MUNI 2021-1 YOUMANS, VICTOR (1899 – 1946) Vincent Youmans byl ve 20. a 30. letech stejně uznávaný jako jeho současník George Gershwin. Je úžasnou shodou náhod, že přišel na svět pouhý den po Gershwinovi, 27. září 1898. Jako syn prosperujícího kloboučníka odešel v 17 letech z vysoké školy k námořnictvu. Kapelník John Philip Sousa podporoval jeho hudbu a nechal všechny kapely námořnictva hrát Youmansovo „Hallelujah“. V roce 1919 pracoval Youmans jako pianista, který asistoval Victoru Herbertovi při zkouškách zpěváků, což pro něj byla neuvěřitelná zkušenost. V roce 1921 napsal s mladým Irou Gershwinem svou první broadwayskou show Two Little Girls in Blue. V roce 1924 sklidil obrovský úspěch s představením No, No Nanette, které se stalo prvním broadwayským titulem, který absolvoval světové turné, a vytvořil písně I Want to Be Happy a Tea for Two s texty Irvinga Caesara. V roce 1927 přidali Leo Robin a Clifford Grey text k písni Hallelujah pro film Hit the Deck. V představení zazněla také píseň Sometimes I'm Happy z neúspěšného kusu z roku 1925, kterou Irving Caesar opatřil novým textem. V roce 1929 v pořadu Great Day! vznikly skladby More Than You Know a Without a Song na verše, které napsali Billy Rose a Edward Eliscu. Dvě z Youmansových nejkrásnějších písní jsou „Time on My Hands“ (1930), napsaná s Haroldem Adamsonem a Mackem Gordonem, a „Through the Years“ (1932) s textem Edwarda Heymana. V roce 1933 složil hudbu k filmu Flying Down to Rio s živou titulní skladbou „Orchids in the Moonlight“ a „Carioca“, na texty Guse Kahna a Eliscua. Youmans onemocněl tuberkulózou, ale miloval noční život a nepolevil, což přispělo k jeho brzkému skonu. Jeho tvorba byla méně početná, ale každá melodie byla řemeslně zvládnutá. Předmětem našeho zájmu jsou čtyři označené standardy: 059 Tea for Two 1924 Youmans,Vincent Caesar,Irving 072 More Than You Know 1929 Youmans,Vincent Eliscu,Edward-Rose,Billy 149 Sometimes I'm Happy 1925 Youmans,Vincent Caesar,Irving 156 Time on My Hands 1930 Youmans,Vincent Adamson,Harold-Gordon,Mack 215 I Want to Be Happy 1924 Youmans,Vincent Caesar,Irving 285 I Know That You Know 1926 Youmans,Vincent Caldwell,Anne 370 Without a Song 1929 Youmans,Vincent Eliscu,Edward-Rose,Billy 384 Hallelujah 1927 Youmans,Vincent Grey,Clifford-Robin,Leo 516 Carioca 1933 Youmans,Vincent Eliscu,Edward-Kahn,Gus Jeho nejvýše umístěný standard (podle JazzStandards.com – viz tabulka) „Tea for Two“ uvedli Louise Groodyová a John Barker v broadwayském muzikálu No, No, Nanette, který měl premiéru 16. září 1925 v divadle Globe a měl 320 repríz. Píseň byla veřejnosti známa mnohem dříve, než byla oficiálně uvedena, protože předbroadwayské uvedení No, No, Nanette bylo v Chicagu tak úspěšné, že je tam producent Harry Frazee nechal hrát více než rok. Bensonův orchestr z Chicaga byl první, kdo se se svou nahrávkou „Tea for Two“ dostal do popových žebříčků. Jejich instrumentální provedení bylo nahráno v srpnu 1924, v hitparádě se objevilo v lednu následujícího roku a vyšplhalo se na páté místo. Téhož měsíce se nahrávka Marion Harrisové dostala až na první místo a na této pozici se udržela tři týdny. Celkem se v hitparádách objevily tyto desky: ● The Benson Orchestra of Chicago (1925, instrumentální, 5. místo) ● Marion Harris, (1925, #1) ● Ben Bernie and His Orchestra (1925, instrumentální, #10) ● Ipana Troubadours (1930, #15) ● Teddy Wilson and His Orchestra (1937, instrumentální, #18) ● Art Tatum (1939, instrumentální, #18) ● Tommy Dorsey and His Orchestra, vedený Warrenem Covingtonem (1958, jako „Tea for Two Cha Cha“, instrumentální, #7) No, No, Nanette byla adaptována na velké plátno v roce 1930 a znovu v roce 1940, oba filmy byly přinejlepším průměrné. Ve filmu Doris Dayové z roku 1950 s názvem Tea for Two bylo zachováno jen málo z dějové linie No, No, Nanette, ale pro fanoušky Dayové je tento film považován za jeden z jejích lepších hollywoodských muzikálů. V roce 1971 bylo představení No, No, Nanette obnoveno pod názvem No, No, Nanette - The New 1925 Musical. Úspěšné představení mělo premiéru 19. ledna 1971 v divadle na 46. ulici, dosáhlo 861 provedení a získalo čtyři ceny Tony včetně ceny pro nejlepší herečku Helen Gallagherovou. Obnovení je také připomínáno proto, že se na jeviště po 30 letech vrátila stepařská hvězda Ruby Keelerová. “Tea for Two” byl použit v těchto filmech: No, No, Nanette (1930) No, No, Nanette (1940) Tea for Two (1950, Doris Day, Gordon MacRae) Young Man with a Horn (1950, instrumental) With a Song in My Heart (1952, Susan Hayward dubbed by Jane Froman, Robert Wagner) The Court-Martial of Billy Mitchell (1955) Sincerely Yours (1955, Liberace) Show Biz Bugs (1957, Milt Franklyn) Bugs BUnny cartoon Jazz on a Summer’s Day (1960, Anita O’Day) Oscar (1991, Fred Waring and His Pennsylvanians) The Mambo Kings (1992, Mambo All-Stars) Forget Paris (1995) A na divadle: No, No, Nanette (1925) Broadway musical No, No, Nanette (1971) Broadway revival No, No, Nanette (1973) London revival A v televizi: No, No, Nanette (1951) NBC Musical Comedy Time The Muppet Show (1979, Rowlf, Lew Zealand) Sseason 3, Episode 62 Sex and the City (2002, Nancy Shane) HBO TV series, Season 4, Episode 63, "Change of a Dress" Doris Day ve filmu z roku 1950 V I D E O https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&sca_esv=c13cd200d0e99af7&q=tea+for+two&udm=7&fbs=A BzOT_CGHNgROzTrfye-u2LQKYbNdWbkClItR6IYiojW0lx3zCLlotKAFRsX0lExXptS59_U4fYlmKC9JO5oqnb60plHZsJ-ODhK hw5QO8kcYu4Ltoxyo7BI5R09cHnCTGmEEA2GyIEun0m_gJAhTHWK6su_vcH_E2Kys4gI2LTO6JgsQA4LP5KbRMUpv9TcRCppUYx 109Qr&sa=X&ved=2ahUKEwjRvcSL0viLAxVB1AIHHd3hANYQtKgLegQIERAB&biw=1429&bih=973&dpr=0.9#fpstate=ive&v ld=cid:879d5102,vid:D0MtzQDltr0,st:0 Nat King Cole Trio – ve dvou verzích z téže doby, usvědčující jej z pevného aranžmá. Avšak pozor, jedna z nich je o půltón posunutá – zjistěte, která je správně! Díváte se na jeho prsty… V I D E O https://www.facebook.com/watch/?v=235222861197243 …a z koncertu v Carnegie Hall 4. 11. 1949 v delší, jazzovější verzi s triem https://www.google.com/search?q=tea+for+two+nat+king+cole&client=firefox-b-d&sca_esv=c13cd200d0e99a f7&biw=1429&bih=973&udm=7&ei=ZbXSZ4a1BIeG9u8Psv2P4AE&ved=0ahUKEwjG-_XC7oaMAxUHg_0HHbL-AxwQ4dUDCBA&u act=5&oq=tea+for+two+nat+king+cole&gs_lp=EhZnd3Mtd2l6LW1vZGVsZXNzLXZpZGVvIhl0ZWEgZm9yIHR3byBuYXQga2 luZyBjb2xlMgcQABiABBgTMggQABgTGBYYHjIFEAAY7wUyBRAAGO8FMgUQABjvBUiQOFCmClj3JXABeACQAQCYAXigAYYLqgEDO C42uAEDyAEA-AEBmAIPoAKRDMICChAAGIAEGEMYigXCAgYQABgHGB7CAgUQABiABMICBhAAGBYYHsICCBAAGIAEGKIEmAMAiAYB kgcEMS4xNKAHtjU&sclient=gws-wiz-modeless-video#fpstate=ive&ip=1&vld=cid:784ac753,vid:lGhmav8Jjmc,st :0 A konečně noty: Verze před vlastní písní – refrénem: Refrén Tea for Two Published 1924 2nd in 1924 Lyrics: Irving Caesar Tom Lord Jazz Discography 865x, SecondHandSongs.com 725x, JazzStandards.com 59. místo. Nejstarší nahrávka https://secondhandsongs.com/performance/351114 Tea for Two by Helen Clark–Lewis James September 24, 1924 O necelý měsíc později přibyla deska Marion Harris, která tři týdny vévodila hitparádě! https://secondhandsongs.com/performance/40925 Tea for Two by Marion Harris October 15, 1924 A o 13 let později krásný duet https://secondhandsongs.com/performance/465827 Tea for Two by Dinah Shore and Frank Sinatra April 25, 1947 A za dalších 10 let další dvojice, tentokrát tmavé pleti https://secondhandsongs.com/performance/88037 Tea for Two by Sammy Davis, Jr. and Carmen McRae with Orchestra directed by Jack Pleis February 18, 1957 First Lady of Song https://secondhandsongs.com/performance/483720 Tea for Two by Ella Fitzgerald & Count Basie July 1963 Příspěvek z Brna https://secondhandsongs.com/performance/1441286 Tea for Two by Helena Blehárová - Gustav Brom Orchestra June 30, 1967 Slyšme Cassandru https://secondhandsongs.com/performance/153781 Tea for Two by Jacky Terrasson & Cassandra Wilson January/April 1997 Něco z našeho tisíciletí https://secondhandsongs.com/performance/110704 Tea for Two by Jane Monheit March – June 2002 