyšší úrovrri napříč všemi subžánry a také ruská, lépe řečeno vyto oevropská," pokračuje flétnista a klávesista Ingvarr, taktéž z kapely Žrec. ,Vr-vazh ' ÍC niSnadě' neboť v obou těchto částech Evropy se mohou pochlubit nejhkbsí °u na národní folklor, což pramení zejména z relativní izolace od cenn děni 2e|otn|?,arodů a obchodních cest prakticky po celý středověk, díky čemuž nedod* 'voFiv™, .\0vlivňováníjinými kulturami atakétopřispělokudržovánítrad."!*** Prosou? k' Uk bohatý °dkaz "a germánskou, resp. slovanskou mytologii,eoz leden ľn°lk/pa8anmetalove kapely představuje cenný inspiračmzdror ^ v dn;yZnJamných rozdílů mezi tou severskou a východoevropskou «6« ikä"C ľ- Především vc vnímání významu národního ^^drfI0 *»íchoÄCh kaPel plná trollů, bujarého veselia W^S^ ftní "Itran roPř se rozmáhá neblahý trend využíváni Paf n/,° , čistotu m-Nní kut '0nalistických myšlenek a nenávisti vúfi všem. ^"T^eti , ** Nelze si proto ■ navštěvovaný ho|nym P< tal.na i jiné regionálni ^'"^ých neSativnč ovlivnit. . 1 H»d, nPaganmetalových kapel jsou často navštěvovaný ^pJici,pný d WcK® Paství představuje v současnosti ^Kads -°ř0b"ích názorů než - zejména z pohledu ruských DUÍ* k| 211 Wvvzhlížrt k nacistickému Německu.Vměšovánísctěchiolidído U" , ,lk házena tento subžánr špatné světlo a mnohé kapely jS0u pozorovatel. íasto neprávem zavrženy. V České republice je pagan metal stc,ne ,ako v cele Evropě na vze. jAc,,.u,,..H>žstvípnzmvcůncodp^^ ňkskupin Za č.stě p^.u./iolkmetalovou kapelu lze u nas považovat snad Jf ľ ľ, Vesnu a právě Zrcc. Dals. kapely, pyšnící se přívlastkem paP!1„ ' ^;;;;;^:;"L,netalLmu pojetí tohoto stylu. Niem,,. bHze k b.,cbÄ^^ nyc h žánrově Hni,,, směre,,,, přibývá azájcmľk„n lH*™ ^£Sť^ ,...ganmetalových kapel dokládají plné koncľrtnUíľ" Y JpÍČk°vych zaí' ^ týdnů před začátkem. F Koncertní sály, často vyprán aníčnfch A jak vypadá život takového pagan metalistyŕ V dnešní H la ^ koho kdo |cjím ,na plný úvazek'. Především je íam ta Zi °bc e asi těžké m n. s< m.sl tvrdos, a naléhavost s líbezností a laS^^SÍň^^í dava vzpomenou, na dávné časy, kdy lidské hodnotÍyfc*^ v sílu pr. rody, v přátelství, v čest. Mnozí fandové se aktivně " dnes' véř*l° sc boženství, účastní se obřadů v dobových kostýmech včnľ,ľíľ7a,ÍÍ°P,ohanská"á-či chodí do přírody rozjímat. Nejčastěji je Sk naiaete u£}£yí*mk*> hudby nebo v typických černých rnikinách s pitch v?0,pK rtvT "t*-A to i přesto že nejpočetnější skupina přívrženců ^.2^ an,, h ran.ee 20 c je to internet, díky kterému zájem o tento styl, který byl u „IX Znám jen několika vyvoleným, vzrůstá u stále mladších fanoušků, a přestože se pořád jedná o nesrovnatelně méně populární odnož, jako je black metal, dcath metal či gothic metal, je snadné najít na internetu mnoho paganmetalových fór, hemžících se čtrnáctiletými horlivě diskutujícími. Jestli je to pro budoucnost žánru dobře, špatně, nebo úplně jedno, je na posouzení každého," uzavírá Ingvarr. Blackmoon (2004c, f) upozorňuje i na výraznou vnitrostylovou různorodost pagan metalu, přičemž hlavním kritériem jc folklorní složka, což někdy bývá spojováno s nýzvy