Adobe Systems ZKUŠENOSTI ØJaké jsou vaše zkušenosti s učením? ØMáte nějaké zkušenosti s biblioterapií nebo něčím podobným? VIZE ØJak se vidíte jako učitelé? ØČeho byste chtěli dosáhnout? ØProč studujete učitelství? ØProč jste si zapsali náš předmět? OBAVY ØZ čeho máte v učení strach? ØCo vás nebaví? ØČemu byste se zde v tomto předmětu raději vyhnuli? Já jako učitel Adobe Systems Vaše očekávání 1.Co je podle vás biblioterapie? 2. 2.Proč jste si tento předmět zapsali a co si z něj chcete odnést? 3. 3.Čemu byste se rádi vyhnuli (kromě povinností v rámci ukončení předmětu J)? 4. 4.Cokoliv dalšího? Adobe Systems Co to vlastně je ta biblioterapie? ØNápisy na zdech Alexandrijské knihovny: Čtení je lékem mysli. ØOd počátku 20. století se biblioterapie rozvíjí jako součást knihovnictví. ØTerapeutický přístup, který využívá literaturu k podpoře duševního zdraví (Suvilehto 2019). ØPodstatou biblioterapie je interakce mezi čtenářem a textem, která vede k pozitivní změně v osobní perspektivě čtenáře (Hynes a Hynes-Berry 2018, Lindeman a Kling 1968, Suvilehto 2019). Adobe Systems Dělení biblioterapie Øinstitucionální a klinická biblioterapie X vývojová biblioterapie ØZaměřuje se na jedince (či skupiny) bez konkrétních zdravotních problémů. Slouží k preventivním účelům. ØPomáhá zvládat psychické potíže, vyrovnávat se se stresem. ØPodílí se na emocionálním a osobnostním vývoji. ØPoskytuje prostor pro uvolnění emocí, relaxaci. Adobe Systems Fáze biblioterapie 1.Identifikace ØČtenář si uvědomuje paralely mezi sebou samým a textem. ØDochází k navázání emocionálního propojení čtenáře s postavou, prostředím, situací v knize atp. 2.Katarze ØČtenář plně vnímá propojení s textem, zažívá novou zkušenost. ØV rámci katarze pak dochází k uvolnění stresu, emocionální úlevě. 3.Vhled ØÚčastníci biblioterapie přijmou zkušenost získanou četbou. ØDochází k porozumění nové situaci, získávají novou perspektivu. ØV této fázi se lze zkušeností inspirovat k nalezení řešení problému. Adobe Systems Dramatická výchova Øvýchovné a vzdělávací cíle Øtělesná exprese, divadelní projevy… Dramaterapie Øterapeutické cíle Øtělesná exprese, divadelní projevy… ØNemusí být propojená s konkrétními texty. Literární výchova Øvýchovné a vzdělávací cíle Øestetický, umělecký zážitek Biblioterapie a… Adobe Systems Když tvořím biblioterapeutickou lekci… ØMoje cíle jsou terapeutické (vyrovnání se se stresem nebo nějakým problémem, uvolnění emocí, osobnostní rozvoj atp.) ØLiteratura je pro mě prostředkem k dosažení terapeutických cílů. ØPostupuju v souladu s principy identifikace, katarze a vhledu a obecně principy psychoterapie. Adobe Systems Průřezové téma Osobnostní a sociální výchova ØStručné PT představte. ØJak byste pomocí biblioterapie rozvíjeli toto PT? RVP a klíčové kompetence ØJaké je podle RVP gymnaziální vzdělávání? Zapadá do něj biblioterapie? ØRozvíjí biblioterapie nějaké KK? Didaktické trendy ØJak by měla dle dokumentů vypadat současná výuka literatury? ØJak byste to zakomponovali do biblioterapie? Biblioterapie ve středoškolské výuce Adobe Systems A jak to funguje v praxi? Adobe Systems Co nás čeká? Ø4. března = Role učitele při biblioterapii Ø11. března = Vývojová psychologie Ø18. března = Vývojová psychologie Ø25. března = Metodika tvorby lekcí Ø1. dubna = Druhá biblioterapeutická lekce Ø8. dubna = Minulé lekce pro inspiraci, shrnutí dosud probraného Ø15. dubna = Společná hodina pro základ tvorby lekcí Ø22. dubna = Čtecí týden (volno) ØOd 29. dubna dále = Prezentace vašich návrhů Adobe Systems Návrhy vašich lekcí ØVytvoříte si skupinu o ideálně čtyřech lidech. Celkem vás může být maximálně pět skupin. ØVe skupině navrhnete vlastní biblioterapeutickou lekci na libovolné téma. ØV závěrečné části semestru si odučíte část své lekce zde v semináři (30 min.). ØNásledně stručně představíte východiska a zbytek lekce + reflexe(20 min.). ØPokud budete chtít, můžete si zkusit svou lekci odučit na praxích (individuální domluva). Adobe Systems Vraťte se ke svým očekáváním… Obsah obrázku vzor, pixel, design Obsah vygenerovaný umělou inteligencí může být nesprávný. Adobe Systems Doporučená literatura ØAFOLAYAN, Johnson A.: Documentary Perspective of Bibliotherapy in Education. Reading Horizons: A Journal of Literacy and Language Arts, 1992, roč. 33, č. 2, s. 137–148. Dostupné z: https://scholarworks.wmich.edu/reading_horizons/vol33/iss2/5/ ØCARDENAS, Marry Ellen: Bibliotherapy: Good book or media selection plus a definite goal. 1980, ERIC Document Reproduction Service No. ED 191 484. ØHYNES, Arleen McCarty a Mary HYNES-BERRY: Bibliotherapy: The Interactive Process: A Handbook. London: Routledge, Taylor & Francis Group, 2018. ØJACKSON, Marilyn N. Malloy: Bibliotherapy Revisited: Issues in Classroom Management. Developing Teachers’ Awareness and Techniques to Help Children Cope Effectively with Stressful Situations, Mangilao, Guam: M-m-mauleg Publishing, 2006. ØLINDEMAN, Barbara a Martin KLING: Bibliotherapy: Definitions, uses and studies, Journal of School Psychology, 1968, roč. 7, č. 2, s. 36–41. ØMOKRÁ, Marie a Jan KŘEČEK: Biblioterapie v pedagogické praxi. Komenský, 2019, roč. 143, č. 3, s. 37–43. ØMOKRÁ, Marie, Tamara VALEŠOVÁ a Jan KŘEČEK: Biblioterapie ve výuce literatury na středních školách. Bohemica Litteraria, 2022, roč. 25, č. 2, s. 95–125. ØMONROE, E. Margaret a Rhea J. Rubin: Bibliotherapy: Trends in the United States. Libri, 1975, roč. 25, č. 2, s. 156‒162. ØSUVILEHTO, Pirjo: We Need Stories and Bibliotherapy Offers One Solution to Developmental Issues. Online Journal of Complementary & Alternative Medicine, 2019, roč. 1, č. 5. Do-stupné z: https://irispublishers.com/ojcam/pdf/OJCAM.MS.ID.000523.pdf ØVUKADIN, Milica: Developmental Bibliotherapy in Storytelling with Very Young Learners. In: Zbornik radova Književnost za decu u nauci i nastavi. Ed. Jelena Spasić. Fakultet pedagoških nauka, Univerziteta u Kragujevcu, Jagodina 2022, s. 289-313. Dostupné z: https://doi.ub.kg.ac.rs/doi/zbornici/10-46793-kdnn21-289v/ ̶