gicky vzhlížet k nacistickému Němcck, v scény tak háže na tento subžánr Sp^Zl?0**** , pozorovateli často neprávem zavrženv a mn°hé ka^do, V české republice je pagan meta, Zně iak \, vysokému množství příznivců ncodpowS&t W** Ev'°PÉ „ ^fe virovskou Vesnu a právě Žrec Další 17 V Pdu lz<= U náľ ^tvořf^S^ ných zanrove jedním směrem, přibývá a ,2 °méně Woi i Pagan khl»-paganmetalových kapel dokládají ° ^n^^S5'> týdnů před začátkem. ' P C koncc»ní sály, častou *ch*Ín>- A jak yypadá život takového pagan metalisty? V H , koho kdojcj.m.napnýúvazek'. Především i^tlví^^íy se m,si tvrdost a naléhavost s líbezností a romľít* bavmd°dicS ^ dává vzpomenout na dávné časv. W„ 1; Aľ,ma"tlcnos« lidová *,h»dl*.v -nich tic- iVtlfl „v. ,v,uu;>u a udiLiiavosT s líbezností a romant- vinel°dickŕk j 11,1 dává vzpomenout na dávné časy, kdy UdÄS^^SSíj v Sílu pří rody, v přátelství, v čest. Mnozí fandové se abff než dnes, 1 bozenství, účastní se obřadu v dobových kort^n^^^^,^ U chod, do prírody rozjímat. Nejčastěji je však najdete ú ľočte' hudby nebo v typických černých mikinách s přáteli v hospodě PtÍ Stahovánl A to i přesto, že nejpočetnější skupina přívrženců tohoto žánru ľrľ^u mcdwll» ani h ranice 20 let. Je to internet, díky kterému zájem o tento styl, kterýtlľ^?' znám jen několika vyvoleným, vzrůstá u stále mladších f anoušků, a přestoSí rád jedná o nesrovnatelně méně populární odnož, jako je black metal, deathmetal či gothic metal, je snadné najít na internetu mnoho paganmetalových fór,hemžících se čtrnáctiletými horlivě diskutujícími. Jestli je to pro budoucnost žánru dobře, špatně, nebo úplně jedno, je na posouzení každého," uzavíráIngvarr. Blackmoon (2004e, f) upozorňuje i na výraznou vnitrostylovou různorodost pagan metalu, přičemž hlavním kritériem je folklorní složka, což někdy bývá spojováno s nýzvyjako pagan-folk nebo jMŽ zmiňovaný pagan metal. I tento exkurz do jednoho z proudu současnéhopeského™^^pSc. jakékoli větší generalizace buď žánru či "^ÄbÄS^^ matiku lze odkázat naíasopisyvínujícísem^o^ud^ ^ Tuto kapitolu lze uzavřít následujícím ^^^1»* talista /vždy satanista). Tak jako existují kapely opěvují ské metalové kapely. staral Theor^AP^SÍ veader. London anu encyklopedie.?^-^ talista *- vzuy saLdin. ské metalové kapely Literatura Theory- A p B,,,wn, A. R. (1997): ^^ft*^ ta Gelder, K., Thornton, S. (eds.): The Subcui fjeglecf, 209-220. ,. praha'BB ar1' Bu kszpan, D. (2004): Heavy Metal - ^^^^^ nJcM2005y.Ďámvhlas: Heavy.etaiKornplc^ Filmy Horkdkašc (1988). eta AHeaJbanger's Journey (2005). prahfc Go" i Gothic rock a emo se jak noc černých vran, iy»u%!lel(aS,který nebyl, W°* lise jak noc černých vran, i°,ika křídel seslaní* Kainových casu, ií'"°"ib%se jak 'noc černých vran, j, as notdead.ltv>asundead,undead,undeadlAndliving Jévio'i'1", its,' ías> t«tu písně .Gotika" underground. Voltaire: WfcflllsGolb?sXI1 r„ ie emo? Emo je vlastně o emocích. Ostatní st myslí, že je to především smrtek a deprese Ale tJou to jen shy. Emo je prosté životní styl velkého počtu mladých Udí. Emo se většímu oblékají j0 pruhovaného, kombinují barvy, jako jsou cerna a růžová. Klasická je patka přes oko a barbf- ovská vizaz. Jedna z mnoha emo girl 9.7.1 Gothická subkultura Gothická subkultura, která je obecně považována za vysoce kreativní, vznikla počátkem osmdesátých let, a byla spjata s punkem (někteří autoři za předchůdce uvádí Edgara A. Poea a Charlese Baudelaira205). Některé lidi z rané punkové scény začaly unavovat negativní postoje a vzrůstaj-jící, život obklopující apatie. Stále více byli přitahování odlehčenější, melodičtější hudbou a cítili se