Výzkumný projekt Základní otázky □ co je výzkumný projekt? □ co chceme zkoumat? (výzkumná otázka) □ proč je to důležité a co už víme? (východiska a zdroje) □ jak to budeme zkoumat (metoda) □ proč výzkumný projekt? □ ideový a technický plán výzkumu Struktura výzkumného projektu □ název (+příp. anotace) □ úvod - východiska □ výzkumný cíl / výzkumné otázky / hypotézy □ metoda □ sběr dat - nástroje a výzkumný soubor, procedura □ zpracování dat □ diskuse (omezení výzkumu, etické aspekty) □ časový plán, rozpočet □ seznam zdrojů Název □ o čem je náš výzkum? □ srozumitelný a výstižný □ ne moc obecný □ ne zbytečně dlouhý □ často 2 části - obecná a specifikace □ někdy následován anotací/abstraktem Východiska □ teoretický rámec projektu - nejdůležitější koncepty, teorie, principy, pojmy... - soubor dosavadního poznání o tématu □ někdy pojato z historického hlediska □ není nutné (a většinou ani možné) v projektu zpracovat vše podrobně □ podstatou je prokázat znalost problematiky a odkázat na relevantní zdroje □ východiska ústí ve výzkumnou otázku/y - případně jí začínají Proč a jak východiska zpracovat? □ odpověď na otázku: proč chci studii provádět □ založena na přehledu poznatků (literatuře review) □ účel přehledu poznatků (McMillan and Schumacher, 1984) □ vymezit problém □ zasadit náš výzkum do kontextu již provedených výzkumů □ vyhnout se nezáměrné replikaci předchozích studií □ dobře zvolit metodu a nástroje □ vztáhnout svoje výsledky k předchozím zjištěním a navrhnout možnosti dalšího výzkumu Jak východiska zpracovat? vyhledávání zdrojů - podle klíčových slov, odkazů v už vyhledaných zdrojích... □ knihovny □ časopisecké databáze (EBSCO, PROQUEST atd.) - vyhledávání pomocí služby Discovery(discovery.muni.cz) □ Google Scholar □ nástroje AI dobré vymezení klíčových slov(vyhledávaných termínů) nalezené poznatky dobře strukturovat □ nejprve pro sebe (napf. mentální mapa) □ pak se zřetelem k účelu východisek Využití nástrojů AI při zpracování teoretického úvodu □ chatboty jako ChatGPT (hrozí značné nepřesnosti) □ specializované rešeršní nástroje jako □ Elicit □ Connected Papers □ scite □ scispace □ Research Rabbit □ dodržovat zásadu transparentnosti □ citovat použití nástroje (viz např. pokyny APA) Príklad mentální mapy Anorexia nervosa Bulimia nervosa -Binge eating Major Types Malnutrition Disease/Injury Death Biological Factors Counseling Family therapy Mental Treatments/Therapies Medication Medical Nutrition Genetic Biochemical Co-morbid disorders Environmental Demographics Misdiagnosis - Medical Psychological Age Race Gender Location Výzkumná otázka □ určuje jak podobu východisek, tak části Metoda □ postupně zpřesňována □ ve formě otázek nebo deklarace cíle □ volba výzkumné otázky □ nevolit již jasně odpovězené (ani pro DP) □ jednodušší je volba v rámci aktuálně zkoumaného tématu -hodně zdrojů, přehledové studie Hypotézy □ podle typu výzkumu □ hypotézy ve formě výroků - odpovědi na výzkumné otázky □ odpovědi předpokládané na základě teoretických východisek, nikoli intuitivně □ v přítomném čase (odpovědi vztahujeme k populaci, nikoli na náš konkrétní výzkumný soubor) □ neuvádějí se nulové hypotézy Metoda □ obecný metodologický prístup i podrobný technický plán □ členění podle konkrétního prístupu □ metoda musí sloužit výzkumné otázce, ne naopak! □ popsat