Metodika XIV. Historigrafie a metatextualita aneb: rozdíly mezi historií a beletrií I. Úvod do tematiky Sovy nejsou tím, čím se zdají být (městečko Twin Peaks, David Lynch, 1991-2017) Salvador Dali, 1935 Obličej Mae West •Kdo jste? •Co studujete? •Co je téma Vaší magisterské práce/disertace? •Co si představujete pod pojmem ‚metatextualita´? •Znalosti cizích jazyků? Vítejte v metodologickém kurzu o historiografií a metatextualite! René Magritte - Klíč ke snům (3. díl); obrazům předmětů jsou přiřazena jména, která se k nim zdánlivě nehodí; předmět definovaný určitým pojmem může ve snu nabýt zcela jiného významu. Dr. phil. Klara Hübnerová • •Studium historie, italského jazyka a literatury •Středověké dějiny umění v Bernu/CH •výzkumná asistentka na univerzitě ve Fribourgu/CH (specializace: alianční systém švýcarské konfederace v pozdním středověku) •Odborná asistentka na univerzitě v Opavě •Vědecká asistentka na PVH (FF MU) •Vedení projektů ExPro spolu s AV ČR: From Performativity to Institutionalization: Handling Conflict in the Late Middle Ages (Strategies, Agents, Communication) •Hostující profesorka na univerzitě ve Vídni •Rozsáhla mezinárodní badatelská a přednášecí činnost Výzkumné zájmy (aktuální): •Poltický jazyk a jeho dopad na historiografií •Dlouhodobé konflikty •Fragilita knížecí vlády ve středověku •Vícejazyčnost, sociální rozmanitost Cíle semestru: Formální: •2x nepřítomnost s omluvou •Aktivní účast v semináři (případně ve svetru), stavím na to svojí výuku! •Úlohy: četba a analýza přípravných textů a pramenů (cca. 25-50 str./týden, v češtině, němčině, angličtině) •Strategie překladu •Rešerše v knihovně a na netu •Naučit se zacházet s různými typy pramenů •Příprava krátkých ústních příspěvků •závěrečný referát (25-30 min) na vlastní příklad (pokud možno: propojení s vlastní badatelskou praxí) Obsahové: •Metatextualita: co se dá vše vyčíst z historických textů •Vývoj lingvistických teorií a teorií vyprávění (sémiotika, sémantika) •Funkce jazyka, co dělí historiografií a beletrií •O které prvky, jednotky se práce s textem opírá? •Rozbor několik teoretiků (tj. především R. Barthes, U. Eco, H. White) •Aplikace poznatků na středověké a ranně novověké texty •Využití metod ve vlastní badatelské praxi René Magritte, The Art of living (1967) 25.2. Historiografie a metatextualita: úvod do problematiky (samostudium) 18.3. Umberto Eco: 1.+2. esej, vcházíme do lesů - Lesy okolo Loisy . 25.3. Umberto Eco: 3. esej; otálení v lesích 8.4. Umberto Eco: 4.+5. esej; pravděpodobné lesy, podivuhodný případ ulice Servandoni 15.4. RolaUmberto Eco: 6. esej: Smyšlené protokoly 29.4. Hayden White: Metahistory (1973) a cesta k ní 6.5. Hayden White: Poetika, narrativita, historiografie a její prvky 20.5. Roland Barthes: Mytologies (výběr různých textů) / Studentské prezentace I 27.5. Studentské prezentace II stručný program semestru: Všechno může znamenat i pravý opak toho, co vnímame (městečko Twin Peaks, 1991) I. Co vás napadne, když se řekne dýmka: Ceci n´est pas une pipe (René Magritte, 1929) Slavná dýmka. Jak mi ji lidé vyčítali! A přesto, mohly byste dýmku vycpat? Ne, je to jenom její zobrazení, že ano? Takže kdybych na svůj obrázek napsal „Tohle je dýmka“, lhal bych! – René Magritte Rekapitulace I.: Základní otázky v lingvistickém diskurzu Lewis Caroll; Alice za zrcadly (Anglie, 1871) Základní otázky: Rekapitulace II.: Základní otázky v lingvistickém diskurzu Ferdinand de Saussure (1857-1913) https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/a/af/Freytags_pyramid.svg/265px-Freytags_pyram id.svg.png Gustav Freytag (1863) Narativní struktury v západní kultuře Texty s lingvistickou tematikou Umberto Eco: Šest procházek literárními lesy Sei passeggiate nei boschi narrativi (1992-93, Harvardova univerzita „Charles Eliot Norton Lectures“) Hayden White Metahistory (1973): Historie má svojí vlastní poetiku; historické vyprávění podléhá poetologickým kategoriím, všechna historiografie je narativní, i když tvrdí, že není – Klio vypráví! Roland Bartes: Nulový stupeň rukopisu. Základy sémiologie, Mytologie Jazyk je součástí znakových systémů, na nichž jsou založena kolektivní vyprávění; text vždy zahrnuje další formy vyjádření (=kontext, např. vizuál atd.) Úkoly (18.3) •Přečtěte si Umberta Eca: šest procházek literárními lesy; esej 1.+2. (vcházíme do lesů, lesy okolo Loisy) - Přečtěte-analyzujte oba, zamyslete se nad nimi; O čem zde Eco hovoří? - O které literárněvědné koncepty jsou jeho poznatky postaveny (třeba: autor, modelový čtenář, vypravěčské strategie apod.) - Vyberte si podle Vás nejzajímavější koncept a proveďte krátkou rešerši = napište o svých nálezech krátkou esej (3-5 str.) a pošlete mi jí do soboty, 15.3. •Příprava krátkého ústního příspěvku (5-7 min.) - Vyberte si vlastní příklad (krátký pramen, max. ½ stránky) - Dají se na něj aplikovat Ecovi poznatky, a jestli ne, proč? = představte své poznatky v semináři (18.3.), pošlete mi prosím pramen též do soboty, 15.3. abych ho mohla nahrát kolegům na IS Vstupujeme do temných lesů; Francouzská illuminace 15. stol.