příjemně v tmavých odstínech oblečení, doplněných světlým ma-ke-upem s výraznými rudými rty, což bylo v té době výjimečné. Nakonec početná skupina „termných punkerů" vešla v obecné povědomí jako „gotici" [srov. Digitalis, 2009:25). Bastl (2004) zcela správně poznamenává, že tuto subkulturu je těžké definovat, pro-t0Že ani Příznivci gothic rocku se zcela neshodnou nad otázkou co gothic rock je aco není. Jermín gotika (gothic) se začal užívat k označení hudebního stylu a často se od-ľ,C na k°řeny v tzv. černém/gotickém romantismu, což bylo literám, hnutí v , ľ" 18- St0let{. ^eré se zabývalo záhadami, sexem a erotikou, mezthdskym, vo ac í"1!6111' Poverčivostí, fatalismem, smrtí, okultismem a jj-jj-jg 2008 o ' pnrodnínu úkazy a podobnými tématy (srov. Dig.ul«, 2009, b P &;«*y se termín gothic vztahuje ke GftOm-. , ^ I^Í!^^^ a ke goticc> středověké architektuře, jez stala v * B„Idclalre se obýval tématy, Jako jsou nuda, smrt, ideály, zklamání, konflikt mez, mcn GóthňT1 S,aJane"' atp. (srov. MIVILUDES, 2007:21). , , ici naším le'0P°c'°" lp,ls'«pcml n,kl na úze™' dnešního švédského Gotlandu v prvním stok ■ P rozdčlil „, Os.ro-**» 4ehoľU,SC P"hyboval po Evropě až do španělska. Ve třetím stolen a Visighoty (západní). (Digitalis, 2009:21) 213 Vybraní, subkultury mládeže zicikrománskémuuménííMIVILUDFS "w» Smolík. 2011b,. P ' g0t,qUeSeStalP-mvnľ„ľsrhamis^byloH Pojem gotika ve 20. století poprvé zřeimř n - , ^ «ision koncem sedmdesátých let Inľoi " P°UZÍlmanažerhuH u Některé zdroje uvádí jakoí další i,\sl PT° g°tick* ro L^^Hinv, Coopera (Siegel 2005). ?ro Sothic rock „a^ H Zapodstatnévzoryprodnešnígotickéscényl2 ' t Ih Banshees a v osmdesátých letech samozřeirnr,ľ 2°VatBa^aus » ters of Mercy (Bastl, 2004; srov. MIVILUDE So"t^T0 klíĚo^Sí^OJ Původní gothic rock byl záležitostí ^evStav S^20"). amerických. V současnosti je tato sulľkuWv 1^ rozšířena i v jiných státech. Pro tuto subkultura.dku mediälních Zlm tcm~ tl emnoty a tajemná I proto ni^^^^J^^JjSS offiSg th.c rockem pouziva,, , termín temnotáři. Temnota se objevuľv\Tľ^s*>-myšlenkách nebo v zálibě navštěvovat hřbitovy. To se proievu' ních'PísnMi, subkultura přijímá zasvé hororovou image Nedá se ale sam 1-l.V1!nage-G°,hi<*í musí vy padat každý goth (Kozlík, Procházková, 2007). Další inľpl^címíľw ° i.oušci fantasy či sci-fi (srov. Zelinka, 2011:279). ytta" Oblíbenou barvou je černá, což se projevuje nejenom v oblékání, ale i v líčení [uží-\ .i ní světlého make-upu a černých očních stínů) a celkové vizáži. Ten, kdo nosí černou barvu, truchlí, dává najevo odstup od „barevného světa", přeje si být nepoznán. Je ne-barvou, neboť barvy jsou světla - černá barva představuje temnotu (Dostálová, 2008). Hudebně vychází gothic rock z punkrockových kořenů, charakteristické jsou temné a monotónní melodie, které jsou podpořeny stereotypním rytmem bicích a pomalou basovou kytarou. První hudební kapelou ™**^^y2 byla formace Joy Division- která vznikla z ""dK^^^U 1978. Termín gothic rock jako označení pro subzanr použil ™n Voltaire, aby definoval hudbu Joy Division jako „gotickou taneční hudbu 20. 2004: 13; srov. Lindaur, 2012: 51). který měl deprese, jež vedly S kapelou Joy Division je spojeno jméno lana Curtpokusil *e J k tomu, že se pobodal nožem, ^^^^^^SJ^ prášky, aby 17. května 1980 po zhlednut. Herz0S° Dva měsíce pot^ ( Lk/igjho Poppa W* *^^^%£n*«** hudCbníg c£ deska s názvem Closer, která ovlivnila celo -jeskyni* (Mludek, 1996; Lindaur, 2012). Batcave (NetJE> J.dentity V» Pro gotický rock je významne . ^^^„ovíní subkuhum 981, což výrazně přispělo k samotnému 1981, což výi Digitalis, 2009). • Název pochází z románu Tlu^.g A vskédívcc,P«^on^ifb0? bordel pro esc vyjád vyjádření našeho vztanu r-» .