Zpívala nám na JazzFestuBrno, ale o hodně dřív a ne takhle https://secondhandsongs.com/performance/944140 Tea for Two by Anne Ducros released February 28, 2020 hvězdy českého popu https://secondhandsongs.com/performance/1635437 Čaj pro dva by Helena Vondráčková & Jiří Korn V I D E O April 10, 1995 Naši slovenští přátelé pod vedením Juraje Bartoše https://secondhandsongs.com/performance/1463518 Raz si tu by Milan Lasica & Bratislava Hot Serenaders (ovšem Lasica zde nezpívá, napsal text) 2011 Nepřekonatelný mistr kláves třikrát jinak https://secondhandsongs.com/performance/253772 Tea for Two by Art Tatum March 21, 1933 and later Jeho velký pokračovatel až z Kanady, navíc s celým Songbookem Vincenta Youmanse! https://secondhandsongs.com/performance/281980 Tea for Two by Oscar Peterson December 6, 1953 Odedávna se Čaj pro dva hrál na karibský způsob, v rytmu cha-cha https://secondhandsongs.com/performance/1404542 Tea for Two Cha-Cha-Cha by Cha Cha Boys released 1959 Mistrem oboru byl ovšem tento muž https://secondhandsongs.com/performance/355925 Tea for Two by Xavier Cugat and His Orchestra released September 1961 Z různých duet ze stejných nástrojů (kytar, houslí ad.) mi přijdou zajímaví tito dva pianisté https://secondhandsongs.com/performance/477239 Tea for Two by Ran Blake - Jaki Byard May 25-26, 1981 Vzpomínáte na mistrovství Arta Tatuma? Zde je jeho pokračovatel, jenže bílý a z Francie https://secondhandsongs.com/performance/1149781 Tea for Two by Martial Solal 1993/1994 /////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////// /////////////////////////////////////////////// Mayo Methot uvedla píseň More Than You Know v broadwayském muzikálu Great Day, který měl premiéru v divadle Cosmopolitan 17. října 1929 a hrálo se jen 36 představení. Přestože muzikál byl propadákem, tři z písní Youmans/Eliscu/Rose - More Than You Know, Great Day a Without a Song se během několika týdnů po skončení představení staly hity. Nahrávka písně Great Day v podání Paula Whitemana a jeho orchestru byla dva týdny hitem číslo jedna a její druhá strana, Without a Song, která se rovněž stala jazzovým standardem, se vyšplhala v hitparádě na šestou pozici. Skladba More Than You Know byla pro Ruth Ettingovou hitem číslo devět a sklidila úspěch s: ● Ruth Etting (1930, #9) ● Mildred Bailey (1937, #15) ● Perry Como (1946, #19) ● Martika (1989, #18) Great Day byl významným zlomem v životě Harolda Arlena. Původně Arlen získal v inscenaci pěveckou a hereckou úlohu (Cokey Joe), ale když byla jeho role škrtnuta, požádal Arlena doprovázeč a aranžér představení Fletcher Henderson, aby mu pomohl s hudbou pro orchestr. Když Henderson onemocněl, převzal Arlen klavírní korepetici pro tanečníky. Mezi tanečními čísly začal Arlen hrát melodii, která se po otextování Tedem Koehlerem stala písničkou „Get Happy“ (1929), a odstartoval tak jednu z nejlepších kariér populárního skladatele všech dob. Brzy po skončení muzikálu zakoupila společnost MGM práva na film Great Day. Přestože představení zkrachovalo, výsledné nahrávky a prodej not se dařily docela dobře. Filmová verze Great Day, jejíž uvedení bylo plánováno na rok 1930 a v níž měla hrát Joan Crawfordová, dostala v polovině předprodukční fáze na frak. Přesný důvod zastavení není jasný, ale proslýchá se, že Crawfordová podala špatný výkon, protože byla naštvaná na producenta Irvinga Thalberga. Thalberg prý hlavní roli ve filmu The Divorcee (1930) svěřil své manželce Normě Shearerové, která v tom roce získala Oscara za nejlepší ženský herecký výkon. Pozor: Britský film RKO Great Day (1945) s broadwayským muzikálem nesouvisí. Jazzoví zpěváci a hudebníci bohužel často vynechávají verzi písně „More Than You Know“. Slyšet ji však můžeme na albech následujících umělců: Sarah Vaughan (How Long Has This Been Going On?), Ella Fitzgerald (Like Someone in Love), Rosemary Clooney (Girl Singer), a Stacey Kent (Close Your Eyes). Píseň má šestnáctitaktovou verzi, předcházející refrén klasického uspořádání A-A-B-A