A Učíme podle školního vzdělávacího programu •DIKA MATERIAL 0 možnostech rozvíjení myšlení Příloha č. 1a - Bloomova taxonomie kognitivních cílů Myšlenková operace Příklady zadání Příklady otázek Příklady aktivit Reprodukce (zapamatování a vybavení si informací) (znalost faktů, dat, hlavních myšlenek, principů, zákonů) řekni vyjmenuj popiš přirovnej najdi napiš pojmenuj definuj zopakuj přiřaď vyber urči Od otázek uzavřených, zjišťovacích (Každá otázka míří k reprodukci, pokud je na ni možno najít odpověď ve zdroji informací.) Kdo? Kdy? Kam? Jak? Co se stalo potom...? Kolik...? Kdo...? Kde...? Co se stalo v ...? Co znamená...? Co je...? Je pravda, že...?_ Vyjmenuj hlavní události. Doplň data do časové přímky. Zpracuj přehled minerálů. Zapiš všechny informace, které sis zapamatoval/a. Vypiš všechna zvířata z vyjmenovaných slov. Popiš jménem tyto savce. Vytvoř osmisměrku s názvy stromů. Nauč se zpaměti. Pojmenuj části těla... Vypiš chybná slova znovu. Zopakuj poslední větu. Přiřaď slova k jejich definicím/zobra- Porozumění (pochopení podstaty porozumění smyslu informace, interpretace dat, srovnávání, třídění, seskupování, předjímání, vyvozování - manipulace s danými fakty) vysvětli vylož prober odhadni zformuluj jasněji vylož, jak porovnej seskup charakterizuj oprav přelož zkontroluj Můžeš vyložit vlastními slovy..? Dokážeš stručně popsat...? Co se asi stane dál? Kdo myslíš, že bude...? Co bylo hlavní myšlenkou...? Kdo je hlavním hrdina...? Dokážeš porovnat...? Včemselišíavčemjsou stej ní... Dokážeš dát příklad...? Podle čeho soudíš, že....? Proč se píše ve slově...ž/š? Vyhledej, nakresli obrázek, který se hodí k... Nakresli hlavní událost. Srovnej události, jak za sebou následovaly (obrázky, slova). Převyprávěj pohádku/informaci vlastními slovy. Nakresli, co se ti zdá nej důležitější. Napiš zprávu o události. Seřaď políčka v kresleném seriálu o bitvě u Sudoměře. Najdi slova, která se rýmují. Vylož graf. Roztřiď slova podle... Vytvoř myšlenkovou mapu z těchto informací... Zapiš si hlavní body. Nakresli vývoj motýla._ Aplikace (použití osvojené informace, metody, konceptu v jiné situaci, k řešení problému) vyres dokaž použij dolož ukaž, jak vypočítej sestav postav vyzkoušej roztřiď uspořádej Znáš jinou pohádku,kde..? Kterou jinou slovní úlohu bys mohl řešit stejně? Mohlo by se to stát dnes? Dokážeš roztřídit podle...? Co bys změnil, aby...? Měljsiněkdypodobnýproblém...? Na co by ses zeptal (osobnost, hrdina knížky)..? Když by se změnila rychlost, jak by se změnila teplota...? Jaké i/y píšeme ve slově... aproč? Jaké problémy by vznikly, kdyby...? Postav model jednoduchého stroje podle nákresu. Vytvoř dioráma historické události. Pozměň divadelní scénku (kapitolu z knihy, historickou událost, pohádku) -jiné téma, jiná doba ... Napiš zápis do deníku (hrdiny knížky, autora knihy, historické osobnosti, ale i věc, vynález) Doplň i/y v článku. Spočítej třetí úhel v trojúhelníku. Vypočítej (aplikace naučených postupů, zákonů) Napiš adresu na obálku, pohled rodičům ze školy v přírodě ... 