postup operacionalizace □ zdůvodněný výběr metody - ne nahodile, musí odpovídat teoretickým východiskům Sběr dat □ nástroje, populace/soubor, procedura □ nástroje - přesný a konkrétní popis nástrojů a procedur □ populace/soubor □ vymezit populaci, kritéria inkluze/exkluze □ velikost výzkumného souboru - zdůvodněná □ způsob výběru - zajištění reprezentativnosti □ procedura - postup sběru dat, pořadí nástrojů, podmínky Zpracování dat □ postupy □ skórování kódování statistické analýzy kvantitativních dat - stručně, ale konkrétně □ postup analýzy kvalitativních dat Diskuse □ v projektu nejde o diskusi výsledků □ potencionální přínos výzkumu □ faktory, které potencionálně mohou ovlivnit validitu našeho výzkumu (interní i externí) □ tyto úvahy možno uvést také postupně na příslušných místech projektu (např. přínos výzkumu v sekci Výzkumná otázka, faktory validity - např. postupy znáhodnění/vyrovnání výzkumných skupin, údaje o reliabilitě a validitě nástrojů v sekci Metoda) □ zamyslet se i nad etickými aspekty výzkumného projektu -opět buď v diskusi nebo v příslušném oddíle (např. Soubor) Etické aspekty výzkumu □ kompetence výzkumníka - nástroje; možná dvojí role □ informovaný souhlas, klamání, odměny... □ možná rizika pro účastníky (včetně výzkumníka) □ důvěrnost informací, anonymita, využití dat □ politicky korektní výrazy - účastníci vs. zkoumané osoby/subjekty (doporučení APA) Časový plán, rozpočet □ odhad, kolik jednotlivé fáze výzkumu a úkoly zaberou času □ neověřené metody - nutno počítat s pilotáží nástrojů □ souhlas etické komise Seznam zdrojů □ neuvádíme všechny, které jsme při studiu literatury prošli -jen ty vybrané, na které v projektu skutečně odkazujeme □ tj. ty nejdůležitejší, nejvlivnější v dané oblasti výzkumu □ nejrelevantnější k tématu □ aktuální □ jednotný formát - podle zvolené citační normy, např. □ APA □ citační norma ČSN ISO 690:2011 fwww.citqce.com) Prílohy □ návrhy metod □ informovaný souhlas □ vzor dopisu na nábor účastníků atd... Časté chyby v projektu □ příliš obecný název projektu □ nerozpracovaná východiska projektu - výzkumná otázka málo zakotvená □ nepodložené hypotézy □ nezdůvodněná metoda - vzhledem k výzkumné otázce □ metoda málo konkrétní □ odkazy (podle citačního manuálu - nejen seznam zdrojů, ale i odkazy v textu!) Projekt kvantitativního výzkumu ke kolokviu z Metodologie psychologie I úkolem je předložit kompletní projekt kvantitativního výzkumu zpracování teoretických východisek, výzkumné otázky, příp. hypotéz (+ seznam zdrojů) teoretická východiska mohou být doplněna mentální mapou podrobně také část metoda (technický plán) zahrnout stručně i diskusi (limity) odkazy v textu a seznam literatury podle citačního manuálu rozsah 7-10 normostran termín odevzdání- 30. dubna 2024 (hodnocení do 31/5) práce bude hodnocena 0-10 body, minimální počet pro získání kolokvia je 6 bodů (a 12 bodů za test) Kritéria hodnocení □ východiska □ přehled současných, relevantních poznatků □ východiska jasně a srozumitelně strukturována □ výzkumná otázka □ vyplývá z teoretických východisek □ jasně vymezená □ jsou uvedeny hypotézy □ metoda □ odpovídá výzkumné otázce □ dostatečně popsána (technický plán výzkumu):populace a jakž ní vybereme vzorek, procedura výzkumu, nástroje, procedura □ zdroje □ správně odkazovány podle citační normy