o 32 taktech. Grafické uspořádání druhé notace níže respektuje přehlednost formy, každý řádek obnáší 4 takty. Příznačným motivem oddílu A je opakovaný chromatický vzestup (a)-g-gis-a, v prvých dvou taktech od 6. stupně C-dur, ve 4. a 5. taktu pak od 2. stupně, (e)-d-dis-e. Možná ještě správněji vnímáme začátek refrénu už dvě doby před repeticí, jako předtaktí ve velké triole, g-gis-a, podložené textem a současně názvem písně, More-than-you-(know). Naučme se vnímat tyto detaily, ta chromatika nám například lépe uloží do paměti celý standard. Mnoho takových začátků není. A tak ještě kompletní notace z jiného fakebooku, i s verzí, výše komentovanou: V přednášce SOLITÉRY 1 jsme například poznali nejhrávanější valčíkovou píseň Tenderly, jejíž první čtyři tóny = 5., 6., 8. a 7. stupeň (v C-dur jsou to g-a-c-h) jsou rovněž charakteristické, ale stejně začíná i méně hraný standard September in the Rain. Zde musíme nastražit uši na pokračování. Pokud se ty 4 tóny opakují, je to Tenderly. V Deštivém září je začátek g-a-c-h-g-a-e-g-c-d. Leč zpátky k More Than You Know: More Than You Know Published 1929 4th in 1929 Lyrics: Billy Rose, Edward Eliscu Tom Lord Jazz Discography 419x, SecondHandSongs.com 409x, JazzStandards.com 72. místo. Nejstarší dostupná nahrávka přináší na malé obrazovce, kterou je možno v dolním pravém rohu zvětšit, v prvních taktech předehry obrazové defilé všech tří tvůrců tohoto standardu https://secondhandsongs.com/performance/512653 More Than You Know by Helen Morgan October 8, 1929 Tato deska se dostala v hitparádě na 9. příčku https://secondhandsongs.com/performance/4869 More Than You Know by Ruth Etting November 12, 1929 Uvádím i další dvě výše zmíněná skvělá umístění: https://secondhandsongs.com/performance/1281993 More Than You Know by Mildred Bailey with Orchestra directed by Harry Sosnik February 12, 1942 https://secondhandsongs.com/performance/1328663 More Than You Know by Perry Como with Russ Case and His Orchestra released June 1946 …a královna jazzového vokálu https://secondhandsongs.com/performance/116746 More Than You Know by Ella Fitzgerald - Frank De Vol and His Orchestra October 15, 1957 Švédská hvězda na samém začátku své kariéry jde rovnou do refrénu https://secondhandsongs.com/performance/419499 More Than You Know by Monica Zetterlund August 27, 1958 Zpěvák s nejdelší kariérou https://secondhandsongs.com/performance/12139 More Than You Know by Tony Bennett (1926 – 2023) April 4, 1961 A současná jazzová zpěvačka No. 1 https://secondhandsongs.com/performance/1065296 More Than You Know by Diana Krall 2016 ------------------------------------------------ I N S T R U M E N T Á L K Y ------------------------------------ Takhle pojal melodii King of Swing se svým legendárním černo-bílým triem https://secondhandsongs.com/performance/206088 More Than You Know by Benny Goodman Trio April 24, 1936 Opět lahůdka z Youmansova Songbooku skvělého Kanaďana https://secondhandsongs.com/performance/282440 More Than You Know by Oscar Peterson December 7, 1953 Pan tenorsaxofonista všech dob https://secondhandsongs.com/performance/677230 More Than You Know by Coleman Hawkins featuring Kenny Burrell on guitar February 28, 1961 Sólová kytara vytváří krásnou atmosféru https://secondhandsongs.com/performance/495668 More Than You Know by Mark Whitfield (*1966) early 1990s nedostižný sólo-kytarista ze staré školy https://secondhandsongs.com/performance/414811 More Than You Know by Joe Pass (1929 – 1994) January/February 1992 Maďarský saxofonista, italský klavírista, německý bubeník a basista kdovíodkud = jazzové esperanto https://secondhandsongs.com/submission/280088 More Than You Know by Tony Lakatos - Fabio Milano - Ignasi González - Jo Krause released July 7, 2023 /////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////// //////////////////////////////////////////////// I Want to Be Happy skladatele Vincenta Youmanse a textaře Irvinga Caesara pochází, stejně jako Tea for Two, z broadwayské show No, No Nanette, která nakonec zaznamenala velký úspěch, ale její začátky byly pohnuté. Většina zdrojů datuje její premiéru do roku 1924 a jeden dokonce tvrdí, že byla poprvé uvedena v Londýně. V knize Andrewa Lamba 150 Years of Popular Musical Theatre se však píše: „No, No, Nanette“ (1923) se z detroitské premiéry do broadwayského divadla Globe přesouvala téměř dva a půl roku, přičemž prošla rozsáhlým přepisováním a cestou si užívala dvanáctiměsíčního uvádění v Chicagu. Téměř dva roky se také hrála v Londýně, který byl nyní připraven přijmout nejnovější americké úspěchy.