jako pagan-folk nebo již zmiňovaný pagan metal. I tento exkurz do jednoho z proudu současného českého metalu ukazu.es o jakékoli větší generalizace buď žánru či subkultury. PHpadnézájemce p matiku lze odkázat na časopisy věnující se metalové hudbc, např. . ^jj^jne-Tuto kapitolu lze uzavřít následujícím tvrzením: Není metalista | talista * vždy satanista). Tak jako existují kapely opěvující satan , ské metalové kapely. Literátu ra tíc Case of Brown, A. R. (1997): Heavy Metal and SubetdturiItbeogAggSl**** ' in Gelder, K., Thomton, S. (eds.): The Subcultures Reader. Lona 209-220. Bukszpan, D. (2004): Heavy Metal - encyklopedie. Praha: DB ar . ^ ^ ^ Christe, I. (2005): Ďdblňvhlas: Heavy metal. Kompletníhistorie pr< Filmy Horkdkaie( 1988). Mnul: A Hcadbaiif-cr s journcy (2005). Vyb lane 9.7 Gothic rock a emo u«0teidknoclernýchvron, 60'.brkřídcl,(as,který nebyl, ZlrdU-sejaknocéernýchvran, ^ílbr.kHiclscslamz Kainovy ^y.rátí^ jak noc černých vran, ibtrý dosud nikdy nebyl. til, Xnis.ole,í,čás„ex,uPísně(Gotika„ j, mas «ot " ľ"11 undead- undeai< undeadlAnd lioing underground. G" Voltaire: WhalíjGotfc?.s XII Co it emo? Emo je vlastně o emocích. Ostatní st myslí, že je to především smutek a deprese. Alt 'mjsmi to jen slzy. Emo je prosté životní styl velkého počtu mladých lidí. Emo st vitšuwu obltkaji k pruhovaného, kombinují barvy, jako jsou černá a růžová. Klasická je patka přes oku a Mí mmU vizáž." Jednazmnohacmogirl 9.7.1 Gothická subkultura Gothická subkultura, která je obecně považována za vysoce kreativní, vznikla počátkem osmdesátých let, a byla spjata s punkem (někteří autoři za předchůdce uvádí Edgara A. Poea a Charlese Baudelaira20'). Některé lidi z rané punkové scény začaly unavovat negativní postoje a vzrůstaj-jící, život obklopující apatie. Stále více byli přitahování odlehěenější, melodičtější Wbou a cítili se prijemne v tmavých odstínech oblečení, doplněných světlým ma-w-upem s výraznými rudými rty, což bylo v té době výjimečné. Nakonec početná 20^25 "tCrmných Punkcrú" vešla v obecné povědomí jako „gotici" (srov. Dig.tal.s, JjJ1(2004) zcela správně poznamenává, že tutosubkulturu je.čžkédefinova.,pro-ncni prf2nivci gothic rocku se zcela neshodnou nad otázkou cogothicrock, , Ttrmín, kl2ujc "ak, 1 gotika "a koř ^ (gothic) se začal užívat k označení hudebního stylu a často se od-tnUV !ZV' černé»i/gotickém romantismu, což bylo literární hnutí ;°nci i8 k ly' s,ra(-'he°rnCtl' SC zabývalo žátada^ľš«ém á erotikou, mezilidskými ""• Příroďn ereÍVOStí' fatalismem, smrtí, okultismem a spiritismem, pro- -■ - "- 2009; Štěpán, >v| Cí Hi, 'Po. ' Hr.roHn - lairtusiMcm, smrti, wumaiuvui ~ — -. Séni"ntick" ' ÚkaZy a Podobnými tématy (srov. Digitalis, 2009; Stepán, ^lři,r termí" go'hie vztahuje ke Gótům™, germánskému národu, ke^périum, a ke gotice, středověké architektuře, jez stála v opo ideály, zkiaminí, konflikt m«-*»"» ,,'"nGoi|h?,,a'sataneZnbýVal tém^ lalto lsou nuda-smrt-id 'y »wES*1 sc Pohvh , leŠního Šikého Go.landu v P™nlm ?f\P"„rmW 0s""' °dní) ■ 07 P° Evropa až do Španělska. Ve tfetín. »K>W« kmC" *>n°ty (západní). (Digitalis, 2009:21) 213