■ dnešní doby jako prosntutky. (MludeK „íkň navštěvující tento klub si oblíbila kostv , CáS| Í'v do mníšske cely. Tchdy začína narůstá, pSí^d.^ n»"fb in, druhořadého hororu. V hudebná 'ekV, ,otik, gotický. Nejde samozrejme o inspiraci trubadúra J1LM£ínisklofto-VJ,S r len o anal0gii S anSlickým str^idelným románem tč dnh bou««% íle S?'S 'nantismus s prvky hororu. (Lindaur, 2012:135) ľ' sP°iuÍwím p0- klCSly,rnvd náměty vyvěraly z hlubin duše a z těch nejsmutnčišícr, „u l TeXÍy a smrti. Když láska, tak tragická a ''^L^Ě^S^ půdními „gotiky"^Wedánoenátka.na^a^i^.'.^^ L hábitech. Mez. jejich uctívané symboly patnly věci religiůzní i svatok dc ' J stníobliběsetesd. tuberkulózny byly postpunkovými H zlé sny, noční můry, neskrývaný, naopak často .. ,,. Mavní témata písní představitelů Dark Wave. (Lindaur, 2012-S9. stva, zieh „ícnnau'"-"----- ',' , i i- A. J------'B'"'"iisvatokrádc7nf „l«tníoblibč se těšil, tuberkulózni básnic, a vůbeevše hrůzostrašné IriiehT , Sng Cbildren Specimen, Killing Joke a Alien Sex nendbyÄ^ äifitcli zkázy, využívajícím, motivy hororových filmů a tematiku sexuální nevyhrá „čnosti. Když goth v Britán.i poněkud zapadl, zakořenil paradoxnětam, kde slunce svltíbcz ustání-vKalifornii. Anglické skupiny jako Bauhaus.SiouxsieandtheBan-shees a Sisters of Mcrcy mocně učarovaly představivosti předměstských zástupců noci a popgotické od růdy The Cure a Depeche Mode206 plnily stadiony. Jak se žánr goth rozvíjel, přibíral i další vlivy, např. industrial (Ninc Inch Nails), nebo dokonce new age (Dead Can Dance). Dodnes subkultura čerpá čerstvou krev v podobě nových skupin a fanoušků, na internetu207 se daří nesčetným gotickým diskusním skupinám (srov. Daly, Wice, 1999; Lindaur, 2012; Scharfová, 2012). Během let se postupně ustálily některé z mnoha znaků, jež mohou definovat součásti gotiky: víra v upíry a hra na upíry208 (některé skupiny na tom vybudovaly celou svoji image, např. české XIII. století nebo německý Blutcngel), prvky fetišismu a sadomasochismu (oblíbené jsou mnohé BDSM praktiky20'), jehlové podpatky asíťované punčochy u žen, obojky na krku a latexové oblečení, zvýrazněnásexu-alita^zvláštní, fascinovaný přístup ke smrti, klenuté architektuře katedrál a geo- Vojttěch Lindaur k Dcpcchc Mode uvidí, že tato kapela přesně odpovídala představám o novém P»pu. „Hezké typy mládenců připomínaly svými věčnými úsměvy něco jako Beach Boys ze začátku "desátých let. V ničem nepůsobili extravagantně, žádné extrémní názory na sex nebo na politiku ™ivi. této subkultury zřejmě Německo, kde byla otevřena řada obchodu*SnOSU-eccmr"n gotická scéna s několika významnými kapelami lvizBastl,2004-sehlSfU'e*d?silriá Každá móda jednou vyjde z kurzu, a přesně to víceméně postihloV^*' desátých let i gotickou scénu. Média se začala navážet do gotiky už párTcľ" ^ a úspěšně v tom pokračovala až do devadesátých let. Ti, kteří kdysi byli považ rrf za skvělé umělce, začali být kritizováni a kapely označené cejchem „gotika" se hor"' věji než dříve pokoušeli tohoto stigmatu zbavit. (Schariová, 2012:39) Hudební scéna gothické scény se rozložila v průběhu osmdesátých let do několika hudebních stylů: gothic rock, death rock, dark w cházková, 2007). aethernalWave|KozJ Pro- se pohybuje na ^^^^^^^^ Body Music či industrialem (Bastl, 2004). Tomľ cnt^ľ D°U E1«,r* let, se nyní začalo říkat „tradiční gotika' zTwľ ľ10"3^"1'0™^ neční hnutí, které přicházelo z Evroov v«ľ -T tCmné clektromcké ,a- Scharfová, 2012: 63). Py' Vysl°Uzll° kačení jako „cybergotika" (viz wľtarZaČ^klí deJad«át^h letSotické scény tišeanenápadněfungovaiypo celém svete, coz dalo všech později příchozím nadšencům volné pole působnosti vczkou-mani její experimentálnější stránky. (Scharfová,2012:43) K gothické hudbě tak lze přiřadit tyto (často hudebně rozličné) interpretyakapely: Bella Morte, Bauhaus (s písní „Bela Lugosi's Dead"210), The Cure, UK Decay a další, jež jsou přímo spjaty s hudebním stylem death rock, který je spojován s kapelami jako Misfits, 45 Grave, Christian Death, Changelings, Cruxshadows, My Dying Bride, Evanescence, Sisters of Mercy, Nosferatu či gothabilly kapelu Demented Are Go (srov. Scharfová, 2012; Digitalis, 2009; Trubadúr 11/2014:14;Zelinka,2011:^ Mezi kapely gothicmetalové lze přiřadit např.XIII, Cemetary lj"^P'0 ' htwish, Sethian, Sirenia, Shadow Dancers, Sundown, Cradle of Filth, »n ^^»1» Evenfall, Within Temptation aj. (srov. Bartas, 2005; Dl8lt.a"nS^odiJeanazákladěvy- Jednotlivé kapely jsou často přiřazovány ke stylům zcelaže řadi< kego-jádřeníhudebníchposluchačů.CojedenPovazU)ezapunk,dru y ^ thic rocku. , i* < v „rIVaru gotického rocku. Je Nemálo skupin se také čím dál silněji h lisí\ odk« 8 y důsledku ^ kladní východiska halí do ^J^J^^U^^^^ , .. Dřed časem vyskytl ^/^istfcnéj^J^kSI^ !UUiJ«»---- v publicistickém žargonu před čas cm '' p;dobněrozos»?»-,, mezi ním a doom metalem- ,e «ak op * P° ^ $e vgt5inou hrd talemagrir^e^nJV^n^odobymig y wfilM„.«*»>* # 210 Bela Lugosi . pán, 2008:66-97). m Doom metal stojí na ro ,Mfrry, F'clds of The Nephilim či Mission zauií ^C^i. „Nrtaťive. Crematory, Lacrimosa, Cemetary J21 p"" ecl"é postavcn(.. jsou, nikdy nebyly a nebudou její součástí - Ctt^0^^ Zú kriminalita a uctívání ďábla. Představa ! l du "^nické!'^1^ ^wmnohokrát prezentovala jako pachatelestras^ivých zíoě ickou subkulturou (viz Digitalis,2009:28)." *"",'lnu' nesprávně spo- hsgot veřejnosti o gotickou subkulturu se prohloub /eic|iiuj'- - o---- - ------fuiiiuuou mimo iinŕ bine High School v USA, kde Eric Harris a Dylan Klebold ľ ,-°|ľa"kru 20 zranili. Jejich image připomínalo gotickou subkultur ,'idí . - rr-_____L/-<_... >#~l<~i --- .. . *ullurU novináři (. I jovanyc I Zájem luColum , . ncž - - * ----o——""" auoKuituru (novináři le I „Hradili kc skupině Trench Coal Mafia), což vUSA vedlo k diskusím,bezpečnostním opatřením a zvýšenému zájmu ze strany represivních složek vůči gotikům [srn Heath, Pottcr, 2012; Scharfová, 2012). Média také spekulovala o vlivu gotické hudby na ob.i pachatele, nicméně čím víc důkazního materiálu bylo k dispozici, tím .bylo zřejmější, že žádný z vrahů neměl s gotickou scénou nic společeného" [Scharfová, 12012:93). Texty gothic rocku jsou inspirovány gotickou literaturou, ale i pocity zoufalství, zmaru, vzteku, konfliktu, hledání odpuštění a protestu. Typickými tématy v básních, textech či povídkách jsou upíři, andělé, utrpení, zrození a smrt, (ne)smrtelnost. krkavčí, havrani, vlci, mysticismus, středověké hrady a tvrze, rituály a tajemství, hledání či pochybování o víře, magie, katastrofy atp. (srov. Štěpán, 2010). 0 goticích panuje představa, že trpí depresemi a poškozují se. To v mnoha případech může být pravda. Prezentace jednotlivých gothiků lze nalézt naintemetn reformě webových stránek či blogů. Možným nebezpečím pro dospívající je .odtrhni od reality" a snížená schopnost vyrovnat se s problémy. , OOths 5ř> ňnr-t--1- íe celý styl ,e pouhou zas. ^J^. ^ .ogicRé jevy jako sebepoškozování, masochizmus v halucinogenu, Kesto jc pro gotiky vlastní tělo, ale i mysl (včetně »««"2^ experimente Peyotlu, marihuany), výzvou. 