“ Po dokončení revizí bylo představení skutečně uvedeno 11. března 1925 v londýnském Palace Theatre, šest měsíců před premiérou na Broadwayi, a odehrálo se 665 představení. V londýnském obsazení hráli Binnie Hale, Joseph Coyne a George Grossmith, Jr. Broadwayskou premiéru mělo 16. září 1925 v divadle Globe a odehrálo se 321 představení. Zde hlavní role hráli Louise Groody, Jack Barker a Charles Winninger. Navzdory dřívějším verzím písně I Want to Be Happy lze říci, že Groody a Barker uvedli píseň na Broadwayi. Nahrávka bohužel nezjištěna. Louise Groody však nazpívala s Charlesem Kingem jinou Youmansovu píseň „o štěstí“, z muzikálu Hit the Deck: Sometimes I’m Happy (1925), stejně úspěšnou, momentálně existující v 327 nahraných podobách. Obnovené představení No, No, Nanette z roku 1971 v newyorském Forty-Sixth Street Theatre se hrálo 861krát a v hlavních rolích se představili Susan Watson, Roger Rathburn a Jack Gilford. V tomto představení také vystoupila Ruby Keelerová, která předvedla energický step na píseň I Want to Be Happy. Obnovené představení získalo několik cen Tony a Drama Desk. Lamb říká, že představení ilustrovalo přechod od operety 19. století k modernímu písničkářství, a nazývá ho „paradigmatem písňového a tanečního muzikálu 20. let“. „Zejména pro Youmanse spočívalo tajemství v přímočarém frázování, omezeném hlasovém a melodickém rozsahu a jednoduchých rytmických variacích, které vyvažovaly záměrně nedotažené texty Irvinga Caesara. To byly rysy písní ‘I Want to Be Happy’...a ‘Tea for Two’....”, naprosto zásadní znaky Youmansovy kompoziční techniky, dobře pozorovatelné i v dalších jeho hitech. David Ewen v knize All the Years of American Popular Music podobně popisuje úspornost dvou hitů z této show, I Want to Be Happy a Tea for Two. „Odzbrojující jednoduchost skrývala dovednost jejich struktury, lehkost, s jakou se pohybovala melodická linka, přirozený způsob, jakým padaly přízvuky, jemnost rytmického pulsu a synkopy.“ I Want to Be Happy se během třinácti let několikrát dostala do hitparád: ● Carl Fenton and His Orchestra (1924, Billy Jones, Ernest Hare, Wilfred Glenn, Elliot Shaw, vocal, peaking at #5 over three weeks) ● Vincent Lopez and His Orchestra (1925, seven weeks, two of them at #2) ● Jan Garber and His Orchestra (1925, 5 weeks, peaking at #5) ● Shannon Four comprised of Charles Hart, Lewis James, Elliot Shaw, Wilfred Glenn (1925, one week, peaking at #13) In 1926 this group became the Revelers. ● Red Nichols (cornet) and Adrian Rollini (baritone sax) (1930, one week, peaking at #19) ● Benny Goodman and His Orchestra (1937, one week, peaking at #17) · I Want to Be Happy · Published 1924 · 13th in 1924 · Lyrics: Irving Caesar, Otto Harbach · Tom Lord Jazz Discography 440x, SecondHandSongs.com 343x, JazzStandards.com 215. Pár poznámek k písničce samé. Jen málokdy narazíme na ještě jednodušší řešení, jak melodické, tak zároveň i rytmické. Standard se hrává ve středním až rychlém tempu (medium – fast), zahrál by ho žáček prvňáček, podobně jako třeba Cherokee, kde se ovšem improvizující sólista zapotí víc, pokud se nasadí very fast – známe takové nahrávky. Úvodní střídání čtvrťové a půlové noty Youmans zachová i ve středním dílu (bridge), podobný princip neměnnosti rytmu už známe třeba z Gershwinovy I Got Rhythm. Ze dvou notových zápisů vidím jako lepší ten druhý, byť méně ostrý. Zejména má lepší harmonické řešení středního dílu, od 