13 A Učíme podle školního vzdělávacího programu •DIKA MATERIAL 0 možnostech rozvíjení myšlení Příloha č. 1b - Bloomova taxonomie kognitivních cílů Myšlenková operace Příklady zadání Příklady otázek Příklady aktivit Analýza (rozbor komplexnějšího celku/problému na menší části za účelem jeho lepšího pochopení) (pochopení jednotlivých částí a jejich postavení v rámci celku - jejich organizace a hierarchie) rozeznej porovnej (jednotlivé části) prozkoumej najdi (skrytý význam...) odděl rozděl Co se stalo nejdřív, co potom? Kdyby se místo ..., stalo ... , jak by to změnilo děj? Čím je část A podobná části B? Jak se od sebe liší? Co je hlavní myšlenkou prvního odstavce? Jak na sebe události navazují? Proč se stalo...? Jaké problémy musíme řešit v jednotlivých fázích ...? Od kdy začal hrdina ...? Jak se liší vývoj motýla od vývoje žáby? Z jakých částí se skládá ...? (pozorování) Jaké mají asi funkce? Proč měl/a ... takový názor? V jaké chvíli by se dal ovlivnit další vývoj ...? Co všechno víme a co musíme vypočítat? Proč autor použil právě tato slova, když psal o..? Proč jsi změnll/a názor? Připrav sl Informace k sestrojení grafu... Vymysli otázky do ankety. Zobraz kritické body/problémy ... na plakátu. Vytvoř myšlenkovou mapu hlavních a vedlejších částí/důvodů... Vyber si jeden aspekt... a popiš jej Vytvoř rodokmen rodu... Napiš zprávu o průběhu jednotlivých částí pokusu. Zapiš plán přípravy oslavy (co všechno museli zařídit). Zapiš postup řešení. Rozděl text na odstavce podle smyslu. Jak bys mohl/a roztřídit... Napiš osnovu příběhu. Rozlož krabici tak, abys dostal/a její síť. Zobraz, jak se liší A od B. Zapiš, co víš a co musíš vypočítat. Prozkoumej - zakresli, z čeho se skládá Dolož citací z textu, jaký měl... názor na Roztřiď obrázky/pohádky/hrdlny/zvířa- ta..., vysvětil svá kritéria. Jaké typy chyb jsi udělal/a? Zobraz společné/rozdílné znaky (Ven- novy diagramy apod.)_ Syntéza (použití, známých myšlenek, prvků k vytvoření nových, generalizace zkušeností, propojení poznatků z více oborů, předjímám budoucího vývoje)_ vytvoř vymysli slož naplánuj zkonstruuj navrhni představ si zdokonal zkombinuj Jak by se dal tento problém řešit... ? Co by se mohlo stát, kdyby ...? Kolika způsoby bys mohl roztřídit ...? Jak by se dal jinak použít...? Co by se dalo vyvodit z ...? Co by si asi o ... myslel (hrdina knížky, pohádková bytost, historická osobnost) ...? Jak to, co ses dočetl/a pozměnilo tvůj názorná...? Z toho, co ses dozvěděl/a, jaký je tvůj názorná...? Jaké důsledky mělo asi to, že ... Slož básničku písničku na téma ... Navrhni/postav stroj, který... Vymysli nový ... a reklamu na něj. Napiš novinový článek/nakresli obrázek na téma... (Bydlení v budoucnosti). Vysvětil, jak jsi postupoval a proč. Navrhni obálku pro knížku/CD ... Vymysli si vlastní tajné písmo. Vymysli a napiš nový recept s využitím Napiš moderní verzi pohádky... Vymyslete parodickou scénku na ... Nakresli mapu ostrova, o kterém jsi četl/a v knížce. Zhodnocení (evaluace) (posouzení, srovnání kvality myšlenek, děl, výrobků, řešení, jednání...) posuď vyber doporuč rozhodni zdůvodni zhodnoť Jaké je nejlepší řešení ...? Proč ses tak rozhodl? Myslíš, že se ... rozhodl správně? Jak by ses zachoval/a ty? Jaké bys doporučll/a změny? Myslíš si, že...? Jak moc jsi porozuměl/a...? Jak se osvědčil... v této situaci? Co si myslíš o ...? Proč je to dobrá povídka? Co se tl líbilo/nelíbilo a proč? K otázkám otevřeným, vyššího řádu Srovnej knížky/obrazy podle toho, jak se tl líbí. Zdůvodni pořadí. Sestavte sadu 5 nej důležitějších pravidel chovám ve třídě. Napiš dopis ... o svém názoru na ... Zhodnoť, jak sis počínal/a při řešení... Rozhodni, zda měl/a... právo ... Doporuč spolužákům svoji nejoblíbe-nější knlhu/vldeohru/televlzní program. Uveď důvody. Posuď, kdo se zachoval nejlépe, kdo byl větší strašpytel... Postav se k tomu, s kým nejvíc souhlasíš. Vystav vysvědčení autorovi knihy, hrdinovi ... Zhodnoť svůj/spolužákův výkon._ 14 01 ■ TíéOeůi^fWéJ^^^