1 proto část příznivců . ránv, zjizvováni (tzv. opravám, vlastního těla. ]edná se například o Piercing' e sc ^ecifickými rno-sk«ihkace), věšení na háky či rozšířené tetováni (samoz; i založeny na W ttvy)Pro změnu mysli jsou využívány některé n'ebo jiný duetový »*Aych tancích, které mají kořeny v Šamanismu. Sama ^ h m e* 1 «»nci dostane do stavu transu a přeruší spojem s fy^Y Jucn sc odde) ' *ho tance člověk necítí běžné lidské pocity ,ako boles ^lbliž"izD ig»alis,2009). „ ktera jim je 1«»^- isty označuje). Podle sociolog ^, ns se také sna - * * 2009] tm, -'k*Se všalíl'laŽ1 ° ZDavení se n ľ'0 '"Ä Satanis'y označuje). Podle sociologa MichelaFizehojsouvsal^ ' hn*ou del r" "d°konale integrovaní do světa mladých" a absolu.n, ve.s.na r-; el|kvent:-■ •1 - _______> i/imM ienlaké d«ína. se i ,ľýfi.8o,i L Scho° li kriminálníci, (viz MIVILUDES,2007:45). rovněž nazývané ElderGo.hs(s.«s^. e«", jinak též BabyBats nebo KinderGoths (no .'^ ncwschoolcrs většinoupatří teenageři. Jsou J . ncPohybují příliš dlouho a moc toho o ní neví. Zac 217 Vybrané subkultury mládeže (Digitalis,2009:35) Právě tito „nováčci" však často prezentují subkultn r u ^ se snaží v mnoha případech hledat senzace a nrľ ulv4rnfchuiM-,. Obecně lze také konstatovat, že gotická značně ľ*0™ má velice mnoho proudů, které s§e často o^JS^f^^J^-i na základě image. Voltaire (2004) a Digital s Ä „CasualGoths", „Cybergoths", .^rA?^*™^*^ talGoths", „RomanticGoths", „Vampyres", BWhiteGoA,ít1 ' "G°thabi%s», Je' V České republice je podle odhadu pouze několik set přízn-image gothic rocku je rozšířena mnohem více V ČeskéreouW °Stylu'ik v'CR (nap*fc hetskýl2006; běžné speciální obchody zabývající se gotickou módou a doplň y t Zelinka, 2011). ., f„ Vrpativity, nezávi LjaCLt. ) jíl a irislého kritic- Pro gotickou subkulturu , kého myšlení, ale i individualismus. nenajdete jeden Mezi gotiky fungují běžné filozofické Pl^ff^^osm lni názor, sdílený všemi. Většina gotiků se mozn0st A„i „*W.«,stVÍ. DřiČcmŽ věrl V dUCh°™ „6] "čí-(Dig^alis 2009^^ oth.cr0ck.^chpr„ Mezi g univerza... znává žádné náboženství, přičemž ven Boha, aniž by se považovali za věřící pro V^%^£ Kromě již výše uváděných témat charakte^^^ lostávajilotázkynás^ ;di dostáva 11 uia^y u"'".-j----- , ,,„„] jevů globalizace, úzkosti z válečných koni (viz Štěpán, 2013). 2,2 Agnosticismus lze zumění světa a jer jsou většinou dehnovany "'"'"T.TVgog, Spencer ěi Henry Huxley (srov. Rádi, 1999). uvědomuje om«c^stoj i...i.«,d>ni. lení" r ní světa a jeho zákonů. Tento směrs. ostrni. jsou většinou definovány ind.v.duálním Tak \> ,]comrr jsou případě jiných subkultur Je fascinující vztah me. izací-1 v tomto případe je skutečností, žc vzestnn |8 ,'ckým r°<*cm 11---1*.----------■ -* ^* -* » ^MDlíír^riwf - i °Pnosti nnal'za ------------ M1>zCVZCStun I ; přfznivcfl této subkultury vytváří zcela specifický trh y' f Sdl p, i ..i»,,rv isou inkorporovánv většinmm,, „_.i . '^/temnot ------.------j .j-----»pecihcky trh krl„, pno>" sou inkorporovany většinovou společností y'emno'aadalší ve výtvarném umění, filmu, raódním a , )cdn°tlivč prvky vc,ká cast (ji iwVCŮ gotické subkultury také podléhá módní^^?