4. do 6. taktu. Ta mimotonální dominanta v prvním zápisu se mi tam nelíbí, ale kdoví. Šikovní jazzmani dokážou svými změnami přesvědčit, upoutat. Pojďme poslouchat. Tak alespoň několik zvukových ukázek, historických i novějších. Pro začátek není 5. místo v hitparádě špatné https://secondhandsongs.com/performance/140478 I Want to Be Happy by Carl Fenton's Orchestra (Walter Haenschen) June 26, 1924 A toto je tehdejší stříbrný stupeň! Bez vokálu, jen jako orchestrálka, ale vtipná https://secondhandsongs.com/submission/181271 I Want to Be Happy by Vincent Lopez and His Orchestra July 31, 1924 Pád na 5. pozici, deska vznikla dřív, ale vyšla v září 1924, rovněž nezpívaná https://secondhandsongs.com/performance/1574108 I Want to Be Happy by Jan Garber and His Orchestra July 2, 1924 Opět vokální provedení ze 13. pozice, od budoucích The Revelers https://secondhandsongs.com/performance/686307 I Want to Be Happy by Shannon Four September 25, 1924 Pěkně zvesela se do hry pustila kapela budoucích kapelníků: Red Nichols-kornet, Glenn Miller-trombon, Jimmy Dorsey-klarinet, Gene Krupa-bicí a další https://secondhandsongs.com/performance/1202673 I Want to Be Happy by Red Nichols and His Five Pennies February 14, 1930 Budoucí First Lady of Song ve svých tovaryšských letech u Chicka Webba https://secondhandsongs.com/performance/1184134 I Want to Be Happy by Chick Webb and His Orchestra featuring Ella Fitzgerald and The Little Chicks December 17, 1937 Glenn Miller o 9 let později, už se svým legendárním orchestrem https://secondhandsongs.com/performance/977461 I Want to Be Happy by Glenn Miller and His Orchestra August 1, 1939 Takto zvesela a odlehčeně Chtěl být šťastný první host z vlasti jazzu v poválečném komunistickém Československu – neworleánský klarinetista, hostující celé léto roku 1960 s brněnským Orchestrem Gustava Broma. Zde je se svou americkou partou, u klavíru Teddy Wilson https://secondhandsongs.com/submission/181354 I Want to Be Happy by Edmond Hall and His Quartet with Teddy Wilson July 20, 1944 Do třetice z Youmansova Songbooku Oscara Petersona, konečně hezky v tempu https://secondhandsongs.com/performance/600738 I Want to Be Happy by Oscar Peterson Trio December 10, 1953 Neuběhlo ani půl roku a jiný vynikající pianista se vydává se svým kvartetem na turné po amerických univerzitách, aby vzdělával studenty v tomto žánru. Skvělý altsaxofonista Paul Desmond! https://secondhandsongs.com/performance/947499 I Want to Be Happy by The Dave Brubeck Quartet March 1954 Dva giganti moderního jazzu ve vzácné spolupráci https://secondhandsongs.com/performance/1509967 I Want to Be Happy by Sonny Rollins and Thelonious Monk Quartet 1955 „Vice queen“ dámského vokálu za podpory prvotřídních jazzmanů https://secondhandsongs.com/performance/1603891 I Want to Be Happy by Sarah Vaughan January 23, 1967 Staří pánové opět našli k sobě tu nejlepší cestu – do studia, a v sobě vrcholný swing https://secondhandsongs.com/performance/934595 I Want to Be Happy by Count Basie & The Mills Brothers November 20, 1967 Konečně někdo žánrově pestřejší a modernější; při autonehodě přišel o levé oko, zpívat a hrát ve filmu nepřestal, naštěstí pro nás https://secondhandsongs.com/performance/416230 I Want to Be Happy by Sammy Davis, Jr. November 25, 1970 Když někdo umí hrát na basu smyčcem a k tomu v oktávovém unisonu scatuje! FANTASTICKÉ!!! I Want to Be Happy by Slam Stewart https://secondhandsongs.com/performance/950338 March 13, 1975 in Paris Hvězdné obsazení jazzmanů extratřídy možná slibuje víc, než dává, ale uslyšíme; Nancy se odvazuje. https://secondhandsongs.com/performance/281344 I Want to Be Happy by Nancy Wilson, Joe Henderson, Chick Corea, Stanley Clarke, Lenny White April 7, 1982 Zase jednou něco s nálepkou CZ. 11. dubna 2025 proběhne 3. ročník její přehlídky Noc zpěvaček! A pozor, jediný svého druhu – Stanko Palúch na housle! https://secondhandsongs.com/performance/1331029 I Want to Be Happy by Petra Ernyei Quartet released 2009 /////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////// ////////////////////////////////////////// Nedalo mi to a k původně plánovaným třem Youmansovým hitům jsem připnul ještě čtvrtý, a to pro jeden z nejpřesvědčivějších důkazů skladatelova úsporného řešení melodie, spoléhajícího na naši benevolenci jeho nerespektování debilních pravidel správné kompozice. Než budete číst dál, poslechněte si čtvrtý trumf Vincenta Youmanse na písničkovém trhu v mistrovském podání… …ale až poté, co si melodii zahraje pan kapelník, trombonista Tommy Dorsey svým sladkým tónem: https://secondhandsongs.com/performance/385365 Without a Song by Tommy Dorsey and His Orchestra - Vocal Refrain by Frank Sinatra January 20, 1941 Without a Song je ze stejné líhně jako námi už poznaná píseň More Than You Know – z muzikálu Great Day, uváděného v říjnu a listopadu 1929 a staženého po pouhých 36 provedeních. Připomenu jeden dávný návod, jak napsat ideální melodii: musí kráčet po nejmenších intervalech, sekundách, střídavě velkých a malých. Předně: Youmans si zde natáhl délku dílu A z osmi na šestnáct taktů, takže jedna forma=sloka má 16+16+8+16 taktů = celkem 56 taktů, místo obvyklých 32. A pak si jako tvrdošíjně uplatňovaný nejmenší interval zvolil tercii a počítáme-li i předtaktí, první a současně poslední sekundu použil až ve 12. taktu! Totéž pak v opakovaném dílu A. Zato ve střední části, zvané v literatuře bridge, si udobřuje zastánce onoho pravidla důslednými sekundovými kroky melodie, aby je znovu pozlobil závěrečným Áčkem, stejným jako ta dvě prvá. Když už zde došlo na rozbor melodie, dokončeme ho ještě detailnějším popisem. Z čeho je tato píseň složena? Z procvičování rozložených septakordů – nahoru a dolů. I zde počítáme už s předtaktím jako rovnocennou částí čtyřtaktových frází. 1) Nejprve je to velký septakord Es dur (tóny es-g-b-d), ovšem začínáme až třetím tónem, kvintou, jdeme nahoru a pak dolů až k základnímu tónu: b-b-d-D-b-b-g-g-es-es (velké D znamená notu celou, ostatní jsou čtvrťové, tento rytmus je stálý, společný i pro další čtyřtaktové fráze). 2) Pak přichází mollový septakord paralelní tóniny c moll (tóny c-es-g-b) a druhé 4 takty melodie z tónů g-g-b-B-g-g-es-es-c-c. 3) Následuje vtipná změna, nejdeme zase o tercii níž do velkého septakordu As dur (as-c-es-g), ale do třetího obratu výše použitého c moll, což znamená přesunout horní tón „b“ o oktávu níž: b-c-es-g. Takže třetí čtyřtaktí melodie tvoří tento sled tónů: es-es-g-G-es-es-c-c-b-b a to je ta slíbená jediná sekunda, až ve 12. taktu, po tolika terciích. Poznámka k obratům septakordů, tedy útvarům, sestaveným ze tří tercií nad sebou = čtyř tónů: Například v naší c moll je základní tvar septakord c-es-g-b, první obrat, zvaný kvintsextakord vznikne přenesením základního tónu o oktávu výš: es-g-b-c, druhý obrat řečený terckvartakord je stejná operace a vznikne g-b-c-es a analogicky třetí obrat sekundakord je náš případ, b-c-es-g. Z toho vychází ta melodie, zde složená celá, takto: b-b-d-D-b-b-g-g-es-es │ g-g-b-B-g-g-es-es-c-c │ es-es-g-G-es-es-c-c-b-b │ c-c-es-es Může vypadat jako bezduché cvičení, etuda bez šancí na umělecké ztvárnění. Jenže Victor Youmans se takového použití nebál, stejně jako vícenásobného přenášení melodicko-rytmického modulu od různých, i nedoškálných (mimo výchozí či základní tóninu) stupňů v písni Tea for Two. Byť stejně pitomou poučkou pro sekvence – posouvání nápadu od různých tónů – je třikrát a dost. Teprve porušováním zákazů a příkazů vzniká opravdová hudba, jak nás přesvědčují velcí skladatelé už nejméně 300 let. Zkuste si zabrnkat nějaký jednoduchý septakord, třeba na bílých klávesách, C dur, i v jeho obratech: c-e-g-h │ e-g-h-c│ g-h-c-e │ h-c-e-g (a třeba v repetici, stále dokola, výš a výš). Hudba vám z toho zaručeně nevznikne, Victor Youmans to ale dokázal. · Without a Song · Published 1929 · 15th in 1929 · Lyrics: Billy Rose, Edward Eliscu · Tom Lord Jazz Discography 259x, SecondHandSongs.com 299x, JazzStandards.com 370. Ukázkové