^ prezentovány oficiálními „gotickými (často internetovými] ohhT' * wmií zákazníkům „gotickou image" (srov. Digitalis 2009- Smolil inft1*** P° ká image" ještě z nikoho neudělala gotika. r?'C-!Uí?ení současné gotické subkultury lze l K přiblížení součas ností. Petr * i 2011b). Ale gotické subkultury lze uvést názory dvou výra2ních , ra Štěpána a R. X. Tháma. Petr Stepán je frontman kapely XIII st0 , |tílskl.datel,básnfkaspisovateJ R.XThámojezakládaJícímčlenemg«hic^iS formacc Bratrstvo Luny. Je pořadatelem jednoho z největších tuzemských žánrových festivalů, který se nazývá Magická noc trubadúrů a s dvouletou periodicitou se koná v Kralupech nad Vltavou. K festivalu s podtitulem Musica-Theatrum-Mágia neodmyslitelně patří profesionální novinový f anzin TRUBADÚR (formát A3 16 stran, náklad 6500 ks), který je jejím uměleckým manifestem. fetřc.yc lze spatřovat kořeny gotického rocku? Jednoznačně v punku. Punk to byla hudební i společenská exploze, která otřásla světem. Vyčerpaný art rock se už nedal poslouchat a byl totálně odtržen od reálného stavu světa, v kterém mladá generace dorůstala. Dnes má gothic rock více podob. Ovšem vyznění textů první vlny kapel, dnes nazývaných "Old Goths", se nám v počátku nezdálo od punku až tak vzdálené. A taky nebylo, jen se víc obracelo do nitra k otázkám života, smrti a lidské existence. Cítíte v tom tu sklíčenost a pochmurnou romantiku. Je to poslední generace skutečných prokletých básníků. V jejich Korbě levice fantazie, širší pole pro vyjádření vnitřního sdělení. Temní vizionáři, přízraky «nu, vzdálené země, tajemní cizinci ak tomu pódiová presentace, která umocňuje tazatel |e Také těchto kapel jsme v Čechách »rt^XÍTt^y'*rÍ funguji i obráceny Gotici z česka ,ezd na jj™^ Ä" £ XIII. století jsme dostali několik nab.d^ amozfejině v Německu nebo! ným vystopením třeba v Berlíne nebo fa fc ^ gQthlc rockl„ jsou gothic komunity mnohem početnesi J: d Udici a Němci nebo Poláci k nemu map duchov ^^^.i* R. X. Thämo, jak hodnotíš českou scénu gotického rocku? Vidíš ne,a - Vápním problémem k f^^ZS^jg^jí ľik rockovou scénu. Pohledy na vec e veto ^SfláU^jt nejširším možném významu dehmce P°) ,ního a dnj h0 žení. Knihy, filmy, divadlo, ^ým vlajkonosem J^ j,řpo^,c certně i studiové cíla, J\h*fvs™ K £ , _ opěvované i zatra pave), kt odkazu HNF (HrdinovéNové ftonty) ^ štěpánove rozhodně nadčasové! Jejich paten oy ,rStvo . réng táhnou již dlouhých třicet let! Petra i Pavla ozn.- , r°ck0Ve,ľku a gotiky- Za určité novovlnné kapely lze 02načit apoítoly i bigbítovější mostecaky Carpatia Castle. Co človek f naseBn-ohybují na pólech introverti - extroverti, to bude vJa^' mczi 1 , n.l,nn_Kv.«.._____1-1- ■ . *«Zav Cítit o „„r - ,,,e pohybuji 11«. ť------.....------ uvcru't0 bude každí 11^" Gotiku nechápu jako nekonečnou recyklaci variací hlubokých hlo" ^l,nt. bľy lá n- g°'iku nahlížím více filozoficky, jako na temnou h,uínľ-' fUÍ;n;v dlem magického svetla. Ale to,e spíše na knihu než lapidárn ľd^ľ' avní-'asůana- •• českou gotickou scénu z hlediska srovnánís okolními státy? ",«)-. mi nejbližší scéna y Polsku. Pravidelně, již od roku 2000, tam ie2 ]en z největších evropských dark indie festivalů, který se koná v maléni , „o maiestátním hradě ze XIII. století. Takp , . jí* ZezJ g^a místátním hradě ze XIII. stole* T^^^ Uskvch kapel pozval na Magickou noc trubadúrů do Kralup nad Vltavou: v roce , 4-.tm.is, 2014 Digital Angel a letos (2016) Deathcamp project Řekl Bych že model scény je podobný tomu, který funguje u nás. Existuje hlavní žán-' reflektuje dění na scéně a který je tvořen lidmi, kteří se rádi re- 2012 zde hráli Artrosis, — . --o--.....°- ------ >----i ~>-».icainp project. Rekl odel scény je podobny tomu, který funguje u nás. Existuje hlavní žán-I rový portál, který reflektuje dění na scéně a který je tvořen lidmi, kteří se rádi realizují v publicistické branži a jako promotéři akcí. V součinnosti jedou další hudební weby, fóra, dnes různé platformy na sociálních sítích, které nejsou primárně specializovaní na gotik, ale dávají tomuto žánru velký prostor. Pak jsou zde různé, dnes většinou internetové shopy, zaměřující se na gotik, punk i metal. Defacto síla lokální scény odpovídá zhruba počtu obyvatel té které země. Kdyby nás bylo čtyřicet miliónů, tak jako je Poláků, tak je naše scéna „čtyřikrát silnější". Jti mjdiwatekm novinového občasníku Trubadúr, který vychází v nákladu více než 6000 kusů. pfaiooť a finančně náročná je tato činnost? Kolik lidí se na vydávání podílí? To je v pravdě kichotské šílenství, které je mi vlastní! Nápad vydávat gotik rockové "oviny mi naskočil v jedné kralupské vinárně. Hledal jsem cestu, jak představit Srn ]Ptiíehdy Se rodícl'ho netradičního festivalu Magické noci trubadúrů. Nesná-^ p ytkost, povrchnost, „streamovitost" ... jako vystudovaný žurnalista disponuji macelľ2nou úctou k titánům řemesla. Doba, kdy bylo posláním lidem přinést infor-fcroJtka!-1 ' e~d° k°,ntextu'ta mě fascinuje. Kramérius, Havlíček Borovský, Čapek, zadruho >jsou mí hrdinové. V době, kdy umírá jedna undergroundová tiskovina Km vyšli tf-VSf SG Pf esouva na net, jsem chtěl učinit protest proti tomuto trendu. Za-:i>, - ' obsa W našlapaná čísla a doufám, že světlo světa spatří i čtyřka. Pen-e dvouletá, stejně jako festival Magická noc trubadúrů. Mým redakc- "oicita nim r novin j„ (snad dvacet let p °Sľbnos'í sce,, ,magazínu'- D° každého čísla vždy přispělo několik oslovených IN kvalit uŽdé eísl° vvvolal° n^šení, novinový papír, kramériovská aur. ľ"05" ch teľ zasazený do souvislostí, to je naše cesta! Jinak bych v ľ?1' "=4 2- d4t h°ld P™f«orovi Jiřímu Pavelkovi (z Masarykovy uahog 5,k Ži^tu oľVOU láskou k vyučovaným předmětům kvalitativně zmeml pn Ván'vlastn- T ľ retĚZU pří£in a důsledků důležitým člár L. 10 fanzinových novin. '"0fo,'!>a/ se snuješ i pořádání festivalu Magická noc tru "Vznícený? článkem, který vedl až 221 Vy'"«né .ubkullury.....W„, 2« i" v. dramaturgickou níl " r* m řeíil m.i.,,1 festivalové noci ikladb I ' V I V '/. I I f k i' t f ■ I I \/ i i- i .......I. , . . 1 ''1 i i li )ľl , I"' 1',Uri1 ledi 1 fot. dvaceti letech zahrálo kultovníM^^^^nS^^ ;"«"'"k.....<*<^-^^^ k""<'<''' m Magické noci u příležitosti svvÄ^ ach kulturního domu probíhala nádherná vÄtw^^ľľ^^pÄ pěními, byli k dostání autorské Šperky i mnoho dal5ícľc« Dokonce pro „vyvolené" se uskutečnil „tajný proSSľ^^°WP,0W* odehráli dví divadelní představení. Následn s 8 \ZZ h n ľ í" "kkd'' - '-"V š.<-,,'n,y. Výjin^né |c i to, ze o každém ^SS^SISSm^ Seny film. Pravé pracuji na scénáři filmu o třetí Magickí noci trubadúrů K bude (menoval „Slyšte, jak vám deti noci hrály." Pikantní jc, žc na dokončení filmu nezbyly díky velkoryse pojaté produkci peníze. Chybějící částku vybraly srdcaři scény do dvou dnů po uverejnení výzvy. I toto je gotika, toto jc komunita, kde sc lidé ještč dokáží spojit a sdílel věci - nezištně a empatickyl 9.7.2 Emo S ROthic rockem částečně souvisí i tzv. emo styl či emotional hardcore (odvozený ní slova emotivní) který se v posledních letech dostal u dospívající mládeže do po- 2014; Buriánck, 2011; Scharfová, 2012). Emo styl je povazován zapods y g rocku, resp. punk rocku či hardcoru klasické hardcorc Podle Buriánka(2011: 366) pocházcly kapely stylu cm sakcentemnaSubur-komunity, ale jejich projev i textový obsah byly méně agr ban poezii a intelektuální témata. mclancholiětí, fau^ÄÍ Představila emo stylu jsou hodnocen. ,afc^m &^devadesátyc> et20^, nevyrovnaní. Emo jespjatshudebn^ tento styl uchytil i v ^*^^, vy< his , lakol É"',.%otnýcm0 ,K ť zamySb ní, |( cestou k vlastním emocionálni , nino dáváno do souvislostí předevlím « hudM™, k»uo'irl"" sty| jsou charakteristické rovné vlaiy obarvené na let ■. ,.. „iercing2", užívání mak< -upu (1 u muzája užívání ,,"!!'m "/|."':" uú Novotná 201 l).Tak |ako u gothic rocku lion tm»ř.