vokální provedení jsme slyšeli ještě před rozborem. Zdroj SecondHandSongs, nevyčerpatelná studnice standardů ve stovkách až tisících provedení, uvádí šest předchozích, z roku vzniku a krátkého prvního období obliby písně (1929-1931), bohužel ale bez možnosti poslechu. Kdo by nás mohl zajímat po Franku Sinatrovi? O deset let později píseň nazpíval vedle Sinatry a Tonyho Bennetta další dědic typického bel canta, také z italských rodičů https://secondhandsongs.com/performance/551973 Without a Song by Perry Como with Mitchell Ayres and His Orchestra January 11, 1951 A o další dekádu později se Sinatra vrátil ke svému ranému úspěchu vzpomínkovým albem na Dorseyův orchestr https://secondhandsongs.com/performance/861873 Without a Song by Frank Sinatra March 20, 1961 Do módnějšího šatu píseň přioděla legendární vokální skupina kolem superstar Diany Ross https://secondhandsongs.com/performance/27605 Without a Song by The Supremes December 1, 1965 Takto, s posmrtným orchestrem Counta Basieho, pojal song slavný zpívající jazzový kytarista https://secondhandsongs.com/performance/449145 Without a Song by George Benson featuring The Count Basie Orchestra 1989 Ještě jedno dámské provedení od „bělošky s černým srdcem“, nevidomé zpívající klavíristky. Zde však u piana sedí Randy Porter. https://secondhandsongs.com/performance/79264 Without a Song by Diane Schuur September 5 – 7, 2007 Z instrumentálních verzí ten, jenž jako první, ještě před Chickem Webbem a Bennym Goodmanem, hrával Stompin‘ at the Savoy, byť jako znělku. Vzpomínáte – byla o něm řeč v kapitole Solitéry? Znamenitý kornetista modernějšího stylu než neworleanského https://secondhandsongs.com/performance/986756 Without a Song by Rex Stewart and His Orchestra November 2, 1940 Nejskvělejší moderní jazzové provedení po návratu tenorsaxofonisty z dvouleté dobrovolné klauzury, s novým kvartetem, jehož dalším silným členem byl bílý kytarista Jim Hall https://secondhandsongs.com/performance/539379 Without a Song by Sonny Rollins February 14, 1962 Neméně hvězdná nahrávka trumpetisty, který přefoukal samotného Milese Davise. Památka na evropské turné Thad Jones-Mel Lewis Jazz Orchestra a hostů: Roland Hanna-piano, Eddie Daniels- Tenorsax, Richard Davis-bass, Louis Hayes-drums – kapela snů. Nahráno ve Villingenu, Německo. https://secondhandsongs.com/performance/816676 Without a Song by Freddie Hubbard December 9, 1969 Veterán stratosférické trumpety svým typickým rozevlátým tónem, v neskutečné kondici jako osmasedmdesátiletý! S podstatně modernějším big bandem v rozměrném a zajímavém, efektním aranžmá. Další sólisté: Chip McNeill-soprano sax, Serafin Aguilar-trumpet, Jeff Lashway-piano, Stockton Helbig-drums. https://secondhandsongs.com/performance/1169794 Without a Song by Maynard Ferguson and His Big Bop Nouveau Band July 25-30, 2006 I u nás známý mladší tenorák, u Hammondových varhan člen Maria Schneider big bandu https://secondhandsongs.com/performance/929977 Without a Song by Rich Perry February 2014 Vincent Youmans (27. 9. 1898 – 5. 4. 1946) – skladatel a rybář? Proč ne? Vincent Youmans Vinyl Records & Discography - Vinyl Me, Please YOUMANSOVY ÚSPĚCHY VE VEDOUCÍ TISÍCOVCE STATISTIKY 059 Tea for Two 725 1924 Youmans,Vincent Caesar,Irving 072 More Than You Know 409 1929 Youmans,Vincent Eliscu,Edward-Rose,Billy 149 Sometimes I'm Happy 327 1925 Youmans,Vincent Caesar,Irving 156 Time on My Hands 222 1930 Youmans,Vincent Adamson,Harold-Gordon,Mack 215 I Want to Be Happy 343 1924 Youmans,Vincent Caesar,Irving 285 I Know That You Know 104 1926 Youmans,Vincent Caldwell,Anne 370 Without a Song 299 1929 Youmans,Vincent Eliscu,Edward-Rose,Billy 384 Hallelujah 99 1927 Youmans,Vincent Grey,Clifford-Robin,Leo 516 Carioca 187 1933 Youmans,Vincent Eliscu,Edward-Kahn,Gus ▲ počty různých podob na nosičích – tato čísla stále rostou! A teprve nyní střední, jen osmitaktový díl (bridge) a závěrečné Áčko (zde D ) Ke kávě bez kofeinu a cigaretě bez nikotinu jedině tuto melodii (téměř) bez sekund!