« "" ^«eřfflTřnÍpóc'ty. deprese, sebepoSkozování, sebevražedné\£SSHt l(íStn lira Vý5cpopisovanýchsubkulturastylůncjdravcJH.coietýkámezcntad E*tli itilnfch medií a internetové sítí Počet příznivci tohoto rtylu na konci í*^ /.írhlct neuvěřitelně vzro-;l l,ccho/. vy uzd hudební průmysl, kterýs včt5i dcVf nrllMyChcmical Romance, Lostprophets, Fall Out Boyaj.) podepíalwnlouvy utáhl Čehož sc emo styl stal naprosto komerční záležitostí. Komercionalizace "l iostyl" byla velice rychlá, což sc sc projevilo i v prezentaci emo stylu v maso ,médiích, oděvním průmyslu a reklamě. roli' ' Emo styl ní kdy nebyl v pravém smyslu slova subkulturou, ale vždy byl pouhým Lem s důrazem na imagc a duševní prožitky. Příznivci emo stylu jsou podle Heidcra (2008) vzhledově velmi svérázní: chlapci mají delší vlasy česané na patku, světle modré či černé džíny, pásky sc stříbrnými croíky, placky (odznaky) kdekoli na oblečení či doplňcích, často nosí saka, vesty, trička s nápisy, tenisové nebo jiné nátepníky na zápěstí, tenisky Convcrsc (vyráběné firmou Convcrsc Rubber Shoe Company založenou již roku 1908), občas lze zaznamenat i piercing či tetování, chlapci mohou mít podobně jako dívky nehty nalakované načerno, černé oční stíny a linky. U dívek pak lze zaznamenat čelenky adalší, často barevně výrazné doplňky. Image je celkově tajemná, temná a u chlapců 'fraznčandrogynní (spojující prvky mužství i ženství). Základní charakteristikou tmo stylu jc citlivost až přecitlivělost vůči sobě i okolnímu světu. Podléhá po-jKtní striktnímu diktátu toho, co lze do něj zařadit a co už ne. lusko (2009) také Pozwnujc na experimentování s identitou, která se může projevovat např. v po-doh{unisexuálnímódy. Chován provázc ,c 1 "cniaFů" bývá uzavřenější, introvertní. Příklon k tomuto stylu je často do-I Senľzľ' V°U a životní frustrací, pocitem osamění, ztraecnosti ve světě, nepo-I Pf|znivcůCcStrany °kolí a intenzivními emocionálními zážitky. Konkrétní skupiny ,evi«uáln(m° St-ylu SC utvářeJf ve skutečném (koncerty, parties) a stále častěji také ÍUÍIvyvořCn-SVrté- Klíěovou roli zde sehrávají tzv. profilové servery, které umoz-lpříWství") ľ-, tní osobní stránky, jejichž prostřednictvím lze vytvářet vazby ľ0nimentv« ,1ul SVé P°city a postřehy (většinou formou blogů) a posílat vzkazy 5j Přelití rC„^ Heid«- 2°08: 42). Ve virtuálním světě si „ernařl"nadto* ovíčiobr c, a také si po- sdílejí své pocity, vyměňují si svoje názory, postoj azové materiály (většinou fotografie) týkající se „emo stylu . fcm "s"bkul, u«ou . ™ Bowiem, Axelem Rosení z GuňVn'Roses £1 s modelkoi" Naori ' P'crci"g jsou oblasti uší, pupíku, prsních bradavek, rtttfi noJU^c alc 1= spíše zálibou napříč všemi hudebními smíry a životními styly. 223 Vybrané subkultury mládei. styl média (viz Hcf manský, 2013) spojuji scscbcpoškozovánímlw£i jednáním. Většina „cmarú" si však uvedomuje, co je život a smrt. » příbčzích teenagerů, ve kterých se objevuje vážnč scbcpoškozcnl, či snad dok, sebevražda, emo hraje podle Hcidcra (2008) doprovodnou, nikoli determinujíc Emo styl jako takový je podstatný především pro mládež vc víku 10-17 let. l styl zasahují diskuse týkající se antagonismu „skuteční emo" a „pozéri", ktc týká i komercionalizace jednotlivých prvků emo stylu (srov. ]usko, 2009). Emo styl se týká mladších věkových skupin, a proto nepřekvapí ziiš' s,c>vražcdc Smrt-v«cluTv - veku lO-i7 lej a Šuplera (20,2, u ,06 LpoÄ.TO3^^*^5^ ľ"' policist kv a policisty neznámé 7ň